پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۱
۴

واکنش اوغلو و مخالفانش به نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه

دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۵
کد مطلب: 426656
نخست وزیر ترکیه در نخستین سخنرانی خود پس از انتخابات پارلمانی این کشور کسب بیشترین آرای انتخاباتی توسط این حزب در این انتخابات را به مردم تبریک گفت.
واکنش اوغلو و مخالفانش به نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه
به گزارش جهان، مهر به نقل از شبکه تلویزیونی TRT نوشت، «احمد داود اوغلو» نخست وزیر ترکیه در تجمع انتخاباتی حزب حاکم عدالت و توسعه در شهر قونیه سخنرانی کرد. وی از برگزاری انتخابات پارلمانی این دوره به عنوان پیروزی مجدد دمکراسی در ترکیه یاد کرد و گفت حزب عدالت و توسعه بار دیگر حماسه آفرید.

وی ضمن تشکر از رای دهندگان در انتخابات گفت حزب حاکم با وجود تبلیغات منفی و تلاش های دشمنانش بار دیگر توانست با کسب بیشترین آرای انتخابات، به عنوان نخستین حزب به پارلمان راه یابد. داود اوغلو در عین حال از تمامی کسانی که در داخل و خارج از ترکیه رای خود را به این حزب دادند قدردانی کرد.

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد دولت به سیاست های خود ادامه خواهد داد. داود اوغلو با خطاب قرار دادن احزاب اپوزیسیون یادآور شد احزابی که اکنون از پیروزی خود در انتخابات خبر داده اند برخی بیش از ۳۰ و برخی بیش از ۵۰ سال است که موفق نشده اند نماینده ای به پارلمان بفرستند.

این در حالی است که حزب عدالت و توسعه با از دست دادن اکثریت کرسی های پارلمان، اکنون ناچار است به دولت ائتلافی تن داده و یا دولت اقلیت را تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام تشکیل دهد.

گفتنی است با نزدیک شدن به پایان شمارش آرای انتخابات پارلمانی ترکیه و مشخص شدن راهیابی احزاب جمهوریخواه خلق، حرکت ملی و دمکراتیک خلق ها به پارلمان مقامات این احزاب پیروزی خود را در برابر سیاست های حزب حاکم اعلام کرده اند.

عضو ارشد حزب حاکم ترکیه:
عدالت و توسعه دولت اقلیت تشکیل می دهد


یکی از اعضای بلندپایه حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه با اشاره به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در این کشور گفت که این حزب ممکن است دست به تشکیل دولت اقلیت بزند.

به گزارش رویترز، این سیاستمدار ترک که خواست نامش فاش نشود گفت: ما توقع داریم که دولت اقلیت را تشکیل داده و انتخابات زودهنگام برگزار کنیم.

براساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ترکیه، حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان در انتخابات پارلمانی این کشور که در روز یکشنبه برگزار شد، ۴۲.۴ درصد آرا را بدست آورده است. این حزب از آنجایی که کمتر از ۵۰ درصد آرا را بدست آورده نیاز دارد تا با دیگر احزاب ائتلاف کند.

این در حالی است که مرات کارایاچین، یکی از اعضای بلندپایه حزب جمهوری خواه خلق که بزرگترین حزب مخالف دولت است، تاکید کرد که رای دهندگان در انتخابات به طرح رجب طیب اردوغان رئیس جمهور برای تغییر سیستم حکومتی از پیام روشنی داده و آن را رد کردند.

بر این اساس رجب طیب اردوغان بدنبال آن است که با تغییر در قانون اساسی ترکیه، نظام پارلمانی در این کشور را به نظام ریاستی تغییر دهد. در حال حاضر قدرت اجرایی در دست نخست وزیر است و سمت ریاست جمهوری مقامی تشریفاتی و فاقد قدرت است.

این در حالی است که حزب چپ‌های دموکراتیک خلق ها (HPD) که از حمایت کردها برخوردار است، شگفتی ساز این دوره از رقابت های انتخاباتی در ترکیه بوده و ۱۲.۶ درصد از آرا را از آن خود کرده است. احزاب برای ورود به پارلمان ترکیه باید بیش از ۱۰ درصد آرا را از آن خود کنند و به این ترتیب حزب چپ های دموکراتیک خلق ها برای اولین بار به پارلمان ترکیه راه خواهد یافت.

در همین رابطه «سیری ثریا اوندر» یکی از نمایندگان این حزب به خبرنگاران گفت که این حزب توانسته است در اولین ورود خود به پارلمان، ۷۹ کرسی از ۵۵۰ کرسی پارلمان بدست آورده است. در همین حال حزب جمهوریخواه خلق که مهمترین حزب مخالف دولت اردوغان محسوب می شود، ۲۵.۱ درصد از آرا را از آن خود کرده است.

در آخرین انتخابات پارلمانی در ترکیه، حزب حاکم بیش از ۵۰ درصد از آرا را از آن خود کرده بود، با این حال نتایج انتخابات اخیر نشان می دهد که از میزان محبوبیت رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه کاسته شده است.

همچنین حزب حرکت ملی که دیگر حزب مخالف دولت ترکیه بوده است ۱۶.۴ درصد از آرا را بدست آورده و به این ترتیب حزب حاکم عدالت و توسعه برای تشکیل دولت نیاز به ائتلاف با مخالفین خود دارد.

رهبر حزب حرکت ملی ترکیه عنوان کرد:
AKP به قانون اساسی پایبند باشد/ تاکید بر لزوم تشکیل دولت ائتلافی


به گزارش شبکه تلویزیونی TRT، «دولت باهچه لی» رهبر حزب حرکت ملی ترکیه در سخنرانی خود پس از برگزاری انتخابات پارلمانی ترکیه از نتایج اولیه شمارش آرای انتخاباتی استقبال کرد. وی با بیان این که هیچیک از احزاب نتوانست به تنهایی صاحب اکثریت کرسی های پارلمان شود، بر لزوم پایبندی مقامات حزب حاکم به قانون اساسی کشور تاکید کرد.

باهچه لی گفت: از کسانی که به حزب ما رای داده و به انحاء مختلف از ما حمایت کرده اند قدردانی می کنم. به گفته وی نتایج انتخابات برای ترکیه مهم و تاریخی بود و هر گونه اقدام سیاسی پس از انتخابات باید بر اساس قانون اساسی باشد.

رهبر حزب حرکت ملی ترکیه افزود: حزب پیروز اگر اکثریت را به دست نیاورده باشد برای حفظ اقتدار کشور باید دولت ائتلافی تشکیل دهد. طبق قانون رهبر حزب پیروز باید با دومین حزب راه یافته به پارلمان ائتلاف تشکیل دهد. وی تاکید کرد اگر رهبران حزب حاکم به دنبال حفظ اقتدار کشور هستند باید گزینه های موجود را در نظر بگیرند.

باهچه لی با اشاره به گزینه های احتمالی موجود برای تشکیل دولت ائتلافی یادآور شد: برای مقابله با از دست رفتن اقتدار کشور و بی ثباتی سیاسی و اقتصادی باید ائتلاف تشکیل شود. نخستین ائتلاف می تواند بین حزب حاکم و حزب جمهوری دمکراتیک خلق ها انجام گیرد، بین دو حزب می توان نقاط مشترک فراوانی یافت، در موقعیت کنونی کشور به همکاری احزاب نیاز دارد.

وی بیان داشت: مدل دوم ائتلاف می تواند حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی باشد، چرا که میزان کرسی های کسب شده توسط حزب حاکم و حرکت ملی، میزان کرسی های لازم برای تشکیل دولت ائتلافی را تامین می کند.

باهچه لی از مجموع حزب حاکم، حرکت ملی و جمهوری دمکراتیک خلق ها به عنوان سومین گزینه موجود یاد کرد و گفت: با کرسی های به دست آمده توسط هر سه حزب، دولت ائتلافی آتی اکثریت قاطع پارلمان را به دست آورده و می تواند ضمن کسب رای اعتماد، حمایت بین المللی را نیز به همراه داشته باشد.

این رهبر حزب اپوزیسیون در پایان خطاب به رهبران حزب حاکم تاکید کرد: اگر هیچیک از این گزینه ها را نمی پسندید و تمایل به تشکیل دولت اقلیت دارید، در سریعترین زمان ممکن اقدام به برگزاری انتخابات زودهنگام کنید.

باهچه لی پیشتر نیز گفته بود اردوغان اگر قصد دارد در قدرت بماند یا باید به قانون اساسی ترکیه پایبند باشد و دولت ائتلافی تشکیل دهد و یا این که از سمتش استعفا دهد.

صلاح الدین دمیر تاش:
با حزب عدالت و توسعه ائتلاف نمی کنیم


رهبر حزب دمکراتیک خلق های ترکیه در اولین اظهارات خود پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی گفت که حزبش با حزب حاکم ائتلاف نخواهد کرد.

به گزارش العالم، صلاح الدین دمیر تاش با بیان این که مبارزات انتخاباتی حزب عدالت و توسعه در شرایط شفاف و سالمی نبود، افزود: حزب حاکم از تمام امکانات کشور برای مبارزات انتخاباتی اش استفاده کرد.

دمیر تاش تصریح کرد: ما توانستیم پیروزی بزرگی را محقق سازیم و این پیروزی را صرف حمایت از فقرا و ستمدیدگان ترکیه و اعتلای صلح، دمکراسی و عدالت خواهیم کرد. وی افزود: مهمترین نتایج این انتخابات این بود که تکبر و غرور حزب عدالت و توسعه که همیشه بر نفی مسئله کردها پافشاری می کند، شکسته شد.

این در حالی است که حزب حاکم ترکیه به دلیل ناتوانی در کسب اکثریت کرسی های پارلمان، برای تشکیل دولت آینده ناچار به ائتلاف با احزاب دیگر است.

گفتنی است حزب دموکراتیک خلق ها با کسب ۱۳.۱ درصد آرای انتخاباتی و تصاحب ۷۹ کرسی از مجموع ۵۵۰ کرسی پارلمان ترکیه، شگفتی ساز این دوره از انتخابات پارلمانی ترکیه لقب گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعيد110
اگر دمكراسي واقعي هست، پس چرا اجازه نمي دهند حزبي بر مبناي اسلام ناب محمدي صل الله عليه و آله وسلم در تركيه تأسيس شود و آزادانه در انتخابات شركت كند. و نه از نوع اسلام جعلي اردوغان
اگر اين ديكتاتوري پنهان برداشته شود، يقينا آزادگان اسلام گراي واقعي پيروز انتخابات خواهند شد. ساير احزاب در اين دوره توانستند پيروزي نسبي كسب كنند صرفا به دليل آنكه جاي چنين حزبي خالي بود والا حزب دروغين عدالت و توسعه به اندازه كافي ظرفيت و بهانه براي ضايع شدن داشت.
Iran, Islamic Republic of
ببخشید ولی به نظرم مبانی غیر دینی و نگاه غیر سیاسی به دین و ساختار نا هماهنگ با اسلام ناب محمدی در بافت جامعه سکولار ترکیه با تحلیل شما همخوانی ندارد.
Iran, Islamic Republic of
دست دولت ترکیه به خصوص رجب طیب اردوغان- آن سلطان خود خوانده که هنوز در پیچ و تاب پادشاهی عثمانی گیر کرده است و دلش مثل هیتلر و صدام برای کشور گشایی تنگ شده است- و داوود اوغلو - که تئوریسین و عقبه فکری آن سلطان متوهم است- تا مرفق در خونهای به ناحق ریخته شده توسط داعش و جبهه النصره و... الوده است و اینها بد جوری تاوان این ظلمها را خواهند داد و بدبخت آن عده پان ترکیسمهای داخلی که از سر بدبختی روی دیوار این جنایتکاران بشریت یادگاری می نویسند و از آنها تمجید می کنند...
محمد خلیقی
Iran, Islamic Republic of
بیچاره اردوغان هنوز در خواب امپراتوری عثمانی است این فلک زده جهت احیائ امپراتوری عثمانی با ارتجاعیون منطقه وامپریالیزم جهانی متحد شده وبا پشتیبانی آشکار از آدمکشان داعش والنصره در عراق وسوریه خون هزاران نفر از مردم بیگناه را بر زمین میریزد خوشبحتانه پروژه ایشان در تونس ومصر شکست خورده ودر انتخابات اخیر هم مردم فهیم ترکیه به این سلطان بعد از این نه گفتند دستشان درد نکند