جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

دولت توان تامین هزینه دانشگاهها را ندارد

دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 397488
رئیس دانشگاه رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: دانشگاه ها باید خودشان بتوانند هزینه های خود را تامین کنند.
به گزارش جهان محمد مهدی طهرانچی در گفتگو با مهر با اشاره به میزان بودجه ارائه شده از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی گفت: باید الگوی ذهنیمان را نسبت به بودجه ۹۴ تغییر بدهیم و باید بدانیم که دشمن با تحریم های بانکی و نفتی به دنبال همین موضوع است تا بخش علمی و پژوهشی کشور را با محدودیت و مشکلات مالی مواجه کند.

وی افزود: با توجه به نیازهایی که دانشگاه ها دارند دولت فاصله زیادی با تامین آن دارد، ولی نباید این موضوع را بزرگ کنیم. ما باید با روش های دیگر به سراغ تامین هزینه ها برویم و تلاش کنیم با تغییر قوانین و مقررات و تسهیل مسیر حرکت، دانشگاه ها بتوانند از تولید ناخالص ملی که تاکید مقام معظم رهبری نیز هست هزینه های خود را تامین کنند، چراکه دشمن یکی از اهدافی که از تحریم ها دارد کند کردن رشد علمی کشور است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه اظهار داشت: دولت بیش از این توان تامین هزینه دانشگاه ها را نه اینکه نخواهد، بلکه این توان را ندارد و باید قوانین بالادستی را آزاد و اصلاح کنیم تا دانشگاه خودش بتواند روی پای خودش بایستد و بتواند بخشی از هزینه ها را خودش تامین کند.

طهرانچی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه برخی مواقع تصمیماتی گرفته می شود که خلاف جهتی است که دانشگاه ها باید حرکت کنند و گاهی این تصمیمات حرکت دانشگاه را منحرف و یا با کندی مواجه می کند. در سال ۹۴ باید ۴۰ درصد هزینه ها را خودمان تامین کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص کسری بودجه در سال ۹۳ گفت: اگر در سال با کسری مواجه می شویم این تقصیر خود ماست، اما ما در دانشگاه شهید بهشتی ۳ سال است تلاش می کنیم تا با کسری مواجه نشویم و در همین راستا به روش های نو و جدید کاری، مدیریتی و درآمدی فکر می کنیم و سال گذشته قرار بود ۲۵ میلیارد تومان درآمد اختصاصی داشته باشیم اما حدود ۴۳ میلیارد تومان درآمد داشتیم، اما در سال جدید برخی تصمیمات از سوی دیگر دستگاه ها ما را محدود کرده و لطمه زده است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت های دیگر این دانشگاه برای درآمدزایی به غیر از بودجه دولت و دریافت شهریه ها گفت: دانشگاه ها متاسفانه عادت داشتند که از دولت بودجه بگیرند و سیستم را دولتی اداره کنند، در صورتی که دانشگاه تولیدکننده است و باید بتواند این تولیدات را به کشور عرضه کند. در این میان هزینه ها آنقدر زیاد است که موضوع شهریه ها دیده نمی شود مثلا در بودجه ۹۳ یک سوم شهریه است و بقیه موارد طرح های پژوهشی و آموزش ها و خدمات تخصصی و کلینیک ها است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مسعود اسدی
خوب است که دولت می تواند به یک پزشک عمومی ماهی 12 میلیون تومان حقوق بدهد و هزینه یک خانه بهداشت روستایی بیش از یک دانشکده است ولی برای دانشگاه پول ندارد؟؟!
Iran, Islamic Republic of
این درست است که دانشگاه ها باید تولیدات علمی خود را به مراکز صنعتی بفروشند و با انجام تحقیقات کسب درآمد کنند ولی این درست نیست که با فروش مدرک کسب درآمد کنند. البته راحتت ترین راه همان فروش مدرک است که متاسفانه دانشگاه های ما با جذب دانشجوی بی سواد پولی و با احداث پردیس به کسب درآمد اقدام کرده و می کنند.
جناب دکتر رئیس دانشگاه شما خود بهتر می دانید که وسیله هدف را توجیه نمی کند. لطفا بجای ابقای سمت ها کمی هم به فکر آینده ی علمی کشور باشید.