جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۵
۱۱۱
هدفمندي مدل روحاني؛

قيمت‎ها کم‌کم خيلي گران مي‎شود!

پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب: 349580
درحالي‎که همه منتظر گراني حامل‎‎هاي انرژي از جمله برق در سال ۹۳ بودند وزارت نيرو نتوانست اين مدت را تحمل کند و در همان اول اسفند قيمت برق را ۲۵ درصد گران کرد. بدين ترتيب مشخص شد افزايش تدريجي نرخ‎ها که دولت همواره از آن دم مي‎زند همان گراني چندباره در سال است؛ يعني دولت قرار است هر چندماه يکبار نرخ‎ها را افزايش دهد.
قيمت‎ها کم‌کم خيلي گران مي‎شود!
گروه اقتصادی جهان نيوز - در تاريخ ۲۸ بهمن امسال و پس از کش‎وقوس‎‎هاي البته نه‎چندان طولاني ميان دولت، مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان، تبصره ۲۱ لايحه بودجه ۱۳۹۳ که مربوط به اجراي فاز دوم قانون هدفمند کردن يارانه‎‎هاست، با ۱۱۸ راي موافق در صحن علني مجلس، به تصويب رسيد. اين تبصره با کاهش رقم آن از ۵۱ هزار ميليارد تومان به ۴۸ هزار ميليارد تومان تصويب شد و مي‎توان گفت دولت به رقم موردنظر خود در اجرا رسيد.

براساس اين مصوبه، يارانه نقدي فقط به سرپرستان خانوار‎هاي متقاضياي که به تشخيص دولت نيازمند دريافت يارانه باشند، پرداخت خواهد شد و افراد متقاضي دريافت يارانه نقدي بايد در زمان تعيين‎شده به مراکز ثبت‎نام مراجعه کنند. در مصوبه مجلس ۴۸ هزار ميليارد تومان درآمد براي دولت از محل اصلاح قيمت کالا‎ها و خدمات موضوع مواد ۱و ۳ قانون هدفمندي‎ در نظر گرفته شده که اين مبلغ با اضافه شدن ۱۱ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان يارانه نان و کالا‎هاي اساسي، به بيش از ۵۹ هزار ميليارد تومان مي‎رسد.

اما درآمد‎هاي حاصل از اجراي گام دوم هدفمندي‎ يارانه‎‎ها نيز در چند محور اصلي به‎کار گرفته خواهد شد؛ به طوري‎که دولت موظف است مبلغ ۱۰ هزار ميليارد تومان را صرف کمک به بخش توليد، بهبود حمل ونقل عمومي و بهينه‎سازي مصرف انرژي در واحد‎هاي توليدي، خدماتي و مسکوني (ماده ۸ قانون هدفمندي‎ يارانه‎ها) کند و هم‎چنين مبلغ ۴ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان نيز به تقويت نظام سلامت و ۲ هزار ميليارد تومان نيز به بيمه بيکاري و حمايت از بيکاران اختصاص دهد.

اما طبق پيش‎بيني‎‎ها اصلي‎ترين محور هزينه‎اي دولت، بحث پرداخت‎‎هاي نقدي و غيرنقدي يارانه‎‎هاست که مجلس به اين منظور ۴۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان را در اختيار دولت قرار داده تا در اين بخش هزينه کند. البته جابه‎جايي تا سقف ۱۰ درصد نيز در به کارگيري اين منابع درآمدي جايز خواهد بود. با اين توضيح، اصلي‎ترين تغييري که در قانون هدفمندي‎ يارانه‎‎ها از آغاز سال آينده ايجاد شده و البته ابعاد مختلف اجراي اين قانون را با تغيير روبه‎رو مي‎کند، موضوع خوداظهاري سرپرستان خانوار براي دريافت يارانه نقدي است.

بدين ترتيب که مجلس به صراحت تصويب کرده است يارانه نقدي فقط به سرپرستان خانوار‎هاي متقاضي که به تشخيص دولت نيازمند دريافت يارانه باشند، پرداخت خواهد شد. البته درآمد اين افراد بايد کمتر از رقم تعيين شده توسط دولت باشد و افراد متقاضي دريافت هم بايد در زمان تعيين شده به مراکز ثبت‎نام مراجعه و نسبت به ميزان درآمد خود، اظهار رسمي کنند.

چنانچه اين اظهارات نسبت به واقعيت همخواني نداشته باشد، دولت مي‎تواند آن شخص را جريمه کند. آيين‎نامه اجرايي اين تبصره بايد ظرف سه ماه در معاونت برنامه‎ريزي و نظارت راهبردي رئيس‎جمهور و با همکاري وزارتخانه‎‎هاي اقتصاد، نيرو و صنعت، معدن و تجارت تهيه شود.

خوداظهاري به شيوه دولت يازدهم

به هر حال دولت يازدهم بايد فاز دوم هدفمندي يارانه‎‎ها
آنطور که شنيده شد، ملاک اصلي دولت براي پرداخت يارانه، سقف درآمدي است و مسئولان دولت پيشنهاد دادند که هرکس درآمدش کمتراز يک ميليون و هشتصدهزار تومان است يارانه دريافت کند.
را براساس قانون بودجه ۱۳۹۳ اجرا کند و در اين راستا مهم‎ترين بخش از اين اجرا، چگونگي توزيع يارانه نقدي ميان قشر نيازمند کشور و حذف غيرنيازمندان است.

براي اجراي اين مهم، وزير امور اقتصادي و دارايي از توزيع فرم خوداظهاري يارانه تا پايان سال به‎صورت الکترونيکي خبر داده و مي‎گويد علاوه بر تغيير فهرست يارانه‎بگيران، قيمت حامل‎هاي انرژي و ميزان يارانه نقدي ۴۵ هزار و ۵۰۰ توماني نيز در سال آينده تغيير خواهد کرد.

به گفته علي طيب‎نيا ملاک شناسايي افراد براي اختصاص يارانه، سطح درآمد آن‎هاست و از حساب‎‎هاي بانکي نيز استفاده مي‎شود. هم‎چنين از اطلاعات دارايي سرپرستان خانوار ازجمله داشتن يا نداشتن منزل مسکوني، داشتن يا نداشتن خودرو، محل سکونت (با توجه به تفاوت زندگي در کلانشهر‎ها و روستاها) و تعداد نفرات خانوار در مرحله جديد پرداخت نقدي يارانه‎‎ها استفاده خواهد شد. آنطور که شنيده شد، ملاک اصلي دولت براي پرداخت يارانه، سقف درآمدي است و مسئولان دولت پيشنهاد دادند که هرکس درآمدش کمتراز يک ميليون و هشتصدهزار تومان است يارانه دريافت کند.

طيب‎نيا در اين مورد ميگويد که در ثبت‎نام جديد هدفمندي يارانه‎‎ها ممکن است کساني خود را متقاضي و نيازمند واقعي بدانند اما بنا به شرايط کشور از دريافت نقدي يارانه انصراف دهند. وزير امور اقتصادي و دارايي اما از ميزان کف درآمدي براي حذف يارانه‎بگيران سخني نمي‎گويد ولي معتقد است درآمد و هزينه يک خانواده چهارنفره در يک شهر کوچک با درآمد و هزينه يک خانواده بزرگ در يک شهر بزرگ متفاوت است و اين مسائل در مرحله جديد پرداخت نقدي يارانه‎‎ها ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

يارانه نگيريد

اگرچه دولت بايد با توزيع فرم‎‎هاي خوداظهاري از تعداد يارانه‎بگيران اطلاع پيدا کند اما از آن‎سو هم به‎دنبال اجراي سياست‎‎هاي تشويقي براي اعلام انصراف غيرنيازمندان است. البته انصراف دواطلبانه از دريافت يارانه مقوله جديدي نيست. قبل از اين و در دولت دهم نيز رئيس‎جمهور وقت از مردم مي‎خواست که در صورت نيازمند نبودن از دريافت يارانه نقدي خودداري کنند؛ علاوه بر احمدي‎نژاد، سيدشمس‎الدين حسيني، وزير امور اقتصادي‎ و دارايي سابق نيز در يکي دو سال آخر کار دولت دهم از يارانه‎بگيران ثروتمند خواهش کرد به‎صورت داوطلبانه از دريافت يارانه نقدي انصراف دهند.

اين رويه در دولت يازدهم نيز ساري و جاري شده و چند ماهي است که دولتمردان اقتصادي کابينه روحاني از يارانه‎بگيران دست به جيب مي‎خواهند به‎طور خودجوش و داوطلبانه اعلام کنند يارانه نمي‎خواهند. مهم بودن چنين موضوعي در دستور کار دولت يازدهم، کار را به تشکيل ۱۲ کارگروه تخصصي ستاد هدفمندسازي يارانه‎‎ها کشاند.

از ميان اين ۱۲ کارگروه، کارگروهي با عنوان «کارگروه تدوين محتوا و فراخوان انصراف داوطلبانه» تشکيل شد که رياست آن بر عهده مسعود نيلي، مشاور اقتصادي رئيس‎جمهور است. اين کارگروه موظف به تدوين محتواي فعاليت‎‎هاي تبليغي و اطلاع‎رساني دولت و اظهارنظر درباره بسته‎‎هاي تبليغي تهيه شده در کارگروه اطلاع‎رساني، ارتباطات و تبليغات و تهيه و اجراي برنامه‎‎هاي متنوع ترويجي و تشويقي براي حمايت از گروه‎هاي مردمنهاد مدافع انصراف داوطلبانه و ايجاد اجماع نخبگان در جهت اجراي اين طرح است.

در کنار اين کارگروه، کارگروه ديگري با عنوان «خانوار»
هم‎اکنون علاوه بر کارکنان، کارمندان و بيمه‎شدگان تامين اجتماعي که داراي دريافتي حقوق بالاي ۲ ميليون تومان هستند، سرپرستان خانوار با مشاغل آزادي هم هستند که از هيچ بيمه‎اي برخوردار نيستند ولي درآمد ماهانه آن‎‎ها بالاي ۵ميليون تومان است. اين‎‎ها اکنون يارانه نقدي مي‎گيرند و قصد انصراف هم ندارند و به‎طور حتم شناسايي آن‎‎ها با توجه به اينکه در هيچ سامانه‎اي اطلاعات حقوقي ندارند، مشکل است.
به رياست علي ربيعي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي قرار دارد که موظف به تهيه برنامه يکپارچه‎سازي سامانه‎‎هاي شناسايي اطلاعات خانوار براي مديريت واحد اين سامانه‎ها، تهيه برنامه اجرايي شناسايي دهک‎‎هاي اول و آخر درآمدي کشور، تحليل و بررسي مرز حمايت از اقشار کم‎درآمد مشمول دريافت يارانه‎‎ها و نحوه پرداخت يارانه‎ به خانوار‎هاي بي‎سرپرست و بدسرپرست، تهيه برنامه اجرايي چگونگي حمايت از گروه‎‎هاي شناسايي شده براي پرداخت‎‎هاي نقدي و غيرنقدي متناسب با سطح درآمد آنان در سقف اعتبارات مصوب مربوط، تدوين برنامه شناسايي گروه‎هاي کم‎درآمد فاقد پوشش بيمه درماني و تهيه برنامه اجرايي چگونگي تحت پوشش قرار دادن افراد کمدرآمد فاقد بيمه است.

مجموع وظايف اين دو کارگروه نشان مي‎دهند که يکي به‎دنبال شناسايي گروه‎‎هاي کم‎درآمد و نيازمند دريافت يارانه نقدي و ديگري در تلاش براي قانع کردن گروه‎‎هاي پردرآمد و بي نياز به يارانه نقدي به‎منظور انصراف از دريافت يارانه است.

باتوجه به اظهارات صورتگرفته و قانون بودجه ۱۳۹۳، آن‎‎ها که در سال آينده متقاضي يارانه نقدي هستند، همزمان با اجراي فاز دوم قانون هدفمند کردن يارانه‎‎ها بايد فرم درخواست يارانه نقدي را پر کنند و آن‎‎ها که قصد انصراف دارند نيازي به تکميل چنين فرمي ندارند.

در اين ميان شايد دولت بخواهد يارانه نقدي فروردين‎ماه ۱۳۹۳ را به همه يارانه‎بگيران بدهد اما به‎طور قطع تعداد زيادي از يارانه‎بگيران در سال آينده حذف خواهند شد. هم‎اکنون علاوه بر کارکنان، کارمندان و بيمه‎شدگان تامين اجتماعي که داراي دريافتي حقوق بالاي ۲ ميليون تومان هستند، سرپرستان خانوار با مشاغل آزادي هم هستند که از هيچ بيمه‎اي برخوردار نيستند ولي درآمد ماهانه آن‎‎ها بالاي ۵ميليون تومان است. اين‎‎ها اکنون يارانه نقدي مي‎گيرند و قصد انصراف هم ندارند و به‎طور حتم شناسايي آن‎‎ها با توجه به اينکه در هيچ سامانه‎اي اطلاعات حقوقي ندارند، مشکل است.

بنابراين دولت بايد براي اين دسته از بي نيازان يارانه هم فکري بکند و فقط در انديشه حذف يارانه حقوق‎بگيراني نباشد که سر ماه ماليات خود را مي‎دهند و تنها درآمد ثابتشان نيز همين حقوق ماهانه است.


قيمت‎‎ها در فاز دوم؛ چرا و چگونه؟

وزاري اقتصادي دولت يازدهم از وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گرفته تا وزير امور اقتصادي و دارايي، وزير نفت و وزير صنعت، ‎معدن و تجارت از افزايش آرام قيمت حامل‎‎هاي انرژي در فاز دوم هدفمندي خبر داده‎اند. آن‎‎ها تاکيد مي‎کنند دولت با حساسيت تمام کنترل تورم را در برنامه خودش دارد و شيب افزايش قيمت‎‎ها در فاز دوم بسيار آرام است؛ به طوري که همه تعجب خواهند کرد.

در همين حال معاون برنامه‎ريزي و نظارت راهبردي رئيس‎جمهور، افزايش قيمت حامل‎‎هاي انرژي براساس تبصره پيشنهادي دولت براي هدفمندي يارانه‎‎ها را ۶۳ درصد اعلام کرده بود. به گفته محمدباقر نوبخت، امسال از محل افزايش قيمت سوخت، ۳۰ هزار ميليارد تومان به دست آمد در صورتي‎که براي تحقق درآمد ۳۸ هزار و ۸۰۰ ميليارد توماني بايد ۳۸ درصد افزايش قيمت در بودجه ۱۳۹۲ نيز اعمال مي‎شد ولي دولت اين ۳۸ درصد را افزايش نداد. بنابراين اگر افزايش ۳۸ درصدي انجام مي‎شد، ميزان افزايش در سال آينده فقط ۲۴ الي ۲۵ مي‎بود که در مجموع اين رقم به حدود ۶۳ درصد مي‎رسيد.

از سوي ديگر تصميم دولت براي بازنگري در قيمت گندم‎، آرد و نان جدي است؛ چراکه اکنون دولت گندم را کيلويي ۸۵۰ تومان مي‎خرد که با احتساب هزينه حمل و نقل و... به ۱۰۰۰ تومان هم مي‎رسد و در سال آينده باتوجه به افزايش قيمت خريد تضميني، با قيمت ۱۰۵۰ تومان از کشاورز مي‎خرد. اما اين گندم با قيمت هر کيلوگرم ۴۶۵ تومان به کارخانجات آردسازي فروخته مي شود و آن‎‎ها آرد توليدي خود را با قيمت هر کيلوگرم حدود ۶۰۰ تومان به نانواييها مي‎فروشند. بررسي
دولت براي خريد هر کيلوگرم گندم حدود ۱۰۰۰ تومان پرداخت مي‎کند، آن را حدود ۴۶۵ تومان به کارخانجات آردسازي مي‎فروشد و از آن طرف هم هر کيلوگرم آرد به قيمت حدود ۶۰۰ تومان به دست نانوا مي‎رسد. تا اين‎جاي کار رقمي حدود ۵۰۰ تومان در هر کيلوگرم گندم تا آرد، سود ايجاد مي‎شود که به‎طور قطع نصيب مردم نمي‎شود. اين اعداد گوياي آن است که حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد به قيمت نان در سال آينده افزوده خواهد شد تا بساط سود‎هاي طلايي آردفروشان برچيده شود.
اين اعداد نشان مي‎دهد که ميان قيمت واقعي گندم تا آرد و نان، تفاوت از زمين تا آسمان است.

اين مابه‎التفاوت سبب فعال شدن دوباره بازار سياه آرد و نقل و انتقال سود‎هاي کلان ميان دلالان و برخي نانوايان شده است. هم‎اکنون دولت در دو مرحله بابت گندم، آرد و نان يارانه پرداخت مي‎کند که اين مساله باعث مي‎شود تا فشار سنگيني به دولت تحميل شود؛ يک مرحله، پرداخت يارانه نقدي ۴۵۰۰ توماني بابت نان و مرحله ديگر، مابه‎التفاوت قيمت خريد گندم از کشاورز، فروش گندم به کارخانجات آردسازي و فروش آرد به نانوايان است؛ يعني دولت براي خريد هر کيلوگرم گندم حدود ۱۰۰۰ تومان پرداخت مي‎کند، آن را حدود ۴۶۵ تومان به کارخانجات آردسازي مي‎فروشد و از آن طرف هم هر کيلوگرم آرد به قيمت حدود ۶۰۰ تومان به دست نانوا مي‎رسد. تا اين‎جاي کار رقمي حدود ۵۰۰ تومان در هر کيلوگرم گندم تا آرد، سود ايجاد مي‎شود که به‎طور قطع نصيب مردم نمي‎شود. اين اعداد گوياي آن است که حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد به قيمت نان در سال آينده افزوده خواهد شد تا بساط سود‎هاي طلايي آردفروشان برچيده شود.

در اين‎باره عباس قبادي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت مي‎گويد: اعتبارات خوبي براي پرداخت يارانه نان و گندم در بودجه ۱۳۹۳ در نظر گرفته شده و اين موضوع به تصميم مجلس بستگي دارد که با برنامه‎ريزي‎‎هاي انجام شده شاهد تغيير قيمت نان باشيم يا خير. به تصريح قبادي دولت در لايحه بودجه سال آينده ۸۸۰۰ ميليارد تومان براي يارانه نان در نظر گرفته است.

در اين ميان مشاور وزير نيرو مي‎گويد: قيمت متوسط فروش آب در بخش خانگي شهري که بيشترين تعداد مشترکان را دارد، هم‎اکنون به‎‎ازاي هر مترمکعب ۲۸۸ تومان محاسبه مي‎شود. به‎گفته حميدرضا جانباز، تبصره ۸۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کشور به دولت اجازه مي‎دهد به استناد ماده يک قانون هدفمندي يارانه، افزايش قيمت در بخش آب انجام شود و اين افزايش بين ۵ تا ۲۰ هزار ريال است.

برق همه را گرفت

جالب‎ترين اتفاق در دولت روحاني، گراني برق در اسفندماه ۹۲ بود. درحالي‎که همه منتظر گراني حامل‎‎هاي انرژي از جمله برق در سال ۹۳ بودند وزارت نيرو نتوانست اين مدت را تحمل کند و در همان اول اسفند قيمت برق را ۲۵ درصد گران کرد. بدين ترتيب مشخص شد افزايش تدريجي نرخ‎ها که دولت همواره از آن دم مي‎زند همان گراني چندباره در سال است؛ يعني دولت قرار است هر چندماه يکبار نرخ‎ها را افزايش دهد و برق اولين حامل انرژي بود که مسئولان نتوانستند ثبات قيمت آن را حداقل تا پايان سال ببينند. جالب اينکه قرار بود بنزين هم از اول اسفند ۹۲، ۱۰۵۰ تومان شود و حتي وزارت نفت، جايگاهداران را در آماده باش قرار داده بود اما با انتشار اين خبر و تکذيب‎‎هاي مکرر که در دولت قبل هم سابقه داشته، دولت پشيمان شد و گراني بنزين را به سال ۹۳ موکول کرد. البته خيلي‎ها اعتقاد دارند دولت چند ساعت قبل از آغاز سال جديد حتما بنزين را گران مي‎کند تا در سال ۹۳ بتواند بنزين را بيشتر گران کند. طبيعي است وزارت نفت هم‎چنان تکذيب کند. دولت شايد قيمت‎ها را به‎تدريج افزايش دهد اما امکان دارد قيمت در مدت يک سال تا ۱۰۰ درصد گران شود

 

نوع حامل

قيمت کنوني (تومان)

قيمت در سال 93 (تومان)

انواع سوخت

بنزين معمولي سهميهاي

400

652

بنزين سوپر سهميهاي

500

515

بنزين معمولي آزاد

700

1141

بنزين سوپر آزاد

800

1304

گازوئيل سهميهاي

150

244

گازوئيل آزاد

350

570

سوخت جت

700

1141

نفت کوره

200

326

نفت سفيد

100

163

گاز طبيعي

70

114

سي ان جي

300

489

ال پي جي خانگي

100

163

ال پي جي جايگاه سوخت

300

489

آب

خانگي ـ شهري

250

407

خانگي روستايي

95

160

اماکن آموزشي و مذهبي

200

326

اماکن عمومي و اداري

540

880

اماکن تجاري

690

1124

برق

خانگي ـ عادي

5/48

80

خانگي ـ گرمسيري

15

24

دولتي

130

211

کشاورزي

9

15

صنعت و معدن

40

65

اماکن آموزشي، بهداشتي و مذهبي

25

37

ديگر مصارف

120

195

 منبع: پنجره

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجلس کجاست ؟ فقط به احمدی نژاد گیر می داد؟
اما راستش را بخواهید مردم خودشان این کار را کردند یادشان رفته بود دولت رفسنجانی دولت اغنیاء بود ...
تدبیر و امید دولت !!!!در کنار سادگی و بی تدبیری مردم که حرف دولت تدبیر وامید را باور کردند....هرتصمیمی حاصلی دارد ...قبل تصمیم گیری هیجانی باید به عواقب آن فکر کرد .نه عزتی در روابط خارجی باقی ماند نه تحریمی جدا لغو شد...گرانی هم که حل نشد....
United States
زمان احمدی نژآد قیمت نون یه دفعه 10 برابر شد خدا پدر این دولت رو بیامرزه که 20-25 درصد افزایش ایجاد میکنه
تورم هم که این دولت کاهشش داده و نقطه ای رو تقریبا نصف کرده
حامد
عوضش یارانه نقدی که به مردم داده شد بی نهایت برابر شد ! چون قبلا صفر تومن بود بعدا 45 هزار تومن شد. حالا در دولت روحانی قیمت برق 25 درصد افزایش یافت اما یارانه یک ریال هم افزایش نیافت.
قیمت برق وگاز وازاوائل سال جدید آب وبنزین وکرایه ها چند برابر شده ومی شود ...وبقول نویسنده کم کم دارد گران می شود !!! ومردم کم کم حس می کنند ، ماهی قزل پرورشی راکه کیلوئی 6هزارتومان می خریدیم اوائل امسال ، حالا شده کیلوئی 12 هزار توان ،مرغ 4هزار تومان، شده 6500تومان درعرض 6ماه قیمتها 2یا3 برابر شده ...چرادراین دولت این گرانی ها درکنارخیلی ازمعضلات فرهنگی ودیپلماسی واقتصادی دیده نمی شود ... باید طبق برنامه ارائه شده توسط رهبری باکارجهادی ومصمم برای رفع این معضلات شروع کنند به برنامه ریزی نه اینکه بی تفاوت ازکنارمشکلات بگذرند وباز هم چشمشون به کشورهای دیگه باشه .
حالت خوبه؟ اول سال مرغ 4 تومن بود؟ فک کنم خیلی وقته مرغ نخریده یعنی نزدیکه 2 سال خخخخخ
در عوض کوپون رو از مردم گرفت
روحانی هم سبد کالا را بی نهایت برابر کرد
مرگ میرها در سبد کالا هم بی نهایت شد چون قبلا مرگ میردی در سبد کالا نبود
البته بی تدبیری هم بی نهایت شد چون قبلا بی تدبیری نبود
رامین
خیلی سادهای داداش جوجه را آخر پائیز می شمارن
سال دیگه 25 درصد وکاهش تورم را ببین بعد بگو خدا پدر قبلی رو بیامرزه
با این روندی که پیش میره بعید میدونم سال دیگه باشیم هممون از گشنکی مردیموسال دیگه هم میاد ببینم اونوقت چی داری بگی
United States
با سلام
بی انصاف !
واقعا قیمت نان در دولت دکتر احمدی نژاد ده برابر شد ؟
در رابطه با تورم هم مقایسه با دولت قبل یک قیاس مع الفارق است . دولت آقای روحانی هنر نکرده که کاهش داده . چون تحریم در دولت قبل بود . در دولت فعلی چقدر تحریم جدید شدیم ؟! پس در واقع در حال حاضر تورم خیلی هم زیاد است . میزان تورم فعلی باید برمیگشت به نرم معمول خودش یعنی به میزان معمول سال های قبل از تحریم ها . این کاهش تورم حاصل دسترنج مردان آقای روحانی نیست . هر دولت دیگر هم می بود این کاهش را داشتیم چون تحریم ها یکبار اثر خود را گذاشت و تحریم جدیدی نشدیم . پس خیلی ذوق زده نباشید .
باید برمیگشت؟ مگه بایدیه، بایدو کاشتیم چیزی سبز نشد به خدا
تورم عدده هر دولت میگه برا خودش
قبلا اقا محمود بود 8ساله از تهران
حالا حسن اقا شده 8ماه از تهران
Iran, Islamic Republic of
عزیزم یه کم از پای اینترنت بلند شو برو بیرون و قیمتها رو بپرس ، خیلی چیزها دستت میاد . ضمنا دولت احمدی نژاد چه خوب و چه بد تموم شده و الان دولت راستگویان و تدبیر و امید و این حرفها 8 ماهه سرکاره . دولتی که گفته بود 100 روزه همه چیز ورو سر و سامون میده و 6 ماهه تورم رو میرسونه زیر 20 درصد و ... هزار تا دروغ دیگه . شما لطف کن درباره این دولت صحبت کن نه گذشته . الان رو عشقه و سال دیگر رو عشقه و ..... خدا فقط این مردم و رو با این دولت قبولی ناپلئونی به خیر کنه
Iran, Islamic Republic of
خودت میگی دولت احمدی نژاد یعنی توی 8 سال ، پس با حساب حرف خودت دولت راستگویان هر 6 ماه 25 درصد قراره بزاره روی قیمتها پس خدا به خیر بگذرونه آخر چهار سال این دولت رو البته اگر به چهار سال هم برسه
حسين
Iran, Islamic Republic of
خودشون ميگند شيب افزايش قيمت خيلي كم خواهد بود
ببخشيد اگر قيمت بنزين دوبرابر بشه شيب كم خواهد بود؟!!!
اینا با احمدی نژاد مشکل شخصی داشتند چون به عنوان یه آدم ساده آمده بود. این ها برای خودشان اعتباری قایل بودند و حالا از مردم نه می شنیدند. مردم به یک استاد دانشگاه ساده اعتماد کرده بودند. این شکست برایشان قابل هضم نبود ولی حالا همه از هم هستند.
البته کار احمدی نژاد بی اشکال نبود و در برخی جاها انتقاد جدی به ایشان وارد است. اما:
1. دیکته ننوشته است که غلط ندارد و مگر خود این آقایان بدون اشکال بودند.
2. در دل این همه دشمنی خارجی و عناد داخلی خیلی مرد بود و خوب کار کرد.
3. حتی بار خرد کردنش از تمسخر ظاهر او هم امتناع نکردند ولی ایستاد و کار کرد.
ظاهرا خواب تشریف دارن
تا وقتی رییس مجلس نخواد نمیشه عزیز هییت رییس با دولت
گران شدن و نبود نظارت مردم را بیچاره کرده
سال 93 سال گرانیهای بی حد و حصر است زیرا با افزایش سوخت کلیه اجناس بی رویه گران می شود و جالب تر از همه هم این است که هیچ گونه نظارتی بر روی اجناس نبوده و هر روز قیمتها افزایش می یابند پس اقایان مسئول دولت تدبیر و امید چه کار می کنند نباید نظارتی داشته باشند / گاهی اینطور فکر میکنیم که مسئولین دولتی دارای شغل دوم بوده و انهم داشتن فروشگاه و ... می باشد که نظارتی را اعمال نمی کنند.
محسن
برادر همزمان پیش بینی وپیشگویی رو با هم انجام میدی ؟
هنوز گرون نشده میگی چرا نظارت نیست ؟
یادته مشکل ملی کشور در اسفند 91 چی بود؟ گران شدن چند برابری قیمت پسته . اون موقع نظارت کامل بود؟
Iran, Islamic Republic of
درواقع عواقب باور کردن قسم کلید و ندیدن دم داسه
به نظر میاد خیلی دوست دارید تورم زیاد بشه.... خدا نا امیدتون کنه ایشالا
معیری
Sweden
این دولت هر کاری بکند، شما باز معترض خواهید بود.
United States
میدونی اگه دولت با غرب به توافق برسه و مجلس هم از دست افراطیون در بیاد کاسبان تحریم چی کار باید بکنن؟
حامد
کاسبان تحریم آن کسانی هستند که با تحریم تحریم گفتن رأی آوردن و با شعار برداشتن و ترکاندن دیوار تحریم دارن کاسبی می کنند و کار خود رو پیش می برن.
خدانکنه شماها یک کلمه سرزبونتون بیفته دیگه برای هرچی اونو ورد زبون می کنید واصلا مفهومش راهم نمی فهمید .
کاسب تحریم کسانی هستند که با غرب هم صدا شدند و حتی لیست تحریم تهیه می کردند و به آمریکا می دادند تا بیش از پیش مردم تحت فشار قرار بگیرند.
کاسبان فتنه اولاد فتنه هستند که کشور را تا لبه پرتگاه سقوط پیش بردند و در مقابل خون سید الشهدا شکست خوردند و حالا کاملا قانونی به شعائر مذهبی توهین می کنند.
کاسبان فتنه کسانی هستند که مورد تأیید آمریکا و اسرائیل بوده و هستند یادتان نرفته که وزیر خارجه اسرائیل هم نوار سبز به دستش بسته بود.
کاسبان فتنه کسانی هستند که خانم اشتون شرط ورودش را به ایران ملاقات با آن ها می داند.
تعویض شرف و غیرت ایرانی با ذلت و خواری
اگه دولت با غرب به توافق برسه یعنی که شرافت و غیرت خودمان را فروخته و با ذلت حاضر شده ایم تا کمک های مالی را با گرانترین دارائیمان که شرف و غیرت و خون شهدایمان بوده است معاوضه کنیم . با توجه به گران شدن لحظه ای و نبود هیچ گونه نظارتی مشخص است که این دولتمردان هستند که مایل هستند نظارتی نباشد تا سود کنند.
حسین
شیر مادرت حلالت
آره به خصوص اون خائنايي كه براي بي عرضه نشون دادن دولت قبل كاري كردن كه تحريم ها بيشتر بشه. مي دوني كه كيو مي گم؟؟
هر کاری بکند معترض مربوط به اصلاح طلباست وقتی رقیبشون رای بیاره
Sweden
اجازه دهید دو سال از عمر دولت بگذرد بعد ببینید تورم احمدی نژاد بیشتر بود یا این دولت!
Sweden
دولت گفته تورم ستا آینده زیر 25 درصد.
اگر این هدف را محقق کند، دیگر حرفی نیست.
Iran, Islamic Republic of
باش تا صبح دولتت بدمد!
Sweden
در زمینه اقتصادی به دولت اطمینان کامل دارم.
چه تابلو همه نظرات موافق دولت رو یه نفر نوشته !
فرهاد
در عوض بنده به عقل و تحلیل شما بسیار مردد ام
یک کسبه
Sweden
در همین چند ماه، دولت با ثبات قیمت دلار، اطمینان را به فضای کسب و کار بازگرداند، که خیلی مهم بود.
حامد
قرار بود قیمت دلار رو پائین بیارن اما یهو شد ثبات ! مگه قرار بود دلار از این هم گرون تر بشه ؟ این همه مذاکره و توافق اما دلار یک ریال هم پائین نیامد. در حالی که در روز تعلیق و پلمپ روزنامه دولت تیتر زده بود که سقوط قیمت ارز! اما یک ریال هم سقوط نکرد تا حرف شما درست باشه که قیمت دلار رو ثابت نگه داشت !
ثبات ازنظر دولت یعنی نگذارند پائین بیاد !!!!
Iran, Islamic Republic of
شما احتمالا یا حقوق بگیر نهاد ریاست جمهوری هستی یا اینکه از کارمندهای دانشگاه ازاد هستی!
چی چرند میبافی من خودم مغازه دارم.خدا شاهده توی این دوازده سال رکود به این حد نبوده.شب عیدهست.ولی دریغ از یه مشتری
سجاد
خخ کجا کاسبی میکنی ؟
اطمینان فضای کسب و کار کجا بود داداش؟؟ ما پارسال دم عیدی فروشمون 3 برابر الان بود این یعنی مردم توان خرید ندارند ج ی گ ر
محمد
این ثباتی که میگی هیچ ربطی به تدبیر دولت نداره. تدبیر دولت از همون سبد کالا مشخص شد.
بازم داره میشه مثل سه سال اخر دوران حاج محمود
این دسته گلی بود که رییس جمهور قبلی دستور پختش رو داد و مجلس تایید کرد و روحانی مجبور به اجرای مصوبه مجلس است
روحانی که در بدو ورودش حتی مصوبات مجلس را غیر قانونی دانست مجلس هم یک اعتراضی کرد ولی چون هیئت رئیسه از خودشان است ساکت شدند.
خوب این دسته گل احمدی نژاد را هم غیر قانونی می دانست.
عجب؟؟؟
جهان تا الان زبون هم داشتی ما نمی دونستیم؟

وقتی قیمت مرغ از 2500 به 10000 رسید کجا بودی؟
وقتی قیمت دلار از 1000 به 3800 رسید کجا بودی؟
وقتی قیمت پراید از 7 میلیون به 20 میلیون رسید کجا بودی؟
و..............
توکه بودی توچراکاری نکردی ؟!!!!!!!!!!!!!
سجاد
مگه اجازه داشتیم حرف بزنیم؟! حرف میزدیم میشدیم معاند و ضد اسلام
کیه که ندونه همه این گرونی ها زیر سر جناح روحانی بود چون رای می خواستند
عابداسماعيل زاده
احسنت بر اين دولت تدبيرو اميد كه با كليدش داره كارستون ميكنه -مردم هم بشينن وتماشا كنند
محسن
واقعا براتون متأسفم در زمان احمدی نژاد که هدفمندی یارانه ها رو به بدتریت وجه ممکن انجام می داد و ثمرش فقط 3 تا4 برابری همه اجناس بود و هیچ کمکی هم به بخش های تولید، صنعت و بهداشت نمی شد و به 500 هزار نفر مرده هم یارانه می داد به به و چه چه می کردید، حداقل وایستید یک سال از انجام مرحله دوم یارانه ها که مصوب مجلس و رییس جمهور محبوب شما چون جراتش نداشت انجام نداد بگذره اون موقع اگه مثل احمدی نزاد انجام داد انتقاد کنید
محمد
هدفمندی یارانه ها مصوبه مجلس بود که باید سالها قبل اجرا می شد و مثل یک عمل جراحی تبعاتی هم داشت و نه دولت هاشمی و نه دولت خاتمی دل و جرأت انجامش را نداشتن، ولی دولت احمدی نژاد این کار را انجام داد. البته احمدی نژاد در اجرا اشتباهاتی داشت ولی بهتر از این بود که این اقتصاد بیمار را با مسکن اداره کنه. بهتره کمی در مورد کشورهایی که اقتصادشون مثل کشور ما دولتی و یارانه ای بوده و خواستن تغییر وضعیت بدن مطالعه کنی و ببینی مردمشون چه بدبختی و مصیبتی کشیدن تا تونسن خودشونا نجات بدن.
هاشم
Iran, Islamic Republic of
دم جهان گرم .حرف درست رو زده . طرف مقابل نمیدونم چجوری روش میشه اینطوری سر مردم کلاه بگذاره
دولت تعلیق و....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پدر مردم از گرانی و تورم دراومد ما این حرف ها رو نمی فهمیم تا کی می خواد این قطار گرانی همین جوری سربالایی بره و گرونی و تورم روز به روز افزایش پیدا می کنه .متاسفانه گرونی کنتر نداره و روز به روز دریغ از دیروز و پارسال . مسئولین اینقدر شعار ندن. کمر مردم زیر بار این گرونی شکست. مردم خیلی به دولت تدبیر و امید امیدوار بودن اما امید مردم را ناامید کردن نه برای جوانان کاری کردن نه برای اقتصاد و نه برای جوانان کاری انجام دادن.

مسئولان شعار بسه بسه بسه کو عملتون
واقعا تو فکر می کردی این دولت قراره کاری بکنه که این طوری معترض هستی؟
نهایت کار این دولت این است که با به حراج گذاشتن دستاوردهایمان که می توانست عزت و رشد اقتصادی برای من و تو به ارمغان بیاورد، و به قیمت بردگی و سرسپردگی ما قدری رشد قیمت ها را کنترل کند، همین.
زنجانی
ما از یارانه ها انصراف بدیم و گنده بگ های میلیارد خور و زمین خوار بخورند؟تازه !اگه ما انصراف بدیم دولت چطوری از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه هاش میگذره؟!!!!....
فقط میتوان گفت دست دولت تدبیر و امید و مسئولین درد نکند که کمکم گران میکنند !!!! و بایستی مردم قدردان و سپاسگذار این با تدبیران و امید دهندگان باشند که یهو نیست کم کم
Iran, Islamic Republic of
مجلس وارد بشه یه فکری بکنه
سرور
چقدر ساده ایم وارد شده و فکری کرده است.ناراحت نباش رییس مجلس نمی گذارد روحانی کمترین ناراحتی به خود راه بدهد.با اعتدال همه چیز را گران می کنند و رییس بانک مرکزی هم از ارزش پول ملی(امریکا) کاملا حمایت می کند.
مجلس در راس امور نیست که بخواد کاری کنه این دیگه حرف ارباب خودتونه
باب لرد
پ ن پ فکر کردید اگه داداش جلیلی تون میومد بنزین میشد لیتری80تومن !!!زرشکو.. ما مردم اون الاق سابق نیستیم تفکر جهان نیوزی
اگه یکم انصاف داشتی این حرفو نمی زدی
برو صحبت این دونفر رو در جریان مناظراتشون و دیدگاه های اقتصادیشون قبل انتخابات رو بررسی کن تا بفهمی چه کلاه گشادی سرت رفته...
سجاد
دمتتتتتتتتتتتتتتت گرمممممممممممممممم
با چه رویی از روحانی انتقاد می کنید؟
بابا حیاء هم خوب چیزیه!
مگه روحانی نعوذبالله معصومه که نباید ازش انتقاد کنیم.
saba
Iran, Islamic Republic of
جناب آقاي روحاني عملكرد شما مصداق بارز ضرب المثل خدا پدر قبلي رو بيامرزه است
این گران کردن های شدید در آستانه سال نو برای این است که در سال 93 بتوانند ادعایشان را اثبات کنند که دیدید گفتیم که رشد تورم را در سال 93 کنترل و مهار میکنیم چون بازار در سال 93 دیگر کشش گرانی های بیشتر را ،حداقل در شش ماه اول چندان نخواهد داشت .
United States
شما فکر کنم جزو همون منتقدین بیسواد هستین... هر گرونی 12 ماه تو تورم نقطه ای تاثیر داره و 23 ماه در شاخص تورم یعنی گرونی برق - که اون رو با افزایش قیمت نون لواش از 15 به 150 که گرونی 900 درصدی زمون احمدی بود قابل مقایسه نیست- تا بهمن 94 تو شاخص تورم میاد ..... فرق تورمی این دولت با دولت قبلی عدم چاپ بی حساب و کتاب پول توسط بانک مرکزی برای خرید پورشه و اپل تندرو ها و کاسبان فتنه و تحریم است
مجید
روحانی مچکریم...
خداوند ملت ايران و رهبر بزرگوارمان را از دست افراد بي عرضه در هر منسبي نجات بدهد
United States
...منصب درسته....
جایگاه درست تره
روحانی بازم نچکریم!
سید
دولت ...و نا امیدی
United States
با اون آمارهای غلطی که میدن مردم رو چی فرض کردن؟!
لطفا یک وازلین هم همراه سبد کالا بدهند ....
وازلین یعنی چی دولت دولته تدبیر و امیده به جای وازلین ژل ...
آشنا
Iran, Islamic Republic of
با کلید همه چی حله!
دیدید چی شد؟
طبقه متوسط
من هم اگه خونه ام ،زندگیم، محل کارم، غذا ونوع زندگیم،هم مسلکان وهم حزبی هایم ،وزرایم و...از جنس زندگی اغلب مر دم ایران نباشد ،با افتخار اعلام میکنم که اصلاً گرونی به چی میگن.دکترجان کجا رفت آن وعده های هنگام انتخابات ریاست جمهوری که افراد ساده لوحی چون من را واداشت به شما رأی بدهیم وبه این رأی هم کلی پز وافاده بفروشیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ادای اینا رو در نیار که به روحانی رای دادی هر کی شما نشناسه من و پایگاه خبری جون جونیتنو می شناسم
sajad
عشششق روحانی‎ ‎
مجیز گویان مواجب بگیر !
تو رو خدا شما دیگه مثل دولت راستگویان نباش ....
سرور
آقا یا خانم sajad به خاطر این شعار یک کیلو برنج هندی به سبد کالای شما اضافه شد. ستاد حمایت از بادمجان دولت اعتدال
رضا
روز به روز ارزون تر
:)
Iran, Islamic Republic of
زنده باد دکتر روحانی رییس جمهور محبوب
بدبخت
اینا اولشه !!! خدا عاقبت ما رو بخیر کنه
هرچند تا پای جون پشت کشورمون هستیم
زیااااااااااااااااااااااااد گران می شود
arash
آقای روحانی یک لطف بکنیدحقوق هارابه طورمثال20%بردیدبالابالاغیرتاقیمتهارادرحد20%درصدبالاببریدهمه سبدهاویارانه هاپیشکش کسبه به طوراتوماتیک بعدازافزایش 20%درصدی اونها100% اجناس رابالامیبرند
این جماعت با پنبه سر میبرن!
فقط هنرمندان از خود راضی بی قید و بند خوشحال باشن برای اصلاح طلبان کافیه.
عزیزم گرانی برق به دلیل مصوبه ابتدای سال 92 مجلس بود که احمدی نژاد به این قانون طبق معمول عمل نکرد.


این گرانی اید باعث شود افرادی مثل سایت شما کمی صرفه جویی کنند و پول بیت المال را با اسراف حرام نکنند.

این 25 درصد در نهایت تنها حدود 2000 تومان می شود که چیزی نیست.


شما اگر انصاف داشتید گرانی ها و بی قانونی های احمدی نژاد را اطلاع رسانی می کردید
هر چی بشه از ددوره قبل که دولت شما سر کار بود بدتر نمی شود.
دولت قبل نگو دوست عزیز بگو دولت نامشروع
مهر
درود بر احمدی نژاد که آمریکا و ایادیش از سایه اش می ترسیدند اما حالا چی کار به جایی رسیده که آمریکای جنایتکار برامون عربده میکشه
از سایه اش میترسیدند که گوجه به سمتش تو یه نشت بین المللی پرتاب میکردن ؟
ايمان
كليدش خرابه!!!!!!!!
خداراشکر که حداقل در این دولت قیمتها کم کم گران می شود در دولت برادر احمدی نژاد که تند تند گران می شد
احمدی نژاد هم خیلی خیلی خوب میدانست که یارانه نقدی باعث تورم میشود ولی این کار را کرد که اتحاد و همدلی و همراهی مردم با طرح یارانه ها حفظ شود.
الان هم اگر به عده ای یارانه ندهند اتحاد و همدلی و همراهی مردم از بین میرود و کل طرح محکوم به شکست است. یا باید به همه بدهند و یا فقط به کمیته امداد و بهزیستی بدهند.
یه نفر...
Iran, Islamic Republic of
چه تدبیری!!!! اونوقت میشه بگید به چی باید امید داشته باشیم؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
فقط بلد بودید تو مناظره ها شلوغ بازی در بیارید!!! هیچ کاری ازتون بر نمیاد.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
زبان حال دولت تدبیر و امید:
تدبیر میکنیم که گران شود، امید میدهیم که درست میشود (یا درستش میکنیم!!!!!!!!).
Iran, Islamic Republic of
بابا روحانی!! بابا اعتدال!!!!! تدبیر!!!! امید!!!! کلید!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
عملکرد دولت تا الان:
تفریط در تدبیر، افراط در امید
این کجاش اعتداله؟؟؟؟؟؟؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
دولت فقط بلده برای خودش شعار درست کنه:
تدبیر، امید، کلید، سبد، اعتدال.................
ولی یه چیزایی نیست: عمل، درک مردم، عزت و آبروی نظام، اطاعت از اوامر رهبری.....
رسول
Iran, Islamic Republic of
این دولت اصلا این کاره نیست....
حالا اونایی که اونشب منظورم شبیه که حسن جون رای اورد، بزن و برقص راه انداختن جرأت دارن گلایه کنن.
حسين
Iran, Islamic Republic of
سلام
خودشون ميگند شيب افزايش قيمت خيلي كم خواهد بود
ببخشيد اگر قيمت بنزين دوبرابر بشه شيب كم خواهد بود؟!!!
وحید
اندک اندک ...