چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

گذار سنی ایران وارد میانسالی شد

شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 175060
دفتر آمار، اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به نرخ رشد ۱.۸ درصدی موالید در سال گذشته هشدار داد در صورت ادامه این روند رشد جمعیت کشور در سالهای آینده به صفر و منفی می رسد.

به گزارش مهر، علی اکبر محزون در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی جمعیت در سازمان ثبت احوال کشور برگزار شد افزود: بر اساس آخرین آمارهای جمعیتی در سال ۸۹ ، یک میلیون و ۳۶۴ هزار و ۵۲۳ واقعه ولادت به ثبت رسیده که ۶۹۸ هزار و ۳۲۸ تولد پسر و ۶۶۶ هزار ۱۹۵ ولادت دختر ثبت شده است.
وی تاکید کرد: از میان آمار ولادت یک میلیون و ۷۵ هزار ولادت در نقاط شهری و ۲۸۹ ولادت در نقاط روستایی به ثبت رسیده است که نسبت جنسیتی ۱۰۵ بوده است که این آمار در حدود میانگین جهانی است.

مدیر کل دفتر آمار اطلاعاتی جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: در سال گذشته ۱۷ هزار و ۳۰۳ هزار تولد دوقلو، ۶۱۱ مورد سه قلو، ۳۸ مورد چهارقلو و ۳ مورد نیز ۵ قلو به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه روند ثبت ولادت در کشور صعودی است گفت: نرخ خام موالید ۱۸.۵ در ۱۰۰۰ مورد بوده که به طوری که به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱۸.۵ ولادت به ثبت رسیده است.

محزن با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۴۰ هزار و ۵۳۸ فقره فوت به ثبت رسیده است گفت: از این آمار ۲۲۳ هزار فوت در مورد مردان و ۱۸۴ هزار فوت نیز در مورد زنان به ثبت رسیده است.

به گفته وی، ۲۹۱ هزار و ۷۸۴ فوت در نقاط شهری و ۱۴۸ هزار و ۷۵۴ فوت نیز در نقاط روستایی ثبت شده که نرخ فوت ۶ در هزار بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین علت فوت، بیماریهای قلبی و عروقی بوده است گفت: ۷۳ هزار فوت در ارتباط با مردان و ۶۳ هزار فوت در مورد زنان به ثبت رسیده که مرتبط با بیماریهای قلبی بوده است.

مدیر کل دفتر آمار اطلاعاتی جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: نرخ رشد طبیعی جمعیت هم اکنون ۱.۲۵ درصد است این در حالی است که بر اساس آمارهای سال ۷۵ تا ۸۵ نرخ رشد طبیعی جمعیت ۱.۶۲ درصد بوده است.

به گفته وی، بر اساس نرخ رشد طبیعی جمعیت و شاخص جمعیتی ۵۶ سال طول می کشد تا جمعیت کشور ما دو برابر میزان فعلی شود.

محزون، در مورد آمار نرخ جمعیت واجب التعلیم ها نیز گفت: پیش بینی می شود در سال جاری ۵۴۶ هزار ۶۷۴ دختر و ۵۷۳ هزار و ۶۳۴ پسر در مقطع اول ابتدایی مشغول به تحصیل شوند.

وی تصریح کرد: از سال ۷۵ تا ۷۹ دوره گذار سنی جمعیت ۱۵ تا ۲۹ سال بوده یعنی جمعیت جوانی داشتیم اما از ابتدای امسال وارد مرحله گذار سنی جمعیت یعنی ۳۰ تا ۶۴ سال می شویم به طوری که جمعیتمان ، جمعیتی میانسال خواهد بود.

وی گفت: در دو دهه آینده یعنی از سال ۱۴۱۰ به بعد کشور ما وارد مرحله کهنسالی می شود. همچنین آمارها نشان می دهد که باید برای دو سال اخیر برنامه ریزی جدی انجام شود.

مدیر کل دفتر آمار اطلاعاتی جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: برنامه اول توسعه کشور، اولین و آخرین برنامه‌ای بود که در آن سیاست‌های جمعیتی به صورت صریح و شفاف ذکر شده است.

محزون با اشاره به اینکه بر اساس برنامه اول توسعه پیش بینی می شد که در سال ۹۰ نرخ رشد جمعیت ۳.۲ درصد شود این در حالی است که در سال جاری نرخ رشد جمعیت به ۲.۳ درصد رسیده است. همچنین قرار بود میزان کل باروری در سال ۹۰ به ۴ درصد یعنی تولد ۴ فرزند برای هر مادر باشد در حالی که در این خصوص بسیار شتاب دار پیش رفته ایم و میزان باربری ۱.۸ نوزاد برای هر مادر است.

وی با اشاره به اینکه کاهش نرخ باروری زنگ خطری برای آینده است گفت: در حال حاضر که نرخ باروری ۱.۸ درصد برآورد شده است یعنی هر مادر به طور متوسط کمتر از ۲ فرزند به دنیا می آورد. چنانچه با این سرعت نرخ باروری کاهش پیدا کند ممکن است رشد جمعیتمان در سال های بعد به صفر نزدیک شده و کاهش پیدا کند.

وی تاکید کرد: رشد جمعیت مطلوب آن است که هر مادر برای ثبات جمعیت یک دختر جایگزین خود کند.

به گفته وی در صورت کاهش نرخ جمعیت به جمعیت سالمندی و کهنسالی نزدیک خواهیم شد.

وی گفت: آمار ازدواج های ثبت شده در سال گذشته ۸۹۱ هزار ۶۲۷ مورد بوده که بیشترین ازدواج ها در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال در گروه مردها با زنان ۱۵ تا ۱۹ سال بوده است و همچنین نرخ ازدواج ۱۲.۱ در هزار بدست آمده است.

مدیر کل دفتر آمار اطلاعاتی جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور در مورد آمار طلاق گفت: در سال گذشت ۱۳۷ هزار و ۲۰۰ فقره طلاق به ثبت رسیده است و نرخ طلاق نیز ۱.۹ در هزار ثبت شده است. در سال ۸۸ رشد طلاق ۱۳ درصد بود در حالی که در سال ۸۹ این رشد به ۹.۱ درصد رسید.

به گفته محزون در سال گذشته به ازای هر ۶.۵ ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است.

وی در خصوص فراوانی نام های دختران و پسران نیز گفت: امیرعلی ، ابوالفضل و امیرحسین سه اسم اول پسران و فاطمه، زهرا و ستایش نیز سه نام برتر دختران در سال گذشته بوده است.

وی در مورد ۲۰ تیر روز جهانی جمعیت نیز اظهار داشت: در سال ۲۰۱۱ پیش بینی می شد جمعیت جهان به بالای ۱۶ یا ۱۷ میلیارد نفر برسد در حالی که با سیاست های کنترل موالید و بالا رفتن سطح بهداشت و همچنین کاهش مرگ و میر جمعیت جهان در سال ۲۰۱۱ به ۷ میلیارد نفر رسیده است.

مدیر کل دفتر آمار اطلاعاتی جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور افزود: بیشترین ازدواج های صورت گرفته در فروردین ماه سال گذشته بوده است.

وی به آمار ثبت مهاجرت نیز اشاره کرد و گفت: از اواخر سال گذشته در ارتباط با تغییر نشانی و کد پستی افراد اقداماتی انجام شد به طوریکه آنها بتوانند کد پستی تغییر یافته خود را در سایت اعلام کنند که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری آمار مهاجرتهای داخلی را اعلام کنیم.

محزون در مورد آمار اتباع بیگانه گفت: بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران۹۷.۷ درصد جمعیت کشور ایرانی هستند و تنها ۲.۳ درصد آنها غیر ایرانی بوده که بیشترین آنها نیز افغانی، عراقی و مربوط به سایر کشورهای همسایه بوده است.

وی به تغییر نام نیز اشاره و گفت: در سال ۸۸، ۱۹ هزار و۹۵۷ مورد تغییر نام و ۱۰۴ هزار و ۸۶۶ تغییر نام خانوادگی ثبت شده است.

محزون با اشاره به اینکه سیاست های جمعیتی در کشور یک متولی مشخص می خواهد گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت متولی ارائه آمار آن هم در چند بخش است .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *