جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۵

نامه تقدیر شورای مهاجران افغان مقیم ایران از رهبر انقلاب

سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب: 424667
مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تحصیل همه کودکان افغانستانی در مدارس ایران با استقبال ویژه‌ای از سوی جامعه مهاجرین مواجه شده است. این نامه شورای فرهنگی افغانستانی‌های مقیم ایران به رهبر انقلاب است.
نامه تقدیر شورای مهاجران افغان مقیم ایران از رهبر انقلاب
به گزارش جهان،‌ هفته پیش خبر مطالبه مقام معظم رهبری برای تحصیل همه کودکان افغانستانی؛ اعم از قانونی و غیرقانونی در مدارس ایرانی، در تسنیم منتشر شد و بازتاب‌های گسترده‌ای پیدا کرد. این دستور که با نگاهی فراتر از مرزهای انسانی و قوانین اداری، صادر شده بود، خیلی زود مورد استقبال وسیع جامعه مهاجرین افغانستانی و ایرانی‌های معتقد به کرامت و اصول انسانی قرار گرفت.

یک روز بعد از انعکاس این خبر، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود از این تصمیم استقبال کرد و این دستور را «سنجیده و از جهت انسان‌دوستانه، قابل افتخار» دانست و افزود که دولت وظیفه دارد آن را «با دقت به سرانجام برساند».

نوبخت همچنین اعلام کرد که وزارت آموزش و پرورش از این اقدام حمایت خواهد کرد و اقدامات لازم برای عملی شدن آن را انجام خواهد داد. گفته‌های نوبخت نشان می‌داد که ظاهراً مانعی برای آغاز و پیگیری روند اجرایی شدن این مطالبه بسیار مهم وجود ندارد و با مطالبه شخص اول نظام جمهوری اسلامی و استقبال سخنگوی رسمی نهاد اجرایی کشور، این ماجرا خیلی زود رنگ حقیقت به خود خواهد گرفت.

دیروز صبح گفتگوی تسنیم با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که ظاهراً روند اجرایی شدن این مطالبه به آنجا سپرده شده بود، منتشر شد. گفتگویی که مخبر دزفولی در آن با صراحت اعلام کرده بود: ”کودکان افغانستانی برای تحصیل مشکلی نخواهند داشت و اگر هم مشکلی به وجود آید، شورا وظیفه خود می‌داند که آن را پیگیری کند».

و سرانجام امروز صبح، دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در گفتگو با تسنیم، خبر خوش اجرایی شدن این دستور را اعلام کرد. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در جلسه اخیر این شورا، بحث ضرورت آموزش تمام فرزندان اتباع افغان در ایران مطرح شد. برخی از دستگاه‌های مسئول در این زمینه اعتقاد دارند که اگر خانواده‌های مهاجران افغان کارت هویت ندارند، فرزندانشان نباید در مدارس ثبت‌نام شوند اما وزیر آموزش و پرورش با استناد به دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص آموزش تمام اتباع افغان، تأکید کرد که آموزش و پرورش موظف است از تمام دانش‌آموزان افغان چه گروهی که کارت هویت دارند و چه گروهی که کارت هویت و اقامت ندارند، ثبت‌نام به عمل آورد.

ماجرای دستور رهبر انقلاب به‌محض انتشار با استقبال وسیع جامعه مهاجرین مواجه شد. خبر به‌شدت در فضای مجازی و فضای واقعی زندگی مهاجرین پیچید و با استقبال ویژه‌ای از سوی مهاجرین مواجه شد.

در اولین واکنش رسمی منتشر شده، شورای فرهنگی مهاجرین افغانستانی ساکن ایران امروز نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری منتشر کرده است.

متن کامل نامه به این شرح است:

با سلام و آرزوی تأییدات الهی، پیش از همه جای دارد که مراتب احترام و سپاسگزاری این شورا را به‌نمایندگی از جامعه مهاجر، به ملت مسلمان ایران و مسئولان نظام اسلامی به‌خاطر میزبانی آنان از مهاجران افغانستان و حمایت از ثبات و بازسازی کشور ما به عرض برسانیم.

مهاجران مسلمان افغانستان با درک مشترکات دینی و فرهنگی میان دو ملت و علاقه به نهضت جهانی اسلام که در انقلاب اسلامی ایران تجلی کرده است، در این سال‌های حضور در این کشور، همواره کوشیده‌اند که به‌عنوان شهروندانی زحمتکش، درستکار و مسئولیت‌پذیر، دوشادوش ملت بزرگ ایران در عرصه‌های سازندگی و دفاع در برابر دشمنان این کشور و انقلاب حضور یابند. تقدیم حدود دوهزار شهید و صدها آزاده و جانباز در جنگ تحمیلی، گواهی است بر این سخن.

مسلماً مهاجرت برای مردم افغانستان با ناملایماتی نیز همراه بوده است. بخشی از این ناملایمات طبیعی و حاصل وضعیت کشور ماست و بخشی نیز به‌خاطر مضایقی است که کشور میزبان با آنها دست به گریبان بوده است. بخشی نیز بدین واسطه رخ داده است که دو ملت همسایه و همزبان که قرن‌هاست بینشان مرزهای دست‌ساخته استعمار ایجاد شده است، زمانی برای شناخت و تفاهم بیشتر نیاز داشتند.

آنچه این دشواری‌ها را برای مهاجران ما تسکین‌پذیر می‌سازد، توجه و عنایت پدرانه حضرت‌عالی نسبت به وضعیت آنان است، چنان که مسئولان مملکتی را به تکریم مهاجران فراخوانده‌اید و تهران را خانه مردم افغانستان دانسته‌اید.

در این میان سفارش آن رهبر فرزانه به مسئولان مملکتی برای تسهیل زمینه‌های تحصیل دانش‌آموزان بی‌مدرک مهاجر، روزنه امیدی بوده است برای بسیاری از این کودکان، کودکانی که قریب است بر اثر تنگناهای اداری، نسلی محروم از تحصیل و سواد بار بیایند، در حالی که در این قضیه تقصیری ندارند.

شورای فرهنگی افغانستانی‌های مقیم ایران وظیفه خود می‌داند که مراتب سپاسگزاری خود را به‌خاطر این سفارش‌ها به حضور آن رهبر فرزانه عرض کند و امیدوار باشد که این مطالبه‌های خردمندانه و دلسوزانه حضرت‌عالی از مسئولان نظام، تداوم یافته و شکل اجرایی بیابد.

شورای فرهنگی افغانستانی‌های مقیم ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سید مرتضی
اگر پیامبر بزرگوار رحمه للعالمین است پس ولی او هم دارای رحمت است وهرچه انسانها بزرگتر باشند رحمت انها نیز افزون میگردد

خودم - خانواده ام - حزبم -ام - ام -ام نشانگر کوچکی ادمهاست

خدایا این رهبر بزرگوار را ت ظهور کامل صاحب الزمان رحمت للعلمیین نگهدار ویاری فرما ومارا در خط ایشان قرار بده . همه بگن الهی آمین
امیدوارم آموزش و پرورش مدارس را ملزم به اجرای این دستور کند . همسایه ما که فردی مهاجر است هنوز موفق به ثبت نام پسرش در کلاس اول نشده و مدرسه هنوز ثبت نام نکرده است. آیا جایی برای رسیدگی به این موارد هست؟
علی
واقعا وقتی خبر دستور رهبری رو هفته قبل خوندم به رهبرم به این نوع نگاهشون بالیدم
حقا که آقایی جهان اسلام برازنده ایشون هستش
مازندرانی
آقای من ,تو کریمی تو رحیمی توفرزانه ای وتو قابل ستایش هستی خدای بزرگ به ما ملت ایران وهمه مسلمانان جهان لطف داشته که مردی ازتبار مولا علی ومنش علی گونه به ما عنایت نموده است .پروردگارا تو اورا سلامت بدار
آمین
بچه شهرستان
Iran, Islamic Republic of
الهی قربون مرامت، قربون فکرت،قربون دوراندیشیهات برم آقاجان