جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دو نکته اصلی در حاشیه یک دیدار

جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 387588
دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره ی سرداران و ۲۵۰۰ شهید شهرستان نجف آباد با رهبر معظم انقلاب اسلامی و بیانات کوتاه ایشان در این دیدار، دو نکته اصلی در پی داشت.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره ی سرداران و ۲۵۰۰ شهید شهرستان نجف آباد با رهبر معظم انقلاب اسلامی و بیانات کوتاه ایشان در این دیدار، دو نکته اصلی در پی داشت.یک نکته تأکید همیشگی ایشان بر زنده و جاوید نگه داشتن یاد شهیدان و آشناکردن همگان با دستاوردهای دفاع مقدس است و نکته دوم که کمتر از اولی نیست، درسی است که ایشان به همگان در باب گذشت و انصاف دادند. رهبر معظم انقلاب در این دیدار وقتی به مسأله انقلابی بودن مردم نجف آباد اشاره کردند، با گذشت و انصافی مثال زدنی و درس آموز، از نقش آقای منتظری در این امر سخن گفتند و به همگان آموختند که چگونه باید اهل گذشت در امور شخصی و انصاف در ارزیابی ها بود.

به طور معمول برگزارکنندگان کنگره های مهم در کشور تلاش می کنند تا در دیداری هر چند کوتاه با رهبر معظم انقلاب از رهنمودها و راهنمایی های معظم له بهره ببرند. در آخرین مورد از این دست، اعضای ستاد برگزاری کنگره ی سرداران و ۲۵۰۰ شهید شهرستان نجف آباد موفق شدند خدمت معظم له برسند و در دیداری کوتاه از بیانات ایشان بهره ببرند. این بیانات در عین کوتاهی، دارای دو درس مهم و اساسی برای همگان بود.
درس اول: زنده نگاه داشتن یاد شهیدان
رهبر معظم انقلاب تا کنون بارها و بارها بر این نکته تأکید کرده اند که باید دفاع مقدس و آن حماسه ای که ملت ایران به یاری خدا و رهبری حضرت روح الله و یاران او ساختند را به مثابه گنجی دانست که از آن گوهرهایی گرانبها برای فرهنگ امروز و آینده این مملکت قابل استخراج است. از این جهت است که امروز زنده نگه داشتن یاد شهدا یک وظیفه اصلی و اساسی است.
درس دوم: درسی مهم در اخلاق و سیاست ورزی اسلامی
برای این که درس دوم را مورد توجه قرار دهیم، شایسته است که ابتدا بخشی از متن کوتاه سخنان ایشان در این دیدار را مطالعه کنیم: «شهر نجف آباد، هم از لحاظ مذهبی، هم از لحاظ انقلابی، انصافاً یک شهر برجسته است؛ از زمان شیخ بهایی و بعد، همین طور علمای بزرگی از نجف آباد برخاستند - مرحوم آمیرزا محمّد نجف آبادی، مرحوم آسیّد علی نجف آبادی؛ بزرگانی بودند که هم در نجف آباد ساکن بودند، هم در اصفهان مرکز تجمّع طلّاب و علما و مانند این ها بودند - و بعد هم وقتی به نهضت اسلامی منتهی شد، انصافاً نجف آباد یکی از پیشروترینِ شهرستانها بود؛ کمتر جایی را ما سراغ داریم که مثل نجف آباد از نهضت امام(ره) استقبال کرده باشند؛ که البتّه عمده اش به برکت مرحوم آقای منتظری بود. ایشان خب شاگرد امام و علاقه مند به امام و ارادتمند به امام و معتقد به مبارزه و به انقلاب بودند؛ لذا در نجف آباد - همان زمان، پیش از انقلاب، من نجف آباد رفتم، اوضاع نجف آباد را دیدم - با این که تبلیغات ضدّ مذهبی هم هست و از جاهای مختلف، مذاهب باطل و غیره فعّالند، لکن حقیقتاً یک مجموعه ی مردم یکپارچه ی مؤمن و معتقد به انقلاب و علاقه مند به انقلاب بودند بعد هم که انقلاب پیروز شد همین جور.»
در این متن کوتاه مشاهده می شود که رهبر معظم انقلاب به صورتی کاملاً طبیعی و به دور از هر نوع تصنعی، درسی مهم از اخلاق اسلامی را در سیاست ورزی به ما آموخته اند. این درس، درس گذشت و انصاف است. ایشان وقتی در خصوصیات مثبت مردم نجف آباد سخن می گویند، می توانستند بدون هیچ مشکلی به سادگی از ذکر نام آقای منتظری صرف نظر کنند و اصلاً اشاره ای به آقای منتظری نکنند. خصوصاً وقتی در نظر داشته باشیم که آقای منتظری در حق مقام معظم رهبری چه کردند؛ که شرح این هجران، این خون جگر، این زمان بگذار تا وقتی دگر. اما رهبر معظم انقلاب با بلند نظری هرچه تمامتر و با انصافی مثال زدنی و آموختنی، نه تنها عمده نکات مثبت در مردم نجف آباد را به آقای منتظری منتسب می کنند بلکه به نحوی به ستایش کارهای آقای منتظری می پردازند که مشخص می شود هیچ کدورت شخصی با آقای منتظری ندارند و همان طور که در نماز جمعه سال ۷۶ خود فرمودند، کاملاً از حق شخصی خود به خاطر ظلمی که آقای منتظری به ایشان کرده بود، گذشت کرده اند. (البته پر واضح است که این سخن به این معنی نیست که از حق نظام و مردم نیز می شود گذشت کرد و حق ضایع شده مردم را می توان نادیده گرفت.) همین امر یعنی گذشت ایشان از حق شخصی خود باعث می شود که به این راحتی در تعریف از آقای منتظری وارد می شوند و اوصافی مثبت برای او ذکر می کنند و هیچ تعریضی به او هم نمی آورند. این همان سیادت و سعه صدر است که با هم همراه شده است. گذشت و انصاف. حقیقتاً این درس که ظاهراً در حاشیه این دیدار بود، درسی اساسی است که ان شاء الله همه ما و نیز مسؤولان نظام بیاموزند و به کار گیرند.
امید است که خدای متعال به رهبر عظیم الشأن ما عمر با برکت و سلامتی و عزت روزافزون عنایت نماید. ان شاءالله.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *