پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۱۲

به مردم اطلاعات بیشتری بدهید/ چرا باید عوامل‌سیا را راه‌بدهیم؟

دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 425511
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل درادامه گفت : اگر درباره مذاکرات هسته ای به مردم بیشتر اطلاعات داده شود به نفع مذاکره کنندگان، ملت و در جهت منافع ملی است.
به مردم اطلاعات بیشتری بدهید/ چرا باید عوامل‌سیا را راه‌بدهیم؟
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری صدا وسیما ، علی اکبر ولایتی در برنامه متن - حاشیه شبکه سه سیما افزود : اینکه جزئیات مذاکرات لحظه به لحظه منتشر شود زیاد مطلوب نیست و باید به آن حدی که به اطلاع مردم برسد بیشتر پرداخته و روابط میان مسئولان مذاکره کننده و مردم بازتر از این شود .

وی خاطر نشان کرد : اکنون تصمیم گیری درباره مسائل هسته ای به عهده دولت است و ما در حد بضاعت کمک می کنیم .

زیاده خواهی آمریکاییها علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات


ولایتی علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات در دور جدید در موعد مقرر را زیاده خواهی آمریکاییها دانست و گفت : بارها در مذاکرات درباره مسائلی به توافق رسیده اند همچون تعداد سانتریفیوژهای فردو که در مذاکرات لوزان پذیرفتند تعداد آنها ۱۰۰۰ سانتریفیوژ باشد و در فکت شیت خود هم آوردند اما در نوبت بعدی مذاکرات دبه کردند و گفتند باید به جای ۱۰۰۰ سانتریفیوژ ۳۵۰ سانتریفیوژ یعنی دو زنجیره کار کند و این خلاف آنچه بود که قبلاً توافق کرده بودند .

وی افزود : پیش از این نیز آنها از طریق یکی از کشورهای منطقه که با ما رابطه دوستی دارد قول داده بودند که حق غنی سازی ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را بپذیرند و سپس مذاکراتی در عمان میان وزیر خارجه ایران و آمریکا صورت پذیرفت .

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد : آنها سپس در جلسات ۱+۵ از آنچه در آنجا قرار گذاشته بودند از مواضع خود عقب نشینی کردند و عذرشان این بودکه دوستان ما این تعهدات را قبول نمی کنند در حالیکه قبلاً اعلام کرده بودند که آنچه ما می گوییم به نمایندگی از ۱+۵ است .

وی گفت : آنها در اجلاس ژنو در پشت درب های بسته حرف های شیرین زدند و خوش و بش کردند اما به محض آنکه از آنجا بیرون آمدند ، وزیر خارجه آمریکا که خیلی وقت ها صداقت در او دیده نمی شود علیه ایران مصاحبه کرد ضمن اینکه او فردی نیست که در آمریکا تصمیم گیر جدی باشد یا از ناتوانی آمریکا از اجرای گزینه نظامی در ایران خبر نداشته باشد اما این بلوف را می زند که گزینه نظامی روی میز است .

ولایتی افزود : این قضیه تبدیل به مضحکه شده است زیرا آنها اگر می توانستند مداخله نظامی کنند لحظه ای تردید نمی کردند همانطور که بی درنگ به افغانستان و عراق حمله کردند .

آمریکا هیچ وقت قابل اعتماد نیست


مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با تاکید بر اینکه آمریکا هیچ وقت قابل اعتماد نیست گفت : نه اوباما و نه اسلاف او هیچگاه بعنوان دوست جمهوری اسلامی ایران به حساب نمی آیند .

وی گفت : مذاکرات باید ادامه پیدا کند اما باید احتیاط های لازم مد نظر ما باشد یعنی اگر آنها قولی بدهند و اجرا نکنند ما نیز باید در مقابل آن اهرمی داشته باشیم و توازنی میان ما و آنها برقرار باشد .

ولایتی افزود:نباید اینگونه باشد که ما تعهدات خود را انجام دهیم و بعد ماموران آژانس بیایند و بررسی کنند و تحریم ها به تدریج برداشته شود بلکه از ابتدا قرار بوده است برداشتن تحریم ها و محدود کردن امکانات هسته ای همزمان باشد .

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : ما باید هوشیار باشیم و مذاکره کنندگان که افراد با تجربه ای هستند و زحمات زیادی هم کشیده اند سعی کنند حداکثر مراقبت را داشته باشند .

ولایتی گفت : اگر ما می گوییم تحریم ها به یکباره برداشته شود برای این است که طرف مقابل قابل اعتماد نیست و هر کجا که بتواند دبه می کند ضمن آنکه علت دیگر آن است که بهانه می گیرند و موضوع حقوق بشر ، موشک های بالستیک و حمایت از تروریسم را مطرح می کنند .

وی افزود : آنها حمایت ما از عراق ، سوریه ، حزب الله و حماس را حمایت از تروریسم می نامند و می گویند که ما نباید موشک بالستیک که وسیله ای دفاعی است داشته باشیم در حالیکه کشورهای پیرامون ما همه موشک بالستیک دارند .

ملت ایران اجازه به خلع سلاح دفاعی نمی دهد


رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ملت ایران اجازه به خلع سلاح دفاعی نمی دهد گفت : ما برای امکانات دفاعی خود از آمریکایی ها اجازه نمی گیریم و هر آنچه صلاح بدانیم در دفاع از خود عمل می کنیم .

ولایتی تصریح کرد : ما اجازه بازرسی از مراکز نظامی را نمی دهیم چون حفظ قدرت بازدارندگی ایران با امکانات دفاعی کافی برای ما حیاتی است و یکی از مضراتی که ممکن است متوجه ما شود در این بازرسی هاست .

وی گفت : آنچه مسلم است ما می خواهیم انرژی صلح آمیز هسته ای داشته باشیم و با مجامع بین الملل تعامل برقرار کنیم اما اینگونه نیست که از منافع حیاتی خود برای خوشنودی آمریکایی ها بگذریم .

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت : ما چرا باید مراکز نظامی خود را در معرض بازدید بازرسان آژانس قرار دهیم زیرا بی تردید، عده ای از آنها عوامل سیا هستند .

وی گفت:حرکات وتصمیمات مدیر کل فعلی آژانس نشان نمی دهد که اختیارات یا استقلال عمل آقای البرادعی را داشته باشد .

آمانو ضعیف ترین رئیس آژانس در تاریخ این نهاد است


ولایتی تصریح کرد : آمانو ضعیف ترین رئیس آژانس در تاریخ این نهاد است و هر چه آمریکایی ها بگویند تکرار می کند .

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هدف طرف مقابل را از مصاحبه با ۲۳ نفر از دانشمندان هسته ای کشور شیطانی خواند و افزود : نخستین برداشتی که از این موضوع می شود تحقیر دانشمندان ماست و سوال از آنها به معنای بازجویی است از طرف دیگر آنها اگر بتوانند دانشمندان هسته ای ما را ترور می کنند .

ولایتی تاکید کرد: اگر آنها ما را تحقیر کردند ما نیز باید آنها را تحقیر کنیم .

وی در پاسخ به این پرسش که در مذاکرات هسته ای فعلی چه مقطعی از تاریخ را به یاد می ‌آورید گفت : این مذاکرات یادآور مذاکرات ایران و عثمانی است که منجر به قطعنامه ارز الروم شد .

ولایتی افزود افزود: امیرکبیر سه سال در ارزروم معطل این مذاکرات سخت و نفس گیر شد اما با پایمردی منافع کشور را تامین کرد .

مشاور مقام معظم رهبری در اموربین الملل گفت: ما به امید اینکه به نتیجه برسیم مذاکره کرده ایم وگرنه مذاکره بدون چنین هدفی بیهوده است.

ولایتی افزود: همانطوری که در مذاکرات ایران و عراق پس از پایان جنگ دو سال درگیر مذاکره بودیم که در این مذاکرات آقایان روحانی ، ظریف و تخت روانچی جزو مجموعه ما بودند و این مذاکرات با پایمردی جمهوری اسلامی ایران به نتیجه رسید .

معارضین نمی توانند حکومت سوریه را ساقط کنند


مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل گفت: من با اطمینان می گویم که اینطور نیست که معارضین در سوریه پیشروی کنند و مناطق دیگر را بگیرند و حکومت ساقط شود .

علی اکبر ولایتی در برنامه" متن - حاشیه" یکشنبه شب شبکه سه سیما افزود : آنچه که در منطقه بعد از موج بیداری اسلامی در کشورهای تونس ، مصر ، یمن و بحرین اتفاق افتاد این بود که آمریکایی ها ،اسرائیلی ها و مرتجعین منطقه پاتکی زدند و آن این است که عده ای تروریست را از اروپا و آمریکا اجیر کردند .


وی گفت : ابتدا عده ای از مردم سوریه حرفهایی داشتند و آقای بشار اسد سعی کرد به حرف های آنها توجه کند اما کم کم در میان آنها افراد مسلحی پیدا شد که انفجارهای کور و وحشتناکی انجام دادند و وضعیت بین مردم عادی به این صورت شد که اکنون مشاهده می کنید .

ولایتی اظهار داشت: انجام چنین کاری در تاریخ معاصر بی سابقه است و این کار ابتدا در سوریه امتحان شد و بعد به سراغ عراق رفتند و حالا به شکل دیگری به سراغ یمن رفته اند .

وی افزود : این طراحی را آمریکایی ها به همراه متحدان غربی و صهیونیست ها برای منطقه انجام داده اند و پیش بینی و ارزیابی ما این است که سوریه یک حلقه از حلقه های طرح های آنها برای تسلط ، تجزیه و ساقط کردن حکومت قانونی در کشورهای خاورمیانه، غرب آسیا و شمال آفریقاست .

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصحلت نظام ادامه داد: با توجه به سابقه ای که بشار اسد در مبارزه با اسرائیلی ها وحمایت از فلسطینی ها و لبنانی ها دارد طبیعی است که کسانی ضد او و اهداف او نیز عمل کنند .

بشار اسد زیر بار تطمیع ملک عبدالله برای جدا شدن از ایران و خط مقاومت نرفت

ولایتی گفت : بشار اسد زیر بار تطمیع ملک عبدالله پادشاه اسبق عربستان سعودی برای جدا شدن از ایران و خط مقاومت نرفت واکنون نیز با پایمردی کامل ایستاده و نگذاشته است که کشور بسیارمهم عربی و اسلامی سوریه ساقط یا تجزیه شود .

وی افزود: نبرد سوریه با معارضین بسیار سخت و نفس گیر بوده و فراز ونشیب زیادی داشته است و بسیاری از مناطق دست به دست شده است اما اینگونه نیست که حکومت سوریه ساقط شود .

جمهوری اسلامی ایران در کنار متحدان اصیل خود در منطقه می ماند


ولایتی با بیان اینکه این حکومت و حامیانش مثل حزب الله ، ایران و عراق پایداری خواهند کرد گفت : موضوع سلسله طرح های دشمنان برای مقابله با حکومت ها و مردم کشورهای اسلامی آغاز کار است و تحلیل ما این است که آمریکایی ها این سبک را انتخاب کرده اند که عمال آنها در منطقه مثل بعضی از حکام منطقه آلت اجرای مقاصد شوم آنها هستند .

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل یکی از اهداف سفر خود به سوریه و لبنان را ایجاد هماهنگی در محور مقاومت ذکر کرد وگفت : هم اکنون متحدان اصیل ما در منطقه درحال مقابله با مجموعه ای از متحدان هستند که در مقابل اهداف ما قرار دارند .

ولایتی افزود:جمهوری اسلامی ایران در کنار این متحدان است زیرا آنچه که در حال رخ دادن است سرنوشت مشترک همه ما در منطقه است و هیچ کشوری در این منطقه و شمال آفریقا مصون از این تعرضات نیست، از آسیای مرکزی گرفته که به خاطر وجود داعش آبستن حوادث است تا افغانستان که داعشی ها با طرح آمریکایی ها در شمالش تجمع کرده اند تا علیه استان مسلمان نشین سین کیانگ چین تحرک کنند .

وی افزود : در همه این مناطق و کشورهای دیگری همچون عراق ، سوریه ، لبنان ، یمن و پاکستان برنامه متحدالشکل و زنجیر واری وجود دارد و دیگران خواسته یا ناخواسته این صف بندی را ایجاد کردند که گروهی حامی منافع آمریکا واسرائیل اند و گروهی جزو گروه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران است .

ولایتی در پاسخ به این پرسش که چرا به کشورهای دیگری مثل قطر حمله نمی شود گفت : قطر به هر آنچه آمریکایی ها می گوید عمل می کند و پایگاه آمریکایی ها در این کشور است .

وی افزود : قطر تنها کشوری است که اجازه داده است آمریکایی ها پایگاه نظامی داشته باشند و هیچ هزینه ای از آنها دریافت نمی کند .

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود : بحرین نیز مرکز ناوگان پنجم آمریکاست و درجهت اهداف آمریکایی ها حرکت می کند بنابراین باورکردنی است که دولت قطر در سرزمین های اشغالی فلسطین برای سکنه یهودی سرزمین های اشغالی شهرک هایی بسازد .

ولایتی درباره موضع وزارت خارجه در قبال تحولات یمن گفت : اکنون دستگاه دیپلماسی ما اشتغال مهمی دارد و آن هم مذاکرات هسته ای است که آقای ظریف و همکارانش در چارچوبی که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده اند با تمام توان کار می کنند .

وی افزود : اینگونه نیست که از موضوعات یمن غفلت شده باشد اما ضرورتی ندارد نوع تماس و ارتباط با مردم یمن و کسانی که برای استقلال خود مبارزه می کنند از حوثی ها گرفته تا گروه علی عبدالله صالح مشخص شود .

ایران از هیچ کمکی به غیر از کمک تسلیحاتی به مردم یمن دریغ نکرده است


ولایتی گفت : ما از آنها حمایت می کنیم و بخشی از کمک هایی که ارسال می کنیم آشکار است و بخشی مشخص نیست و ایران از هیچ کمکی به غیر از کمک تسلیحاتی دریغ نکرده است زیرا همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند آنها نیازی به تسلیحات ما ندارند .

وی اظهار داشت : در یمن از قدیم به ازای هر نفر دو اسلحه وجود داشته است یعنی در این کشور با کمتر از ۳۰ میلیون جمعیت ۷۰ میلیون اسلحه انفرادی در دست مردم است .

ولایتی گفت : همه تحولات منطقه از جمله یمن زمان بر است اما در نهایت پیروزی از آن مردم یمن است .

وی اضافه کرد: مردم یمن باوجود تعداد زیاد شهید و مجروح در برابر بمباران سعودی ها ایستاده اند و هر چه عربستان سعودی این کار خود را ادامه دهد در ذهن مردم یمن حس انتقام گیری از سعودی ها بیشتر می شود و آنها با این اقدام خود مردم یمن را منسجم تر می کنند .

ولایتی تصریح کرد : اگر عربستان تلاش می کند یمن دوباره به دست مزدورانش بیافتد هیهات است .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برای گفتن شعارهایی مثل"امریکا قابل اعتماد نیست" خیلی دیر است خیلی دیر...
اون روزی که باید عمل می کردین گذشت جناب ولایتی گذشت و افسوس...
بصیرت همون چیزی که توابین در واقعه کربلا نداشتن
ما زیاران چشم یاری داشتیم
56
ولایتی : "اگر درباره مذاکرات هسته ای به مردم بیشتر اطلاعات داده شود به نفع مذاکره کنندگان، ملت و در جهت منافع ملی است"
..
هی ...منافع ملی؟!
اعتماد و دل بستن به غرب اسرائیل زده اشتباه بود و ادامه این فرآیند اشتباهتر و تنها راه برون رفت از آن ااعتراف به آن است که آن هم شجاعت می خواهد "شجاعت"!
«به دامن اسلام برگردید»
ARDAD
United Kingdom
حضرت آقا از ابتدا فرمودند؛ به مذاکرات خوشبین نیستند و دلایل آن را که بعدا مورد اشاره قرار دادند عبارتند بوداز اینکه امریکا اهل خدعه و نیرنگ است قابل اعتماد نیست صادق نیست و...خوب مصادیق این گفته های رهبر فرزانه می شود مطالبی که آقای ولایتی در خصوص دبه کردن امریکایی مورد اشاره قرار دادند . من معتقدم ضرر توافق هسته ای بیش از منفعت آن است چون دوباره ما را به درآمد فروش ((نفت ))وابسته می کند چیزی که می توان از آن به ((مرگ خاموش اقتصاد ))یاد کرد خوب تحریم هستیم فرصتی خوبی است که به خودمان متکی شویم و فرض نماییم اصلا نفتی نداشته ایم حالا باید از گشنگی بمیریم یا دست به دامان امریکا شویم
Iran, Islamic Republic of
آن 30/49 درصدی که به این دولت رای ندادند، قطعابه بی اعتمادی آمریکا رای دادند ولیکن شما در مناظرات با یک بدل و گل به خودی کاری کردید که ... پس لطفا عواقب کار خود را قبول کنید تا علاوه بر موارد قبلی، حس عدم مسئولیت پذیری در مورد شما نزد مردم تقویت نشود.
اقای ولایتی این اتفاقات نتیجه عملکرد شما در انتخابات 92 است
ولی هنوز دیر نشده باید وحدت را ایجاد کرد
کاملا باشما موافقم
محسن
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا ایشان فراموش کردند که باید مذاکره کنند وبیانیه ندهند....
Iran, Islamic Republic of
حالا که خودشون سرکار هستند دانستن حق مردم نیست اما اگه اگه کس دیگه ای باشه دانستن خواستن توانستن و ... حق مردم است
علی
United Kingdom
آقای دکتر! اینکه آمریکادشمن غیرقابل اعتمادماست راماهم می دانستیم اماایکاش درمناظرات سال 92برخی ازکسانی که ازانهاانتظارنمی رفت برسردکترجلیلی آوارنمی شدندکه : مذاکره فقط بیانیه خواندن نیست وبایدبادنیا تعامل کرد!!!!!
اقای ولایتی کاش درمناظره انتخابات ریاست جمهوری سال 92با دکتر جلیلی مصلحت نظام وجمهوری اسلامی را ملاک قرار می دادی نه ...
مجتبی
چی؟!
زیاده خواهی آمریکاییها علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نمیتونم هضم کنم برخی ها چطور شب سر بر بالین می گذارند درحالی که......هیچ ولش کن