پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
طلا عنوان کرد

کاهش آمار کشته های تصادفات با "HSE"

سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۳۵
کد مطلب: 394256
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه نیروی انسانی بزرگترین بیت المال است بنابراین با ایجاد سازمان مهندسین HSE، جلوی مرگ و میر ناشی از کار را بگیریم، گفت: با ارتقاء سیستم HSE در کشور می‌توان کشته‌های تصادفات را کاهش داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حسین طلا در نخستین نشست تخصصی بررسی چالش‌های HSE در کشور، اظهار داشت: ایران در زمینه‌های مختلف پزشکی، نانوبیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی و زمینه‌های غیر پزشکی پیشرفت‌های غیرقابل تصوری را کرده است که همه این پیشرفت‌ها در سایه تحریم و نعمت خودباوری ایجاد شده است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: انتظار می‌رود هرچه در عرصه‌های مختلف جلو می‌رویم، در عرصه‌های مرتبط دیگر که شامل عرصه محیط زیست و ایمنی و بهداشت است نیز به همین نسبت پیش رویم. البته ایمنی و بهداشت فقط مختص محیط کار نیست بلکه در جاده‌ها و غیره نیز قابل تعریف است و کشور هزینه‌های زیادی را در این زمینه پرداخت می‌کند.

وی در ادامه مقایسه‌ای درخور تامل کرد و گفت: همه شهدای ایران که از ابتدای سال ۵۷ تا آخر سال ۶۷ به عنوان شهدای انقلاب، شهدای دفاع مقدس و شهدای ترور داریم؛ در مجموع ۲۱۳ هزار نفر است و اما کشته‌های جاده‌ای از ابتدای سال ۸۰ تا آخر سال ۸۹، در مجموع ۲۴۳ هزار نفر است و این یعنی کشته‌های جاده‌ای چیزی بیش‌تر از کشته‌های جنگ است. بنابراین اگر قرار باشد این معضل در کشورمان حل شود، باید ارتقاء سیستم HSE را مورد توجه قرار دهیم.

طلا گفت: اما HSE خود دارای چالش‌های بسیاری است. اولین چالش، نداشتن سازمان خاص برای برنامه‌ریزی و نظارت است. ارتقاء فرهنگ HSE کشور، وجود مشکلات در بدنه کارگری جامعه، کمبود تربیت نیروی انسانی و مشکلات ساختاری در به کارگیری متخصصان این حوزه مهم‌ترین از دیگر چالش‌های آن محسوب می‌شوند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در توضیحات بیشتر افزود: برای مثال، بسیاری از مدیران و افراد مسئول در این قضیه از موضوع ضرورت HSE بی‌خبرند. دیگر اینکه کارگران به جای درخواست برای رفع مشکلاتشان در فضاهای سخت و زیان‌آور، بیشتر در جستجوی فشار آوردن به وزارت کار هستند تا شغلشان جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود. مشکل بعدی در تربیت نیروی انسانی است و تنها ۴ یا ۵ دانشگاه در ایران هستند که موضوع HSE را بررسی می‌کنند و البته دانشگاه‌های کشور به صورت هدفمند تربیت نیرو نمی‌کنند. همچنان آمارهایی هم که به وزارت‌های مربوطه ارائه داده می‌شود آمارهای درستی نیست. پس طبیعی است مشکلات کشور در حوزه HSE ادامه پیدا ‌کند.

وی با بیان اینکه در به کارگیری متخصصان حوزه HSE هم همیشه تناقض‌هایی وجود دارد و مهندسان ایمنی عمدتاً توسط مجموعه‌های بهداشتی به رسمیت شناخته نمی‌شوند تا وارد سازمان‌ها، کارخانجات و صنایع شوند، گفت: "با این اوصاف ما در حال پرداخت هزینه‌های گزافی در رابطه با HSE هستیم به طوریکه میزان کشته شدگان حوادث کاری در سال ۹۲، ۱۹۹۲ مورد بوده است. براساس اعلام سازمان‌های بین المللی؛ کشته‌های ناشی از عوارض کاری ۶ برابر کشته‌های ناشی از خود حوادث کاری است و اگر یک عمل ضرب ساده کنیم، کشته‌های ما حدود ۱۱ هزار ۹۳۴ مورد می‌شود. از طرفی هر کسی به عنوان نیروی کاری حذف می‌شود، ۷۵۰۰ روز کاری از بین می‌رود که با احتساب تعداد کشته‌ها، مجموعا ۱۰۴ میلیون و ۶۸۵ روز کاری از بین می‌رود.

طلا در پایان با تاکید بر اینکه فقط اشیاء بیت‌المال نیست و نیروی انسانی بزرگترین بیت المال است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه HSE یک متولی معینی وجود ندارد پس راهکاری جز ایجاد سازمان مهندسین HSE نداریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *