شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۹
استاد دانشگاه ومشاور خانواده مطرح کرد:

ایام عقد یک بدعت است

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۱۰
کد مطلب: 435718
استاد دانشگاه و مشاور خانواده و ازدواج فاجعه ایام عقد و نقش پررنگ آن در افزایش طلاق توافقی را تشریح کرد.
به گزارش جهان، طاهره همیز در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به سؤالی در زمینه علل افزایش طلاق توافقی با بیان اینکه طلاق توافقی یکی از راه‌حل‌هایی است که اخیراً جمهوری اسلامی لحاظ کرده و مردم هم استقبال کرده‌اند، اظهار داشت: یکی از بزرگترین آفت‌هایی که طلاق توافقی را افزایش داده است، موضوع ایام عقد است.

وی با بیان "شخصاً با ایام عقد مخالف هستم چون هیچ نوع آشنایی‌ای که موجب دوام خانواده باشد در این ایام ایجاد نمی‌شود یا حداقل درصد آن بسیار پایین است" تصریح کرد: ما تعریفی از ایام عقد در اسلام نداشتیم، نه در زندگی اهل بیت علیهم السلام و نه در ایران قدیم که خانواده‌ها انسجام بسیار خوبی داشتند و کارهای بزرگی در خانواده ایرانی انجام می‌شد، لذا در آداب و رسوم ایرانی‌ها هم نبوده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از دلایل ایجاد ایام عقد، تهیه جهیزیه است که این هم از اساس باطل است چرا که در اسلام نفقه زن بر مرد واجب و اثاث البیت به‌عهده مرد است و از آن طرف اسلام طوری مرد را وارد زندگی می‌کند که پولدار است، دوبرابر به وی ارث می‌دهد، دوبرابر دیه می‌دهد و نکات دیگر که بخواهد تکافی زندگی زوجین را بکند، لذا یک مرد پولدار وارد زندگی می‌کند نه اینکه الآن با مردانی مواجه هستیم که باید با پول شغل زنان‌شان زندگی را بگردانند.

همیز تصریح کرد: ایام عقد را برای دست‌وپاکردن جهیزیه ایجاد کردیم، تا از آن طرف هم پسر خانه تهیه کند، بر اساس آنچه قرار است جهاز بدهند مثلاً چون ۱۰۰ میلیون تومان می‌خواهند جهاز بدهند باید خانه اجاره‌ای نباشد و خانه ثابت باشد که اثاث جابه‌جا نشود، این متأسفانه فرهنگ شده است که همین امر موجب بالارفتن دوران عقد حتی تا ۴ سال می‌شود چون پسر باید پول جمع کند.

وی با ابراز "اینها فاجعه‌هایی است که در زندگی جوانان وارد کردیم" گفت: دوران عقد، زندگی نیمه‌مستقلی است که نه روابط عاطفی آنها در آن تعریف شده است و نه روابط جنسی، اخلاقی و خانوادگی و متأسفانه هیچ ضابطه خاصی مگر بهانه‌جویی‌ها و دخالت‌های همه فامیل در این نوع زندگی در این دوران نیست یعنی اگر دایی، خاله و عمه درباره زندگی جوان نظری نمی‌دادند حالا تا عقد می‌کنند همه صاحب نظر می‌شوند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آن‌قدر طلاق در ایام عقد داریم که جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده است این شناسنامه‌ها را پاک کند نه اینکه المثنی صادر کند، بلکه شناسنامه خودشان است و فقط تنها فرق آن این است که مهر رأی‌هایی که داده است در صفحه آخر دیده نمی‌شود، وگرنه همان شناسنامه است؛ چون به این نتیجه رسیده‌اند که این لکه ننگ باید از دامان این شناسنامه پاک شود، حال سؤال اینجاست: وقتی این فاجعه هست چرا باید به این موضوع تن بدهیم و چرا باید عقد را داشته باشیم؟

همیز تصریح کرد:‌ برخی می‌گویند در ایام عقد همدیگر را می‌‌شناسند که این‌گونه نیست، افراد متعددی را به‌عنوان مشاوره مشورت دادم که می‌گفتند: «دو سال در ایام عقد بودم، نمی‌دانستم سیگاری است»؛ چون دو ساعت در طول روز پیش همسرش بود، حمام می‌رفت، عطر می‌زد و کنار همسرش قرار می‌گرفت؛ همچنین در ایام عقد مشخص نمی‌شود اطرافیان دختر و پسر که هستند، لذا باید فکر کرد که آیا ایام عقد باشد یا خیر.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ایام عقد یک بدعت است و خیلی از مشکلاتی که در ایام عقد دیده می‌شود وارد اصل زندگی می‌شود، هر مشکلی در زندگی پیش بیاید، طرفین می‌گویند: «تو از اول این‌جوری بودی» و این موضوع از ذهن زن و شوهر نمی‌رود.

وی گفت: در ایران باید این ایام عقد را تعریف کنیم؛ الآن روان‌شناسان مذهبی و غیرمذهبی ۶ ماه دوران عقد را کافی می‌دانند، ولی بالاتر از ۶ ماه مشکلات زیادی برای دوطرف پیش می‌آید، مشکلات روحی و جسمی زیادی به‌خصوص درباره دختران که زودتر انس می‌گیرند، ایجاد می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمید
این اقا مطمئنید استاد دانشگاهه ؟ بقال محله ما بینش و شعورش از این بیشتره ؟
ایشون حتما تازه از خارج اومدن ... خیلی رویایایی می زنند
محمد امين
Iran, Islamic Republic of
اسلام مرد را ثروتمند وارد زندگي ميكن. دوبرابر ارث ميگيرد!!! يعني بايد منتظر بشينه پدر مادر فوت كنن ارث بگيره بره خواستگاري؟؟؟ حالت خوبه آقااا
فقیه
United Kingdom
خجالت نمی کشی جهان نیوز هر چی دستت میاد منتشر می کنی ؟! بدعت یعنی « وارد کردن چیزی در دین که در دین نباشد » . مگه کسی گفته دوران عقد جزء دین است که این خانم می گه بدعته ؟!
Iran, Islamic Republic of
بدعت يعني نوآوري و اگر شما اين كلمه را فقط در مباحث ديني شنيده اي، مشكل خودت است كه فهمت از ادبيات كم است.
Iran, Islamic Republic of
به این استاد دانشگاه بفرمایید نسخه برای اینکه ازدواج کنیم بپیچند ... دوران عقد پیشکش
محمد
Iran, Islamic Republic of
جناب کجایی؟ میگی اسلام مرد را پولدار وارد زندگی میکنه و بعد میگی دوبرابر ارث و دوبرابر دیه! یعنی اول این بابا باید پدرش بمیره بعد ازدواج کنه چند تا عضوش را هم بده! چه منطقی است که میگی؟! اصلا کجایی؟؟؟
علوی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه این خانم استاد دانشگاه هم هست . ایشان هنوز در توهمات زندگی می کند . چون بهمرد دوبرابر ارث و دیه می رسد پولدار محسوب می شود ؟ مگر مردی که وارد زندگی مشترکمی شود به او ارث داده می شود و یا دیه پرداخت می شود که پولدار باشد؟!! هر چند سخن بی اساس پاسخ ندارد ولی این مقدار را جهت تنبه بیان کردم .
Iran, Islamic Republic of
حرفهای این خانم دکتر تا اندازه ای درسته ولی مشکل بالا بودن نرخ طلاق ایام عقد نیست. مشکل تغییر نگرش جوانان به زندگی است. ما در دوره ای زندگی می کنیم که هیچکس حاضر نیست اسایش و خودمحوری زندگی خود را با تاهل و مسیولیت تعویض کند. اگر هم بعد از ازدواج احساس کند که اشتباه کرده رویه ای در پیش میگیرد که منجر به جدایی می شود. این موضوع در خانمها و اقایان به یک میزان دیده می شود
مهندس معماری
واقعا از نظرات دوستان تعجب میکنم،به جز قسمت {پولدار وارد کردن مرد در زندگی} تمام صحبت های مطرح شده درست و کاملا به جا هستش و ایشان حتما با مطالعه در آمار کشور این هشدار رو دادند.احتمالا دوستان یا ازدواج نکرده اند یا در خانواده کم جمعیت زندگی می کنند و یا در سطح فرهنگ، از عموم جامعه کمی بالاترند.
اکثرا مشکل دوران عقد را دارند و دخالت های بی جای اطرفیان بزرگترین آفت دوران عقد است که حتی من موردی را دیدم که تا پای عقد رفتند و دخالت های بی جا باعث بهم خوردن عقد شد.