سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

انتقادفرهنگی ضرغامی ازمدارس تیزهوشان

شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب: 424054
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از سیستم آموزشی مدارس نمونه و تیزهوشان گفت: این مدارس نسبت به مسائل پرورشی بی‌توجه و بی‌برنامه هستند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، ششمین دوره هم‌افزایی و هم‌اندیشی باشگاه معلم مجموعه مدارس سلام در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این مراسم عزت الله ضرغامی طی سخنانی اظهار داشت: در حوزه تعلیم و تربیت نیاز به تولید و خودسازی همیشگی داریم. معلم باید علاوه بر خروجی به فکر ورودی‌های خود هم باشد و این دو را با هم تنظیم کند. هم‌چنان که رهبر معظم انقلاب به طلبه‌ها توصیه می‌کند که طوری درس بخوانید که انگار می‌خواهید مرجع تقلید شوید اما در عین حال با روحیه مرجع شدن در خود مبارزه کنید.

ضرغامی مثال عینی این روحیه را آیت‌الله اراکی دانست که با وجود عمر با برکت خود، در چند ماه پس از رحلت مراجع سه گانه و امام خمینی (ره) حکم به جواز بقا بر تقلید از میت داد و همین ذخیره آخرت ایشان شد و مسئله بسیاری از مومنان را همین حکم حل کرد.

وی بیان کرد: باید تلاش کرد تا مسائل پرورشی را به طور غیرمستقیم به دانش‌آموزان انتقال داد تا در انتها علاوه بر آراستگی و علم، با دانش‌آموخته‌ای با ایمان مواجه باشیم.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما با توجه به تجربه شخصی خود برای فرزندش به انتقاد از سیستم آموزشی مدارس نمونه و تیزهوشان پرداخت و این مدارس را نسبت به مسائل پرورشی بی‌توجه و بی‌برنامه خواند.

وی گفت: تمام بچه‌های نخبه و سطح بالا اما با فرهنگ‌های مختلف دینی و غیردینی در این مدارس جمع شده‌اند و هیچ مدیریتی بر آنان از این حیث وجود ندارد و در نتیجه آنها دایماً تحلیل می‌روند و به لحاظ سبک زندگی افت می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی سبک زندگی اسلامی ایرانی را نقطه اشتراک تمام خانواده‌ها خواند و از معلمان و مدیران دعوت کرد تا آن را سرلوحه کار خود قرار دهند.

* سونامی آموزشی

در این مراسم، مهندس امانی، مدیرعامل مجموعه مدارس سلام نیز به ایراد سخنانی کوتاهی پرداخت و ضمن تشریح اهداف این دوره، نسبت به طرح جدید نظام آموزشی به انتقاد پرداخت.

وی از این طرح و حذف یک پایه از دبیرستان به عنوان سونامی و تهدید آموزشی برای مدارس خصوصی یاد کرد که می‌تواند باعث ورشکستگی بسیاری از این بنگاه‌ها شود. او معتقد بود که این طرح بدون کارشناسی‌های لازم اجرایی شده است.

* کلینیک ترک اعتیاد به موبایل


دکتر روشن، مدیر پژوهشکده خانواده دانشگاه بهشتی نیز در سخنانی کوتاه اعلام کرد: ما امروز با معضل موبایل مواجه هستیم و در پژوهشکده بنا داریم روزی را به عنوان روز بدون موبایل معرفی کنیم تا افراد در خانواده‌ها بیش‌تر به هم توجه کنند. ما امروز در کنار کلینیک‌های ترک اعتیاد به مکان‌هایی برای ترک موبایل نیاز داریم.

وی در بخش دیگر از سخنانش بیان کرد: به جای درمان و مشاوره فرد، لازم است تا خانواده‌درمانی و گروه‌درمانی پرداخته شود به طوری که مثلا اعضای یک کلاس را در مورد یک مسئله به طور واحد در نظر بگیریم و مورد درمان و مشاوره قرار دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *