چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳
۷
پشت پرده رشد ۲.۵ و ۱.۸ درصدی اعلام شده؛

نرخ رشد اعلام شده برای ۳ ماهه اول، برآورد یک تحقیق سری زمانی بود

دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب: 380313
نرخ رشد اعلام شده برای سه ماهه اول امسال،‌ نتایج برآورد یک تحقیق سری زمانی بوده است.
نرخ رشد اعلام شده برای ۳ ماهه اول، برآورد یک تحقیق سری زمانی بود
به گزارش جهان، الف نوشت: محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس یکشنبه شب این خبر را با حضور در برنامه پایش تلویزیون افشا کرد.

بنابراین گزارش، هنگامی که رییس جمهور در روزهای گذشته ابتدا خبر از خروج از رکود داد و سپس در سخنرانی دیگری در مشهد،‌ با تاکید بیشتر بر خارج شدن اقتصاد ایران از رکود، نرخ رشد سه ماهه اول امسال با احتساب نفت را ۲.۵ درصد و نرخ رشد بدون نفت را ۱.۸ درصد اعلام کرد، بسیاری تصور کردند که آمارهای اعلام شده رییس جمهور از نرخ رشد سه ماهه اول، براساس آمارهای ابتدایی مرکز آمار یا بانک مرکزی بوده است که هنوز منتشر نشده و به صورت غیررسمی برای اطلاع رییس جمهور تهیه شده است.

رییس جمهور در مشهد گفته بود: «آمار و ارقام سه ماه اول امسال نشان مي‌دهد كه اقتصاد كشور نه تنها از ركود خارج شده؛ بلكه اكنون كشور با رشد ۱.۸ درصدي بدون احتساب نفت و با رشد ۲.۸ درصدي با احتساب نفت، همراه است.»

تعجب از انتشار این ارقام زمانی بیشتر می شد که طی هفته های اخیر، بسته خروج از رکود مفصلی ارائه شده و ضمن برگزاری همایشی بزرگ، کارشناسان به نقد و نظر این بسته فراخوانده شده بودند.

اما افشاگری نماینده صریح اللهجه کرمان در مجلس از پشت پرده این ارقام نشان داد که این نرخ رشد، نه نرخ رشد محاسبه شده در مرکز آمار یا بانک مرکزی، که برآورد یک موسسه تحقیقاتی از روی داده های سری زمانی بوده است.

به گفته پورابراهیمی، موسسه تحقیقاتی آموزش و پژوهش در مديريت و برنامه ريزي، مطالعه ای سری زمانی در مورد داده های فصول گذشته انجام داده و براساس این ارقام و مواردی دیگر، برآورد کرده که نرخ رشد اقتصاد ایران در بهار امسال از ۲.۵ درصد با نفت و ۱.۸ درصد بدون نفت عبور کرده است.

اقدام تعجب برانگیز در اعلام نرخ رشد های برآوردشده به جای نرخ رشدهای حساب های ملی مرکز آمار یا بانک مرکزی نوآوری جدیدی است که ممکن است خطرات متعددی برای سیستم انتشار آمارهای ملی کشور داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
رکو د چی شد خلاصه؟
برو اول فرق رکود وتورم رو یاد بگیر بعد بیا نظر بده!!!!!
علی
بابا ولش کن!!! فکر کن!!!
روحانی مچکریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ایرونی
ای بابا اینقدر به این دولت گیر ندین دیگه!
مگه نمیدونین دوران آمارهای دروغ به سر اومده؟
دولت راستگویانه ها!!
Iran, Islamic Republic of
ای خدا! چقد میگفتن دروغ دروغ. حالا دلم میخواد یکی ازشون بپرسه پس چی شد؟؟؟؟؟؟
کاظم
ازرکود خارج. شديم وارد کسادى شديم!!!!!
Iran, Islamic Republic of
آخه کدوم آدم عاقلی تحقیقات سری زمانی رو برای یک سال و چند ماه ملاک یک تحقیق اقتصادی و اعلام یک خبر مهم مثل عبور از رکود قرار می دهد