پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

مرجعي كه رضا شاه به ملاقاتش رفت+عکس

شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب: 442658
در اين شماره همشهري آيه همچنين پرونده اي درباره تاثير ماهواره ها بر سبك زندگي منتشر شده كه در آن با برخي از كارشناسان رسانه گفت‌و گوهايي صورت گرفته و مروري نيز بر سابقه ورود ماهواره در كشور و تغيير رويكردهاي شبكه هاي فارسي زبان از سياست به سبك زندگي شده است.
به گزارش جهان، شماره جديد ماهنامه همشهري آيه با يادنامه‌اي درباره آيت الله العظمي حسين طباطبايي بروجردي كه ساليان متمادي تنها مرجع تقليد شيعيان بود، منتشر شد.

در اين شماره همشهري آيه گفت‌وگوي مفصلي با نوه آيت الله بروجردي انجام شده و وي نكته‌هاي جذابي را درباره زندگي پدر بزرگش بيان كرده. يكي از اين نكته‌ها ماجراي ملاقات رضا شاه با آيت الله بروجردي است. وي در اين باره گفته است: «ايشان حدود ۱۰۰ روز در يكي از زندان هاي رضا شاه زنداني شده بود، چون ماموران دريافته بودند ايشان يك نامه سياسي براي اقدام عليه رضا شاه همراه خود دارد، ولي به لطف اهل بيت مرحوم بروجردي قبل از دستگيري آن نامه در شط مي اندازد. در زمان دستگيري دوبار رضا شاه شخصا به ملاقات وي مي‌رود و درباره مفاد آن نامه و محل اختفايش سوال مي‌كند، اما از اين بازجويي‌ها پاسخي به دست نمي‌آورد و ...»


يكي ديگر از فرازهاي جالب زندگي مرحوم بروجردي، درباره نگاه ايشان به مساله فدائيان اسلام بود و اينكه شايعه شد، با امام خميني(ره) دچار اختلاف شديد بوده اند. نوه آيت الله بروجردي مي‌گويد:« آیت‌الله بروجردی پس از سفر يك ماهه شان به مشهد، امام خميني را به‌جاي خود گذاشت و مهر خود را هم به ایشان داد. نکته‌ای که باعث برخی حرف و حدیث‌ها شد این بود که امام در مراسم تشييع جنازه آیت‌الله بروجردي حاضر نشد. به همین دلیل عده‌اي گفتند ايشان از آیت‌الله بروجردي خوشش نمي‌آمد ولي ما مي‌دانستيم که امام خميني مبتلا به تب مالت بود و بيماري شديدي داشت. ۲۵ روز بعد از درگذشت آیت‌الله بروجردي وقتي حال ايشان بهتر شد، مجلس ختمی از طرف امام خميني در مسجد اعظم برگزار شد و با اينكه حالشان چندان مساعد نبود در آن شرکت کردند. اما طبعا بين امام و آیت‌الله بروجردي در برخی مسائل مانند فدائیان اسلام اختلاف نظر بود. آيت الله بروجردي پس از داستان مشروطه با احتياط بيشتري وارد مسائل سياسي مي شد. »

در اين شماره همشهري آيه همچنين پرونده اي درباره تاثير ماهواره ها بر سبك زندگي منتشر شده كه در آن با برخي از كارشناسان رسانه گفت‌و گوهايي صورت گرفته و مروري نيز بر سابقه ورود ماهواره در كشور و تغيير رويكردهاي شبكه هاي فارسي زبان از سياست به سبك زندگي شده است....


جمال شورجه، همسر و فرزندانش نيز ميهان اين شماره آيه شده اند و از تاثير سبك زندگي ديني پدر در تربيت فرزندان گفته‌اند. در خانواده‌اي كه به گفته خودشان در آن «حجاب و نماز اصل است»

گفت‌وگو با فرزند موسس «دارالكتب الاسلاميه» كه نخستين ناشر آثار ديني معتبر است و گفت‌وگو با يك روحاني بودايي زاده تايلندي از ديگر مطالب خواندني اين مجله است.

در اين شماره همشهري آيه همچنين استاد شيخ حسين انصاريان، دكتر محمد حسين رجبي دواني، حجت الاسلام شهاب مرادي، حجت الاسلام فلاح زاده و ديگر كارشناسان ديني به پرسش‌هاي مخاطبان پاسخ داده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *