جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲
پشت‌پرده مرغ‌های مشکل‌دار

بازار مرغ در دست شرکت انگلیسی!

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 375715
کف روی آب مرغ در زمان طبخ آن نشان‌دهنده آنتی‌بیوتیک است که این موضوع ضررهای سنگینی به سلامت و بهداشت مردم وارد آورده و بیماری‌های مزمن، عفونتی و ریوی را بالا می‌برد.
بازار مرغ در دست شرکت انگلیسی!
گروه اقتصادی جهان نيوز: باورش کمی سخت است اما دارد روی می‌دهد و دیری نمی‌گذرد که تنها مجتمع مرغ لاین جهان اسلام برای همیشه از بین برود. خبرش را که شنیدم، نپذیرفتم و ترجیح دادم برای بررسی بیشتر و درست یا نادرست بودنش با محمدحسین انصاری‌فرد، مدیرعامل مجتمع مرغ لاین آرین گفت‌وگو کنم اما بهتر است قبل از ورود به متن، مقدمه‌ای درباره این نوع مرغ و مجتمع آن بخوانیم.

به‌طور کلی در دنیا ۸ مجتمع لاین طیور وجود دارد که یکی از آنها در ایران است. به زبان دیگر در جهان اسلام فقط یک مجتمع مرغ لاین هست. کشورهای هند، برزیل، آلمان، هلند، آمریکا، انگلیس و فرانسه دارای مجتمع مرغ لاین هستند. ساخت مجتمع مرغ لاین آرین از سال ۱۳۶۲ در منطقه بکر جنگلی بابل‌کنار(جنوب بابل) به وسعت ۱۱۳۷ هکتار آغاز و تا سال ۱۳۶۹ ادامه پیدا کرد.

کار ساخت در همین سال به پایان رسید و فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر این مجتمع ۱۵۰ هزار مترمربع بنای مسقف و ۴ خط تولید لاین به صورت A، B، C و D دارد. خط A و B خط پدری با ویژگی افزایش وزن و تولید بوده و خطوط C و D خط مادری است که به منظور افزایش تولید تخم‌مرغ طراحی شده‌اند. ترکیب این ۴ خط یعنیABCD خط مرغ گوشتی ‌نامیده می‌شوند. در مجتمع مرغ لاین آرین، مرغ اجداد تولید می‌شود. از هر مرغ لاین، ۴۰ مرغ اجداد گرفته می‌شود. از هر مرغ اجداد،۸۰ تا ۸۵ مرغ مادر و از هر مرغ مادر، ۱۲۰ تا ۱۳۰ مرغ گوشتی تولید می‌شود. دوره‌های تولیدی مرغ‌ها از لاین تا گوشتی در هر مرحله حدود ۶۰ هفته زمان می‌برد. اکنون خط تولید لاین حدود ۳۰ هزار مرغ دارد.

مدیرعامل مجتمع مرغ لاین آرین در گفت‌وگو با «وطن امروز»‌ در این باره می‌گوید: اکنون این مجتمع زیر نظر معاونت دام و طیور قرار دارد و چون یک مرکز تولیدی و تحقیقی است، بودجه‌های مصوب سالانه دارد. انصاری‌فرد با اشاره به پیشینه راه‌اندازی این مجتمع افزود: هدف از راه‌اندازی مجتمع این بود که در اینجا اجداد را تولید کنند، سپس مرغ اجداد و مادر را به مزارع اقماری تبریز، قزوین، مشکین‌آباد و حصارک کرج بفرستند تا از آنجا به صورت مرغ مادر و گوشتی بین مرغداری‌های کشور توزیع شود.

وی ادامه داد: از طریق این ۴ مزرعه، مرغ‌ها بین حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ مرغداری مادر توزیع شده و پس از آن به ۲۴ هزار مزرعه مرغ گوشتی سراسر کشور ارسال می‌شد تا در آن سال‌ها بالغ بر ۵/۱ میلیون تن گوشت مرغ تولید شود. در حال حاضر تولید مرغ گوشتی به بالای ۲ میلیون تن می‌رسد.

مدیرعامل مجتمع مرغ لاین آرین در ادامه این گفت‌وگو اضافه کرد: از سال ۱۳۷۱ اولین گله‌های مرغ اجداد به مزارع اقماری رفتند و این وضع مطلوب را مجتمع آرین تا سال ۱۳۸۰ ادامه داد و حدود ۸۵ درصد مرغ گوشتی کشور را تامین می‌کرد اما اتفاقی رخ داد که معادلات را به هم زد.

انصاری‌فرد درباره این رویداد گفت: در سال‌های ۸۰ - ۷۹ شرکت‌های خارجی بویژه شرکت «راس» انگلیس از راه می‌رسند و درخواست می‌کنند ۱۰ درصد سهم بازار مرغ را در اختیار بگیرند. این سهم واگذار می‌شود اما آنچه در ادامه پیش می‌آید این است که آرین را از گردونه خارج می‌کنند.

وی درباره دلایل خروج آرین از گردونه بازار مرغ اظهار داشت: متاسفانه نیروهای شاغل تحمیلی به آرین از همان سال‌ها افزایش پیدا می‌کند و در مزارع اقماری نیز چنین وضع اشتغال اجباری و تحمیلی تشدید می‌شود در حالی که شرکت انگلیسی «راس» با حداقل نیرو و هزینه‌ها کار می‌کند و قیمت تمام‌شده‌اش پایین می‌آید. به گفته انصاری‌فرد، راس انگلیس تحت عنوان شرکت زربال کار خود را در منطقه آمل شروع می‌کند؛ شرکتی که هزینه‌های تمام شده پایین‌تری دارد اما این همه ماجرا نیست، چرا که تا سال ۱۳۸۰، مرغ‌های با وزن بالاتر از ۲ کیلوگرم به بازار عرضه نمی‌شد ولی راس(شرکت زربال) اقدام به عرضه مرغ‌های بالای ۲ کیلوگرم به بازار مصرف کرده و سلیقه و ذائقه ایرانی‌ها را تغییر می‌دهد.

انصاری‌فرد در این باره ادامه داد: راس، نژاد مرغی را وارد ایران می‌کند که بیشتر چاق می‌شوند در نتیجه بازار و کشتارگاه‌ها را به این سو می‌برد و آنقدر میل بازار به طرف مرغ سنگین و ارزان‌تر، تغییر می‌کند که مرغ لاین آرین از ابتدای دهه ۸۰ وارد سرازیری کاهش تولید و افزایش هزینه‌ها و در نتیجه زیان‌دهی شده اما از آن سو راس بازار را تسخیر کرده و درآمدهای را افزایش می‌دهد. متاسفانه لاین ‌آرین روی مشتری‌مداری هم کم‌کاری می‌کند درحالی که راس هم اعتماد مردم و مرغداران را نسبت به لاین از بین می‌برد.

وی خاطر نشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی وقت با توجه به زیان‌ده شدن لاین آرین، تصمیم به فروش مزارع اقماری در سال‌های ۸۰ و ۸۱ می‌گیرد و در این میان آسیب‌پذیری آرین را بشدت بالا می‌برد، در حالی که با تعدیل نیرو در مزارع اقماری‌ و مجتمع آرین، در همان زمان می‌شد مشکل را حل کرد. وی با اظهار تاسف از این موضوع ادامه داد که تصمیم‌گیری کارشناسانه عمیقی درباره فروش اقماری‌ها گرفته نشد این در حالی بود که در سال ۱۳۸۰، مجتمع زیر نظر شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهادکشاورزی قرار داشت که خود این شرکت دچار بدهی سنگین بانکی و ورشکسته شده بود.

مدیرعامل مجتمع مرغ لاین آرین با بیان اینکه دامنه تغییرات متولی‌گری لاین به همین جا پایان نمی‌یابد، افزود: متولی لاین به مرور تغییر می‌کند. از شرکت پشتیبانی امور دام به معاونت دام و طیور واگذار ‌شده و معاونت هم آن را به شرکت نهاده‌های دامی جاهد ‌سپرد تا هزینه‌های آرین را تأمین کند. به گفته وی، این داستان تا سال ۱۳۹۰ ادامه پیدا کرده و از آن پس با شروع مشکلات اقتصادی در کشور و تشدید تحریم‌ها، تخصیص‌های سالانه بودجه بشدت کاهش پیدا می‌کند، طوری که در سال ۹۱ و ۹۲ بودجه سالانه زیر ۵۰ درصد تخصیص پیدا می‌کند و از آن طرف با افزایش بازنشستگی‌های مجتمع، هزینه‌های بالایی سربار مجتمع آرین می‌شود، چراکه بودجه‌ها برای سنوات بازنشستگی‌ها پرداخت شده و در عمل ریالی نصیب تولید نمی‌شود.

وی معتقد است لاین آرین هم‌اکنون نیازمند راه‌اندازی مزرعه اقماری یا مشارکت با اقماری‌ها ست، چراکه در حال حاضر شرکت راس ۸۵ درصد بازار را به صورت انحصاری در اختیار دارد و به برخی مرغداری‌های مادر تا ۲۰ ماه نوبت می‌دهد و حتی به مرغداری‌ها هشدار داده چنانچه یک مرغداری از جای دیگر مرغ مادر بگیرد در فهرست سیاه راس قرار می‌گیرد.

به تاکید انصاری‌فرد، زربال بازار را به طور کامل انحصاری کرده و هر طور بخواهد با مرغداری‌ها رفتار می‌کند. مدیرعامل مجتمع مرغ لاین آرین معتقد است کشتارگاه‌ها را باید به طرف جوجه‌های زیر ۳۸ روز یا ۲ کیلوگرم برد تا لاین به دلیل ضریب رشد بالایی که دارد هم سود بالایی را به مرغدار بدهد و هم مصرف‌کننده، مرغ سالم‌تری را مصرف کند.

وی تاکید کرد: یکی از خیانت‌های راس در حق مردم ایران این است که برخلاف روال دنیا، ذائقه مصرف را از مرغ‌های کم‌وزن و زیر ۳۸ روز به سمت مرغ‌های سنگین و بالای ۴۲ روز برد.

انصاری‌فرد خاطرنشان کرد: بیماری‌های طیور از روزهای۳۵ و ۳۶ نگهداری مرغ‌ها، ورود می‌کند و بالا می‌رود. وی هشدار داد: انواع مرغ‌هایی که اکنون به بازار می‌آید این خطر وجود دارد که آلوده به آنتی‌بیوتیک هستند و از آنجا که دوره خروج آنتی‌بیوتیک یک ماه است و مرغ‌ها نیز پس از تزریق آنتی‌بیوتیک به آنها این مدت را نمی‌گذرانند در نتیجه آلوده هستند. وی در این باره اضافه کرد که کف روی آب مرغ در زمان طبخ آن نشان‌دهنده آنتی‌بیوتیک است که این موضوع ضررهای سنگینی به سلامت و بهداشت مردم وارد آورده و بیماری‌های مزمن، عفونتی و ریوی را بالا می‌برد.

به تاکید وی، در دنیا مرغ‌های زیر ۳۵ تا ۳۶ روز پرورش و با وزن ۳/۱، ۴/۱ یا ۶/۱ کیلوگرم تولید و به بازار عرضه می‌کنند که مرغ لاین ایران چنین خصوصیاتی را دارد و می‌تواند این کار را بکند و از راس جلو می‌زند. وی اضافه کرد: هم‌اکنون مجتمع مرغ لاین آرین به حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی و نوسازی نیاز دارد در حالی که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ فقط مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای این مجتمع بودجه تصویب شد که آن هم در ردیف بودجه‌های متفرقه قرار گرفت و در آن زمان هم دولت دهم زیر بار نرفت.

انصاری‌فرد با بیان اینکه حدود ۱۹ ماه است که به طور مداوم مشکلات بزرگ‌ترین مجتمع مرغ لاین ایران و جهان اسلام را به مسؤولان مربوط گوشزده کرده‌ایم اما پاسخی دریافت نکرده‌ایم، گفت: گویا مسؤولان می‌خواهند این مجتمع به سمت نابودی برود. به گزارش «وطن امروز»، انصاری‌فرد

پس از این گفت‌وگو به علت افزایش مشکلات مجتمع از سمت خود استعفا داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
والا ما هر چی میخوریم یا آلودست یا سرطان زاست خدا آخر و عاقبتمون رو بخیر کنه
ازوزارت بهداشت تقاضای داریم پیگیری واطلاع رسانی کند