شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱۶

رمز گشایی کیهان از"حلقه حاشیه ساز" اطراف احمدی نژاد

سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۰۷:۱۷
کد مطلب: 149582
کیهان به قلم شریعتمداری نوشت :
سه ماه و چند روز قبل- 17/6/89- با مشاهده برخي از شواهد و قرائن و با استناد به عملكرد و سابقه يكي از حلقه هاي بسيار نزديك به رئيس جمهور محترم، پيش بيني كرده بوديم كه حلقه ياد شده در پي «خالي كردن اطراف رئيس جمهور از نيروهاي وفادار و متعهد و تنگ كردن دايره دوستان ايشان» است و در يادداشتي با عنوان «چراغ از بهر خاموشي نگه دار» خطاب به رئيس جمهور مكتبي و متعهد كشورمان جناب آقاي دكتر احمدي نژاد، آورده بوديم؛
«پيش بيني كيهان، آن است كه حلقه مورد اشاره به زودي و يا، شايد طي چند هفته آينده به حضرتعالي پيشنهاد كند آشكارا و بي پرده با دوستان واقعي خويش و حتي دو قوه ديگر اعلام مرزبندي كنيد و شايد هم تا به حال اين پيشنهاد به شما ارائه شده باشد»! در بخش ديگري از همان يادداشت به فرمول شناخته شده اي كه اينگونه حلقه ها به كار مي گيرند اشاره شده و آمده بود؛ «ماموريت اين حلقه ها ترور و انفجار نيست، بلكه دور كردن نيروهاي كارآمد از كنار مسئولان اصلي ترين محور ماموريت آنهاست.»
متاسفانه پيش بيني كيهان درست از آب درآمد و رئيس جمهور محترم، چند روز بعد، طي مصاحبه اي كه غيرمنتظره به نظر مي رسيد، و ضرورت آن نيز قابل درك نبود، با شماري از دوستان وفادار و ياران همدل و همراه خود، مرزبندي كرد!
چند روز قبل، آقاي احمدي نژاد در اقدامي تعجب برانگيز و به دور از روال تعريف شده و پسنديده ديپلماتيك، آقاي منوچهر متكي را در حالي كه به عنوان وزير امور خارجه در ماموريت رسمي خارج از كشور به سر مي برد از وزارت عزل كرد. بركناري وزير خارجه به هنگام ماموريت رسمي خارج از كشور ضمن آن كه اهانت آشكار به شخصيت وي بود، حيثيت نظام اسلامي را نيز در مجامع بين المللي به چالش كشيد، تا آنجا كه وزير امور خارجه كشور ميزبان در گرماگرم مذاكره رسمي با منوچهر متكي، خبر عزل وي را اعلام كرد! اين اقدام رئيس جمهور محترم با اعتراض و انتقاد دلسوزان و هلهله و ذوق زدگي بيگانگان روبرو شد كه هر دو حق داشتند! اما آقاي رئيس جمهور محترم بي آن كه نيازي به توضيح- لااقل براي مردم و دوستان- احساس كند، در فاصله كوتاهي پس از بركناري وزير امور خارجه، طي حكم ديگري آقاي بذرپاش، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ملي جوانان را نيز عزل كرد كه اين بركناري هم با توجه به خدمات شايسته تقدير بذرپاش، حيرت و تاسف دلسوزان را در پي داشت و چند ساعت قبل، خبر رسيد كه آقاي رامين معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز عزل شده است و برخي شنيده هاي نه چندان غير موثق از ادامه اين عزل و نصب ها حكايت دارد.
همانگونه كه در نكته اي تحت عنوان «با كدام توجيه؟!» - كيهان 23/9/89- درباره عزل آقاي متكي آمده بود، سخن در عزل يكي و جايگزيني ديگري نيست چرا كه اين عزل و نصب ها از اختيارات قانوني رئيس جمهور محترم است ولي انجام آن به گونه اي كه ياد شد و مخصوصاً در شرايط كنوني خالي از ابهام تلقي نمي شود و برخي از احتمالات نگران كننده را قوت مي بخشد. از جمله آن كه؛ اين روزها، طرح هدفمندي يارانه ها كه آرزو و خواست دو دهه جمهوري اسلامي ايران بود و تحول و جهش اقتصادي پرشتابي را در پي خواهد داشت، بعد از سال ها كار تحقيقاتي، ايجاد ساختارهاي لازم و تلاش مستمر و مثال زدني دولت نهم و دهم و مخصوصاً شخص رئيس جمهور محترم به اجرا درآمده است و با برنامه ريزي دقيق دولت و هوشمندي و همدلي مردم، در حال انجام است. اهميت اين طرح و نقش تعيين كننده آن از يكسو و گوش خوابانيدن دشمنان بيروني و دنباله هاي داخلي آنها براي توهم پراكني درباره اين طرح، ضرورت اجتناب از حاشيه سازي در فضاي سياسي و اجتماعي كشور را پيش مي كشد و در اين حال و هوا، تعجب آور است كه دولت محترم به عنوان مجري طرح از اين ضرورت و نياز حياتي غافل باشد و خود-بي آن كه بخواهد- در فضاي سياسي و اجتماعي كشور حاشيه آفريني كند! بنابراين آيا نبايد نگران اين احتمال بود كه «حلقه ياد شده» در حاشيه سازي هاي مورد اشاره دست داشته باشد؟! ممكن است اين احتمال بدبينانه تلقي شود ولي نمونه هاي مشابه ديگري از اينگونه حاشيه سازي هاي حلقه ياد شده كه دقيقاً در بزنگاههاي حساس صورت گرفته، اجازه چنداني براي خوشبيني باقي نمي گذارد و مي تواند اين هشدار را مخصوصاً براي رئيس جمهور محبوب و متعهدمان در پي داشته باشد كه مبادا حلقه ياد شده با زمينه سازي هاي خود «حمل به صحت» را در نگاه صادقانه و برخاسته از اعتماد ايشان با «حمله به صحت» جا به جا كند!
احتمال مورد اشاره با نگاهي به چگونگي عزل آقاي متكي، قوت مي گيرد كه انشاءالله چنين نباشد. آقاي متكي در حال انجام يك مأموريت رسمي خارج از كشور عزل شد و حال آن كه بركناري ايشان - به فرض ضرورت- مي توانست با درنگ يك روزه يا چند ساعته و پس از بازگشت وي صورت پذيرد. ولي از اين درنگ ضروري خودداري شد و حال آن كه اگر عزل وي تا بازگشت ايشان از مأموريت رسمي خارج از كشور به تأخير مي افتاد، كمترين تغييري در مقصود و منظور اصلي يعني بركناري ايشان از وزارت امور خارجه پديد نمي آمد. ولي چرا عزل وي در سفر صورت گرفت؟! و چه كساني اصرار داشته اند كه با عزل وزير امور خارجه در سفر رسمي، علاوه بر آسيب رساندن به حيثيت رئيس جمهور و ضربه زدن به اعتبار بين المللي نظام، در داخل نيز حاشيه سازي كنند؟! آيا اين نكته براي رياست محترم جمهوري كشورمان تأمل برانگيز نيست؟ و آيا نبايد در هويت حلقه ياد شده بازنگري كنند؟!
و بالاخره اين نكته نيز گفتني است كه نوشته پيش روي به هيچ وجه در پي ايجاد خدشه به صلاحيت و شايستگي كساني نيست كه به جاي افراد عزل شده انتخاب شده اند.
حسين شريعتمداري
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احسنت
Iran, Islamic Republic of
ای آقا! چه حرفها و چه توقعها! اینها همش یک مدل و یک استیله برای جلب توجه بیشتر و ثبت در تاریخ
Iran, Islamic Republic of
با سلام
جناب آقای شریعتمداری تا کنون اثبات کرده اند که بصیرت مثال زدنی در امور دارند. بسیار خوشحالم وخدا را سپاسگزارم که از وجود ایشان در این عصر بهره می بریم.
Iran, Islamic Republic of
من بيش از آن كه از اين عزل ناراحت بشوم، نگران نهادينه شدن اين فرهنگ غلط هستم كه هر كسي از مسئولين مختلف و يا حتي كارمندان عادي در نبودشان عزل شوند و اين آغاز يك بي ثباتي و عدم امنيت شغلي و رواني است.

لابد اين روش هم از اصول آفرينشي!!!! است كه آقاي خاص تز آن را مطرح فرمودند!!
آقای شریعتمداری مراقب باشید که به شما هم لقب صهیونیست ندهند که شما را هم از دست بدهیم دیگر هیچ!
Iran, Islamic Republic of
چرا برخی افراد می گویند مسئول اجرایی طبق قانون اختیار دارد هر زمان یک شخص را به هر شیوه عزل و نسب کند؟
آیا اختیار داشتن شیوه آن را هم توجیه می کند؟ یعنی به هر شکل هم می توانی انجام دهی؟
من یک فرهنگی هستم .....
من به عنوان یک معلم در مدرسه و سر کلاس اختیاراتی دارم ... سر کلاس می توانم به شاگردانم بگویم بنشینید و یا بگویم بتمرگید.... آیا این اختیار داشتن دلیل آن می شود که بی ادب هم باشم؟
می خوام بگم در دنیای پر التهاب و بی ثبات سیاست همواره مردان و زنانی موفق بوده اند که محکم و استوار و قاطع در برابر مشکلات ایستاده اند گر چه خود رأئی امر پسندیده ای نیست ولی بهتر از هردم بیلی و تلون مزاج است که برخی از سیاسیون ما دچار آنند شما ببینید آقای احمدی نژاد به غلط یا درست چنان دفاعی از سیاستها و اطرافیانش می کند که کسی را یارای مقابله با آن نیست در مورد درخواست برکناری مشائی و امثالهم نیز باید بگویم خط تبلیغاتی ضد ایشان که از اظهارات ناپخته نامبرده در دوستی با مردم اسرائیل سرچشمه گرفته امروز برای جماعت اصولگرا به یک رؤیا تبدیل شده ولی استقامت آقای دکتر و عدم توجه به تبلیغات فی نفسه رمز موفقیت ایشان در انجام امور عظیمی مانند اجرائی کردن طرح تحول اقتصادی این مملکت می باشد شما کجای دنیا چنین سیاستمداری را سراغ دارید که مطبوعات از موافق و مخالف نتوانند به او در اخراج و یا بکار گیری افراد مورد نظر خود خط دهی کنند بله طبعا این روحیه عوارضی هم دارد مانند آنچه میبینیم اما فی نفسه امتیاز بزرگیست که واقعا رئیس دولت در چنین کشوری باید برخوردار از آن باشد تا در مقابل سیل انتقادات و ترور شخصیتها همچون بادمجان بم آفت ناپذیر باشد
Iran, Islamic Republic of
چندین سال پیش در زمانی که رئیس محترم جمهور به تازگی در سمت شهردار تهران منصوب شده بودند و آقای مشائی در ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری بودند ما در مسجد علی بن الحسین علیه السلام بلوار ابوذر تهران برنامه و جشن فرهنگی ای تدارک دیده بودیم که به لحاظ ارتباط با کار فرهنگی شهرداری از آقای مشایی دعوت شد در مسجد حضور پیدا کنند و سخنرانی کنند .... ایشان در این سخنرانی به صورت زیرکانه ای با حرف های دو پهلو کارهای فرهنگی نیروی های حزب اللهی و بسیجی را زیر سئوال بردند که در نهایت سخن ایشان به اتمام نرسیده با اعتراض بچه ها موضع خود را تغییر دادند. ایشان در آن زمان عقایدی مطرح کردند که بسیج نباید در کار فرهنگی دخالت کند؟؟ این حرف صدرصد موذیانه بود که با حیرت و تعجب ما همراه بود و گفتیم خدای ناکرده نکند که شهردار هم تحت تاثیر ایشان باشد!!!! درست بعد از یکی دو ماه که شهردار محبوب را به مسجد دعوت کرده بودیم ایشان بعد از سخنرانی در پایگاه بسیج تا پاسی از شب حضور داشتند و ما دغدغه خود را مطرح کردیم و ایشان را از حرف مشایی مطلع ساختیم و شهردار محترم وقت بسیجیان را مورد تفقد قرار داد.
ما در آن روز متوجه شدیم سخنان مشایی با تفکرات شهردار 180 درجه تفاوت دارد و خیالمان راحت شد ولی ...
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
ضمن تاييد مطالب مقاله و مستندات استاد شريعتمداري در روزنامه وزين واسلامي كيهان در اين مورد بايد عرض شود كه اين حلقه خفقان اطراف رياست جمهوري نه تنها ضربات بزرگي به روحيه و منش ايشان زده بلكه قدم در راه مخدوش کردن چهره نظام مقدس اسلامي گذاشته كه خرق ارزشهاي اسلامي و بي تفاوتي نسبت به افكار عمومي و حتي به نوعي مخالفت با فرمان و نوشته رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه اي عزيز در رابطه با عدم دادن پست معاونت رئيس جمهور به آن فرد مشكوك " ا .ر .م" (گفتار و رفتار و كردار دور از اسلامي او در محافل و مراسم مختلف و توهين به پيامبران الهي و ائمه اطهار) و نيز خطوط موازي با وزارت خارجه را تبيين ميكند.
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام
کاملا مطلب به جا و درستی را از آقای شریعتمداری گذاشتید . امیدوارم آقای رئیس جمهور به حرف دلسوزان واقعی گوش بسپارند و معتقدان به نظام را ناامید نکنند.
Iran, Islamic Republic of
منظور آقاي شريعتمداري اين است كه مشايي دارد عزل و نصب مي‌كند تا حاشيه‌سازي كند تا اين حاشيه‌سازي منجر به زمين زدن طرح هدفمندسازي شود!
چه تحليل سستي!
داده‌هاي اين تحليل و شيوه كنار هم چيدن آنها خيلي آبكي است.
در اين شكي نيست كه بركناري متكي با اين قاطعيت عزم و اراده خود آقاي احمدي‌نژاد بوده است چرا كه شنبه هفته پيش مفصل با او صحبت كرده و در نهايت به او گفته كه براي حفظ حرمت و آبروي خود بيا و استعفا بده ولي متكي گفته من استعفا نمي‌دهم مرا بركنار كن! بعد هم فورا به سفر خارجي رفته تا براي خويش مظلوم‌نمايي كند.
اين جوري هم مي‌شود تحليل كرد، نه؟
Iran, Islamic Republic of
سلام.
من بسياري از تحليلهاي آقاي شريعتمداري را دلسوزانه و واقع بينانه مي دانم . اما خواهش مي كنم عزل آقاي متكي را با عزل آقاي بذرپاش مقايسه نفرمايند.
آقاي متكي در حوزه سياسي واقعا كاربلد بودند
ایول حاج حسین
Iran, Islamic Republic of
عملکرد متکی ضعیف بود و باید عوض می شد . احتیاجی به استدلال نداره روشنه.آنگولا گامبیا و ... دلیل اینکه در این زمان و به این صورت هم عوض شد مشخصه سوژه جعلی ساختن برای خبرگزاری ها و ... و آرامتر انجام شدن طرح تحول . انصافا خوب بازی می خورید
Iran, Islamic Republic of
دم حاج حسین گرم
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا اگر من رئيس جمهور بودم حدودا دوسال بعد از دوره اول رياست جمهوري ايشان را عزل مينمودم ايشان چند كشور را توانستند بطور مطمئن با ما همراه كنند . كارگزاران ايشان پناهنده شدند كه براي ديپلماسي ما ضربه بدي بود دشمنان خوشحال شدند .در رسانه تبليغي خود تا توانستند تاختند . باكار خود راهپيماي مردم را جهت محكوم نمودن جريان فتنه كم رنگ نمودند خوب يكجايی بايد جواب ميدادند جدا اقاي احمدي نژاد شجاعت بخرج داد ولي حيف كه كمي دير تر اقدام نمود . و به نظر من همين روش خيلي آموزنده تر است ديگر هيچ مسئولي صندلي مسئوليت را مثل رختخواب به اين راحتي وماندگاري احساس نمي كند و مي داند كه بايستي فقط به فكر خدمت باشد