شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

لاریجانی:قوه مجریه مراقب باشد متهم به دخالت در انتخابات نشود

يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب: 170811
رئيس مجلس با بيان اينكه قوه‌مجريه بايد مراقبت كند تا متهم به دخالت در امر انتخابات مجلس نشود، گفت: براي جلوگيري از تأثيرپذيري نمايندگان از قدرت و ثروت، شوراي نگهبان و قوه‌قضائيه بايد از همين حالا دقت كنند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در گفت‌گويي در خصوص اظهارات برخي نمايندگان درباره وجود اراده‌هايي براي دخالت در انتخابات، گفت: در اين زمينه نشانه‌هايي را نمايندگان مختلف مي‌گويند، الان نمي‌توان آن را ذكر كرد چون بايد تحقيق شود. نمايندگان از برخي شهر‌ها حرف‌هايي را مطرح مي‌كنند كه دال بر دخالت است.

وي افزود: راه‌حل آن هم چيزي است كه رهبر معظم انقلاب فرمودند كه «قوا بايد احترام انتخابات را حفظ كنند»، چون انتخابات مهم است و كسي نبايد در آن دخالت كند، ضمن اينكه من فكر مي‌كنم در مجلس نيز بايد سازوكاري تعبيه شود تا به اين موضوع كه رهبري فرمودند توجه خاص شود. البته شوراي نگهبان و قوه‌قضائيه بايد خيلي دقت كنند و قوه مجريه مراقبت و ملاحظه نمايد تا متهم به دخالت نشود.

رئيس مجلس تصريح كرد: برخي نمايندگان يك‌سري اقدامات را در مناطق خودشان گزارش مي‌دهند، البته اكنون نمي‌توان برآن صحه گذاشت ولي به هر حال نشان دهنده تحركاتي است كه اگر محرز شود آن وقت نمايندگان مجبور به برخورد خواهند شد چون اين‌ها نمونه‌هايي از دخالت قدرت در امر انتخابات است.

لاريجاني ادامه داد: شايد لازم باشد كه مجلس نيز يك سازوكار براي اين امر طراحي كند تا نظر رهبري كاملا تأمين و قدرت بايد از دست‌اندازي به انتخابات دور شود. البته نمي‌گويم حرف‌هايي كه زده مي‌شود، درست است اما براي آنكه اين حادثه هيچ‌گاه رخ ندهد بايد چنين ساز و كاري را فراهم كرد.

* قوه مجريه مراقبت كند متهم به دخالت در انتخابات مجلس نشود

وي درباره توصيه رهبر انقلاب به نمايندگان در خصوص نزديك نشدن به صاحبان قدرت و ثروت، اظهار داشت: صدمه اين كار زياد است، چون طبق قانون اساسي مجلس قوه مستقلي است كه اگر بر صاحب منصبان قدرت تكيه كند، استقلال خود را از دست مي‌دهد. غرض آن نيست كه فقط يك كالبدي از مجلس وجود داشته باشد، مثل بعضي از كشورهاي كوچك عربي كه مي‌خواهند بازي دموكراسي راه بياندازند، نمايندگان مجلس‌شان را دولت مشخص مي‌كند، اين شكل مجلس چه ارزشي دارد.

رئيس مجلس در ادامه گفت‌وگو با پايگاه اطلاع‌رساني خانه ملت، گفت: حسن دموكراسي اين است كه سه قوه مستقل باشند، البته مستقل بودن به معناي ستيز داشتن با يكديگر نيست، بلكه به معناي اين است كه خود تصميم بگيرند. اگر نمايندگان به صاحبان قدرت متصل شوند، آن وقت مجلس دولتي مي‌شود و ديگر استقلال نخواهد داشت و اگر وكلاي مجلس به صاحبات ثروت متكي شوند به دليل وامدار شدن، استقلال خود را از دست مي‌دهند، بنابراين رهنمود مقام معظم رهبري نيز از برآمده بطن قانون اساسي است و مكرراً به آن تأكيد مي‌شود، زيرا هيچ قوه‌اي نبايد در كار مجلس دخالت كند.

* براي جلوگيري از تأثيرپذيري نمايندگان از قدرت و ثروت، شوراي نگهبان و قوه‌قضائيه بايد از همين حالا دقت كنند

لاريجاني اضافه كرد: اينكه رهبر معظم انقلاب مي‌فرمايند «قوا بايد احترام انتخابات را حفظ كنند»، معطوف به همين اصل است اما براي جلوگيري از تأثيرپذيري نمايندگان از قدرت و ثروت بايد شوراي نگهبان و قوه‌قضائيه از همين حالا خيلي دقت كنند.

وي همچنين در اين باره كه آيا اصولگرايان ‌‌نهايتاً به وحدت مي‌رسند يا نه، اظهار داشت: اميدواريم اگر با تدبير، تحمل و مدارا عمل كنند به اين هدف دست مي‌يابند.

رئيس قوه مقننه تأكيد كرد: اينكه اگر اصولگرايان به وحدت نرسند، نمره منفي براي آن‌ها محسوب مي‌شود يا نه هم بستگي به شرايط دارد، قاعدتاً اگر اصولگرايان به عنوان يك جريان فكري به وحدت برسند، عاقلانه‌تر و بهتر مي‌توانند عمل كنند.

* نسيم بيداري به ديگر حكومت‌هاي ديكتاتور هم مي‌رسد

لاريجاني با اشاره به موج خيزش‌هاي اسلامي منطقه نيز اظهار داشت: در اين رابطه تحليلم آن است كه حركت‌ها وقتي شروع مي‌شوند، در درون خود يك نوع آگاهي دارند و اين آگاهي جنبه جغرافيايي ندارد بنابراين از سوي رسانه‌ها منتشر مي‌شود. اين نهضت‌ها يك پيام دارد و آن اين است كه آگاهي جوانان و مردم در زندگي اجتماعي‌شان خيلي بالا رفته و شرايط سياسي عصر امروز مثل چند دهه قبل نيست. اين را سياستمداران بايد بفهمند چون مطالبه ملت‌ها آن است كه خود مي‌خواهند براي سرنوشت‌شان تصميم بگيرند يعني به دنبال نوعي دموكراسي هستند.

وي افزود: اين دموكراسي نيز از نوع آمپولي نيست كه آمريكايي‌ها بخواهند آن را صادر كنند، بايد با مختصات بومي كشور‌ها سازگار باشد. البته ممكن است‌‌ همان مدلي كه از مصر صادر شد، در بحرين و ليبي تكرار نشود چون دموكراسي يك روش است و اينكه خيزش‌ها به چه جهتي بروند و با چه مختصاتي دموكراسي را در كشور خود بومي كنند، متفاوت است.

رئيس مجلس اضافه كرد: مردم منطقه از تحقير چند دهه توسط كشورهاي غربي ناراحت هستند، كشورهاي ديگري نيز وجود دارند كه الان دچار اين بيماري سياسي بوده و اگر خودشان براي اعمال اصلاحات پيش قدم شوند، به نفع خودشان است در غير اين صورت، اين نسيمي كه حامل يك نوع بيداري است به آن كشور‌ها نيز خواهد رسيد.

لاريجاني در پاسخ به اين سؤال كه آيا تحركات اروپا را هم مي‌توان به بيداري اسلامي ملت‌ها در خاورميانه پيوند داد، گفت: البته نمي‌تواند بدون تأثير باشد، چون روش‌هايي كه در خاورميانه و شمال آفريقا رخ داد، روي هم رفته موفق بودند و رو به پيش است اما شايد در جاهايي مثل ليبي با رفتارهاي چندگانه‌اي كه غرب يا حاكم ليبي داشت، با سنگ‌لاخ‌هايي مواجه شده كه با كندي پيش مي‌رود.

وي خاطرنشان كرد: بعضي كشور‌ها مثل مصر رفتار عاقلانه‌تري داشتند كه زود‌تر انقلاب در آنجا به نتيجه رسيد ولي به هر حال اين مدلي است كه برخي كشورهاي اروپايي هم مي‌توانند به لحاظ ظاهري از آن الگو بگيرند.

* وزارت خارجه در حل مسائل منطقه از افراد با تجربه استفاده كند

رئيس مجلس در اين باره كه برخي معتقدند كه وزارت خارجه در قبال تحولات منطقه آن طور كه بايد عمل نكرده است، نيز اظهار داشت: البته برخي از تحركات آن‌ها مطلوب و مفيد براي ايجاد آرامش در منطقه بود، اما ممكن است دوستان كه اظهار نظر كردند از باب آن باشد كه از همه ظرفيت‌ها بايد براي اين مسئله مهم استفاده شود. من هم اين توصيه را دارم.

لاريجاني ادامه داد: در جمهوري اسلامي يكسري رجال با تجربه سياسي هستند كه با صحنه بين‌الملل آشنايي خوبي دارند، در اين‌گونه وقايع بايد از افراد با تجربه استفاده شود و نمي‌شود از افراد كم‌اطلاع براي حل مسائل پيچيده مثل اين حوادث منطقه‌اي استفاده كرد. هرچه وزارت خارجه سپهر انديشه خود را باز كند و از افراد با تجربه در اين حوزه‌ها بهره بگيرد، مفيد‌تر خواهد بود.

* وهابي‌ها دچار تعطيلي عقل شدند

وي در ادامه گفت: ايران و مصر به لحاظ ملت‌ها با يكديگر خيلي قرابت دارند و اين هم يك ريشه تاريخي فكري دارد. مصري‌ها در زمينه معارف اسلامي از بلوغ برخوردارند و هم روش عقلاني و معتدلي را دنبال كردند، يعني مثل وهابي‌ها نيستند. وهابي‌ها دچار تعطيلي عقل شدند و مي‌خواهند بقيه فرق اسلامي مثل آن‌ها شوند كه اين امكان پذير نيست.

"فيلسوفان، اديبان و متكلمين در ايران، مصر و بسياري كشورهاي اسلامي ذهن جامعه را رشد دادند بنابراين آن‌ها ديگر جمود ندارند اما اينكه در حوزه سياست روابط ايران و مصر محقق شود، امر خوبي است كه بستگي به شرايط جديد، انتخابات مجلس و رياست جمهوري مصر دارد. البته گام‌هايي را قبل از برگزاري انتخابات در اين كشور مي‌توان برداشت. "

* برقراري ارتباط ميان ايران و مصر بيشتر نياز به گفت‌وگوي ديپلماتيك دارد تا رسانه‌اي

رئيس قوه مقننه اضافه كرد: شنيدم يكي از كشورهاي منطقه خيلي خودش را به آب و آتش مي‌زند كه رابطه‌اي ميان ايران و مصر شكل نگيرد، اين مسئله دردي را از آن‌ها دوا نمي‌كند چون آن‌ها دچار يك بيماري مزمن سياسي هستند و راه‌حل آن، دادن رشوه اقتصادي به مصر نيست. به عبارت ديگر آن‌ها بايد در زمينه سياسي اصلاحات واقعي انجام دهند.

لاريجاني اضافه كرد: رشوه اقتصادي دادن تنها مسكن است، البته آمريكايي‌ها و صهيونيست‌ها نيز مخالف برقراري روابط ميان تهران و قاهره هستند. نخستين گام براي برقراري رابطه اين است كه مسئولان وزارت خارجه دو كشور گفت‌وگو‌هايي داشته باشند، برخي حرف‌ها كه من در رسانه‌ها مي‌شنوم بيشتر از جنس بهانه‌گيري است.

وي تصريح كرد: ارتباط ميان ايران و مصر خيلي احتياج به گفت‌وگوي رسانه‌اي ندارد، بلكه بيشتر نياز به گفت‌وگوي ديپلماتيك دارد كه فكر مي‌كنم اين مسير پيش خواهد رفت.

* افزايش تذكرات نمايندگان نشانه رعايت نكردن ضوابط قانوني از سوي مجريان است

رئيس مجلس درخصوص وظيفه دستگاه اجرايي در قبال تذكرات نمايندگان و آمار تذكرات رو به افزايش وكلاي ملت تأكيد كرد: تذكرات در واقع به معني آن است كه دولت به اين موارد توجه كند، اما امر الزام آوري نيست. اما اينكه چرا تعداد آن گاهي زياد مي‌شود، برمي‌گردد به اينكه گاهي، شايد ضوابط قانوني درست اجرا نمي‌شود يا آنكه اشكالات اجرايي وجود داشته باشد؛ بنابراين افزايش آمار تذكرات به ناكارآمدي برمي‌گردد.

لاريجاني همچنين گفت: ممكن است نمايندگان ضعفي را در بخش‌هايي ببينند كه در اين رابطه تذكر مي‌دهند. مثلاً وكلاي مردم در بحث هدفمندي يارانه‌ها با مشاهده برخي نقايص، آن موارد را جهت اصلاح به دولت تذكر مي‌دهند، در مرحله بعد اگر اشكال جدي باشد نمايندگان مي‌توانند از ظرفيت سوال يا استيضاح استفاده كنند يا كميسيون‌ها مطابق ماده ۳۳ آيين‌نامه داخلي مجلس بررسي كنند و گزارش بررسي را به مجلس ارائه دهند. در واقع هر يك از آن‌ها مراتبي دارد.

* وقتي دولت با برنامه پيش مي‌رود، تعداد تذكرات و سوالات پايين مي‌آيد

"معمولاً زماني كه قوانين درست اجرا مي‌شود و دولت با برنامه پيش مي‌رود، تعداد تذكرات و سوالات پايين مي‌آيد اما وقتي تعداد آن‌ها رو به افزايش مي‌گذارد، معلوم است كه يك اشكالي در روند اجرا وجود دارد. "

وي در پاسخ به اين سوال كه مجلس پيگيري عدم واريز ۲,۱۱ ميليارد دلار به حساب ذخيره ارزي، عدم پرداخت ۷ ميليارد دلار به شركت نفت و كاهش ۷۴ هزار بشكه نفت در روز به جاي افزايش يك ميليون بشكه در روز طبق برنامه توسعه را براي بررسي خارج از نوبت به قوه قضائيه ارجاع داد، دستگاه قضا چه اقدامي در اين زمينه انجام داده است، گفت: اطلاع دقيقي از اينكه قوه‌قضائيه در اين رابطه چه كرد، ندارم. طبق ماده ۲۳۳ آيين‌نامه داخلي مجلس، وقتي اين‌گونه تخلفات از سوي كميسيون‌هاي تخصصي يا كميسيون اصل ۹۰ گزارش شوند، به قوه قضائيه مي‌روند. طبعاً آنجا زمان مي‌برد تا به اين مسائل رسيدگي شود اما در عين حال برخي تخلفات از نظر مجلس مثل گزارش اخير كميسيون انرژي راجع به وزارت نفت محرز بود.

رئيس مجلس ادامه داد: برخي تخلفات مربوط به عدم هزينه وجوه در جاي تعريف شده، قانوني هستند. در واقع منابع از دست نرفتند بلكه در محل قانوني خود مصرف نشدند، به عبارت ديگر دولت محل مصرف اعتبار را جابجا كرد كه اين كار تخلف محسوب مي‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *