شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

تسویه بدهی ایران به غول نفتی نروژی‌ها

سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب: 388569
بدهی حدود ۶۰۰ میلیون دلاری نفتی شرکت ملی نفت ایران به شرکت استات اویل هیدروی نروژ بابت بازپرداخت هزینه های انجام گرفته در طرح توسعه فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی به طور کامل تسویه شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، با گذشت حدود چهار سال از به پایان رسیدن عملیات اجرایی و بهره‌برداری از طرح توسعه فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی، بدهی نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلاری شرکت ملی نفت ایران به شرکت استات اویل هیدرو نروژ به طور کامل تسویه شد.

شرکت استات اویل هیدروی نروژ در این مگا پروژه گازی مسئولیت طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تاسیسات فراساحلی طرح توسعه فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی را بر عهده داشت به طوری که در این فاز سه سکوی دریایی، خطوط لوله و تاسیسات فراساحلی با استفاده از منابع مایل استات اویل هیدرو نروژ نصب و در مدار بهره برداری قرار گرفت.

بر اساس قرارداد بیع متقابلی که بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت نروژی امضا شده بود قرار بود هزینه حدود ۶۰۰ میلیون دلاری انجام گرفته در طرح توسعه فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی با فروش گاز مایع و میعانات گازی پرداخت شود.

از این رو با صدور ماهانه ۲ تا ۴ محموله گاز مایع و در برخی مواقع میعانات گازی به شرکت استات اویل هیدروی نروژ در دوران پیش از تحریم های نفتی بخش عمده ای از این بدهی پرداخت شد.

با این وجود اعمال تحریم های جدید نفت و گاز ایران توسط اتحادیه اروپا وقفه ای در ارسال محموله های گاز مایع شرکت ملی نفت ایران به این غول نفتی نروژی‌ها به وجود آمد اما با اخذ مجوزهایی این شرکت نروژی از تحریم‌های اتحادیه اروپا معاف شد.

سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با مهر با بیان اینکه بدهی نفتی ایران به شرکت نروژی به طور کامل پرداخت شد، اعلام کرد: شرکت استات اویل هیدرو در طول چند سال اخیر محموله‌های گاز مایع از ایران دریافت می کرد که با اتمام بدهی نفتی ایران، فروش گاز مایع هم به این شرکت اروپایی متوقف شده است.

متولی فروش نفت شرکت ملی نفت ایران اخیرا در گفتگو با مهر با تائید تحویل نخستین محموله نفت خام ایران به شرکت انی ایتالیا، تاکید کرده بود: ایران مشکلی در فروش نفت به این شرکت ایتالیایی بر اساس توافق‌های قراردادی ندارد.

در همین حال ایران بدهی نفتی دو میلیارد دلاری به شرکت انی ایتالیا را رد کرده و یادآور شده است: بخش عمده بدهی نفتی شرکت نفت ایران به این شرکت ایتالیایی بابت بازپرداخت منابع قرارداد بیع متقابل طرح توسعه فاز اول و دوم میدان نفتی دارخوین در منطقه نفتی غرب کارون پرداخت شده است.

از سوی دیگر یکی از دلایل تسریع در پرداخت بدهی نفتی ایران به شرکت های انی ایتالیا و استات اویل هیدروی نروژ افزایش قیمت طلای سیاه در طول چهار سال گذشته بوده است به طوری‌که در این مدت همواره قیمت نفت بیش از ۱۰۰ دلار بوده که این افزایش قیمت بر روی بهای گاز مایع هم تاثیر مثبت داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *