جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۲۰
یادداشت دکتر زاکانی پس از حاشیه سازی ها؛

غوغاسالاری بجای تامل و تفکر در پاسداشت منافع ملی

شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۹
کد مطلب: 442766
هنگامی که در مسیر رفتن به صدا و سیما بودم مجدداً جناب آقای رنجبران زنگ زدند و به بنده گفتند که جناب آقای دکتر بعیدی نژاد نیز قرار است در این برنامه حضور داشته باشند. بنده با این امر مخالفت کردم و گفتم اگر اجازه دهید برگردم که ایشان بیان داشتند که بنده در این برنامه حاضر شوم.
غوغاسالاری بجای تامل و تفکر در پاسداشت منافع ملی
گروه سیاست جهان نيوز ـ دکتر علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه برجام، پس از حاشیه های ایجاد شده درباره حضور وی در برنامه گفتگوی ویژه خبری طی یادداشتی نوشت:

روز پنج شنبه جناب آقای رنجبران با بنده تماس گرفت و ضمن بازگویی بخشی ازفرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دیداربا اعضاء محترم مجلس خبرگان رهبری درخواست نمود تا بنده در برنامه ویژه خبری به این موضوع و کارکردهای کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی بپردازم و بنده نیز با این شرط که نقدی بر برجام نداشته باشم با حضور در این برنامه موافقت کردم.

هنگامی که در مسیر رفتن به صدا و سیما بودم مجدداً جناب آقای رنجبران زنگ زدند و به بنده گفتند که جناب آقای دکتر بعیدی نژاد نیز قرار است در این برنامه حضور داشته باشند. بنده با این امر مخالفت کردم و گفتم اگر اجازه دهید برگردم که ایشان بیان داشتند که بنده در این برنامه حاضر شوم. اما این امر بدیهی، با پیش داوری رسانه های زنجیرهای به گونه دیگری نمایانده شد و با غوغاسالاری سعی نمودند امر مهم و سرنوشت ساز بررسی برجام را در مجلس تحت الشعاع آن قرار دهند ولی ادله بنده برای عدم ورودبه موضوع برجام به این روش عبارت بود از:

۱. در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و درک درست از مقطع حساس و سرنوشت ساز امروز ایران عزیز که جنجال های بی حاصل و نگاه های جناحی و قبیلگی صرف به موضوع برجام، مصالح انقلاب اسلامی و منافع ملی را به خطر انداخته و بی توجهی به آن امری اشتباه و خیانتی بزرگ است لذا هرگونه دودستگی و هرگونه التهاب آفرینی و نقارافکنی خلاف مصلحت و عقل بوده ومی بایست از آن پرهیز نمود و این عدم مناظره ریشه در این موضوع داشت.

۲. مجلس فراخور وظیفه قانونی خود در حال بررسی کارشناسی است و در مقام داوری قرار دارد لذا مناظره با هر فردی و در هر جایگاهی خلاف کار دقیق و یک پیش داوری از قبل می باشد که با کار کارشناسی و متقن منافات دارد.

۳. طبق قرار قبلی بنده قصد بیان روش کار کمیسیون و تبین آن را داشتم و پیگیر استمداد از متخصصین کشور در ابعاد حقوقی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، دفاعی امنیتی و فنی هسته ای برای کمک به کمیسیون برجام بودم لذا حضور هر فردی از غیر از کمیسیون ویژه برجام نادرست بود.

۴. توجه به شان مجلس شورای اسلامی و موضع رسیدگی با فراست و قاطعیت به موضوع برجام علت دیگری بود که با مناظره مسئول این کمیسیون در مجلس با مسئول کارشناسی تیم مذاکره کننده اشتباه بزرگی می نمود که تضعیف مجلس و کمیسیون بررسی برجام، نتایج و دستاوردها آن را در برداشت که از آن پرهیز شد.

۵. شروع کار کمیسیون بحمدالله با برنامه ریزی دقیق و مصوبات اولیه اعضاء محترم در خصوص روش کار و ورود کارشناسی به برجام و قطعنامه، نحوه اطلاع رسانی و آئین نامه داخلی کمیسیون همراه بود از این رواین مناظره بر خلاف مصوبات کمیسیون برجام بود.

۶. اصل مناظره مطلوب است اما در جایی که نیاز به دقت و کار کارشناسی و دقیق تخصصی است انجام حرکت های احساسی، هیجانات زودگذر و شو تبلیغاتی خدشه جبران ناپذیری را به روند رسیدگی به امری ملی و تاریخ ساز می نماید که پرداختن به آن و تنزل موضوع به کاری جناحی خیانتی آشکار است که همه می بایست از آن امتناع کنند.

۷. پرهیز از امور فرعی و جزئی و پرداختن به امور اصلی کشور حکم عقل و اساس مملکت داری است که بحمدالله اعضاء کمیسیون برجام متعهد به آن شده اند و بنده نیز بعنوان کمترین این عزیزان مکلف به رعایت آن هستم.

۸. پرداختن به موضوعی که در حال بررسی آن هستیم و هنوز به نتیجه ای نرسیدیم در مناظره امری زودرس و خام را تداعی می کرد که از آن پرهیز شد. به مدد الهی اعضاء محترم کمیسیون تصمیم گرفته اند که با کاری کارشناسی و دقیق روسفید در مقابل شهیدان و امام آنها قرار گیرند و با تلاش خود شرمنده مردم عزیز ایران و رهبر فرزانه اشان نشوند و با بهره مندی از نظرات کارشناسی و متخصصین دانشگاهی قدر دان فرهیختگان کشور باشند و این به ثواب نزدیکتر و یا در حقیقت عین کار درست و بی دقتی در آن خسران ناپذیر است.

در خاتمه ازهمه رسانه ها مجدانه درخواست دارم از پیش داوری پرهیز نموده و با ایجاد فضایی همدلی و هم زبانی به شکل گیری خرد جمعی در مجلس شورای اسلامی برای بررسی کارشناسی برجام کمک نمایند.

علیرضا زاکانی
رییس کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


س
Iran, Islamic Republic of
مناظره بین دکتر عباسی با صالحی
و دکتر جلیلی با دکتر ظریف ، خوب است و برابر ۰۰
حبیبی زاده
بی تدبیری در بخش خبری صدا و سیما واقعا مایه تأسف است. در حد یک روزنامه سیاسی وابسته به یک جریان سیاسی تصمیم گرفتند.
معلوم است که رئیس کمیسیون برجام نباید به خود اجازه بدهد با طرف مذاکره کننده به عنوان حامی برجام به مناظره بنشیند.
اگر زاکانی رئیس کمیسیون برجام نبود این جوسازی ها درست بود.
در دام انحراف کمیسیون برجام نیفتید
امام امت را بیش از این تنها نگذارید و به حاشیه ها نپردازید
اصل رسیدگی به برجام تهدیدکننده آینده ایران بپردازید تا متهم به خیانت نشوید
مقصر اصلی صداوسیما و بالاخص تهیه کننده برنامه است که بدون فکر کاری رو انجام داده و احتمالا بعد از لغو هم به طرف مقابل گفته شده که آقای زاکانی مخالف حضور شماست در حالیکه اگر بدون ذکر دلیل یا با بیان دلیلی دیگر برنامه آقای بعیدی نژاد لغو میشد؛ ایشان از کجا متوجه این مطلب میشد که به همقطاران خود اطلاع بده
مسعود دیپلمات
عکس العمل حناب آقای زاکانی، صحیح و هوشمندانه و مورد تایید و تقدیر است. کوتاهی و عدم درک موضع از ناحیه مدیریت صدا و سیما جای سئوال دارد و باید پاسخگو باشد.
Romania
زاکانی نترس ما پشتتیم
بذار هرچه میخواهند بگویند
که بیش از این از انها انتظار نمیرود
به هیچ وجه گمان ندارم که زاکانی از مذاکره می ترسیده اما این رفتار هم خوب نبوده حالا تقصیر هرکس که می خواهد باشد
آقای زاکانی رهبری فرمودند مجلس برحام را بررسی کند ولی نه جدای از دولت، نه بدون همدلی و همزبانی با دولت
صادق
احسنت خدا به همه بصیرت بده
مهدیار
انصافا دکتر زاکانی انسانی دقیق، باهوش و منصف است
رنجبران
عاقلان دانند، عاقلان دانند!
س
Iran, Islamic Republic of
گمان نکنم شما رنجبران باشید !!?
Iran, Islamic Republic of
اتفاق ناگواري است كه افتاده و طرف مقابل را از حضور در برنامه منع كرده اند به نظر من بايد كل برنامه لغو ميشد تا اين حرف و حديثها پيش نيايد
Iran, Islamic Republic of
بابا این اصلاحات همدلی و هم زبانی، چه می دونه چیه؟!!! اینا فقط فقط حرف خودشون رو قبول دارند و لاغیر!
بی نام
United States
پرچمت بالاست حاج علی
Romania
جناب رنجبران، چطور وقتی با مهموناتون در مورد احمدی نژاد وارد گفتگو میشید به اون مغزتون خطور نمیکنه که کشف واقعیت 2 طرف دارد و سوال و جواب یک طرفه بی تقوایی است!؟
یهو چه با تقوا شدید ماشالله خدا جوابتون را بده انشالله!
شاید هم فکر کرده اید استدلال طرف مقابل قوی تر است؟
عجب...
محسن133
درود برآقای دکتر
مازندرانی
خدا به آقای دکتر عراقچی صبر بده که میخواد این نمایندگان رو قانع کنه .