جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

آمادگی عماری ها برای اکران عمومی

شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب: 463664
رضا کبودبند، دبیر اجرایی اکران‌های مردمی جشنواره عمار، با اشاره به آغاز ارسال بسته‌های اکران های ششمین دوره جشنواره مردمی عمار به نقاط مختلف کشور، مهم‌ترین برنامه‌های اکران مردمی این دوره را تشریح کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رضا کبودبند، دبیر اجرایی اکران‌های مردمی جشنواره عمار، با اشاره به آغاز ارسال بسته‌های اکران مردمی به نقاط مختلف کشور بیان کرد: تاکنون نزدیک به ۶۰ اثر برای نزدیک به ۱۵۰ شهرستان کشور ارسال مستقیم داشتیم.

وی در همین باره افزود: این نقاط، در مجموع ۴۷۵ نقطه دیگر را هم پوشش می‌دهند و امسال علاوه بر ارسال آثار مستند، داستانی، انیمیشن، نماهنگ و تیزر، برای نخستین بار تعدادی از آثار بخش لوح‌نگار هم در قالب‌ بسته‌های اکران مردمی و در سه گروه مخاطبان عموم(مسجد، پایگاه‌های بسیج و ...)، کودک و نوجوان(مهدکودک‌ها، مدارس، پایگاه‌های بسیج و ...) و نخبگانی(دانشگاه، حوزه و ...) توزیع می‌شود.

کبودبند اظهار داشت: با توجه به تعداد زیاد آثار رسیده و امکان اینکه برخی از آثار خوب شهرستان‌ها و استانهای کشور که با هزینه و امکانات بسیار پایینی ساخته شده‌اند در رقابت با آثار پرهزینه، از رقابت جا بمانند و در قالب بسته‌های اکران سراسری قرار نگیرند، اکران آثار استانی و دیده شدن آن‌ها یکی از اولویت‌های اصلی اکران مردمی در این دوره است و در صورتی که اکران کنندگان استان‌های مختلف کشور اعلام آمادگی کنند، آثار استان‌ها را به صورت تفکیک شده برای آن‌ها ارسال می‌کنیم.

دبیر اجرایی اکران مردمی جشنواره عمار ادامه داد: در روزهای اخیر و با توجه به نزدیک شدن موعد ششمین جشنواره عمار، اکران کنندگان مردمی، تاکنون بیش از ۵۰ جلسه مشورتی و خبری در نقاط مختلف کشور چون بستان آباد(آذربایجان شرقی)، خوی(آذربایجان غربی)، کاشان(اصفهان)، داراب، لارستان، گراش(فارس)، سیرجان(کرمان)، کیش(هرمزگان) برگزار کرده‌اند.

کبودبند تصریح کرد: علاوه بر این نشست‌ها در برخی استان‌ها و شهرستان‌های کشور، به طور جدا، برگزاری جشنواره‌های استانی عمار هم با اولویت استفاده از ظرفیت‌ها و اکران فیلم‌ها و آثار بومی هر استان، جزء برنامه‌های اکران کنندگان مردمی است.

وی اضافه کرد: در افتتاحیه این جشنواره‌های استانی که برخی از آن‌ها مثل نیشابور در روزهای آتی، کلید می‌خورد، در کنار برنامه‌هایی که خود اکران کنندگان در نظر دارند، سه موضوع نیز در همه آن‌ها صورت می‌گیرد.

دبیر اجرایی اکران مردمی جشنواره عمار در همین باره ادامه داد: یکی از این موضوعات، جمع‌آوری دستکش‌ها و البسه‌ای است که بانوان ایرانی در پاسخ به دعوت «ننه عصمت»، برای یاری مدافعان حرم اهل بیت(ع) اهدا می‌کنند که شروع این طرح از طرف اکران کنندگان بوده است و قصد داریم از طریق شبکه اکران مردمی، این حرکت را به صورت فراگیر در سراسر کشور پیگیری کنیم.

وی عنوان کرد: مسئله دوم، نوع پذیرایی افتتاحیه جشنواره‌های استانی عمار است که همانند پذیرایی که در افتتاحیه دوره قبلی جشنواره با نان‌های تهیه شده «ننه سکینه» صورت گرفت، به طور کاملا مردمی و با استفاده از ظرفیت‌های بومی هر منطقه انجام می‌شود، به طور مثال آش پذیرایی افتتاحیه اکران‌های شهر داراب در دوره قبلی را مادر شهیدی تهیه کرده بود.

کبودبند تصریح کرد: مسئله سومی که اهمیت ویژه‌ای هم دارد، پاسداشت و تجلیل از چهره‌ها و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب در هر استان و شهرستان با استفاده از قابلیت‌های بومی است، به طور مثال همان گونه که با اهدای دستکش‌های بافته شده «ننه عصمت» از مسعود ده‌نمکی و سید مسعود شجاعی در پنجمین جشنواره عمار تقدیر شد، برنامه‌ریزی جشنواره‌های استانی هم به این صورت درنظر گرفته شده است که این هم باعث شناساندن ظرفیت‌های دیده نشده و مهجور مانده‌ای مثل «ننه عصمت ها»، «خانواده شهدا»، «بانوان جهادگر ملارد»، «لباس‌شویان اهواز» و ... می‌شود و هم موجب ارتباط بیش‌تر و مؤثر فعالان فرهنگی با متن جامعه و مردم می‌شود.

دبیر اجرایی اکران مردمی جشنواره عمار با اشاره به این که در این‌گونه تقدیرها به هیچ عنوان مسائل مالی مدنظر نیست و ارزش این گونه تقدیرها به مراتب بیش‌تر است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این موضوعات، به اکران کنندگان پیشنهاد دادیم جهت تشویق و ایجاد انگیزه در فیلمسازان بومی، از بهترین فیلم‌ها هم از نگاه مخاطبان خود، در اختتامیه جشنواره‌های استانی خود، به صورتی که گفته شد، تقدیر و تجلیل کنند.

کبودبند در تشریح برنامه‌های اکران مردمی در ششمین جشنواره مردمی عمار اظهار داشت: در این دوره و با توجه به تجربه‌ای که از دوره قبلی جشنواره داشتیم، اکران اقتصادی فیلم‌ها را هم در دستور کار داریم و اکران کنندگان مردمی می‌توانند حتی در صورت توان تأمین اقتصادی، اکران‌ فیلم‌های استان خود را به صورت بلیت‌فروشی اختیاری یا اجباری برگزار کنند که بخشی از مبالغ بدست آمده به تهیه کننده اثر داده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به جایزه ویژه «نماز جمعه» در این دوره بیان کرد: امسال، با همکاری شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه کشور در روزهای یازدهم و هجدهم دی ماه، به طور همزمان در نماز جمعه‌های کشور، فیلم‌های جشنواره عمار اکران می‌شوند و تاکنون نیز بسته‌های اکران به حدود ۹۰۰ نماز جمعه کشور ارسال شده است.

کبودبند در پایان با دعوت از اقشار مختلف جامعه جهت پیوستن به اکران کنندگان مردمی عمار، بیان کرد: از دوره اول جشنواره تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار نفر برای اکران‌های مردمی جشنواره عمار اعلام آمادگی کردند و در حال حاضر، علاوه بر رابطان استانی، بیش از ۳۸۰ نفر به عنوان رابط اکران در ۴۷۵ شهر و روستای مختلف کشور، هماهنگی اکران‌های مردمی را به صورت داوطلبانه برعهده دارند.

ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار از هشتم تا هفدهم دی ماه به طور همزمان در تهران و سراسر کشور برگزار می‌شود و تمامی فعالان فرهنگی، نیروهای خودجوش مردمی و اقشار مختلف، می‌توانند از طریق مراجعه به تارنمای AmmarFilm.ir به عنوان اکران‌کننده جشنواره ثبت‌نام کنند. همچنین کسانی که به اینترنت دسترسی ندارند می‌توانند با ارسال نام شهر خود به همراه عبارت «درخواست اکران» به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۸۰۱، به جمع اکران کنندگان مردمی ششمین دوره جشنواره بپیوندند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *