جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دعوت به حق با نگاهی به واقعیت

عباسعلی کدخدایی
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 404812
ارزش والای پیام اخیر رهبری معظم انقلاب اسلامی آن است که فارغ از تعلقات سیاسی- اجتماعی مرسوم در جوامع امروزی در صدد برقراری ارتباط بین دلهاست، ضرورت بازنگری عقلانی در مسیر زندگی است، لزوم نگاه عمیق به پیرامون خود است و بررسی واقعیت های موجود بدون هرگونه تعصب.
جهان نيوز - دکتر عباسعلی کدخدایی:
ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» (النحل/125)

جامعه جهانی امروز از دوگانگی‌ها، ظلم و ستم و دروغ و دو رنگی‌ها رنج می برد. در هر گوشه‌ای انسانها درگیر ناملایمات و مشقت‌هایی هستند که بسیاری را خود موجب شده اند و چون طریق نمی دانند و راهبری را فاقد هستند ره به بیراهه می روند.

دراین میان عده ای در تلاش هستند تا چهره مکتب اسلام را مخدوش جلوه داده و باعث بد رفتاری برخی نادانان و جهال شده و آنچه را نیست و نا پسند است  به اسلام عزیز نسبت دهند.اسلامی که پیامبر آن رحمه للعالمین است و نه فقط للمسلمین، اسلامی که مکتب حیات دنیوی و اخروی است و نه صرفاً روشی برای زندگی طبیعی، و اسلامی که می تواند گره گشای مشکلات فراوان امروزة جوامع انسانی بوده باشد، متاسفأنه از سویی گرفتار رفتار ناصحیح برخی مسلمان نماها شده است که آن گونه که دشمن می خواهد  اسلام را قرائت می کنند و از سوی دیگر درگیر با توطئه برخی کینه توزان که با استفاده از تهدید و تطمیع مشغول توطئه گری علیه این طریق صواب زندگی انسانها می باشند.

در این میان سهم منطقه مسلمان نشین خاورمیانه بیشتر از دیگر نقاط است و دین مقدس اسلام هم از سوی دشمنان آگاه و هم از سوی مسلمان نماهای ناآگاه مورد تهدید جدی واقع شده است.

در مقطعی که اسلام به جوامع غیرمسلمان به گونه ای معرفی می شود که به جز خشم و نفرت و فقر و عقب‌ماندگی پیامی دیگر ندارد و دشمنان در تلاش هستند این چهره از اسلام را در بین جوامع مختلف معرفی نمایند تا هم از انتشار پیام اصلی این مکتب انسان ساز مانع شوند و هم از آن طریق قادر گردند چون گذشته به استثمار و چپاول ثروت های عظیم مسلمانان مشغول باشند که متأسفانه در این راه تا حدودی نیز موفق بوده اند، در این میانه و در فضای غبارآلود کنونی پیام روشنی بخش رهبری معظم انقلاب اسلامی چون آذرخش در میانه ابرهای تیره و تار بر دلها تابید تا نوری باشد برای تامل و دقت بیشتر مخصوصا برای جوانان غیرمسلمان و تا دعوتی باشد برای بازاندیشیدن در آموزه های اصیل اسلامی، و تا نگاهی دوباره باشد بر اسلام عزیز و تا معرفی کند اسلام نابی را که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام معرفی کرد یعنی مکتب فلاح و رستگاری، شعاری که آغاز گر راه نو الهی بود برای همه انسانها، قولوا لا اله الا الله تفلحوا.

پیام اخیر رهبری معظم انقلاب اسلامی مباهله ای بود  به دور از احساسات برای تامل و مطالعه بیشتر، آن هم از طریق رجوع به منابع اصیل اسلام.

پیام اخیر بر گرفته از قرآن بود که فرمود: « قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلاَ یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ ...» چرا که اسلام نگرانی ازتضارب آرا ندارد چون خود جامع است و خاتم. اسلام آمده است تا راه را نشان دهد و سره را از ناسره بازشناساند و در این راه ترسی از مواجهه با دیگر نظرات و مکاتب ندارد.

اسلام هراسی امروز که به دست دشمنان این مکتب پویا ترویج می شود در واقع ترس آنان از رفتارهای خشونت آمیز عده ای ناآگاه نیست، بلکه ترس از رواج اصول و قواعدی است که در مقابل دلائل محکم آن دلیل و برهان قاطعی ندارند. راه شناخت این مهم تنها با مراجعه به منابع اصیل اسلام امکان پذیر است که در پیام اخیر مورد اشاره واقع شده است. قول حسن دعوت به حق است در همه حال، «وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ» فصلت/33  و موعظه حسنه می تواند چشمه های حکمت را جاری سازد و پیام رهبری معظم انقلاب بر این سبیل و نسق جاری شد. ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» النحل/125

هر کسی کو از صف دین سرکش است
می رود سوی صفی کان واپس است
تو ز گفتار تعالوا کم مکن
کیمیای بس شگرف است این سخن

این پیام جوانانی را نشانه رفته که فارغ از نظام سیاسی حاکم بر خود به عنوان یک انسان حق اندیشیدن داشته و حق تفکر و انتخاب راه صحیح زندگی.  پیام درصدد است تا این حق را یادآوری کند و راه صواب را نشان دهد. پیامی که از موضع یک اندیشمند اسلامی صادر شده است، اندیشمندی که خود صاحب نظری آگاه و بصیر و صاحب تجربه است.

ارزش والای این پیام آن است که فارغ از تعلقات سیاسی- اجتماعی مرسوم در جوامع امروزی در صدد برقراری ارتباط بین دلهاست، ضرورت بازنگری عقلانی در مسیر زندگی است، لزوم نگاه عمیق به پیرامون خود است و بررسی واقعیت های موجود بدون هرگونه تعصب.

پیام درصدد است تا بگوید صراط مستقیم یکی است اما نه از سر احساس که بر مبنای عقل، پیام به دنبال ترویج خودشناسی است که مقدمه ای است بر خداشناسی. پیام بر آن است تا نور را بر دلها بتاباند و ظلمات را بزداید. پیام آمده است تا واقعیت های جهان امروزی را با معیار عقل سلیم به ارزیابی بنشیند، چرا که العقل آله العبودیه.

و پیام این پیام آن است تا از دوگانگی ها به وحدت بخواند و کثرت را مانع فهم صحیح نداند بلکه رمزی است برای شناخت بهتر از آنچه که هست و راهی که باید پیمود آنگونه که باید باشد.

پیام درصدد است تا از هست ها به بایدها برسد و ضرورت این مهم نیازمند بازشناسی دقیق واقعیت های موجود و توسل به ابزاری است که بتواند انسان را به بایسته های واقعی برساند.

بس سخن است در دلم بسته ام و نمی هلم
گوش گشاده ام که تا نوش کنم مقال تو
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *