سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۱

تاسیس اتاق‌بازرگانی ایران وآمریکااولویت ندارد

سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب: 435619
ما در ایجاد رابطه اقتصادی با امریکا باید منافع و مصالح ملی خودمان را در نظر گرفته و حتما با هماهنگی نظام و تفسیری که نظام از این رابطه دارد حرکت کنیم.
به گزارش جهان به نقل از تراز، مجید رضا حریری عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تراز ضمن انتقاد از ذوق زدگی وشتاب برخی از بازرگانان در تاسیس اتاق مشترک ایران و امریکا اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود و حجم اندک مبادلات تجاری ایران وامریکا با یکدیگردر حال حاضر تشکیل چنین اتاقی موضوعیت ندارد.

وی با اشاره به قانون آماتو که در اوایل دهه ۸۰ میلادی توسط کنگره امریکا بر علیه ایران تصویب شد گفت: طبق قانون آماتو وقوانینی مانند آن هرگونه معامله اقتصادی با ایران ممنوع است.
حریری با اشاره به راه اندازی یک سایت امریکایی در این زمینه افزود: راه اندازی یک سایت با هر نام و آدرسی موضوع چندان مهمی نیست. مهم این است که بر اساس قوانین موجود در ایران برای تشکیل یک اتاق مشترک بین دو کشور که تابعیتی ایرانی داشته باشد مراحلی پیش بینی شده است.

وی توضیح داد: در این مواقع ، طبق قانون باید تعدادی از فعالان اقتصادی که در کشور فعال هستند تقاضای خود برای تاسیس یک اتاق جدید را به اتاق بازرگانی تحویل دهند و یا اینکه اتاق ایران می تواند بر حسب ضروریاتی که تشخیص می دهد برای تشکیل اتاق مشترک با هر کشوری فراخوان بدهد.

نائب رئیس اتاق ایران و چین تصریح کرد: طبق قوانین ایران در صورت تمایل برای تشکیل اتاق مشترک با هر کشوری موافقت وزارت بازرگانی یا پیشنهاد وزارت امورخارجه نیز می تواند یکی از شرایط تاسیس اتاق مشترک باشد. وی اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل عدم ظرفیت روابط تجاری بالقوه و بالفعل و ناچیز بودن حجم مبادلات دو کشور، هیچ کدام از این اتفاقات در ایران نیفتاده است.

حریری خاطر نشان کرد: به جمع بندی رسیدن مذاکرات به طور رسمی هیچ تاثیری در افزایش یا کاهش رابطه اقتصادی ایران و امریکا ندارد، البته ممکن است به طور غیر رسمی باعث شکسته شدن این فضا شود اما همان طور که گفتم به دلیل قوانین موجود در امریکا این روابط به سرانجام نخواهد رسید.

وی در ادامه گفت: ما در ایجاد رابطه اقتصادی با امریکا باید منافع و مصالح ملی خودمان را در نظر گرفته و حتما با هماهنگی نظام و تفسیری که نظام از این رابطه دارد حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون واردات اتاق تصریح کرد: هر نوع شتاب زدگی در این رابطه ، نزد افکار عمومی به نفع طرف مقابل تلقی می شود لذا باید در آرامش و باصبر بیشتری این موضوع را دنبال کرد. اگر مجموعه کشور به این نتیجه رسید که می توانیم با امریکا معامله کنیم قطعا من نیز موافق این موضوع هستم.

حریری ادامه داد:اگر در آینده به نقطه ای رسیدیم که رابطه مان با آمریکا به چند ده میلیارد دلار افزایش یافت آن وقت می توانیم در عرض دو ماه اتاق مشترکی تشکیل داد.

وی در مورد شتاب زدگی عده ای برای تاسیس این اتاق گفت: افراد مختلف سیاسی یا اقتصادی بزرگی که در مملکت ما وجود دارند علاقه مند هستند تا در این اتاق پست و سمتی داشته باشند. برای همین گروه های مختلف فکری دراین قضیه از همدیگر سبقت می گیرند.

حریری با اشاره به ثبت دفتری با این نام در امریکا خاطرنشان کرد: این موضوع چیزی را عوض نمی کند اتاق ها و شوراهای مشترک بازرگانی برای ما رسمی هستند که تابعیت ایرانی داشته و در اتاق بازرگانی ایران ثبت شده باشند وگرنه در هرجای دنیا هرکسی با هر اسمی، مبتنی بر قوانین آن کشور می تواند هرکاری بکند.

این عضو اتاق در ادامه گفتگو با تراز افزود:رابطه اقتصادی با هرکشوری در هر کجای دنیا، اگر درست مدیریت شود به نفع طرفین است. رابطه اقتصادی مانند جنگ نیست که یکی پیروز و دیگری مغلوب باشد، طبیعتا اگر روزی با امریکا رابطه اقتصادی خوبی داشته باشیم پای بازار فرش، پسته، فولاد، پتروشیمی و... ما نیز به امریکا باز می شود چرا که جاده تجارت یک جاده دو طرفه است. البته من چشم انداز مناسبی در این رابطه نمی بینم و فکر می کنم حداقل تا چند سال آینده رابطه اقتصادی مناسبی بین ایران و امریکا شکل نگیرد.

وی با اشاره به اعضای احتمالی این اتاق در صورت تشکیل گفت: هر تاجر دارنده کارت بازرگانی می تواند عضو این اتاق شود و اعضای تشکیل دهنده هر اتاق از بین خودشان هئیت رئیسه ای را انتخاب می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یوسف
Iran, Islamic Republic of
معلومه که اولویت نداره! اونوقت شما (هیات رئیسه اتاق ایران و چین) چطور کالاهای چینی رو مردم بیچاره بندازین!