جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
گرین‌کارت داشته باش و سرمربی تیم ملی شو!

کسانی که زیر پرچم آمریکا قسم می‌خورند

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۸
کد مطلب: 396858
در یک دهه اخیر بیشتر مربیانی که روی نیمکت تیم های ملی فوتبال امید و بزرگسالان نشسته اند، کسانی بوده اند که به کشور آمریکا نیز رفت و آمد دارند.
به گزارش جهان به نقل از گفتار نیوز، محمد خاکپور روز گذشته به عنوان سرمربی تیم فوتبال امید ایران انتخاب و معرفی شد. خاکپور در حالی به این سمت منصوب شد که سابقه زیادی در مربیگری ندارد، اما به هر حال هدایت تیم امید را در دست گرفت تا شاید او بتواند طلسم چهار دهه ای ناکامی ایران در صعود به المپیک را بشکند.


نکته حائز اهمیت درباره خاکپور، سفر مداوم او به کشور آمریکا و شاید به نوعی دیگر بازگشت مداوم او به ایران است. او از ابتدای قرن بیست و یکم بیشتر زندگی اش را در ایالات متحده آمریکا گذرانده است و با فرهنگ آن کشور آشنایی کامل دارد.


خاکپور یکی از هزاران ایرانی است که "گرین کارت" دارد. گرین کارت آمریکا در واقع اجازه اقامت دائم، کار، تحصیل، زندگی و مسافرت به آمریکا و استفاده از مزیت شهروندی آمریکا بدون تحمل زمان طولانی و هزینه بسیار است.


برای دریافت این گرین کارت یا همان کارت سبز باید برخی قوانین رعایت شود. یکی از این قوانین قسم خوردن زیر پرچم آمریکا است. با این قسم، فرد متعهد می شود که زیر پرچم آمریکا با کشوری که برابر ایالات متحده می جنگد، در صورت نیاز جنگ کند.


قانون دیگر نیز زانو زدن مقابل پرچم آمریکا و بوسیدن آن است. این زانو زدن به شکلی است که فرد یک زانوی خود را روی زمین قرار داده و کف پای دیگر را روی زمین می گذارد و پرچم آمریکا را بدست می گیرد.


این گرین کارت هر شش ماه یا یکسال باید تمدید شود و در واقع افرادی که از آن استفاده می کنند، باید هر چند وقت یکبار به آمریکا بروند و اعتبار خود را تمدید کنند.


اینها را گفتیم تا به بحث اصلی مان یعنی سرمربیگری در تیم ملی برسیم. طی یک دهه اخیر بیشتر کسانی که روی نیمکت تیم های بزرگسالان و امید نشسته اند، گرین کارت نیز داشته اند.


برانکو ایوانکوویچ، امیر قلعه نویی، علی دایی، افشین قطبی و کارلوس کی روش سرمربیان سال های اخیر تیم ملی فوتبال ایران و همچنین رنه سیموئز، نناد نیکولیچ، هومن افاضلی و نلو وینگادای پرتغالی سرمربیان سال های اخیر تیم فوتبال امید کسانی هستند که با داشتن گرین کارت توانسته اند روی نیمکت نیز بنشینند و در واقع از سوی مسئولان انتخاب شوند. درباره علیرضا منصوریان که بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ سرمربی تیم امید بود، قطعیتی درباره داشتن گرین کارت وجود ندارد، اما منابع آگاه و نزدیک به این مربی جوان در اختیار داشتن گرین کارت توسط منصوریان را تایید کرده اند.


این مربیان که در یک دهه اخیر توانسته اند روی نیمکت تیم های بزرگسالان و امید ایران بنشینند، همگی گرین کارت نیز داشته اند؛ یعنی همان کارتی که باید به خاطرش زیر پرچم آمریکا قسم خورد و زانو زد و در صورت لزوم برایش جنگید. در واقع فقط غلامحسین پیروانی که زمانی سرمربی تیم امید بود، از داشتن این کارت بی بهره! بوده است. حالا هم که خاکپور به عنوان سرمربی تیم امید انتخاب شده، یعنی اینکه یک مربی دیگر با در جیب داشتن گرین کارت توانسته به نیمکت تیم ملی برسد.


گفتنی است فقط این مربیان نیستند که گرین کارت دارند و از شرایط هر دو کشور ایران و آمریکا بهره می برند. باید به چهره های سرشناس دیگری همچون اصغر شرفی، حشمت مهاجرانی، افشین پیروانی، فرهاد کاظمی، جلال طالبی، احمد سجادی و .... نیز اشاره کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *