پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱

اخاذی مالی عربستان از قطر/ باید به مصر پول بدهید!

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 376067
عربستانی ها پس از به قدرت رسیدن امیر جوان قطر با همکاری برخی کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات و بحرین فشار سیاسی زیادی به قطر وارد کردند.
اخاذی مالی عربستان از قطر/ باید به مصر پول بدهید!
گروه بین الملل جهان نيوز ـ مهمترین دلیل این فشارها به قطر حمایت این کشور از اخوان در مصر و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و برنامه های شبکه الجزیره علیه عربستان بود.

امیر جوان قدرت نیز که در داخل همچنان تحت فشار پدر و برخی نزدیکانش قرار داشت، تلاش کرد با آل سعود روابط خود را نزدیک کند و در بسیاری از مسائل نرمش نیز نشان داد. اما مواضع عربستان نشان می دهد که مقامات این کشور ظاهرا تا اقدام عملی قطر را علیه اخوان به خصوص در مصر نبینند از امیر جوان این کشور راضی نخواهند شد. عربستانی ها تا کنون موفق به اخذ امتیازاتی از قطر شده اند ولی طی چند روز اخیر رسما امتیازات مالی نیز از این کشور می خواهند.

این در حالی است که چند روز قبل ضرب الاجلی یک هفته‌ای از طرف شورای همکاری خلیج‌فارس برای حل بحران قطر با عربستان، امارات و بحرین تعیین شده است.

از سوی دیگر معاون رئیس پلیس امارت دوبی در پیامی تویتری نوشت که ۷۲ ساعت تا پایان مهلت عربستان به قطر برای قطع حمایت از اخوان‌المسلمین باقی مانده است. "ضاحی خلفان" معاون رئیس پلیس و امنیت عمومی دبی طی سخنانی گفت که ۷۲ ساعت آینده خطرناکترین زمان در مسیر شورای همکاری خلیج فارس است. اشاره وی به پایان مهلت عربستان به قطر برای پایان حمایت این کشور از گروه اخوان‌المسلمین در مصر است.

همزمان با این تهدید و ضرب الاجل دولت عربستان از قطر خواسته تا برای نشان دادن حسن نیت خود برای حل اختلافات به دولت مصر کمک مالی کند. برخی منابع آگاه در کشورهای عرب خلیج فارس به روزنامه القدس العربی گفتند: ریاض از دوحه خواسته است تا برای تکمیل فرایند آشتی و رفع تنش به مصر کمک های مالی کند.

برخی تحلیلگران حوزه خاورمیانه معتقدند میان تعیین ضرب الاجل برای قطر و درخواست از این کشور برای کمک مالی به مصر رابطه مستقیمی وجود دارد.

به اعتقاد این تحلیلگران عربستانی ها با فشار سیاسی به قطر تلاش می کنند تا نه تنها این کشور کوچک عربی بخشی از مشکلات مالی دولت ژنرال السیسی در مصر را قطر حل و فصل کند بلکه عملا در پروسه تضعیف اخوان المسلمین شرکت اجباری داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرگ بر آل سعود