جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

برژينسكي: آمريكا با انديشه تغيير رژيم ايران خود را فريب ندهد

شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب: 100558
به گزارش فارس، مشاور امنيت ملي سابق آمريكا و سياستمدار كهنه‌كار اين كشور در مصاحبه‌اي درباره برنامه هسته‌اي ايران تاكيد كرد كه آمريكا با انديشه تغيير رژيم در ايران خود را فريب ندهد و حتي به حمله به ايران فكر هم نكند.
 
برژينسكي: آمريكا با انديشه تغيير رژيم ايران خود را فريب ندهد
به گزارش فارس، مشاور امنيت ملي سابق آمريكا و سياستمدار كهنه‌كار اين كشور در مصاحبه‌اي درباره برنامه هسته‌اي ايران تاكيد كرد كه آمريكا با انديشه تغيير رژيم در ايران خود را فريب ندهد و حتي به حمله به ايران فكر هم نكند.

به نقل از این خبرگزاری، روزنامه آمريكايي "وال‌استريت ژورنال " نوشت: موضوع ايران امروز مهمترين چالش سياست خارجي بوده و يك معما به شمار مي‌آيد. برنامه هسته‌اي اين كشور همچنان در حال توسعه بوده و به نظر مي‌رسد نگراني اين كشور درباره انتقادهاي بين‌المللي محدود باشد و هيچ كس نيز نمي‌تواند به اين اطمينان برسد كه شوراي امنيت سازمان ملل اين شجاعت را پيدا كند تا تحريم‌هاي اقتصادي بيشتري عليه اين كشور تحميل كند.
بنا بر اين بايد از اينجا به كجا برويم؟ كمتر كسي درباره اين چالش جدي‌‌تر از "زبيگنيو برژينسكي " فكر مي‌كند.
برژينسكي كه در زمان وقوع انقلاب ايران به عنوان مشاور امنيت ملي در كاخ سفيد فعاليت مي‌كرد در آن زمان به عنوان محرك سياست خارجي آمريكا به شمار مي‌آمد. وي از آن زمان تاكنون موضوع ايران را دنبال مي‌كند.
"جرالد سيب " دبير وال‌استريت ژورنال واشنگتن اين هفته با "زبيگنيو برژينسكي " گفت‌وگو كرد و برژينسكي كه مشاور امنيت ملي "جيمي كارتر " رئيس جمهور آمريكا بوده توصيه‌هاي خود درباره چگونگي اداره برنامه‌ هسته‌اي ايران را دوباره بازگو كرد.
در اين مصاحبه برژينسكي جزئيات فرمول خود براي ايران را تشريح كرد و گفت: "تلاش كنيد تا برنامه هسته‌اي ايران را متوقف كنيد، و كاري كنيد كه اگر تهران برنامه خود را پيگیري كند هزينه آن را بپردازد اما زياد بر روي تحريم‌ها حساب نكنيد، در صورتي كه ايران از خطوط قرمز هسته‌اي عبور كرد پيشنهاد ايجاد چتر دفاعي آمريكا براي حمايت از دوستان در منطقه را تقويت كنيد. با وجود توانايي محدود آمريكا براي كمك به مخالفان در ايران، از آنها حمايت لفظي شود. از فكر كردن به حمله پيش دستانه عليه تاسيسات هسته‌اي ايران اجتناب كنيد و گفتگوها با تهران را حفظ كنيد، بالاتر از همه، بازي طولاني مدتي را انجام دهيد، چون زمان، آمار جمعيتي و تغيير نسل در ايران به نفع رژيم كنوني نيست. "
برژينسكي در ادامه مصاحبه با وال‌استريت‌ژورنال گفت: "ايران كشوري است كه طبقه متوسط شهري آن در حال رشد است، كشوري با دسترسي بالا به تحصيلات عاليه است، كشوري است كه زنان نقش بزرگي در شغل‌ها ايفا مي‌كنند. بنابراين من معتقدم ايران اساسا و بطور واقعي اين استعداد را دارد كه در همان مسيري كه تركيه در حال حركت در آن است حركت كند. ايران مي‌تواند به كشوري تبديل شود كه در آن اسلام و نو‌گرايي همزيستي مسالمت‌آميزي داشته باشند، حتي اگر اين موضوع تاحدودي مضطرب كننده باشد. "
وال استريت ادامه مي‌دهد: ديدگاه‌هاي برژينسكي باارزش است چون وي با پايگا‌ه‌هاي زيادي كه درباره ايران بحث مي‌كنند در تماس است.
وي مورد تقدير جناح تندرو حزب دمكرات بوده و فعاليت‌هاي زيادي نيز با دولت‌هاي جمهوريخواه داشته است. زماني كه انقلاب اسلامي ايران در سال 1979 به پيروزي رسيد وي مشاور امنيت ملي جيمي كارتر بوده است.
برژينسكي چند سال پيش به گروه "رابرت گيتس " وزير دفاع كنوني آمريكا پيوست. اين گروه در شوراي روابط خارجي در سال 2004 تشكيل شد و بر اساس گزارش‌هاي اين گروه، آمريكا "تعامل گزينشي با ايران " را آغاز كرد. اندكي بعد از آن، "جورج بوش " رئيس جمهور سابق آمريكا گيتس را به عنوان وزير دفاع آمريكا معرفي كرد و گيتس همچنان در دولت "باراك اوباما " وزير دفاع باقي مانده است.
برژينسكي معتقد است كه آمريكا دو هدف را در ايران دنبال مي‌كند. نخست جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي با فرض آن كه دستيابي به سلاح اتمي هدف ايران باشد و در صورتي كه ايران به آن دست پيدا كند با چه راهبرد سياسي بايد آن را خنثي كند و هدف دوم آن است كه با احتياط و با دقت، تكامل سياسي در ايران به سمت يك نقش منطقه‌اي قابل قبول تسهيل شود.
بر اساس نكات برژينسكي، اين دو هدف -توقف برنامه هسته‌اي ايران همزمان با پيگيري رفتارهاي مسئولانه بيشتر در ايران- مي‌تواند ناسازگار باشد.
در جبهه تسليحات اتمي، برژينسكي معتقد است كه يك شانس وجود دارد و اين شانس آن است كه اين كشور به دنبال داشتن تسليحات اتمي واقعي نبوده اما در تلاش است تا بيشتر شبيه ژاپن شود يعني يك قدرت هسته‌اي با نشان دادن توانايي ساخت تسليحات اتمي بدون عبور واقعي از خطوط، اما دانستن اين موضوع غير ممكن است. اگر متوقف كردن برنامه هسته‌اي ايران قابل مذاكره نباشد پس از آن من فكر مي‌كنم ما گزينه‌اي به جز اعمال تحريم‌ها عليه ايران و منزوي كردن اين كشور نخواهيم داشت اما تحريم‌ها به تنهايي مشخص كننده نتيجه نخواهد بود.
بنا بر اين اگر ايران از خطوط عبور كند آمريكا بايد به تمامي كشورهاي نزديك به ايران اين تعهد را بدهد كه در صورتي كه ايران تهديد به استفاده از تسليحات اتمي بكند و يا از آن بدتر اگر ايران از آن استفاده كند، آنگاه آمريكا بايد خود به تعامل با ايران بپردازد.
اما در اينجا تعامل با ايران چه معنايي مي‌دهد؟ برژينسكي صريحا پاسخ داد: اين به آن معناست كه اگر ايران كسي را مورد حمله قرار دهد ما بايد آنها را مورد حمله قرار دهيم.
وي ادامه مي‌دهد: من فكر نمي‌كنم كه هر كشوري در منطقه خواستار توافقنامه رسمي با آمريكا [درباره دفاع از آنها در برابر تسليحات اتمي ايران] باشد، برخي از آنها خواستار يك تفاهم نامه خواهند بود.
برژينسكي مي‌افزايد كه چتر دفاعي آمريكا بايد براي بازداشتن ايران كافي باشد.
برژينسكي با اظهارات "ايهود باراك " وزير جنگ اسرائيل كه برنامه هسته‌اي ايران بيشترين تهديد را براي اين كشور دارد موافق است. باراك هفته گذشته در سخنراني در واشنگتن گفت كه رهبران ايران به اندازه كافي درباره پيامدهاي ممكن درباره استفاده واقعي از تسليحات اتمي هوشيار هستند و احتمالا سلاح اتمي را براي ترساندن استفاده كنند.
ضمنا براي تغيير رفتار ايران، آمريكا بايد نوعي از رفتار تاييد كننده و حاميانه از نيروهاي داخلي در ايران كه[به ادعاي وال استريت] هم اكنون آشكارا با رئيس جمهور احمدي‌نژاد مخالفت مي‌كنند را اتخاذ كند. در ضمن آمريكا نبايد خود را با انديشه به پيش بردن تغيير رژيم در ايران فريب دهد.
برژينسكي به طور قاطعانه معتقد است كه نيروهايي در ايران در حال كار هستند كه با گذر زمان رژيم را تضعيف مي‌كنند و اين موضوع تا هنگامي خواهد بود كه آمريكا و غرب اقداماتي را اتخاذ نكنند كه در اين روند تداخل ايجاد شود.
بنا بر اين، اين خيلي مهم است كه تحريم‌ها را به گونه‌اي به پيش ببريم كه باعث تحريك بيشتر احساسات ضد غربي نشود و يا آنكه باعث اتحاد اسلام‌گراهاي افراطي و ملي ‌گراها شود.
وي ادامه داد كه مسائل اصلي بين‌المللي كه بوسيله مذاكرات حل شده‌اند در مدت زمان طولاني حل شده است.
برژينسكي به هر قيمتي از [موضوع] حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران اجتناب مي‌ورزد. وي معتقد است كه ايران هيچ تفاوتي ميان حمله اسرائيل يا آمريكا قائل نيست.
برژينسكي گفت: ايراني‌ها در افغانستان، در عراق، در تنگه هرمز عليه ما وارد عمل مي‌شوند و اگر پس از آن قيمت‌هاي انرژي صعود كند، ما آسيب خواهيم ديد، چيني‌ها آسيب خواهند ديد و روس‌ها از اين وضعيت سود خواهند برد چون اروپايي‌ها براي تامين انرژي خود به سمت روس‌ها خواهد رفت.
برژينسكي معتقد است كه در عمل حمله آمريكا به ايران بيش از آنكه باعث انزواي ايران شود، به انزواي آمريكا منجر خواهد شد. 



نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *