پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
صالحی در دانشگاه شریف تشریح کرد:

نحوه لغو تحریم ها پس از اجرای توافق

دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۵۳
کد مطلب: 419762
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: به محض اجرای قطعنامه توافق ایران و ۱+۵ در شورای امنیت تصویب می شود که شش قطعنامه قبلی را ملغی خواهد کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درمراسم سخنرانی در دانشگاه شریف که به منظور تقدیر از وی به عنوان رئیس این دانشگاه در دوره های گذشته برگزار شده بود در پاسخ به این سئوال که آیا تحریم ها در پایان توافق هسته ای با ۱+۵ به صورت یکجا برداشته می شود گفت: در صورتی که توافقنامه امضا شود تمام قطعنامه هایی شورای امنیت ملغی خواهد شد.

وی گفت: اکنون شش قطعنامه شورای امنیت تحت عنوان اشاعه بر علیه ایران صادر شده اند و در صورت توافق یک قطعنامه به منظور اجرای توافقنامه ایران و ۱+۵ صادر خواهد شد که قطعنامه جدید چگونگی به اجرا گذاشتن توافقنامه را بیان می کند و بر اساس آن تحریم ها ملغی خواهد شد.

صالحی گفت: تنها دو نوع تحریم که در قطعنامه ها بوده است در حال مذاکره هستند که ربطی به قطعنامه های اقتصادی ندارند. یکی از این تحریم ها، تحریم های تسلیحاتی و دیگری تجهیزات و کالاهای اشاعه ای است و بحثی که هم اکنون وجود دارد این است که آنها می گویند ایران فعلا اجازه خرید و فروش تسلیحات را ندارد و اکنون درباره بازه زمانی صحبت می کنیم که آنها بحث سال را مطرح می کنند و ما بحث ماه را.

وی در مورد تحریم های آمریکا نیز گفت: آمریکا دارای دو نوع تحریم است که یک نوع برآمده از فرمان رئیس جمهور آمریکا است و دیگری مصوبات کنگره. این تحریم ها دارای دونوع هستند که به تحریم های اولیه و ثانویه معروفند. تحریم های اولیه مربوط به خود آمریکا می شود. به طور مثال اجازه نمی دهد یک تاجر آمریکایی با ایران همکاری کند که این موضوع به خودش مربوط است اما تحریم های ثانویه تحریم هایی است که از مرزهای آمریکا عبور می کند و این تحریم ها بر اساس توافق برطرف می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: تحریم های اتحادیه اروپا نیز لغو خواهد شد.

صالحی درباره زمان اجرای لغو تحریم‌ها گفت: بر اساس توافقنامه ما باید اقداماتی را بر روی زمین انجام دهیم و طرف مقابل نیز باید اقدامات قانونی خود را بر روی کاغذ انجام دهد هر زمان که اقدامات ما انجام شد و آژانس آنها را تایید کرد و اقدامات طرف مقابل نیز صورت گرفت این تحریم های ثانویه آمریکا و همچنین تحریم های اتحادیه اوپا لغو می شود که این زمان ممکن است یک ماه یا دو ماه بعد از توافق باشد.

وی گفت: اکنون دوستان ما در حال مذاکره بر روی همین موضوعات هستند که چطور تضمین های لازم در این باره گرفته شود. تصمیماتی نیز اتخاذ شده که اکنون نمی توانم درباره آنها صحبت کنم.

صالحی گفت: از زمان اجرای توافق جامع، تحریم‌های بیمه، نفتی، مالی و بانکی همه یک جا برداشته می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته و اینکه ایران یک کشور ویژه قلمداد می‌شود بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای تاریخ گرانقدری است و ویژگی دیگری که دارد این است که توانسته است در طول تاریخ به عنوان یک ملت خودنمایی کند.

وی همچنین با تشریح روند شکل گیری انرژی هسته ای در کشورمان گفت: بحث هسته ای در ابتدای انقلاب نمی‌توانست عامل کنترل کننده و عنصر فشار بر روی ایران باشد. آن زمان مباحثی همچون اینکه حکومت ایران دموکراسی نیست بحث تروریسم و همچنین حقوق بشر مطرح بود و در پایان زمانی که دیدند با هیچ یک از این عوامل نمی توانند به ایران فشار بیاورند بحث سلاح های کشتار جمعی و هسته ای را مطرح کردند.

صالحی با اشاره به اینکه خوشحالیم طرف مقابل روی این بحث تمرکز کرده است، اظهار داشت: اگر آنها می خواستند حقوق بشر یا دموکراسی را دنبال کنند تبدیل به مباحث جدلی و فلسفی می شد که پایانی برای آن متصور نبود.

وی با اشاره به ساخت نیروگاه بوشهر و اینکه ساخت این نیروگاه اکنون شش میلیارد دلار هزینه برای کشور در بر دارد خاطرنشان کرد: آیا عاقلانه است در حالی چنین هزینه ای بشود که امنیتی برای امنیت سوخت وجود نداشته باشد؟ بر همین اساس نیز نظام تصمیم گرفت که شرایطی را فراهم کند که اگر سوخت در اختیار ما قرار ندادند بتوانیم آن را فراهم کنیم و به این شکل نظام وارد هسته ای شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان اینکه جنگ صدام علیه ایران یک جنگ جهانی علیه کشورمان بود، خاطرنشان کرد: ایران قابل مقایسه با هیچ یک از ۵۷ کشور اسلامی نیست حتی کشورهایی مانند مالزی و اندونزی با یک اتفاق اقتصادی فرو ریخت چون توسعه صنعتی نداشتند و از طریق سرمایه گذاری خارجی پیشرفت کرده بودند.

وی تصریح کرد: اکنون در هر کشور در حال توسعه ای که بخواهد نیروگاه بسازد باید یک قرارداد امضا شود که اعلام کند آنها بدنبال غنی سازی نمی روند. کشورها باید به حق خود در ان پی تی عبور کنند و حتی به کره جنوبی نیز اجازه غنی سازی اورانیوم و تولید آب سنگین داده نمی شود.

صالحی با اشاره به اینکه ما با صنعت هسته ای در دنیا بیش از ظرفیت خود شناخته شده‌ایم اظهار داشت: بارها در طول این سالها به من در جاهای مختلف گفته اند که آقای صالحی شما بگویید چند بمب اتم دارید ما به کسی نمی گوییم. این سیاست ابهام در کشورمان بسیار خوب است و ما آنقدر قوی هستیم که با وجود آنکه فتوا داریم که سلاح هسته ای نمی سازیم در جایگاه قدرت هسته ای قرار گرفته ایم.

وی گفت: در یکی از دوره های مذاکراتی یکی از مسئولان که خیلی ناراحت بود به من گفت که شب گذشته نخوابیده است و اینکه ایران پس از بازگشت از مذاکرات چه چیزهایی را خواهد گفت. او می گفت شما بعد از بازگشت اول خواهید گفت که ما با مقاومت خود پوزه استکبار را به زمین زدیم و بعد موارد فنی مثل نطنز و فردو را که زمانی قرار بود اصلا نباشد مطرح می کنید. آنها از این موضوعات ناراحت هستند.

صالحی با اشاره به اینکه نقش مذاکره کننده بسیار مهم است با حالتی از طنز گفت: البته ما در هر جایی که باشیم همه کار را بلدیم ولی باید به این نکته توجه کنید که کسی که مذاکره می کند باید یک فرد آشنا باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: به هر حال این که طرف ایرانی مقابل طرف مقابل می‌نشیند، و آن ها صحبت و تمکین می کنند در مقابل اراده ملت بزرگ، همت دانشمندان و خون شهداست.

صالحی تاکید کرد: آینده ملت آینده ای روشن و تابناک است. ملتی که ۵ هزار سال تاریخ دارد.

وی با طرح این سئوال که فکر می کنید بدون هزینه در دنیا چیزی بدست خواهید آورد ادامه داد: ما در تعاملات بین المللی سیاسی جزو کشورهای قدرتمند دنیا هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *