شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

برخی روشنفکران فقط سیگار کشیدن بلدند!

شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 417953
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در نقد روشنفکری ایرانی عنوان کرد: روشنفکران غربگرای ایرانی عده‌ای خوش‌گذران هستند که مثل مارکسیست‌های قدیم فقط یاد گرفته‌اند سیگار بکشند.
به گزارش جهان، ابراهیم فیاض استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس در نقد از روشنفکران غربگرای ایرانی اظهار داشت: روشنفکری غربگرای ایرانی که اصلاً روشنفکر نیست، یک نشانکی دارد! اصلاً نوع عجیبی است، نه غرب‌شناسی روشنفکری را پایان داده، نه جهان‌شناسی و نه ایران‌شناسی، دین‌شناسی و اسلام‌شناسی!

وی در ادامه افزود: اینها عده‌ای آدم روشنفکر خوش‌گذران هستند که اسباب طرب خود را فراهم کرده‌اند و تنها یاد گرفته‌اند که سیگار بکشند، مثل مارکسیست‌های قدیم در ایران پیش از انقلاب اسلامی ایران.

فیاض با اشاره به ساختارهای ذهنی این نوع روشنفکری در ایران گفت: زمانی یک کشاورز می‌آید سرمایه مارکس را ترجمه می‌کند و روشنفکری به او خرده می‌گیرد که چرا این کتاب را ترجمه کردی؟ تو اسرار ما را فاش کردی!

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران در ادامه توضیح داد:‌ اگر امروز همین کتاب‌های اصلی غرب در ایران ترجمه شود باور کنید خود به خود روشنفکری در ایران حذف خواهد شد، چرا که این روشنفکر آن اندازه بی‌سواد است که خود غرب را هم نشناخته است، فقط یک برند دارد تا با آن نان بخورد و همین هم ناشی از یک جهل تاریخی است که گریبان روشنفکری را گرفته است.

وی در پایان یادآور شد: این جهل ناشی از عدم شناختی است که روشنفکران را درگیر خود کرده است، برخلاف آنچه خیلی تصور می‌کند که آگاه هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *