پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

‫جشنواره فجر بین المللی نیست!‬

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۴
کد مطلب: 404867
بخش دوم نشست رسانه‌ای مسئولان برگزاری سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به پاسخگویی سوالات خبرنگاران رسانه‌ها اختصاص پیدا کرد و درباره موضوعات مختلف نظیر وضعیت بین‌المللی این جشنواره صحبت شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حسن ریاحی در این بخش از نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا روند تکراری مدیریت و سیاست‌گذاری‌های جشنواره موسیقی فجر تغییری پیدا نمی‌کند پاسخ داد: ما امکانات زیادی نداریم بنابراین نمی‌توانیم براساس آن چیزی که نداریم برای اهداف بهتر و بالاتر تلاش کنیم البته که من با همین شرایط نیز به روند کار رضایت دارم اما بر این باورم که نمی‌توانیم یک مرتبه جهش کنیم و این عقب‌ماندگی را به مرتبه‌ای برسانیم که شما انتظارش را دارید.

بنیاد ملی نخبگان به کمک موسیقی بیاید

دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود کمبود بودجه چطور به تشکیل کانون موسیقی‌دانان جوان امیدوار هستید؟ بیان کرد: من بر این باورم که تشکیل این کانون فقط در صورتی ممکن است که وزارت ارشاد، بنیاد ملی نخبگان، وزارت ورزش و جوانان، بنیاد رودکی و انجمن موسیقی به صورت همزمان و در یک همکاری مشترک به کمک ما بیایند و به طور حتم خیرین زیادی هم هستند که می‌توانند از لحاظ مالی ما را در تشکیل این کانون کمک کنند.

مدیرکل دفتر موسیقی نیز در تایید صحبت‌های ریاحی گفت: بسیاری از کشورها متاسفانه حتی یک بار هم با نام جشنواره موسیقی فجر برخورد نکرده‌اند که این موضوع بسیار ناراحت‌کننده‌ای است و لازم است که ما به عنوان مدیران برگزاری این رویداد مهم و ملی تلاش کنیم تا با برنامه‌ریزی‌های بهتر و بیشتر از گذشته به عرصه‌های بین‌المللی معرفی کنیم.

دلیل حضور نداشتن هنرمندان پیشکسوت را از خودشان بپرسید

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر حضور نداشتن هنرمندان پیشکسوت عرصه موسیقی در جشنواره‌های موسیقی فجر طی سال‌های گذشته گفت: ما هم مثل شما دوست داریم که هنرمندان صاحب سبک، مولف و پیشکسوت در جشنواره موسیقی حضور داشته باشند اما بسیاری از این اساتید حالا نه ارکستری دارند و نه تمایلی برای اجرای زنده دارند البته باید بپذیریم فقدان حضور این عزیزان گله‌مندی ما هم هست چراکه هم‌اکنون ما در دولتی قرار داریم که معاون هنری وزارت ارشاد رفیق اهالی موسیقی است، من به عنوان مدیر مرکز موسیقی وزارت ارشاد اهل موسیقی هستم و از همه مهمتر رئیس‌جمهور این دولت همیشه و همه‌جا صحبت از هنر و هنرمند کرد بنابراین نمی‌دانم چرا این اساتید نمی‌آیند و در بخش‌های ویژه جشنواره امسال و سال گذشته شرکت نمی‌کنند.

علی ترابی نیز در پاسخ به این سوال گفت: من باید به این نکته اشاره کنم که ما برای این دوره از جشنواره به بسیاری از استادان پیشنهادی نکردیم بنابراین این نیست که هنرمندان پیشکسوت ما فقط به خاطر پول در جشنواره حضور دارند کمااینکه بعضی از اساتید نیز حتی نمی‌دانند جشنواره موسیقی فجر چیست، خیلی از اساتید نیز احساس می‌کنند که آنها باید به جشنواره اعتبار بدهند که این نیز نکته بسیار ارزشمندی است اما اگر به هر صورت بودجه ما حل شده بود به طور حتم از حضور بزرگان در عرصه جشنواره استفاده می‌کردیم اما این موضوع لزوما هم به این دلیل نیست که همه اساتید موسیقی در جشنواره حضور داشته باشند.

انتقاد از تیتر رسانه ها

دبیر اجرایی سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با انتقاد از برخی از تیترهای منتشر شده در مطبوعات مبنی بر اینکه نبود ارکستر سمفونیک تهران یعنی نبود هویت موسیقی است توضیح داد: من از این تیترها انتقاد دارم چراکه در کنار ارزش‌هایی که یک ارکستر سمفونیک می‌تواند داشته باشد ما باید بدانیم که هویت ما موسیقی ایرانی و نگهبانی از آن است بنابراین لازم است که دوستان رسانه‌ای مقداری بیشتر به این موضوع توجه داشته باشند.

ترابی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: من هم می‌دانم که این جشنواره زیادی بزرگ است و باید کوچک‌تر از اینها برگزار شود من هم می‌دانم که همه اجراها قرار نیست با کیفیت برگزار شود اما مطمئنم اگر بخواهیم سالن‌های جشنواره را کمتر کنیم اولین منتقدان ما رسانه‌ها هستند که با دغدغه‌های درست خود ممکن است این باور را داشته باشند که اینها بهانه‌ای برای حذف شدن است به همین جهت برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر در شکل و شمایلی متفاوت باید به این جمع‌بندی برسیم که تمام نکات مورد بررسی قرار گیرد و ما به نتیجه مطلوبی در این زمینه برسیم.

بودجه ما فقط اندازه چند کنسرت موسیقی است

پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی در پاسخ به سوالی پیرامون مسائل مالی جشنواره توضیح داد: ظرفیت مالی موسیقی ایران ۱۰ برابر سینما است اما جالب است که بدانید میزان بودجه اختصاص یافته دفتر موسیقی یک پنجاهم بودجه سینما تعیین شده است در حالی که همه می‌دانیم فراگیری موسیقی صددرصدی است اما بودجه‌اش در حد فروش بلیت چند کنسرت سال است و این زنگ خطری برای موسیقی کشورمان است که متاسفانه در این سال‌ها هر روز لاغرتر می‌شود و موجب می‌شود که ما در برگزاری جشنواره‌هایی مانند موسیقی فجر با مشکلات زیادی مواجه شویم گرچه می‌توانم بگویم امسال ما به معنا و مفهوم واقعی کلمه با روحیه مدیریت جهادی کارها را انجام دادیم.

ارجمند با اشاره به بودجه انقباضی دولت در عرصه‌های فرهنگی هنری بیان کرد: متاسفانه به دلیل بودجه انقباضی دولت در تمامی عرصه‌ها ما تقریبا با یک بودجه ۵۰ درصدی مواجه بودیم که واقعا کار را برای ما مشکل می‌کرد بنابراین آنچه که هم‌اکنون در حال انجام است براساس این میزان بودجه ارائه می‌شود و ما مجبوریم که تا درست شدن همه مشکلات به شیوه‌ای مدیریت کنیم که براساس این بودجه ۵۰ درصدی کارها انجام گیرد.

وی درباره اجرای ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره موسیقی فجر امسال نیز گفت: در پارت اول که به رهبری استاد منوچهر صهبایی برگزار خواهد شد سرود ملی کشورمان با آهنگسازی حسن ریاحی و قطعه نیایش یزدان ساخته حشمت سنجری اجرا می‌شود. این در حالی است که در بخش دوم نیز آقای شهرداد روحانی تعدادی از آثار کنسرت چند روز گذشته خود را در قالب ارکستر سمفونیک تهران رهبری خواهد کرد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره عملی نشدن قول حضور کیتارو در جشنواره امسال نیز پاسخ داد: ما اقدامات لازم را برای دعوت از کیتارو انجام داده بودیم اما متاسفانه منابع مالی‌مان محدود بود و نمی‌توانستیم میزبان این هنرمند باشیم بنابراین وی در این دوره از جشنواره حضور نخواهند داشت اما این امید را داریم که در سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در عرصه موسیقی باشیم.

موانع حقوقی مانع انتشار آثار تصویری جشنواره

این آهنگساز در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود قول های قبلی، هنوز اقدامی برای انتشار آثار تصویری جشنواره موسیقی فجر صورت نگرفته؟ توضیح داد: متاسفانه موانع حقوقی برای انتشار آثار جشنواره وجود داشت که ما باید بتوانیم این موانع حقوقی را مرتفع کنیم. البته بخشی از اجراهای ارکستر ملی مشغول پالایش در دفتر موسیقی وزارت ارشاد هستند که بر اساس آن چند آلبوم تصویری مشغول آماده شدن است و به زودی اطلاعات و جزئیات مربوط به آن منتشر خواهد شد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد با اشاره به حضور نداشتن گروه های معتبر بین المللی در این دوره از جشنواره، توضیح داد: بسیاری از گروه ها همزمان با برگزاری جشنواره، اجرا داشتند. بنابراین امکان حضور آنها در این دوره از جشنواره میسر نبود؛ ضمن اینکه این گروه ها برای حضور در کشورهایی مانند ایران شرایط ویژه ای می گذارند که واقعا برای ما سخت است؛ به طوری که برخی از این گروه ها به ما اعلام می کنند که چه آب معدنی می خواهند یا برند اتومبیل تشریفات آنها باید چه اتومبیلی باشد که علی الحساب با این امکاناتی که ما داریم بیشتر از آنچه که شما در این دوره از جشنواره می بینید، میسر نیست.

خیلی ها اساسا مخالف صحبت از موسیقی راک و رپ هستند

وی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر حضور نداشتن گونه های دیگر موسیقایی از جمله موسیقی راک و موسیقی رپ، گفت: تلاش ما این بود که به این گونه های موسیقایی نیز توجه شود اما بسیاری از افراد می گفتند که اصلا نباید اسم اینها را بیاوریم که من تلاش می کردم به دوستان بگویم همین موسیقی راک و یا موسیقی رپ می توانند درمانگر بسیاری از معضلات اجتماعی باشد اما متاسفانه خیلی از بخش ها آمدند و گفتند که چرا من در این مورد صحبت کردم.

ارجمند ادامه داد: من تا حدودی ماجرا را پیش بردم و جالب اینجاست که یکی از نهادهایی که مخالف جدی این نوع موسیقی در شکل و شمایل منطقی آن است، خود صنف موسیقی است که می آید و به من می گوید اصلا چرا اسم موسیقی رپ را می آورد و این موضوعی است که باید به آن توجه بیشتری کرد و امیدوارم که در آینده شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: جشنواره موسیقی فجر هیچ مانیفستی ندارد. ما تازه کار را آغاز کردیم و مشغول نوشتن اساسنامه ای هستیم که امیدواریم بر اساس آن سند ۱۰ ساله ای در حوزه موسیقی کشور و جشنواره های مربوط به آن تدوین شود.

اعلام میزان بودجه جشنواره سی ام موسیقی فجر

علی ترابی مدیر انجمن موسیقی ایران در این بخش از نشست خبری جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان بودجه این دوره از جشنواره گفت: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی درآمد حاصل از گیشه و یک میلیارد تومان بودجه این جشنواره خواهد بود که در مجموع ما این دوره از جشنواره را با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برگزار خواهیم کرد.

وی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه عنوان بین المللی برای جشنواره موسیقی فجر اصطلاح غلطی است، توضیح داد: در بسیاری از فستیوال های معتبر کشورهای خارجی در حوزه موسیقی عنوان بین الملل به هیچ عنوان وجود ندارد در حالی که ما در کشورمان با این عنوان پز می دهیم و فکر می کنیم کار درستی را انجام داده ایم در حالی که این طور نیست. ما امسال هنر کردیم و فقط هشت گروه را به جشنواره وارد کردیم که به نظر من نمی تواند دلیل محکمی برای عنوان بین المللی جشنواره باشد. کما اینکه ما حتی می خواستیم عنوان بین المللی را از جشنواره موسیقی فجر برداریم و شاید این اشتباه من بود که این عنوان را برنداشتم. من بر این باورم امروز دیگر مرزی میان بین الملل و غیر بین الملل نیست، بلکه آنچه مهم است توجه به ارزش های کیفی یک موسیقی است که باید به آن توجه کرد.

نمی خواستم خودزنی کنم، دوباره آمدم

امیرعباس ستایشگر نیز در این نشست خبری پیرامون حاشیه‌ها درباره استعفا و نامه انصرافش از دوره قبلی جشنواره و حضور دوباره‌اش در دوره سی‌ام گفت: متاسفانه ما در موسیقی دچار یک فرادستی یا هژمونی اجتماعی در کشورمان هستیم که به راحتی فعالیت‌های موسیقایی انجام شده در آن به ویژه آنهایی که دارای مجوز هستند به راحتی توسط تعدادی از نهادها وتو می‌شود و این مشکل بسیار بزرگی است که به شدت دچار آن هستیم.

وی افزود: ما در شرایطی مشغول برگزاری جشنواره موسیقی فجر هستیم که اینگونه مباحث خارجی به شدت کارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد پس من به خودم گفتم حالا که این مباحث خارجی وجود دارد پس بیاییم خودمان، خودمان را نزنیم. باور کنید مساله من با دوستان ستاد جشنواره در دوره قبل نه مساله مالی بود و نه مساله فنی بلکه مساله ما از دوره روند چند روز جشنواره شروع شد که اعمال سلیقه‌های شخصی وارد آن شد و من را معترض کرد که چرا بخش نسل دیگر باید به این اتفاق دچار شوند و بسیاری از کارها نادیده گرفته شود.

ستایشگر ادامه داد: البته شهریورماه امسال بود که آقای ترابی با من تماس گرفت و از من برای حضور در این بخش دوباره دعوت کرد. همین حسن نیت به من نشان داد که اعتراضاتم دیده شده و لحاظ خواهد شد که امیدوارم در این دوره از جشنواره دیگر شاهد اتفاقات قبلی نباشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *