پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نگرانی آمریکا از نفوذ اروپا درایران پس ازتحریم

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب: 435863
وکیل شرکت بین‌المللی «دورسی اند ویتنی» که قراردادهای وزارت خزانه‌داری آمریکا را قبل از امضاء تائید می‌کند،‌ گفت: شرکت‌های آمریکایی به ویژه بخش نفت و گاز می‌توانست زودتر از اینها از سود قراردادهای کلان با ایران سود ببرند اما اروپایی‌ها درو کردند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، طی هفته‌های گذشته بعد از تفاهم هسته‌ای ایران با ۶ قدرت جهانی شرکت‌های مختلف خارجی بویژه اروپایی برای بررسی وضعیت اقتصادی و انعقاد قرارداد در حوزه‌های مختلف وارد ایران شده‌اند اما در مورد چرایی تاخیر شرکت‌های آمریکایی در این باره سوالاتی مطرح بود.

وکیل شرکت بین‌المللی «دور سی اند ویتنی» که قراردادهای وزارت خزانه‌داری آمریکا را قبل از امضاء تائید می‌کند، در جدیدترین اظهار نظر گفته است: شرکت آمریکایی بویژه بخش نفت و گاز این کشور از سودهای کلانی که می‌توانست با قرارداد با ایران داشته باشد جا مانده است زیرا آنها منتظرند کنگره از نظر قانونی این توافق را تایید کند.

به گزارش اسپوتنیک نیوز، «وارد» مدعی شد که صنایع اقتصادی و نفتی آمریکا می‌توانست جزء نخستین بخش‌هایی باشد که از آزادسازی تحریم‌های ایران منتفع شود اما در این میان شرکت‌های اروپایی به سودهای کلان این قراردادها جلوتر از آمریکایی ها دسترسی خواهند داشت.

در ۱۴ جولای، ایران و گروه ۱+۵ به توافق چندجانبه‌ای دست یافتند که به موجب آن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران کاهش می‌یابد و این فرصت بسیار خوبی را برای شرکت‌های خارجی فراهم کرد که برای عقد قرارداد به ایران بروند.

«وارد» توضیح داد که درهای اقتصادی همچنان برای آمریکا نامطمئن است چرا که نخست باید کنگره آمریکا این توافق را تایید کند و سرمایه‌گذاران مطمئن شوند که محدودیتهای اقتصادی ایران برداشته خواهد شد.

وی گفت: حداقل در ابتدای امر، این آزادسازی تحریم‌ها که نتایج آن آرام آرام احساس می‌شود برای شرکت‌های آمریکایی قابل لمس نخواهد بود. شرکت‌های آمریکایی در نهایت و در صورتی که کنگره این کشور با تفاهم هسته‌ای موافقت کند و تمام موارد براساس طرح و نقشه پیش برود به سود خواهند رسید.

«وارد» افزود: شرکت‌های تجاری آمریکا باید احساس کنند که تمام دروازه‌ها بسیار گسترده‌تر در حال باز شدن است.

این وکیل بین‌المللی ابراز نگرانی کرده است که اگرچه کنگره نقش فعالی را در نهایی کردن توافق هسته‌ای با ایران بازی کند اما این سخت‌گیری‌ها می‌تواند درباره آزادی تحریم‌ها وضعیت ناخوشایندی داشته باشد. موارد زیادی وجود دارد که احتمال دارد طی ۸ سال آینده اتفاق بیفتد و احتمالاً ایران از ریل اصلی اصلی خود در توافق هسته‌ای خارج شود بنابراین کنگره مسائل را تحت نظر می‌گیرد.

کنگره آمریکا اکنون کمتر از ۶۰ روز فرصت دارد تا به طور کامل توافق هسته‌ای با تهران را بررسی کند که طی این مدت رئیس جمهور آمریکا اظهارنظری نخواهد کرد. اوباما تنها زمانی که این توافق از سوی کنگره پذیرفته نشود می‌تواند آن را وتو کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *