پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۷
۳۳
بالاخره خودرو سازان دولتی هستند یا خیر؟

آقای وزیر یا سهامدار شرکت‌های خودروساز؟!‬

سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 441983
باید پرسید چرا ایشان طوری سخن می گوید که در ذهن شنونده، شان مقام وزارت به سهامداری شرکت خودروساز سقوط می کند؟ مگر ایشان در مقام وزیر ، مسئول حمایت از حقوق مردم نیستد؟
آقای وزیر یا سهامدار شرکت‌های خودروساز؟!‬
گروه اقتصاد جهان نيوزمحمدرضا نعمت‌زاده، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در بخشی از نشست رسانه‌ای خود، حمایت‌کنندگان از کمپین نخریدن خودروهای داخلی را «ضدانقلاب» خوانده و نخریدن این خودروها را «گناه»، «خلاف» و «خیانت به تولید ملی» توصیف کرد.

وی در ادامه تصریح کرد که «خودروسازان داخلی مشکلی ندارند». قبل از این که وارد بحث اصلی و پاسخگویی به استدلال ایشان شویم، ذکر این نکته ضروری است که این قلم در مقام دفاع یا رد هیچ کمپینی از جمله «کمپین نخریدن خودروهای داخلی» نیست.

چرا که اصولا این کمپین ها از دل رسانه های اجتماعی که به هر فرد عادی قدرت تریبون دار شدن را می دهد، برآمده و در واقع خود مردم باعث استقبال یا بی اعتنایی به آن می شوند.

با این حال با نگاهی به نوع سخنان وزیر، ایشان سوالات پرسیده شده اما پاسخ داده نشده را دوباره روی میز قرار می دهد:

۱ـ اول از همه باید پرسید چرا ایشان طوری سخن می گوید که در ذهن شنونده، شان مقام وزارت به سهامداری شرکت خودروساز سقوط می کند؟ مگر ایشان در مقام وزیر ، مسئول حمایت از حقوق مردم نیستد؟ اگر هستند، پس جای حقوق مادی و معنوی وامنیت مردم در صنعت خودرو کجاست؟ مگر بارها گفته نشده صنعت خودرو دولتی نیست و متعلق به بخش خصوصی و عمومی غیردولتی است؟ پس چرا وزیر ، با این بخش، آن گونه که تامین کننده حقوق مردم باشد، برخورد نمی کند؟ یادتان می آید زمانی که مردم از دولت درخواست کاهش قیمت خودرو را داشتند، سخنگوی دولت گفت چون خودروسازان دولتی نیستند، ما امکان امر و نهی کردن به آن را نداریم؟ اگر آن امکان نیست، الان این دفاع تمام قد آقای وزیر چه معنی می دهد؟

۲ـ ایشان بحث حمایت از تولید ملی را به عنوان محور استدلالشان مطرح کرده اند. درپاسخ باید گفت کدام ایرانی را سراغ دارید که اعتلای نام ایران را در سر نداشته باشد؟ اما حمایت از تولید ملی به چه قیمت؟ به بهای دم فرو بستن طولانی از قیمت غیرواقعی و کیفیت غیر قابل دفاع برخی خودروهای داخلی؟

۳ـ انواع کالاهای صنعتی در رسته های مختلف تولید و صادر می شود. این که وزیر تقریبا در هر فرصتی ناچار است از خودروسازان دفاع کند، خود موید مشکل خودروسازان در ایران است. در ثانی حمایت از خودروی ملی و تولید ملی یک چیز است و حمایت از آنچه خودروسازان خوانده می شود یک چیز دیگر. تعرفه واردات قطعات یدکی ۱۰درصد و تعرفه واردات خودرو ۹۰ درصد است اما این تعرفه پایین برای قطعات یدکی منجر به ورود قطعات کم کیفیت از خارج شده است.

۴- و سرانجام یکی از اثرات «پساتحریم» این است که استانداردهای رقابت بالا می رود و مردم کالای ارزان و با کیفیت می خواهند و تولیدکنندگان و از جمله خودروسازان، اگر به این قاعده تن ندهند، امروز نه فردا نه اما در آینده نزدیک، اسیر جبر بازار و خواست مصرف کننده می شوند. دیگر هم بهانه تحریم وسط نیست. افکار عمومی از رشد بهره روری، کاهش هزینه های تولید با استفاده از علم روز مدیریت، فروتنی و پاسخگویی به مشتری و رقابت به نفع مصرف کننده حمایت می کندومی پرسد چرا قیمت خودرو پایین نمی آید؟مگر گفته نمی شد تحریم ها صنعت خودرو را قفل کرده؟پس چرااثرات رفع یا شل شدن آن دیده نمی شود؟درنهایت نیز واقعیت این است که مردم خودرو ایرانی و ملی می خواهند وکیست که نخواهد؟ اماخودرویی که حداقل شاخص های قیمتی وکیفی وایمنی را داشته باشد.لذاانتظار بحق این است که با مردمی هوشیار وتحلیل گرمان با زبان استدلال صنعتی واقتصادی سخن بگوییم و اگر استدلالمان به حق باشد،کیست که نپذیرد؟...
منبع: جام جم
مرجع : جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Norway
جالب است خودرو داخلی بدون کیفیت را به اجبار به قیمت خودروی اروپا باید بخریم و چون خودرو سازان ما جرات رقابت را ندارند در مرز ها را بسته ایم و مردم را مجبور می کنیم که یاید همین را به همین قیمت بخرید.
چرا واقعا تا کی میشود اجبار به کار برد؟
تو جاده مسافران بخاطر فرغونی که خودرو سازان میدن به ملت خیانت نیست، حرام نیست؟؟!! اما نخریدنش حرامه!!
مثل اینکه کارخانه محصولی مرگبار درست کنه و ما بخاطر حفظ جانمان نخریم و ما متهم بشیم به خیانت به کارخانه دار!
بخدا این مرد وزیر خجالت نمیکشه...
Iran, Islamic Republic of
اقایان وزرا و مدیران به محض دریافت پست مسولیت ، مادام العمر عضو هیات مدیره در شرکتهای زیر مجموعه شان می شوند که همین مایه عقب افتادگی کشور در ان صنعت می شود
راه اون هم حذف چنین رانتی با تصویب قانون هست.
منظور آقای وزیرم همینه عزیزم ... منظورش اینه که هر کی نیاد پول بریزه تو جیب من خیانت کرده به مملکت، دولت، حکومت و کلا انسانیت و بشریت و ....
محمدی
United States
عوارض پیریه دیگه!کاریش نمیشه کرد!
حتما گرانفروشی و گرفتن جان مردم و تولیدات بی کیفیت خدمت به انقلاب و مردمه؟
United States
مردم كالاي با كيفيت مي خواهند . خيانت كار كساني هستند كه كالاي بي كيفيت توليد مي كنند و مسئولين دم فرومي بندند
حسین
Iran, Islamic Republic of
بابا تو را خدا یکی به داد این ملت شریف و بزرگوار برسه آخه این چه دولت تدبیر و امیدیه که وزیرش ایونطوری امید مردم را نا امید می کند و بدتر از آن اینکه نسخه حلال و حرام هم برای این کشور می پیچد آخه تا کی خودشون رو علامه دهر می دانند ؟
Iran, Islamic Republic of
خیلی خیلی بد بخت و آلزایمر گرفته تشریف دارند
Iran, Islamic Republic of
به جای تدبیر و اندیشه جهت حل مشکل میاد و به خودش اجازه میده به ملت توهین کند آخه دردمون رو به کی بگیم ؟
چرا داستان ورود نمی کند و از شان ملت دفاع نمی کند
Iran, Islamic Republic of
من نمی دانم این مجلس مگه نماینده مردم نیست ؟
چرا این آقا رو استیضاح نمیکند و به داد مردم نمی رسد؟
مردم
United States
نماینده جیب خودشان و نماینده دولت و نماینده سرمایه داران هستند!اینها نماینده نیستند که دلالند
دقیقا مشکل از نماینده هاست ... اگه ما چند تا نماینده دلسوز داشتیم که واقعا به خاطر انسانیت و برای رضای خدا و خلق خدا کار می کردند وضعیت این نبود که این آقای وزیر به خودش اجازه بده این جوری حرف بزنه
مصطفی
دم انتخابات همین مردم می شوند موُمن و وقت شناس که بصیرت هم دارند. بعد از انتخابات بی سواد ضد انقلاب. مردک تو ضد انقلابی که با پول بیت المال و رانت خواری میلیاردر شدی.
این باید برای مردم مشخص بشه که این پیرمرد ثروتمند ، ثروتش رو از کجا اورده ، قبل از انقلاب چکاره بوده ، در دولت قبل چند سال مدیر بوده و رویکردهای دولت ثروتمندان یازدهم اصلا در جهت عامه مردم ایران نیست.
رضا
Iran, Islamic Republic of
زیاد حرفهاشو جدی نگیر اینها همش بخاطر کهولت سن ایشونه
ايشان بروند از صنعت كشاورزي حمايت كنند نه صنعتي كه بعد از گذشت اين مدت به ناكجا آباد رسيده ايم.
براي نعمت زاده واقعاً متاسفيم كه ايشان با اين طرز تفكر و حمايت بي انصافي از خودروهاي بي كيفيت بي كيفيت بي كيفيت دفاع ميكنند بنده امسال پارس صفر خريدم هميشه در نمايندگيها هستم و نمايندگيها هم افراد بي تجربه و بي كفايت هستند آلان در فكر فروش هستم كه بيشتر از اين اذيت نشم خودروهاي 93و 94واقعاً بي كيفيت هستند بهترين كار اين است كه نعمت زاده استفعا دهد چون ايشان هم در شان وزير نيستند.
كامي
يكي اين پيرمرد رو راهنمايي كنه بره گوشه خونش بشينه بابا بسه ديگه مگه جندسال ديگه زنده اي؟؟ بسه ديگه هرچي جمع كردي برو به فكر آخرتت باش برو باباجان.....
ادم که پیر میشه مخش کند میشه
آقای وزیر به جای نشان دادن راه درست و غیر درست به مردم ساه سنگین خودتونو اطرافیانتو از سر اقتصاد ایران کم کنید.
نادر
واقعا متاسفم وقتی جان مردم در خطره با این ماشیناشون شما میگین نخریدن گناه وحرام میباشد
محمد دشتستانی
از نمایندگان مجلس خواهشمندیم،اگر خودرا نماینده مردم میدانند و مینامند،وزیر صنعت را استیضاح نمایند تا دیگر نه کالایی را گران کند و نه اینگونه به شعور مردم توهین نماید!
امیر
از وزیر خواهشی دارم
خواهشن شعر نگو ،خودتی ، 30 ساله داریم صنایع خودرو داخلی را حمایت کردیم جوابش شده همین که هست .در کنار این صنعت ،صنعت شیرآلات را ببینید که در حال حاضر دارن از روی طرح های ایرانی کپی میگیرن اینم از وضعیت خودرو که انحصاری کردن و میخوان به زور تو حلق مردم کنن
فرید
Romania
این توهین اقای وزیر اصلا جای شک نداره ایشان از ضعیف ترین اعضای کابینه اعتدال هستند---ضعف ایشان در خواب بودن نماینگان محترم مجلس است که باید جواب ایشان را بدهند و جلوی این گرانی خودرو را بگیرند اقای وزیر صنعت نیستند ایشان که ایشان مدیر عامل محترم کل خودرو سازی کشورند.اقای روحانی پیشنها می شود نام وزارت صنعت را به نان وزارت خودرو تغییر دهید.
محمد
Iran, Islamic Republic of
آفرین
حامد
بازم خدا رو شکر این مطلبتون در دفاع از خودرو سازان نیست ، امیدوارم شما هم متوجه شده باشین این صنعت با این نگاه و مدیریت ارزش دفاع ندارد ، چرا از صنایع دیگه اینجور تمام قد دفاع نمی کنن ؟
حسین علوی
نماینده مجلس
بیدار شو لطفا و جواب ملت رو بده
Iran, Islamic Republic of
مسبب اصلی تحمیل این آهن پاره ها به مردم به قیمت های گزاف و باور نکردنی در مقایسه با درامد طبقه متوسط خود دولت است که با انواع مالیات و عوارض قیمت یک خودروی معمولی مانند کمری یا مدلهای سواری نیسان یا کره ای ها را در ایران به سه یا چهار برابر قیمت همین مدلها در جوار مرز ایران می رساند!
پیر شده ... ... شده ... ولش کنین ... ... داره میگه
جهان نیوز کامنتا رو کامل بذار لطفا
Norway
چرا یک وزیر جرات می کند به مردم توهین کند و بگوید خودرو اگر ارزان شود کارخانه ضرر می کند.
و می گوید صادرات را دو برابر می کنیم ایا صادرات پراید به خارج 21 میلیون تومان ست یا پژو 31 میلیون یا یک چهارم قیمت ایا میشود دولتمردان ما هم با مردم خود راست باشند؟
Norway
ملت ایران اگر خائن بود تو الان در مسند قدرت نبودی با 80 سال سن برای مردم گردن کلفتی کنی این مردم همان مردمی هستند که امام ره میگفت مردم ولی نعمتان ما هستند تو انها را خائن می نامی واقعا.....؟
مجلس اکر جواب این توهین به ملت شریف رو ندهد جای تامل دارد.
Iran, Islamic Republic of
راستی خودمونیم اقای وزیر اگه خدا خاستو یه روزی درمجلس قانون ازکجااورده ای تصویب شد بعضیها چه جوابی خاهن داشت