پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

روادید بین ایران و عراق باید برداشته شود

سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 378281
رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق با بیان این که استفاده از ظرفیت گردشگری حلال و گردشگری سلامت لازم است، گفت: روادید بین ایران و عراق باید برداشته شود، ظرفیت مبادلات ایران و عراق تا ۳۰ میلیارد دلار قابل افزایش است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رستم قاسمی صبح امروز در همایش مشترک تجارت ایران و عراق گفت: برای آنکه بتوانیم در بازار عراق و بازار جهانی حضور داشته باشیم، باید به ۳ مؤلفه کیفیت، سرعت و قیمت ارزان توجه کنیم، وگرنه حذف خواهیم شد.

وی با اشاره به شرایط بازار کنونی عراق گفت: اگرچه ممکن است، اکنون قوانین موجود و تعرفه‌های گمرکی عراق به گونه‌ای باشد که به راحتی کالا را به این کشور صادر کنیم، اما قبل از پیش آمدن جریان داعش ۷۰ درصد صادرات ما به عراق از طریق اقلیم کردستان این کشور انجام می‌شد، چرا که هم تعرفه‌هایشان پایین‌تر بود و هم استاندارد ایران را قبول داشتند، حتی کالاهای مورد نیاز بغداد و بصره نیز از این طریق صادر می‌شد و دولت مرکزی عراق حتی برای برخی برندهای مرغوب ما قوانین سخت‌گیرانه‌ای داشت، اما بعد از جریان داعش مرزهای جنوبی را باز کردند و اعلام کردند که استاندارد و موارد تائید وزارت بهداشت ما را قبول دارند و در کنار آن تعرفه‌ها را هم کاهش دادند.

وزیر سابق نفت با اذعان به اینکه بسیاری از صادرات ما به عراق سوپر مارکتی است، افزود: اگر رویه را عوض نکنیم، در بازار عراق ماندگار نخواهیم بود و اکنون برخی از عراقی‌ها از این نکته که کیفیت کالا رعایت نمی‌شود، گلایه دارند، در عین حال ما باید بازار پایدار در عراق ایجاد کنیم.

قاسمی با اشاره به اینکه برای رقابت نیازمند اصلاح ساختار مالی هستیم، افزود: در ترکیه زمانی سود بانکی وحشتناک بود، ولی الان این رویه به حدی اصلاح شده که تجار ترک با سود اندک و تا نیم درصد کار می‌کنند، ولی ما فقط باید ۲۵ درصد سود بانکی بدهیم.

رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق تصریح کرد: زیرساختهای عراق بسیار خراب است، تا حدی که استان بصره تا ۱۸ ساعت برق ندارد، حمل و نقل، راه‌آهن و ساختار مدارس دانشگاه‌ها هم نیاز به نوسازی اساسی دارد و کارخانه‌ای هم در این کشور وجود ندارد، اما در عین حال برای جمعیت ۳۰ میلیون نفری این کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۴۷ میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته شده است.

وی به این نکته اشاره کرد که استفاده از گردشگری حلال می‌تواند در کنار صادرات به عراق برای ما بسیار موثر باشد، چرا که در سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار عراقی به ایران سفر کرده‌اند که هر یک با گردش در شهرهای مختلف ارز آوری دارند و یکی از پیشنهادهای ما به عراق این است که روادید بین دو کشور را برداریم.

وی افزود: به دلیل شرایط ویژه در عراق دولت این کشور برای فرار از گرما در تابستان به هر خانواده عراقی ۵۰۰۰ دلار برای سفر اختصاص داده که ما می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

به گفته قاسمی توریسم سلامت از دیگر مواردی است که بایداز آن استفاده کرد و اکنون شرکتهای جذب گردشگر سلامت در عراق، عراقی‌ها را به اروپا می‌برند، در حالی که مردم این کشور به پزشکان ایرانی اعتماد دارند و مایلند برای درمان به ایران بیایند.

وی از ایجاد دفتر مشترک برای مبادلات تجاری بین ایران و عراق ظرف ۲-۳ ماه آینده خبرداد و گفت: با اتاق بازرگانی در این رابطه هماهنگ کردیم.

وی همچنین گفت: از مجموع ۴۸ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی ما اگر سهم محصولات پتروشیمی را کنار بگذاریم ۳۰ میلیارد دلار مربوط به سهم صادرات غیر نفتی است که نیمی از آن معادل ۱۵ میلیارد دلار به عراق صادر می‌شود که تا ۳۰ میلیارد دلار هم امکان افزایش وجود دارد.

به گزارش فارس، همایش تجارت ایران وعراق صبح امروز با حضور رئیس اتاق بازرگانی کربلا، مدیرکل گمرکات اقلیم کردستان عراق، رایزنی بازرگانی سفارت عراق در ایران و مقامات ایرانی در سالن شماره یک نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *