شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۹
۶۷
سوالات بی‌پاسخ از آقای ظریف؛

وقتی‌ظریف‌برای‌اثبات خودازاحمدی‌نژاد هزینه‌می‌کند/ چگونه دولتی که در تمام امور بد بود حالاخوب شد؟!

شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب: 425214
اگر دولت‌های گذشته به این سطح گسترده از زیاده‌خواهی‌های غرب پاسخ مثبت داده و کوتاه آمده‌اند پس چرا اکنون در نقطه صفر از مذاکرات هستیم و آن چه که غرب نام ابهام بر آن می‌گذارد پابرجاست؟
وقتی‌ظریف‌برای‌اثبات خودازاحمدی‌نژاد هزینه‌می‌کند/ چگونه دولتی که در تمام امور بد بود حالاخوب شد؟!
گروه سیاست جهان نيوز ـ سید یوسف آل‌داود: محمد جواد ظریف روز دوشنبه از اجازه دولت سابق برای مصاحبه‌ با دانشمندان هسته‌ای کشورمان توسط مأموران آژانس خبر داد. ظریف معتقد است در آن دوران با افراد مختلف در ایران مصاحبه شده است و حتی ماموران آژانس از مراکز و اماکن مربوطه بازدید کردند، اما هیچ ابهامی پیدا نشد. هرچند پاسخ دفتر احمدی‌نژاد درخصوص کذب بودن سخنان ظریف باز فضا را به سمتی هل داد که دو طیف افراطی موافق و مخالف مذاکرات به تقابل بپردازند اما سؤالاتی در این میان وجود دارد که لازم است از طرف تیم مذاکره کننده پاسخ داده شود.

فرض را بر این می‌گذاریم این قبیل مصاحبه‌ها و بازرسی‌ها در زمان احمدی‌نژاد هم انجام شده است وقتی طرف غربی علنا عنوان می‌کند که ایران نظام بازرسی‌های بی‌سابقه‌ای را پذیرفته است یعنی قائل به این است که اگر این بازرسی‌ها در جهان بی‌سابقه نباشند لااقل در ایران بی‌سابقه هستند. هیچ‌کس منکر این موضوع نیست که بازرسان آژانس سابقا از فردو بازدید کرده‌اند و جزئیات این بازرسی‌ها بارها به وسیله رسانه‌ها در اختیار افکار عمومی قرار گرفته است اما بازرسی بی‌سابقه‌ای که مقامات آمریکایی آن را مطرح می‌کنند باعث نگرانی داخلی شده است.

از مجموع سخنان مقامات آمریکایی و آژانس این طور فهم می‌شود که تیم مذاکره کننده غربی توقع دارد بدون هیچ ممانعتی از هر نقطه‌ای در کشور بازدید کند و برای تسهیل این مطالبه‌اش موارد بی‌شماری را در بندهای بیانیه لوزان گنجانده که اجازه هر سوءاستفاده‌ای را برای بازرسان فراهم می‌کند.

از طرف دیگر نباید فراموش کرد سیاست‌های کلی نظام را رفتار دولت قبل تعیین نمی‌کند و تیم مذاکره کننده که دائما به نظارت جدی و مستقیم رهبر انقلاب بر روند مذاکرات تاکید دارد، فرمایشات ایشان در دانشگاه امام حسین(ع) که صریحا و علنا بر عدم اجازه برای مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای فرمان می‌داد چگونه قابل تفسیر است؟

به نظر می‌رسد برخی تلاش دارند برای شانه خالی کردن از تعهدات و تکالیف، برای افکار عمومی سابقه‌سازی کرده و آنان را در برابر ابهامات گسترده و کارشناسی دست بسته نگاه دارند. باید گفت که اکنون مهم نیست دولت‌های گذشته چه رفتار درست یا غلطی را در موضوع هسته‌ای اتخاذ کردند بلکه آن چه که در حال حاضر دارای اهمیت می‌نماید جلوگیری از یک کلاهبرداری است. غرب می‌خواهد به اسم توافق و به کام جاسوسان اهداف دیگرش را در خاک جمهوری اسلامی پیاده کند.

ضمنا باید گفت اگر دولت‌های گذشته به این سطح گسترده از زیاده‌خواهی‌های غرب پاسخ مثبت داده و کوتاه آمده‌اند پس چرا اکنون در نقطه صفر از مذاکرات هستیم و آن چه که غرب نام ابهام بر آن می‌گذارد پابرجاست؟ این معنای گزیده شدن از یک سوراخ برای دوبار را به ذهن تقریب نمی‌دهد؟

شاید دوباره ضرورت داشته باشد تیم مذاکره کننده را متوجه بخشی از سابقه نه‌چندان مطلوب غربی‌‌ها در عمل نکردن به توافقاتشان کنیم. وقتی در اوج مذاکرات هسته‌ای شاهد اظهارنظرها و رفتارهای مقامات آمریکایی هستیم که نه‌تنها با توافق ژنو و بیانیه لوزان در تناقض است بلکه عملا دهن‌کجی به مذاکرات محسوب می‌شود.

متاسفانه این طور به نظر می‌رسد که برخی افراد در تیم مذاکره قصد دارند مشی سایر بخش‌های دولت را در پیش بگیرند و منطق ضعیف خود در پاسخ به اظهارات کارشناسان را با فرار به سمت دوقطبی احمدی‌نژاد ـ روحانی پنهان نمایند. باید یادآوری کرد که هر آنچه از مذاکرات حاصل شود مرتبط با منافع ملی است و کشاندن آن به عرصه جریانات سیاسی داخلی کاملا غیرمنطقی و بی‌خردانه است.

همه جریانات سیاسی داخلی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب تایید می‌کنند که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و اگر چنین توافقی بر سر مشی آمریکا در رفتار با کشورمان وجود دارد تیم مذاکره کننده باید پاسخ دهد که چه تدابیری اندیشیده تا طرف مقابل روش گذشته خود را تکرار نکند.

زمانی که پس از بیانیه لوزان کارشناسان نگرانی خود را از بندهای قرائت شده اعلام کردند آقایان ظریف، عراقچی و برخی دیگر از کارشناسان؛ منتقدان، مردم و افکار عمومی را به اصلاح در توافق نهایی ارجاع می‌دادند اما ظاهرا هر چه به پایان مدت باقی مانده برای توافق نزدیک می‌شویم قرائت آمریکایی مذاکرات نزدیک‌تر به واقعیت‎‌ جلوه می‌کند.

جالب آنجاست که ایران طی ده سال گذشته تمام تعهدات خود را انجام داده و با این وجود هیچ ابهامی از بازرسان آژانس رفع نشده است و بهانه‌تراشی مقامات غربی یک سیر صعودی بی‌نظیر دنبال کرده است.

توصیه می‌شود آقای ظریف همان‌طور که ادبیات دولتمردان گذشته را تخطئه کرده و سیاست‌گذاری آنان را در تمام امور غیرکارشناسی نامیدند، این بار برای مشروعیت بخشی به عملکرد خود از دولت گذشته هزینه نکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یک سوال از تیم مذاکره کننده هسته ای؛
اگر تیم قبلی و دولت قبلی هیچ دستاوردی نداشته، پس چرا این همه مذاکره می کنید؟! آیا مذاکره برای چیزی که اصلا نبوده و نیست، اصولا کار منطقی و عقلانی است؟! لطفا با این صحبتهای انحرافی بیشتر از این به شعور مردم توهین نکنید.... چون این طور صحبتها یا زیر سوال بردن زحمات! خودتان است یا اینکه اینطور به ذهن متبادر می شود که بیان کننده این انتقادات از تیم قبلی ، خدای نکرده با غرض ورزی و یا از روی مرض ...
Iran, Islamic Republic of
منظور ظريف جان همين دكتر صالحي خودمونه
ايشون هم دانشمنده
اون زمان هم كه وزير خارجه بود بالاخره باهاش مصاحبه شده
شايدم توي راهپيمايي بعضي مهندساي انرژي اتمي مصاحبه داشتن؟
بوده ديگه خلاصه
گير ندين شما
خود محمود هم كه اين همه رو هيچي نگفت حالا صداش دراومده
عجبا!!!
جهان نیوز مغلطه نکن. منظور ظریف اینه:
کسانی که به موضوع مصاحبه با دانشمندان معترضند چرا زمان احمدی نژاد ساکت بودند
Iran, Islamic Republic of
برای همین هم آن مرد بزرگ برای دور کردن جامعه از ایجاد فضای دو قطبی سکوت کرده.

سکوتی سخت و رنج آور البته لازم برای بالا بردن آگاهی مردم از عمق فاجعه.
هر سیاستی را شاید بتوان به احمدی نژاد نسبت داد اما اتهام عقب نشینی و تساهل در برابر استکبار را هیچ کس نمیپذیرد. تنها کسی که اسراییل و امریکا را در جهان بی اعتبار کرد.
مهدی ازپیشوا
آخه میدونیدچیه ؟ظریف هم متوجه محبوبیت حاج محمود شده....
کاظم
احسنت
آقای ظریف و رییس جمهور محترم !مردم به شما رای دادن که عزت وسربلندی وامنیتشان را حفظ کنید نه اینکه هرکجا نا توان شدید پای دولت قبل را وسط بکشید..امنیت ملی را به بهانه های پوچ و واهی به حراج نگذارید
اریا
خواب باشید اینا حاضرند برای توافق از ... هم مایه بزارن چون میدونن اگر توافق نکنن دیگه برای 4 سال دیگه ... ولی با شهامت میگم ول معطل هستند
مهدي رحيمي
همه اعضاي دولت يازدهم فداي يك تار موي احمدي نژاد !
Iran, Islamic Republic of
احمدي نزاد هم فداي من يك نفر
خوب
ایول خوب گفتی ...
هرکجا خراب می کنند ازدولت قبل هزینه می کنند.
Iran, Islamic Republic of
احمدي نزاد ... مگه هزينه كردن داره
شما هنوز به هر بهانه ميخواهيد تطهيرش كنيد
شما براي بدست اوردن قدرت و بالا رفتن از اين نردبان حاظريد از هر ... حمايت كنيد حتي كسي كه در مقابل رهبري ايساتد ( 11 روز خانه نشيني )
علی
بازم به احمدی نژاد. بر فرض محال که جلوی رهبری ایستاد(که نایستاد!)؛ باز مرد بود و حرفش با عملش یکی بود.
نه مثل بعضیا که جلوی مردم و توی تریبون، ادعای ولایتمداریشون گوش فلک رو کر کرده، بعدش "چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند!!"
انتخابات 96 معلوم میشه برو کمی آب یخ بخور
برادر همه ما بد احمدی نژاد هم باد همه شما خوب و ظریف هم خوبتر آی خوبها چرا میخواهید از احمدی نزاد بد الگو بگیرید
اطمینان داشته باش که حامیان احمدی نژاد هم در برخی موضوعات به ایشان انتقاد دارند ولی نباید منکر زحمات و کارهای خوب دولت قبل شد اگر با یک اشتباه خوبی ها را نادیده بگیریم هیچ دولتی را نمیتوان ارزیابی کرد.
Iran, Islamic Republic of
اگر يه بازيكن يكبار گل به خودي بزنه ميگن اشتباه كرده
اما وقتي كار به گل دوم و سوم و چهارم و دريب به خودي اين حرفا بكشه ديگه اشتباه نيست عمديه
كار احمدي نزاد هم دقيفا اينطور بود
محمد
Iran, Islamic Republic of
جهان نيوز چرا توي كامنت ها دست ميبريد .؟؟؟
سانسور تا اين حد يا چاپ نكن يا حق نداري دست ببري در امانت مردم .
اين كاامنت من بود برادر
حتي به اين كامنت هايي كه منتشر كرديد شك دارم نكنه اينها رو هم خودتون مينويسيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حاضر،
ایستاد،
دلبندم املا تمرین کن!!
علی
همین که دکتر ظریف حال جهان نیوز را گرفته خیلی حال میده ، در ضمن در قضیه بالا حق با دکتر ظریف هست
محسن انحرافی
این حرفها نشان می دهد کفگیر دولتیان به ته دیگ خورده و می خواهند یک مقصر پیدا کرده بازی کاملا باخته را به گردن دیگران بیاندازند . واگر بتوانند....
بابا محمود تموم شد رفت بس کنید دیگه اسمشو نیارید
محسن
همون طوریکه برای شما همه دولت قبل خوب بود حالا می خواین بگین سیاست اقتصادی دولت بده می گین مثل دولت قبل داره اشتباه می کنه! اینم جوابت
راست میگه دیگه. شما سایت های به اصطلاح اصولگرا هروقت میخواهید به یکی از کارهای این دولت انتقاد کنید میگید دولت داره راه دولت قبل را میره. دولت داره اشتباه احمدی نژاد را تکرار میکنه ..
خوب ظریف هم از شما یاد گرفته!
سلام علیکم
با اجازه میخواستم مطلبی رو گفته باشم. روزهای انقلاب ۲۳ سالم بود. میدون ژاله پر از دود باروت و ناله و خون. ناله ها معلوم بود ناله های اخره. خیلی ها هم دیگه ناله نمیکردن و روی اسفالت افتاده بودن. رفیق ما از بچه های پلی تکنیک تیر خورده بود. دولا دولا رفتم طرفش دستم رو گذاشتم زیر سرش تا رو اسفالت تباشه. اخرین حرفش این بود: داداش مارو یادت نره! از اون روز کینه اونایی رو که مملکت رو خوان یغما میبینن و جاه و مقام واسشون از عزت و شرف مهمتره به دل گرفتم و قسم خوردم نذارم خون شهید پایمال بشه جتی اگه شده با نوشتن دو سطر
والسلام
جناب ظریف! آن مرد که در مقابل زورگوییهای استکبار ایستادگی می کرد رفت. شما بگید خودتون چکار کردید؟؟؟!
....
عوض شفاف کردن فضا برای مردم، دنبال جوسازی هستند !!!
آن مرد که خواب بازرسی از مراکز نظامی ایران را برای غربیها تبدیل به کابوس کرده بود، رفته است!
اولا"که در دولت قبل بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان پذیرفته نشده بود و ثانیا"بر فرض مثال هم پذیرفته شده بود این دولت که همه طرح های مفید دولت قبل از جمله مسکن مهر و یارانه ها و سهمیه بندی بنزین و غیره را معلق کرد این طرح را هم باید معلق نماید نه از آن دفاع نماید !
Iran, Islamic Republic of
آخه عزيز به هر چهار ديواري كه اطميناني هم بهش نيست و معلوم نيست كه چي ساختن و از همه جاش كم گذاشتن و از مصالح و لوازم بي كيفيت استفاده شده نميشه گفت كه مسكن مهر دكتر روحاني خيلي كار بجا و درستي كرده كه جلوي اين طرح رو كه به اقتصاد مملكت هم آسيب زده گرفته است و در مورد يارانه و بنزين هم قانون رو اجرا كرده از اولش هم قرار نبود به همه يارانه تعلق بگيره اما احمدي نژاد اينجا هم قانونشكني كرده و براي اينكه سر و صداي مردم درنياد به همه يارانه داد و اين دولت رو گرفتار كرده اون موقع قرار بود دهك بندي بشه و تقريبا همه راضي بودن اما حالا پولدارها هم كه نيازي به اين يارانه ندارند ناراضي شدند كه ما هم سهمي داريم آخه بدبختها اين سهم اندك به چه درد شما ها ميخوره بذاريد به فقير و مستمندان برسه
مستاجر نکشیدی که از مصالح مسکن مهر ایراد میگیری!
Romania
جهان جان ، حقيقت تلخه... وقتي بعضي در مجلس نه شان مجلس را نگه ميدارند و نه نمايندگي ملت را ، بايستي از اندوران را هم ايشان ياد كند چون انموقع براي شما و بقيه دلواپسان مبني و مرجع است ... جوابيه دفتر ايشان كاملاً گوياست ، كمي أنصاف به هيچكس صدمه نخواهد زد ...أنصاف داشته باشيد ...
Romania
بــــــــــــله... از وقتی که "آن مرد رفت"...
شجاعت و شهامت و درایت و استکبارستیزی و اتکا به داخل و رشد علمی و غرور و افتخار ایرانیان هم از دولت رفت
....
مهدي از مشهد
سلام عليكم
زنده باد محبوب ترين وشجاع ترين و مردمي ترين رييس جمهور تاريخ دكتر احمدي نژاد.
بحث ظریف این بوده که نگرانان و دلواپسان چرا قبلا و از بازجویی های آژانس در دولت قبل نگران نشدند و چیزی نگفتند.

ضمنا نظر شما و کارشناسانتان نظر مردم ایران نیست.

ظریف و عراقچی پیرو ولی فقیه اند. بچه های انقلابند. تهمت نزنید و توهین نکنید.
Iran, Islamic Republic of
شما کارشناسید؟!!
خط اخرت هم دردآوره.
اگه اینا پیرو ولی فقیه بودن که ایشان در هر جلسه ای چرا باید خطوط قرمز را بارها تکرار کنند؟ چرا باید اظهار نگرانی کنند؟...
ظریف مجبور بوده ...
... بابا اگرم اون موقع اجازه داده شده باشه فقط بازدید بوده در حالیکه تلاش هسته ای با تمام توان ادامه داشت فقط همین. نه اینکه تمام هسته ای متوقف و تقزیبا نابود شده باشه و بعد تعلیق تحریمها منوط به نتیجه ی اون بازرسیها بشه تفاوت ایندو از زمین تا اسمانه چرا کسی درک نمیکنه چرا شما نمیگید اینا رو
مسعود
اینا عزت ایران وایرانی روتودنیا بردن زیرسوال
باززمان احمدی نژادهرچی بدبود تودنیا باعزت بودیم
جمشید
Iran, Islamic Republic of
تناقض تا کجا ، ماکه نفهمیدیم دولت قبل راه نیامده و باعث تحریم شده یا اجازه داده غربیها به مراکز نظامی وارد شوند و با دانشمندان گفتگو کنند
tezar
فعلا که هر چی داریم میخوریم
از زیاد خواهی ... احمدی نژاد هس
که الان....
United States
مهم نیست دولت قبل چه کار کرده مهم آینه که افرادی که ادعای دلواپس دارن آن روزها چرا دلواپس نبودن... بعد که عراقچی گفت دستور نظارت از کار خارج شده است و بحث آن پی تی که ا ن هم با تایید مجلس باید باشه.... ای کاش کمی
Iran, Islamic Republic of
اون موقع که تو توی امریکا بودی دلواپسان هم دلواپس بودن اما دلواپس سانتریفیوژها نبودن دلواپس امنیت ملی نبودن. دلواپس دانش ملت نبودند. ....دلواپس اقتصاد و خانه نشینی احمدی نژاد و مشایی و ... بودن.
یه مقدار تاریخ بخونی خوبه ها
علي
جهان بي خيال از احمدي نژاد حمايت مي كني تعجب كرو ...در ضمن دولت احمدي نژاد به هيچ عنوان اجازه بازجويي از دانشمندان را نداده
Iran, Islamic Republic of
اگر اجازه نداد اسامي دانشمندان مگر در دولت قبل به ازانس داده نشد بعدشم ترور؟؟؟؟
....چه كار كرد
ما دلواپس چيني كننده كالاهاي ايراني ..هستيم
ما دلواپس ...
خداکرم
وصایای حضرت امام را ما نباید فراموش کنیم چون ضرر خواهیم کرد.
Iran, Islamic Republic of
آقا نپیچونید: این حرف ظریف واقعیت دارد یا خیر؟ هر دو طرف مدعی داشتن مدارکند.
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد ارزش این حرفهاراندارد ....
Iran, Islamic Republic of
یک تارموی ظریف شرافت دارد به ....
حضرت عباسی چه طوری روتون میشه دیگه از احمدی نژاد بحث بکیند خدایی خجالت نمیکشین چند روز به رهبر عزیز مون توهین کرد مگه رهبر نگفت مشایی نباید پست بگیرید پس چرا این کار رو کرد بابا انصا فهم خوب چیزیه والا
Iran, Islamic Republic of
شما ببین اینا چی اند که همه حتی اصلاح طلبا میگن صد رحمت به احمدی نژاد.
ملت روامروزسرماخوردگی بگیره دولت قبل بایدپاسخگوباشه؟؟؟؟ناکامی این کی بوددولت قبل بودباعث محبوبیت دولت قبل میشه نه انزجار//
Iran, Islamic Republic of
ظریف متشکریم .
Iran, Islamic Republic of
خدا نگذرد از کسانی که باعث شدند طیف اصلاحات در ایران دوباره عرض اندام کند
اگه احمدی نژادنبودروحانی اشتباهاتش راگردن کی می انداخت افسوس....
Iran, Islamic Republic of
من به شخصه اگر پای آمریکا توی ایران باز بشه از خون شهدا نمیگذرم
یعقوب
چند تا سؤال: 1- این آقایان طلاب زمانی که دولت محبوبشان(نهم و دهم)که صراحتاً دستورات صریح رهبری را نادیده گرفت (در معاون اولی و قضیه مصلحی و 11 روزخانه نشینی) کجا بودند چرا حتی یک تجمعی برگزار نکردند.؟
2- مذاکره از زمان دولت نهم و دهم شروع شده است چرا حتی یک بار از مذاکره کندگان آن زمان پرسیده نشد که شما چه کار میکنید حتی یک مقاله هم بر در مورد مذاکره آنها نوشته نشد در حالیکه در آلماتی قرار بود 20% غنی سازی را به دولت ثالثی(ترکیه یا روسیه) بدهند که مقام معظم رهبری مخالفت کردندچرا تجمعی ایجاد نکردید
3- طبق اسنادی که در سایت ها زدند(مصاحبه های آقایان احمدی نژاد و لاریجانی ) در خصوص مصاحبه با دانشمندان و بازدید از مراکز هسته ای و سایت های نظامی که اجازه داده شده بود وحتی چندین بار این کار انجام شده بود چرا آقایان تجمعی نکردند و اعتراض نکردند.
4- دانشمندان هسته ای در دولتهای قبلی به شهادت رسیدند و مسئولیت جان آنها با دولت و سازمانهای امنیتی آن زمان بود چرا پاسخسی از آنها داده نمی شود چرا تجمعی نکردید و نپرسیدید که چرا در امنیت دانشمندان تدابیری نیاندیشیده بودندشماها که اینقد به فکر دانشمندان هسته ای هستید پس اون موقع کجا بودید ؟
5- و....
Iran, Islamic Republic of
كسي نخواهد بشنود نميشنود اقا يعقوب
ز
شمااعتدالیها چقدر تاریختون ضعیفه؟!
نام دانشمندانی که ترور شدند در دولت اصلاحات رسما به آژانش داده شده برای انجام یک کار علمی بین المللی و بازدید نظامی از پارچین در دولت اصلاحات انجام شده و اینها همه اعتمادی بوده به اژانس از جنس اعتمادی که دولت فعلی به غربی ها و اژانس داره
بهنام
خجالت اوره به خدا. نمک نشناسی تا چه حد؟ و....
جهان چرا پيامها رو ناقص مياري
نامرد جهان . دیروز خودم بهنام و خواهرم ناهید نظر گذاشتیم. هر چرت و پرتی رو منتشر کردی الا نظر مارو. بی صداقت شدی جهان جان یاد اقای ن... و مرام م.م بخیر. انصاف داشتن. تو هدفت شده زدن احمدی نژاد........ بی چاره