جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
نقدی بر وضعیت همیشه پر ابهام تیم ملی المپیک

این "امید" هم امید فوتبال را کم می‌کند؟!

چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 356582
مشکلات و ابهام‌های تیم ملی فوتبال امید ایران تمامی ندارد و باز در آستانه شروع حرکتی برای رسیدن به المپیک مصائب این تیم همچنان پابرجاست!
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، حسرت ادامه‌دار صعود نکردن تیم ملی فوتبال امید ایران به بازی‌های المپیک انگار تمامی ندارد و هر دوره که فکر می‌کنیم این بار با عزم متولیان این تیم و استعدادهای پرورش یافته از تیم‌های پایه می‌توانیم به المپیک برسیم باز در ادامه راه مشکلات و ضعف هایی در نحوه اداره این تیم دیده می‌شود که کم‌کم امید را از این امید هم برمی‌چیند!

** گاف مدیریتی پیش از المپیک لندن عبرت‌آموز نبود!

دوره قبل و پیش از بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن آخرین ورژن از گاف‌ مدیریتی در تیم امید رونمایی شد و بخاطر استفاده از بازیکن ۲ کارته صرفا به دلایل غیرفنی و مدیریتی نتوانستیم به المپیک صعود کنیم تا نسلی دیگر از فوتبال ایران هم ناکام شود و همان موقع بود که مسوولان فدراسیون یک به یک پشت ضعف‌ها و قصورها پنهان شدند و از عزم جدی در آینده برای ساختن تیمی قدرتمند سخن می‌گفتند، هرچند ظاهرا آن شاهکار که خنده کی‌روش را درآورده بود هم درس عبرت نشد!

** استعدادیابی را کسانی کردند که تمایل به ماندن نداشتند!

اما در این دوره و از اوایل سال گذشته فشارهای رسانه‌ای برای تشکیل تیم المپیک زیاد شد اما فدراسیون استارت شکل‌گیری این تیم را در اواخر دیماه ۹۲ پس از تورنمنت بی‌فایده زیر ۲۲ ساله‌های آسیا زد. مدت زمانی بر سر انتخاب سرمربی تلف شد و بعد از آن هم گروهی از مربیان که به گفته خودشان به هیچ وجه قصد مربیگری در این تیم را ندارند، کار استعدادیابی تیم المپیک که نه کار ارزیابی بعضی بازیکنانی که سن‌شان به تیم المپیک می‌خورد را آغاز کردند.

** خروجی استعدادیابی تیم المپیک چند بازیکن بود؟!

این کار صرفا براساس دعوت از بازیکنان تیم‌های باشگاهی که در رده بزرگسالان بازی می‌کنند اما سن و سال‌شان به تیم المپیک می‌خورد و برخی بازیکنان رده جوانان صورت گرفت و کسی برای کشف بازیکن در ایران شهر به شهر نگشت! حتی کسی بازی‌های بزرگسالان و جوانان را هم به دقت زیرنظر نگرفت تا عملکردها را بررسی کنند. این کار نشد چون سرمربی و مربی برای این تیم نبود!

** اسکلت تیم امید بر پایه تیم جوانان سابق

اردوی سه مرحله‌ای استعدادیابی در اسفند تمام شد و به گفته هومن افاضلی نفر اول گروه مربیان، پرونده‌ای هم برای این بازیکنان شکل گرفت اما همانطور که قابل پیش‌بینی بود وقتی استعدادیابی‌ها گسترده و به صورت منطقه به منطقه در ایران انجام نمی‌شود، خروجی چندانی هم ندارد و حداکثر ۳، ۴ بازیکن از دل آن برنامه بیرون آمد تا فدراسیون اسکلت تیم جدید المپیک را بر پایه همان تیم ملی جوانان که در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرد، بنا کند. آخرین اردوی تمرینی این تیم که در دهه سوم فروردین انجام شد گویای این مساله است.

** از فدراسیون اصرار از وینگادا و افاضلی انکار!

به گزارش ایسنا، مشکل بعدی انتخاب سرمربی تیم بود که همچنان ماجراهایش ادامه دارد. پس از کش و قوس‌های فراوان و اظهارنظرهای رسانه‌ای مدیران فدراسیون سرانجام تنها گزینه آنها یعنی نلو وینگادا هدایت تیم امید را پذیرفت. این مربی چندان باب میل کمیته المپیک هم نبود اما آنها هم که تازه بر مسند کار آمده بودند بالاخره پذیرفتند. وینگادا که تمایل داشت خودش کار استعدادیابی انجام دهد، پس از اردوها انتخاب شد و در شرایطی که باید در اواسط فرودین به تهران می‌آمد بخاطر مشکلات مالیاتی به جا مانده از زمان حضورش در پرسپولیس، هنوز نتوانسته بیاید و کارش را شروع کند!

بحث انتخاب دستیار ایرانی او هم یکی دیگر از چالش‌ها بود که همچنان مبهم است. از فدراسیون اصرار که هومن افاضلی دستیار او می‌شود و از افاضلی انکار! این در حالی است که دور جدید تمرینات این تیم در سال ۹۳ باز هم با هدایت افاضلی و چند نفر همکارانش انجام شد! این مربی می‌گوید دیگر نمی‌خواهد دستیار باشد اما در عین حال پذیرفت در غیاب وینگادا تیم را تمرین دهد. از طرفی وینگادا که متوجه این ماجراها شده گفته است از دستیاری استفاده می‌کند که دلش با تیم باشد و بخواهد دستیار باشد. در این اوضاع اگر فدراسیون نخواهد کوتاه بیاید معلوم نیست ماجرای وینگادا و افاضلی به کجا می‌رسد! اکبر محمدی سرمربی پیشین تیم جوانان هم یکی گزینه‌ها بود که فدراسیون ابتدا تمایل داشت اما ظاهرا نظرش تغییر کرده و رویه‌ دیگری را دنبال می‌کند.

** ۵۰ بازیکنی برای اینچئون معرفی شدند که وینگادا هیچ وقت آنها را ندید!

اما از فدراسیون خبر می‌رسد که ۳ روز پیش اسامی بازیکنان و مربیان تیم المپیک برای حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی رجیستر شده است. آخرین مهلت ثبت نام بازیکنان همین چند روز پیش بود و ظاهرا اسامی ۵۰ بازیکن به شورای المپیک آسیا اعلام شده است؛ بازیکنانی که وینگادا هنوز یک بار هم آنها را ندیده است! از طرفی در لیست رجیستر شده تیم المپیک نام هومن افاضلی و مسعود مقیم به عنوان مربیان ایرانی این تیم هم دیده می‌شود؛ مربیانی که هنوز معلوم نیست همکاری‌شان با وینگادا میسر شود. البته فرصت تغییر نام مربیان تا شروع مسابقات وجود دارد اما اصرار فدراسیون برای به خدمت گرفتن افاضلی در وضعی که خود او و سرمربی تیم تمایلی ندارند،‌ عجیب است!

** کدام بازیکنان کمکی بزرگسال در لیست امید برای اینچئون هستند؟

یکی دیگر از ابهام‌های کنونی تیم امید مشخص نبودن بازیکنان کمکی این تیم است. همواره شاهد بودیم تیم‌های المپیک ایران با هدف کسب مدال به بازی‌های آسیایی می‌رفتند، بنابراین از سه بازیکن بزرگسال استفاده می‌کردند. اگرچه آن تصمیم‌ها درست نبود و عمده کارشناسان معتقد بودند باید تیمی را به این بازی‌ها فرستاد که قرار است در مسابقات انتخابی المپیک شرکت کند و بتواند از حضور در بازی‌های آسیایی کسب تجربه کند. در هر حال با وضع اقتصادی کنونی مسوولان کمیته بارها اعلام کرده‌اند ورزشکاران و تیم‌های شانس کسب مدال به اینچئون اعزام می‌شوند. بنابراین مشخص نیست بالاخره این تیم با چه بازیکنانی راهی کره‌جنوبی می‌شود و آیا بازیکنان کمکی بزرگسال در این تیم هستند یا خیر و اگر هستند چه کسانی و دیگر چگونه می‌توانند باشند؟ از طرفی بعید است لژیونرهای این تیم همچون علیرضا جهانبخش و سردار آزمون بتوانند به بازی‌های آسیایی بیایند چون در آن مقطع با پایان یافتن جام جهانی باید در دوره‌های آماده‌سازی تیم‌های باشگاهی‌شان شرکت کنند.

** سرپرست کمیته جوانان، مربی تیم ملی نوجوانان، استاد دانشگاه و... مدیر اجرایی تیم امید شد!

یکی دیگر از نکات عجیب لیست تیم المپیک که ممکن است باعث مشکلات دیگری در آینده شود، معرفی رسول دانشجو به عنوان مدیر اجرایی تیم است! مسوولیتی که تاریخ نشان داده فوق‌العاده سنگین و پرکار است چرا که عمده بازیکنان تیم امید برای خروج از کشور مشکل دارند. مشکل سربازی، دانشجو بودن و... که همه اینه،ا پیگیری‌ها برای کسب مجوزهای خروجی لازم را سخت‌ترمی‌کند که حداقل از عهده یک نفر برنمی‌آید چه برسد به اینکه آن شخص سرپرست کمیته جوانان، مربی تیم ملی نوجوانان، عضو هیات علمی و استاد دانشگاه هم باشد!

** مسوولیت یا بی‌مسوولیتی در تیم امید برعهده کیست؟!

به گزارش ایسنا اگر این تیم هم نتواند در رسیدن به المپیک موفقیت برسد، شاید قابل پیش‌بینی باشد که کمیته ملی المپیک بگوید از اول با حضور مربی خارجی در این تیم مخالف بوده، وینگادا بگوید تیم را من نبستم و احیانا دستیاران ایرانی‌ام تحمیلی بودند، دستیاران ایرانی او بگویند ما برخلاف میل باطنی مسوولیت پذیرفتیم و فدراسیون هم بگوید باتجربه‌ترین مربی خارجی را آوردیم و همه امکانات را فراهم کردیم و مسایل فنی به ما مربوط نیست! می‌شود حدس زد که اگر ناکامی حاصل شود احتمالا هیچ کسی مسوولیت را نمی‌پذیرند، هرچند تاکنون که پذیرفته‌اند هم آب از آب تکان نخورده است!

** امید با این امید کمرنگ می‌شود؟

اگرچه سیدهادی آیت‌اللهی نایب‌رییس فدراسیون و مسوول مستقیم این تیم معتقد است همه برنامه‌ریزی‌ها برای اردوهای آماده‌سازی این تیم انجام شده و کارها به موقع انجام می‌شود و از طرفی کفاشیان رییس فدراسیون هم گفته که وینگادا آخر هفته به تهران می‌آید اما در مجموع همه مشکلات، دغدغه‌ها و چراهای مذکور هم پابرجاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *