جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

انتشار قرارداد؛ شفاف‌سازی یا پنهان‌کاری؟

جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 372061
انتشار لیست قراردادهای تیم های مختلف لیگ برتری نشانی از شفاف سازی و صداقت ندارد.
به گزارش جهان، مهدی محمدی در نامه‌نیوز نوشت: پیرو دستور سازمان لیگ به باشگاه های لیگ برتری مبنی بر انتشار لیست قراردادهای اعضای تیم، بسیاری از این تیم ها اقدام به انتشار لیست ها در سایت های خود کردند تا نتیجه تلاش های سازمان لیگ و وزارت ورزش و جوانان برای پایین آوردن مبالغ قراردادها نمایانگر شود.

مطابق انتظار، لیست های منتشر شده نشان می دهد که دیگر خبری از قراردادهای سنگین نیست اما این لیست ها تا چه حد قابل استناد هستند؟

جالب اینجاست باشگاه هایی که تا فصل گذشته قراردادهای سنگین و میلیاردی با بازیکنان منقعد کرده بودند، در لیست امسال خود ارقامی را منتشر کرده اند که حداقل برای برخی نفرات کاملا غیر قابل باور است.

به عنوان مثال در فهرست تیم استقلال هیچ بازیکنی بیشتر از یک میلیارد تومان قرارداد نبسته است و در لیست پرسپولیس حتی این مبلغ کمتر از یک میلیارد تومان و بالاترین دستمزد، ۹۵۰ میلیون تومان ذکر شده است.

مشخص نیست مسئولان مربوطه چطور توقع دارند کسی باور کند که تیموریان فصل گذشته قراردادی دو میلیارد و سیصد میلیون تومانی منقعد کرد و اکنون پس از جام جهانی و مذاکرات با قطری ها راضی شده با یک میلیارد تومان در استقلال بماند!

همین امر در مورد خسرو حیدری نیز صدق می کند، بازیکنی که طبق اعلام اسناد منتشره توسط وزارت ورزش فصل گذشته قرارداد یک میلیارد و ششصد میلیون تومانی بست و در فصل جاری که صحبت از حضورش در تیم‌های آلمانی بود با یک میلیارد تومان حاضر به تمدید قرارداد شده است!

اوضاع برای قرمزها نیز تا حدی طنز به نظر می رسد. بازیکنان فصل گذشته مبالغی کلان و میلیاردی دریافت کرده و در کنارش خودروهایی را نیز از باشگاه گرفتند ولی در این فصل حتی نام یک بازیکن در لیست پیدا نمی شود که قراردادش به یک میلیارد تومان رسیده باشد!

جالب اینجاست که با وجود ارقام سنگین در لیست سال گذشته افشا شد که هر دو باشگاه تخلفاتی در این خصوص داشته و برخی مبالغ درنظر گرفته در لیست ها لحاظ نشدند. به عنوان مثال مهدی رحمتی برای باشگاه اسپانسر گرفت و مبلغش نیز به خودش اختصاص یافت که این مبلغ در لیست منتشره وجود نداشت.

اکنون نیز مشخص شده رویانیان با برخی از بازیکنان پرسپولیس دو قرارداد امضا کرد و بسیاری از اعضای تیم به خاطر نگرفتن مبلغ قرارداد دوم حاضر به ادامه همکاری نشدند که می توان به کریم باقری و سید جلال حسینی اشاره کرد.

طبق اسناد منتشره توسط باشگاه های مختلف و تایید سازمان لیگ، احمد آل نعمه با قرارداد یک میلیارد و چهارصد میلیون تومانی با تراکتورسازی تبریز گران ترین بازیکن لیگ است و همین خبر طنز به تنهایی کفایت می کند تا مطمئن شویم همچنان خبری از شفاف سازی نیست!

وقتی بازیکنی برای پیوستن به یک تیم داخلی مبلغی بیش از دو میلیارد تومان طلب می کند و اعلام می شود با یک میلیارد تومان با تیمش تمدید کرده است، چه نتیجه ای می توان گرفت جز اینکه باز هم باید منتظر افشای قراردادهای پنهانی باشیم؛ اتفاقی که به یک امر عادی در فوتبال ایران تبدیل شده و به این زودی ها و با این روش ها نیز خبری از شفاف سازی و پایین رفتن واقعی قراردادها نیست.

راستی فراموش نکنیم در سال های اخیر برخی تیم های صنعتی از هیاهوی اخبار مربوط به قرارداد سرخابی ها استفاده کرده و بی سر و صدا ارقامی قابل توجه برای جذب ستاره های لیگ هزینه می کنند و آب هم از آب تکان نمی خورد و آنطور که شنیده می شود، این رویه ادامه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *