پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

شرمن:دیداربا هیئت ایرانی سازنده و فنی بود

شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب: 381089
معاون وزیر امور خارجه آمریکا دیدارهای دوجانبه هیئت آمریکائی با هیئت ایرانی در نیویورک را سازنده و بسیار فنی دانست .
به گزارش جهان به نقل از  واحد مرکزی خبر ، وندی شرمن گفت: آمریکا و ایران در دو روز گذشته مشاوره های دو جانبه ای در نیویورک داشتند ، این دیدارها سازنده و توام با کارهای بسیار تکنیکی بود که باید به عنوان بخشی از توافقات جامع در مذاکراتی که بین همه اعضاء صورت خواهد گرفت، گنجانیده شوند.

یک روز قبل از برگزاری نشست رسمی کارشناسان سیاسی جمهوری اسلامی ایران و گروه پنج بعلاوه یک درباره موضوع هسته ای کشورمان که صبح جمعه در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ساختمان نمایندگی این کشور نزد سازمان ملل متحد، در جمع محدودی از رسانه هایی که دعوت شده بودند، درباره مذاکرات ایران و پنج بعلاوه یک، مطالب مشروحی را مطرح کرد.

شرمن در این نشست با اشاره به اینکه دو طرف قطعاً درک بهتری از یکدیگر را نسبت به ماه می درباره عناصر مورد نیاز، پارامتر ها برای رسیدن به توافق پیدا کرده اند، تاکید می کند: بر این باورم که آقای کری هم با آقای ظریف دیدار خواهد کرد و ما مذاکراتی در ترکیب های گوناگون و کارشناسی بسیاری خواهیم داشت.

وی می افزاید: درک می کنیم که راه های جداگانه ای برای هدف یکسان وجود دارد، می توانیم درک عمیق تری داشته باشیم و زمانیکه چنین شود، در برخی مواقع درهایی را برای برخی احتمالا می گشاید.

این مقام دولتی آمریکایی می افزاید: آخرین باری که ما دیداری در سطح مدیران سیاسی گروه پنج بعلاوه یک به رهبریت گروه اتحادیه اروپا داشتیم، در ماه ژولای بود، زمانیکه پس از ماه ها مذاکرات فشرده تصمیم گرفتیم طرح مشترک اقدام را تا بیست و چهارم نوامبر تمدید کنیم.

ما تصمیم گرفتیم زیرا به اندازه کافی پیشرفت هایی در مسیری به جلو دیده شده بود؛ زیرا مهم است که همزمان با اینکه برای مذاکرات طرح مشترک اقدام جامع کار می کنیم، برنامه اتمی ایران بر اساس ترم "جی پی او ای" پیشرفت نکند، به دلیل اینکه همه ما می دانیم که دیپلماسی بهترین و پایدارترین راه برای حل این بزرگترین چالش امنیتی فوری است.

وی می افزاید: از آن زمان، اعضای گروه پنج بعلاوه یک و اتحادیه اروپا از جمله آمریکا، دیدارهای دو جانبه ای با ایران داشتند.

ما دیدارهایی در سطح کارشناسان و جلسات هماهنگی و همچنین تماسهایی با ایرانیان داشتیم، این تماس ها حتی وقتی دیدار نمی کنیم، صورت می گیرد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره نشست نیویورک که با حضور ظریف و اشتون از ظهر چهارشنبه یعنی یک روز قبل از این نشست محدود مطبوعاتی آغاز شده بود، می گوید: درباره نیویورک، فکر می کنم بسیاری از ما خیلی خوشبین نبودیم ولی مشخص است که طی دیدارهایی که در دو روز گذشته بین ایران و همکاران گروه پنج بعلاوه یک و اتحادیه اروپا صورت گرفت، روشن شد که همه به اینجا آمده اند تا کار کنند.

وی می افزاید: همانطوریکه می دانید آمریکا و ایران در دو روز گذشته مشاوره های دو جانبه ای در نیویورک داشتند، این دیدارها سازنده و توام با کارهای بسیار تکنیکی بودند که باید به عنوان بخشی از توافقات جامع در مذاکراتی که بین همه اعضاء صورت خواهد گرفت، گنجانیده شوند.

شرمن با اشاره به برنامه کاری برگزاری نشست رسمی مدیران سیاسی ایران و پنج بعلاوه یک، می گوید: در یک و نیم هفته پیش رو، از صبح جمعه نشست پنج بعلاوه یک با جلسه ای مقدماتی در سازمان ملل به رهبریت کاترین اشتون و ظریف آغاز خواهد شد. وی می افزاید: در روزهای آخر هفته و هفته بعد از آن و همزمان با نشست های عالیرتبه مجمع عمومی سازمان ملل، دیدارها درباره برنامه اتمی ایران در هر شکلی که امکان داشته باشد، ادامه می یابد.

این مقام دولتی آمریکا درباره سطح برگزاری این جلسات نیز می گوید: جلسات عمومی و کارشناسی، دیدارهای دو جانبه که امکان دارد در سطح وزیران خارجه پنج بعلاوه یک نیز برگزار شود، صورت خواهد گرفت و به احتمال بسیار زیاد، جان کری و ظریف همانطوریکه در طول این مذاکرات صورت گرفته است، دیدار دو جانبه ای خواهند داشت.

این مقام رسمی آمریکائی در عین حال تاکید کرد: ولی وضعیت کنونی برای هیچیک از ما شدنی نیست، برای هیچ طرفی شدنی نیست، جهان بر تعلیق و برداشتن تحریم ها موافقت خواهد کرد ولی این در صورتی است که ایران نیز گام های متقاعد کننده و قابل اثباتی را بردارد و نشان دهد که برنامه اتمی اش الان هست و همچنان منحصرا صلح آمیز باقی می ماند.

وی می افزاید: با توجه به بیانیه های عمومی ایران که به دنبال سلاح اتمی نیست و از جمله فتوای رهبر اعظم، این گام های خاص نیز باید شدنی باشند و ما همواره در پی هموار کردن مسیری معقول و منطقی به جلو، توام با هماهنگی نزدیک با شرکای پنج بعلاوه یک و اتحادیه اروپا هستیم.

وندی شرمن با اشاره به نشست های قبلی ایران و پنج بعلاوه یک می گوید: در گفتگوهای ما با مذاکره کنندگان ایرانی، به دیدگاه های آنان درباره هر آنچه ایران آن را نیازهای عملی مشروع خود می داند، از نزدیک گوش کرده و راه حل های سازنده ای را به آنها پیشنهاد داده ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *