سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - 2 Jul 2024
 
۶
۱۳

داعش در چه‌صورت برای‌ ما تبدیل به تهدید می‌شود؟

يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 366554
کارشناسان نظامی معتقدند داعش نه تنها در اولین برخوردها در نزدیکی مرزهای استان های شیعه نشین عراق با شکست های سنگینی روبه رو خواهد شد بلکه همین الان هم در حال عقب نشینی ها آشکاری از شهرهای سنی نشین مهمی همچون موصل است.
داعش در چه‌صورت برای‌ ما تبدیل به تهدید می‌شود؟
گروه بین‌الملل جهان نيوز: داعشی‌ها هر جا می‌روند اول سر بریدن، مثله مثله کردن، آتش زدن اجساد را به عنوان عملیات روانی انجام می‌دهند. همین مسئله کافیست تا بسیاری از عوام مردم تحت تاثیر این فضا قرار بگیرند. در حالیکه داعشی‌ها در 200 کیلومتری ایران اینک در حال دادن تلفات سنگین می باشند حتی برخی رسانه‌ها تا چند روز قبل در داخل کشور به گونه‌ای اخبار خود را منتشر کردند که انگار داعش اینک در مسیر نزدیکی مرزهای ایران قرار دارد و یا حداقل توانایی نزدیک شدن را پیدا کرده است.
 
کارشناسان نظامی معتقدند داعش نه تنها در اولین برخوردها در نزدیکی مرزهای استان‌های شیعه نشین عراق با شکست های سنگینی روبه رو خواهد شد بلکه همین الان هم در حال عقب نشینی‌های آشکاری از شهرهای سنی نشین مهمی همچون موصل است.
 
از سوی دیگر متوسط رقمی که برای تعداد اعضای داعش توسط مقامات اطلاعاتی عربی و غربی نقل شده بین 6000 تا نهایتا 15 هزار نفر متغییر بوده است. این تعداد افراد در مواجه با یک ارتش مجهز و منظم در معادلات نظامی عدد سنگینی محسوب نمی‌شود.
 
این در حالیست که داعشی‌ها بیشتر گروه‌های پارتیزانی و متخصص جنگ شهری محسوب می‌شوند که در صورت رویارویی با نیروهای آموزش دیده جنگ های چریکی بسیار آسیب‌پذیر هستند. همچنانکه حزب الله لبنان به علت تجربه جنگ پارتیزانی توانست معادلات نظامی سوریه را بهم بزند.
 
با این وجود چه مسئله ای داعش و یا گروه های شبیه آن را می‌تواند تبدیل به تهدیدی جدی علیه ایران کند؟
 
جواب این سوال قطعا در گزینه های نظامی نخواهد بود و بیشتر به حوزه های نرم باز می گردد. در این‌باره دو نکته ذیل قابل عرض است:
 
الف: در ایران تفکیک قائل نشدن بین داعش تکفیری با اهل سنت می تواند زمینه ای برای تهدید محسوب شود. این گروه ها تلاش می کنند با پررنگ کردن تفکرات ضد شیعی خود را اهل سنت واقعی معرفی کنند و به تحریک شیعیان در داخل ایران بر علیه اهل سنت بپردازند. در ابعاد راهبردی‌تر حتی برخی کارشناسان معتقدند امریکایی‌ها به دنبال ورود علنی ایران به تحولات عراق برای فراهم شدن ورود آشکار برخی کشورهای عربی سنی‌نشین می باشند تا تقابل شیعه و سنی در منطقه به صورت کامل جای خود را به دو قطبی جهان اسلام – آمریکا و امت اسلامی – اسراییل قرار بدهد.
 
ب: عدم جلوگیری از تفکر وهابی‌گری در برخی استان های مرزی نشین و سنی نشین می‌تواند منجر به شکل گیری گروه‌های شبه داعش در ابعاد هر چند بسیار کوچک شود. هر چند که میان اعتقادات اکثریت اهل سنت ایران با گروه‌های تکفیری مانند داعش زمین تا آسمان فاصله است ولی یارگیری بسیار محدود توسط گروه های شبه‌داعشی مسئله‌ای نیست که در برخی استانها شاهد آن نباشیم.

بررسی زمینه ایجاد شکل گیری و تقویت گروه‌های مانند داعش و القاعده در سوریه و عراق نشان می‌دهد که قبل از حضور نظامی این گروه‌ها سال‌ها بر عقاید و رفتار اهل سنت روستاها و شهرهای کوچک این کشورها تبلیغات گسترده برای گرایش به وهابیت شده است. رفتارشناسی گروه‌های مانند گروهک عبدالمالک ریگی و گروهک جیش العدل رگه‌هایی از غفلت در جلوگیری از رشد وهابی‌گری را در برخی نقاط محدود سیستان و بلوچستان نشان می دهد.

شکل‌گیری حوزه‌های علمیه بدون نظارت در این استان که گاه اساتید آنها در افراطی‌ترین مدارس دینی وهابی در پاکستان درس خوانده‌اند در داخل کشور زنگ خطری است که مسئولین امنیتی کشور باید برای بالفعل شدن این تهدیدات از خود تحرک بیشتری نشان بدهند. اجرایی کردن قانون بر زمین مانده نظارت بر حوزه های علمیه اهل سنت در جنوب شرق می تواند بسیار  در این زمینه راهگشا باشد. هر چند که گروه‌هایی؛ مانند باقیمانده های ریگی سالهاست با صدها هزار دلارهای نفتی نتوانسته اند رقم اعضای خود را به صد نفر هم برسانند ولی رشد خزنده وهابی گری را در داخل کشور باید همواره جدی تلقی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد نبي
سوالي كه براي بنده بوجود آمده است اين است كه چرا جناب مولوي عبدالحميد از تروريست هاي داعشي اعلام برائت نميكنند كه باعث اتحاد بيشتر برادران اهل سنت و شيعه در جهان بشود؟
آيا در مقابل اين همه جنايت عليه بشريت كه با نام اسلام دارد انجام مي شود و چهره اسلام را در جهان خراب مي كند فقط بايد سكوت كرد؟
یحتمل ایشون خواب هستن!
علي
Iran, Islamic Republic of
جهان من به سهم خودم بعنوان يه ايراني مسلمون شما رو هم مقصر ميدونم! تو همين سايت جهان من دو سال پيش همين مطالب رو در يك كامنت گذاشتم و نوشتم؛ اما انقدر مصلحت انديش يا دور از آينده نگري عمل كرديد كه حتي حاضر نشديد كامنت من رو درج كنيد؛ چه برسه بخوايد راجع بهش خبري رو بريد و در نهايت موج رسانه اي بيداركننده راه بيندازيد!
متاسفم واقعا!
خدايا شاهر باش امثال من قبلا خيلي اين مطالب رو گفتن!
sasan
...تا تقابل شیعه و سنی در منطقه به صورت کامل جای خود را به دو قطبی جهان اسلام – آمریکا و امت اسلامی – اسراییل بدهد.
باید بالعکس بگید:
... تا دو قطبی جهان اسلام – آمریکا و امت اسلامی – اسراییل در منطقه، به صورت کامل جای خود را به تقابل شیعه و سنی بدهد.
حامد
ایران باید مردمش رو آگاهی کامل بدهد چونکه واقعا در برخی مناطق من شاهد چنین افکاری بوده ام که دارند بین شیعه وسنی تفرقه می اندازند
اره برادر تو راست میگی نباید بین شیعه و سنی اختلاف انداخت چون این اختلافات مذهبی شمشیر دشمن رو تیز تر میکنه اختلاف بین شیعه و سنی دقیقا مثل اختلاف خانوادگیه بالاخره هردو مسلمونن یک پیامبر مشترک دارن و به قران کریم اعتقاد دارن اون ها برادران و خواهران ستند
صباح
Iran, Islamic Republic of
فقط در استان سیستان بلوچستان رشد تفکر وهابیت نیست در استانهای کردستان وکرمانشاه و آذربایجان غربی هم روز به روز یار گیری میشود مثلا در شهرستان پیرانشهر استان آ.غ در مسجد حضرت عمر تفکر وهابیت آموزش داده میشود . آقاجان خوابید خواب!!!!1
Iran, Islamic Republic of
گزارش واقع گرایانه ای بود متشکرم
محسن
Iran, Islamic Republic of
کافیست این جمله را در گوگل جستجو کنید iraq war map wiki تا برنامه نقشه زنده جنگ و تسلط داعش بر شهر جلولا در 30 کیلومتری مرز ایران در نقطه مرزی خانقین و جنگ شدید در این ناحیه را مشاهده کنید تا خطر را احساس کنید.
http://en.wikipedia.org/wiki/Template:Iraq_war_detailed_map
اينكه ايران بايد سنجيده عمل كندوتحت تاثير شرايطي كه دشمن زمينه سازي ميكند قرارنگيرد امري قطعي ويقيني است لكن با اين فرضيه كه همه جريانهاي موجود با اختيار دشمنان رقم مييخورد هم بزرگنمايي دشمن است
بطور معمول دشمن جريان سازي ميكند و بعد از ان موج سواري مينمايد ، اينكه بگوييم دشمن ميخواهد ايران را وارد صحنه مقابله با داعش كند تا براي ديگر حكومت هاي سني نشين توجيه بياورد براي ورود به صحنه ، شايد كمي بيشتر از حد معمول محتاطانه باشد ، اين نوع نگرش بيشتر به تحليل هاي اصلاح طلبان ميماند ، امروزه اسلام به دفاع جانانه و همه جانبه در مقابل داعش نياز دارد
110
خیلی باید مواظب کار تبلیغی و فرهنگی وهابیت در جنوب شرق کشور باشیم. خدایی نکرده اگه غفلت بشه ....
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند چه برسد به داعش
بهنام
United States
با دست دست کردن کاری پیش نمیره اینا رو باید نابود کرد
هروز جنایتهای میبینیم که دل آدم پژمرده میشه برادران وخواهران مسلمانمون دارن هروز شهید میدن خدا داعش رو در اتش دوزخ بسوزونه