شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۱
۱۴

جزئیاتی از توافقات ایران و ۱+۵/ مخفی‌کاری دولت و چند ابهام

چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 383456
اطلاعات علنی منتشر شده از سوی امریکایی ها نشان دهنده این است که بر خلاف آنچه به طور عمومی در فضای رسانه ای گفته می شود پیشرفت های مهمی در مذاکرات نیویورک رخ داده است.
جزئیاتی از توافقات ایران و ۱+۵/ مخفی‌کاری دولت و چند ابهام
به گزارش جهان، ایران هسته ای نوشت: اطلاعات علنی منتشر شده از سوی امریکایی ها نشان دهنده این است که بر خلاف آنچه به طور عمومی در فضای رسانه ای گفته می شود پیشرفت های مهمی در مذاکرات نیویورک رخ داده است.

یکی از مهم ترین موارد که از سوی مقام های امریکایی در مصاحبه با خبرگزاری های غربی طرح شده این است که امریکایی ها در این مذاکرات پذیرفته اند مجموعه تحریم های یک جانبه بلافاصله پس از توافق نهایی یک جا تعلیق شود.

این موضوعی است که تا پیش از این مورد توافق قرار نگرفته بود.

مقام های امریکایی البته هیچ ضمانتی در این باره نداده اند که این تحریم ها که مبنای اصلی آنها قوانین کنگره امریکاست، بالاخره لغو خواهد شد.

به عبارت دیگر، ایران در مقابل اعمال تغییرات تقریبا یازگشت ناپذیر در برنامه هسته ای خود، صرفا یک «تسکین موقت» در تحریم ها را هدیه می گیرد.

اکنون ظاهرا مسئله باقی مانده میان ایران و ۱+۵ این است که تحریم های شورای امنیت چه زمانی تعلیق خواهد شد.

اطلاعات منتشر شده نشان می دهد امریکایی ها می گویند نمی توانند تحریم های شورای امنیت را بلافاصله پس از توافق نهایی تعلیق کنند و این امر نیازمند زمان بیشتری است.

علاوه بر این، مقام های امریکایی ناشناس به خبرگزاری های غربی گفته اند درباره موضوع تحقیق و توسعه هم در نیویورک توافق تقریبا نهایی صورت گرفته است.

هنوز اطلاعاتی از جزئیات این موضوع وجود ندارد ولی می دانیم که در توافق ژنو از ایران خواسته شده بود از گسترش برنامه تحقیق و توسعه خود خوداری کرده و برنامه را به وضع فعلی آن محدود کند.

خبر دیگر درباره مذاکرات نیویورک این است که در این مذاکرات درباره موضوع شفافیت هم جمع بندی تقریبا نهایی انجام شده است.

امریکا مدت هاست با مشارکت آژانس بین المللی انرژی اتمی سرگرم تدوین یک نظام راستی آزمایی ویژه برای درج در متن توافق نهایی است.

مقام های امریکایی پس از مذاکرات نیویورک گفته اند مذاکرات در این زمینه تا حدود زیادی به نتیجه رسیده است.

همچنین درباره اراک هم گفت وگوها از مرحله ای دشوار عبور کرده است.

یک مقام امریکایی روز بعد از مذاکرات نیویورک گفته است که اراک دیگر مانعی برای توافق هسته ای نخواهد بود.

حسین موسویان که اکنون بسیار به تیم مذاکره کننده دولت آقای روحانی نزدیک است، موضوع را اینگونه جمع بندی کرده است مذاکرات در نیویورک ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

اما درصد واقعی ظاهرا باید بسیار بیشتر باشد.

به این ترتیب به نظر می رسد اظهارات رسانه ای مطرح شده درباره عدم پیشرفت جدی در مذاکرات را چندان نباید جدی گرفت.

سوال این است که با این وجود، چرا هر دو طرف ایرانی و امریکایی اصرار دارند تاکید کنند که پیشرفت در مذاکرات رضایت بخش نبوده است؟

و سوال دیگر: چرا همچنان باید جزئیات مذاکرات را از زبان امریکایی ها بشنویم؟

به گزارش جهان، با فرض صحت ادعاهای آمریکایی ها درباره انجام توافقاتی در مذاکرات نیویورک، آیا تضمینی برای عمل به وعده های واشنگتن که بارها در مقابل ایران خلف وعده کرده، وجود دارد؟ یا اینکه این هم بازی جدید کاخ سفید علیه ایران است؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مذاکرات هیچ گونه پیشرفتی نداشته است و سخنان برخی از مقامات ایرانی و امریکایی که گفته می شود که مذاکرات به مرحله حساس خود رسیده است دروغی بیش نیست
United States
جنابعالی تو مذاکرات تشریف داشتید که اینقدر محکم تکذیب میکنید.
رضا
Latvia
ماکیاول کجاست که ببینه هدف چنان وسیلرو توجیه میکنه که با حرف دشمن درجه یکمون آمریکا تیم مذاکره کننده هسته ای خودمونو(به گفته رهبری فرزندان انقلاب)رو میزنیم وسیل بهتانها وبرچسبهارو بهشون وارد میکنیم...
جهان نیوز! دشمن همیشه دشمنه..
نه حالا که یک حرفی زده اونو مستند خودت قرار بدی...
نرود میخ آهنی برسنگ...زنده باد اصولگرایان منطقی وانقلابی...نه شماهایی که پشت جنگ نشسته بودید مشغول نوشیدن ساندیس بودید حالا شدید مدعی این انقلاب وجنگ!
دلیلش اینه که تا حالا دولتی که شعارش دانستن حق مردم است حتی به نماینده های مجلس توافق اصلی موقتی ژنو رو نشون نداده.هرچی هم امریکائیها گفتند درست از اب دراومد!
ک.م
سلام

واقعیت این است که آمریکائی ها در روش منافقانه خود رو راست هستند و همین دلیل بی اعتمادی به آنهاست.

اما به خودی ها در این که چقدر آنچه در داخل می گویند همانها را در مذاکرات بیان می کنند شک داریم! چون در میان فرزندان رشید کسانی هستند که منافع حزبی را دنبال می کنند!!
brt
United States
جواب :
برای اینکه بعضی ها کاسب تحریمند .
بعضی هم کاسب مذاکره به قیمت هر توافقی!
بعضی هم مذاکره تنها راه وجودشون.
ناشناس
جهان جان همون دیگه وقتی ازروی حرف دشمنت درباره خودی قضاوت می کنی حکم می دی همینه دیگه چرا اطلاعات بن چون شما همون حرفای اونوریارو دوست داری باور کنی آره ..درسته.
چون تا حالا هرچی که راجع به توافق گفتند درست از اب دراومده.
بیکار
Iran, Islamic Republic of
ما که سواد نداریم و عصر حجری هستیم
منافع ملت هم به جهنم
مهم اینه که باسوادای حقوقدان دارن واسه رفع تحریم با با ادبا جلسات مهم برگزار می کنن و اگه لازم قرارداد ترکمانچای رو هم امضا می کنن . برگزاری این جلسات که کم کاری نیست دیدید دولت قبل نتونست با آقای با ادب تلفنی حرف بزنه یا با کامرون دست دوستی بده ....
واقعا روحانی مچکریم
Canada
باید منتظر انتخابات مجلس آمریکا در 4 نوامبر بود.شاید اوباما بتواند تصمیمات سخت را پس از این انتخابات اخذ کند.
یعنی نفهمیدی اوباما وهمه کنگره الت دست یه مشت صهیونیست هستند که نخ اونها تو دستشونه وبا تغییر دولتها اونها ثابتند.
خدا همه ساده لوحانه عاشق کدخدا را شفا دهد