شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

درخواست رهبر انقلاب از نحوی لرستانی

دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب: 381683
رهبر انقلاب از مرحوم آیت‌الله آدینه‌وند خواسته بودند که کتابی را درباره قرآن به رشته تحریر در بیاورند تا از این طریق اطلاعات بیشتری را به طلاب بدهند، از این رو، وی کتاب «کلمة الله العلیا» را نوشت.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله محمدرضا قبادی آدینه‌وند معروف به نحوی لرستانی از علمای برجسته لرستان شنبه سی‌ام شهریور ماه در سن ۸۵ سالگی در شهر مقدس قم به دیار باقی شتافت.

وی در روز دهم دی ماه سال ۱۳۰۸در روستای گرخوشاب طرهان از توابع شهرستان کوهدشت در استان لرستان چشم به جهان گشود، از همان دوران کودکی در تحصیل علم و دانش بسیار کوشا بود، به طوری که با تلاش و تمرین بسیار با اتکای به ذوق هنری خویش و بهره‌گیری از سرمشق اساتیدخط و خوشنویسی همچون مرحوم علی اصغر کاظمی و... به سرحد کسب مهارت خوشنویسی دست یافت.

و همین عوامل سبب شد که به شغل کتابت و دبیری در بخشداری وقت طرهان (کوهدشت) مشغول شود، مرحوم آیت‌الله آدینه‌وند در سال ۱۳۲۳ به شهرستان خرم‌آباد عزیمت می کند که در جریان این سفر با برخی طلاب دینی حوزه علمیه قم آشنا می‌شود، و این آشنایی منجر به ترک دیار و خانواده شد و به همراه طلاب رهسپار شهر مقدس قم می‌شود.

* ماجرای ورود آیت‌الله آدینه‌وند به حوزه علمیه قم

وی درباره نحوه ورود خود به حوزه علمیه قم این چنین ابراز می‌کند: سال ۱۳۲۲ مرحوم آیت‌الله حاج شیخ فرج‌الله کاظمی موموندی(ره) جهت تبلیغ معارف اسلامی به کوهدشت آمدند و مورد استقبال گرم مردم شریف لرستان قرار گرفتند، مردم بسیار خوشحال شدند و استفاده‌های معنوی و تبلیغی فراوانی از آن مرحوم بردند، بنده هم در کوهدشت درس می‌خواندم.


یک روز که مادرم به شهر آمده بود تا احوال مرا بپرسد، مرحوم آیت‌الله کاظمی نیز در کوهدشت بودند، من قرآن را خوب می‌خواندم، وقتی محضر آقا شرفیاب شدم و برای او قرآن خواندم تعجب کرد و ضمن تشویق، یک جلد قرآن به من مرحمت فرمود و همین امر باعث شد که هر وقت به کوهدشت تشریف فرما شوند خدمتشان برسم.

خیلی دوست داشتم همواره ملازم ایشان باشم، عرض کردم می‌‌خواهم در محضرتان باشم، استخاره کرد، اما خوب نیامد فرمود، فعلاً صلاح نیست، همراه من باشید، عرض کردم إن‌شاء‌الله سال بعد خدمتتان خواهم رسید.

از زمانی که با ما خداحافظی کرد، شبانه روز به فکر طلبه شدن بودم در منزلی که درس می‌خواندم، یک معراج‌السعاده بود و به مطالعه آن پرداختم و از خواندن آن لذت می‌بردم تا اینکه با ارشادات این عالم ربانی خداوند تفضلی فرمود و وارد حوزه علمیه شدم.

* چگونه یک طلبه لرستانی اعتماد آیت‌الله بروجردی را جلب کرد

مرحوم آیت‌الله قبادی آدینه‌وند با ورود به حوزه علمیه قم دروس مقدمات تا سطح عالیه و اصول فقه را نزد اساتید آن زمان تلمذ کرد و در کمترین زمان مورد توجه آیت‌الله بروجردی قرار می‌گیرد و از سوی ایشان با بالاترین حقوق به سمت استادی حوزه علمیه نائل می‌شود و به تدریس صرف و نحو عربی می‌پردازد، تخصص و تسلط وی بر ادبیات عرب و علم نحو به حدی می‌رسد که در نظر اهل علم به نحوی مشهور می‌شود.

مرحوم آیت‌الله قبادی آدینه‌وند درباره این موضوع این گونه بیان می‌کرد:

پس از یک سال حضور در حوزه قم، مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی ارزیابی علمی از من کرد و سؤال‌هایی را از ادبیات عرب پرسید و من نیز با تسلط آن‌ها را پاسخ گفتم.

بعد از پاسخ کامل به آن سؤالات، آیت‌الله بروجردی به من دستور داد که برای طلاب ادبیات و منطق تدریس کنم و این گونه شد که در سال دوم حضور خود در قم، تدریس را شروع کردم و ۶۰ سال توفیق داشتم تا این امر خطیر را ادامه دهم.

به موازات سیوطی، دروس مطول، حاشیه و شمسیه را نیز به طلاب می‌گفتم، افتخار دیگر من در حوزه، مأنوس بودن با قرآن کریم است، قرآن را با صوت و بدون صوت در محافل عمومی قرائت می‌کردم و این فن را به دیگر طلاب نیز می‌آموختم.

* درخواست رهبر انقلاب از آیت‌الله آدینه‌وند برای نگارش کتاب

مرحوم آیت‌الله قبادی آدینه‌وند علاوه بر زهد، پارسایی و کسب مقام علمی و معنوی در نهضت امام خمینی(ره) نقش مهمی را ایفا کرد و در جریان رهبری آیت‌ الله خامنه‌ای قاطعانه حمایت کرد، رهبر انقلاب از مرحوم آیت‌الله قبادی آدینه‌وند خواسته بودند که کتابی را درباره قرآن به رشته تحریر در بیاورند تا از این طریق اطلاعات بیشتری را به طلاب بدهند، از این رو، وی کتاب «کلمة الله العلیا» را همراه با تجزیه و ترکیب کلام الله مجید در شش جلد به چاپ رساند.

* ماجرای داوری آیت‌الله آدینه‌وند میان امام(ره) و حاج آقا مصطفی

مرحوم آیت‌الله قبادی آدینه‌وند درباره یکی از خاطراتش از امام(ره) این چنین ابراز داشت:

روزی مرحوم امام(ره) و آقازاده ایشان، حاج آقا مصطفی در صرف کلمه « اُناسی» اختلاف کردند؛ امام فرمود که «بروید قاضی را بیاورید»، مقصود امام(ره) از قاضی، من بودم. در پاسخ به این سؤال، جانب امام(ره) را گرفتم که «اُناسی» جمع منتهی‌الجموع انسان است که همان حرف مرحوم امام بود و آقا مصطفی نیز با اعتمادی که به من داشت، حرفم را قبول کرد.

به گزارش فارس، در اردیبهشت ماه سال گذشته آیین نکوداشت آیت‌الله محمدرضا آدینه‌وند با عنوان «ادیب اعظم» در مجتمع فرهنگی هنری امید اداره ارشاد کوهدشت و با حضور آیت الله حسینی بوشهری مدیرحوزه های علمیه کشور برگزار شده بود.

خبرگزاری فارس، رحلت جانسوز این عالم وارسته و استاد مسلم ادبیات عرب را به رهبر معظم انقلاب، علمای اعلام و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض کرده و برای آن عالم ربانی علو درجات را از درگاه خداوند مسألت می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *