جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

اختلاف اردوغان و ارتش در بحران با روسها

يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب: 458453
بحران سرنگونی جنگنده روسی و دستپاچگی مقامات ترکیه در موضع‌گیری‌های ضد و نقیض در قبال این اقدام، به اختلاف میان ریاست‌جمهوری و ارتش ترکیه منجر شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رسانه‌های مختلف عرب زبان، به نقل از روزنامه ترکی «سوزجو» ترکیه از بروز اختلاف میان «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و ستاد مشترک ارتش این کشور بر سر حادثه سرنگونی جنگنده روسی سوخو-۲۴ در روز سه‌شنبه گذشته، خبر دادند.

در حالی که نیروی هوایی ترکیه، قادر است هویت کلیه جنگنده‌هایی که در حریم‌های هوایی اطراف ترکیه نیز پرواز می‌کنند، شناسایی کند اردوغان، اظهارات متناقضی را بیان می‌کند و مدعی می‌شود آنکارا در هنگام هدف‌گیری جنگنده سوخو، نمی دانسته آن روسی است.

وی مدعی شد: اگر می‌دانستیم این جنگنده روسی است، واکنشی متفاوت داشتیم.

دستپاچگی مقامات ترکیه در موضع‌گیری درباره جنگنده‌ای که سرنگون شده بود، ضعف سیاست خارجه این کشور را فاش کرد.

یک منبع آگاه نظامی در گفت‌وگو با سوزجو تاکید می‌کند که ریاست‌جمهوری ترکیه به طور شتابزده‌ای درباره سرنگون کردن جنگنده روسی، موضع‌گیری کرده است و ارتش با انتشار بیانیه‌ای با این مضمون که یک جنگنده مجهول الهویه را سرنگون کرده، تلاش داشت که این اشتباه و بی‌پروایی خود را اصلاح کند. اگر این سیاستمداران سکوت کرده بودند، ما می‌توانستیم بسیار سریع این مشکل را حل کنیم.

بر اساس این گزارش، نشانه‌هایی از بروز اختلاف میان کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه و فرماندهی ستاد مشترک ارتش احساس می‌شود. به ویژه که ارتش به رسانه‌ها اعلام کرد که سرنگونی این هواپیما به دستور دولت ترکیه صورت گرفته است و رهبران سیاسی این کشور باید مسئولیت و پیامدهای آن را بپذیرند.

این واکنش ارتش زمانی روی داد که دولت ترکیه برخی از عناصر در داخل ارتش کشور را به تشدید بحران در روابط آنکارا- مسکو برای درتنگنا قرار دادن اردوغان متهم کرد.

چند روز پس از سرنگونی جنگنده روسیه، حتی رسانه‌های طرفدار و نزدیک به حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه، چرخشی در مواضع خود دادند و کار به جایی رسید که حتی وزیر امور اتحادیه اروپا در دولت سابق ترکیه گفت: پوتین برای ما دام گذاشته بود و ما را به سرنگونی این جنگنده سوق داد زیرا نتایج و پیامدهای آن کاملا به نفع مسکو تمام شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خون بناحق ريخته مردم سوريه توسط تروريستهاي مورد حمايت تركيه دامان اروغان راگرفت.