چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

کلیددولت، بخت بسته کردستان رامی‌گشاید؟

چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 430985
در حالی این روزها، همه از سفر رئیس جمهور پس از ماه رمضان به کردستان سخن می‌گویند که عقب‌ماندگی‌های جدی و اساسی این خطه، رئیس قوه مجریه را با انبوهی از مطالبات روبرو خواهد کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، با اعلام مسئولان استان و نیز سفر هیئت‌هایی از تهران برای پیش‌بینی مقدمات لازم، به نظر می‌رسد سرانجام رئیس جمهور با اجابت درخواست کردستانی‌ها، چمدان‌های خود را آماده سفر به این منطقه کرده است.

سفری دیر، اما ضرورتی که دلایل متفاوت و مختلفی برای انتقاد مردم، فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس در وقوع دیرهنگام این سفر دارد و شاید مهم‌ترین آنها، رأی بالای ۷۰ درصدی مردم کردستان در دوران انتخابات به رئیس جمهور منتخب باشد که درست یا غلط، موجب ایجاد حقی برای اهالی این استان در مطالبه سفر سریع و بسیار زودتر از این‌های روحانی به کردستان داشت.

اندکی به عقب بازگردیم، دستاوردهای بسیاری برای سفر ۶ سال قبل رهبر معظم انقلاب به کردستان، عنوان شد و حضور ایشان یک برگ برنده بزرگ برای قوم کرد ارزیابی شد، برگی که می‌توانست و هنوز هم می‌تواند، آغازگر جهشی سترگ در تمامی حوزه‌های این سرزمین باشد.

اما تصور و باور مردم از همت و رویکرد جدی و جدید دولتمردان قبل و کنونی با آنچه طی این چند سال و پس از سفر رهبر انقلاب، مردم کردستان مشاهده کرده‌اند، تفاوت‌های اساسی و ماهوی دارد.

اگر چه نمی‌توان منکر انجام اقداماتی مفید از سوی مسئولان در برخی حوزه‌ها شد که از آن جمله می‌توان به بخش فرهنگ و رشد گفتمان‌های فرهنگی اشاره کرد، اما در بحث زیرساخت‌ها و نیازهای اولویت‌دار مردم، گام قابل توجهی برداشته نشده است که تنها به تعدادی از مهم‌ترین این حوزه‌ها می‌پردازیم.

نخستین محور، اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح کردستان است، این درست که در شهر سنندج به عنوان مرکز استان، برخی طرح‌های نیمه‌تمام آن هم به همت شهرداری سرانجام به بهره‌برداری رسیدند، اما سایر پروژه‌های مهم استان که از درصدهای کم و زیاد پیشرفت فیزیکی برخوردار بودند، هرگز رنگ اجرا به خود ندیدند.

به عنوان مثال در این سال‌ها، بخشی چون راه، همچنان با رکود مواجه بود، وعده چندین ساله اتصال سنندج به راه‌آهن، همچنان در حد یک رؤیا باقی ماند و کردستان به مانند گذشته بی‌بهره از آزادراه و با مشکلات عدیده در خطوط هوایی روبرو است.

نکته دیگر ضعف اساسی در جذب سرمایه‌گذار بود، کردستان در این ۶ سال نتوانست میزبان سرمایه‌گذارانی بزرگ و به معنای واقعی باشد و عمده برنامه‌هایی نیز که با نام جذب و جلب سرمایه‌گذار اجرا شد یا از سر رفع تکلیف و یا در حد یک نمایش بود.

مزیت‌های استان کردستان به مانند آب "به‌ویژه در زمینه انتقال از غرب به شرق استان برای تأمین آب مورد نیاز زمین‌های حاصلخیز آن منطقه"، راه، کشاورزی و مرز از نظر کارشناسان به عنوان مهم‌ترین محورهای جذب سرمایه‌گذاران کلان در این استان به شمار می‌رفتند که مسئولان دولت "دهم" در دستیابی به این مهم، توفیق خاصی نیافتند.

در قریب به دو سالی هم که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، بخش‌های مختلفی برای جذب سرمایه‌گذار در استان تشکیل شد که شاید برجسته‌ترین آنها پنجره واحد سرمایه‌گذاری باشد، پنجره‌ای که به اذعان کارشناسان تا امروز در گشودن دروازه‌های استان به روی سرمایه‌گذاران جدی و واقعی ناکام مانده است.

اما به طور قطع دو بخش عمده‌ای که مردم کردستان امید داشتند پس از سفر رهبر انقلاب، شاهد عزمی جدی میان مسئولان برای کاهش آن باشند، بحران بیکاری و تنگناهای اقتصادی و معیشتی بود.

البته که نباید فراموش کرد این سال‌ها، مصادف با تشدید تحریم‌های ناجوانمردانه غرب علیه ایران بود که همین عامل در رکود اقتصادی فراگیر در کشورمان، اثرگذاری بارزی داشت.

با این وجود در چنین شرایطی هم برخی استان‌ها، توانستند همچنان اقتصاد خود را تا حدودی پویا نگاه دارند که در این مسیر، برنامه‌ریزی صحیح و دوراندیشی نقشی اساسی داشت، امری که در استان کردستان عکس آن را شاهد بودیم و در نتیجه، فشار مشکلات اقتصادی در این سال‌ها نه‌تنها کاهش نیافت، بلکه در مقاطعی نیز بیش‌تر از آن دوران، شهروندان این استان را زیر فشار گذاشت.

طبیعی است که در این وضعیت سخت اقتصادی و نبود سرمایه‌گذاری که به آنها اشاره شد، اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری نیز امکان‌پذیر نبود و چنین انتظاری غیرمنطقی به شمار می‌رفت.

با تمام این تفاسیر، هنوز زمان برای جبران باقی است، دولت یازدهم در مدت زمانی که فرصت برای فعالیت دارد، باید تلاش کند با بازنگری در سیاست‌های گذشته، عوامل ناکامی را بررسی و با استفاده از افرادی خوش‌فکر، دلسوز و متخصص، برای به‌ثمر رساندن بخشی از مطالبات مردم این استان، حداقل به آن اندازه که توان دارد، بکوشد.

سفر هیئت دولت به کردستان، می‌تواند سرآغاز چنین رخداد مبارکی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *