پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

سید هادی خامنه‌ای : اعتقادی به‌ تقلب در انتخابات نداریم

دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۱۰
کد مطلب: 424314
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه اعتقاد نداریم هر انتخاباتی به پیروزی اصلاح‌طلبان منجر نشده با تقلب همراه بوده است، گفت: معتقدم ‌از جمله کسانی که در این خصوص ‌می‌تواند توضیحات شفافی ارائه دهد آقای محتشمی است.
سید هادی خامنه‌ای : اعتقادی به‌ تقلب در انتخابات نداریم
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه‌ای عصر امروز در نشست «انقلاب اسلامی، اصلاحات و آینده پیش‌رو» در دانشگاه مفید با بیان اینکه اصلاحات یکی از پروسه‌هایی است که بعد از هر انقلاب بزرگی به وجود می‌آید، اظهار کرد: البته هرچه انقلاب دارای ابعاد بیشتر و بزرگ‌تری باشد، خطرها و آفت‌هایی که آن را تهدید می‌کند هم بیشتر می‌شود.

وی افزود: در صدر اسلام هم پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) برخی افراد انحرافاتی را پایه‌گذاری کردند که تنها نیم قرن بعد، امام حسین (ع) حرکتی اصلاحی را شروع کردند و حادثه عاشورا رقم خورد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه جریان منتقد یا اصلاحات از همان اوایل یعنی مجلس شورای اسلامی در دوره‌های نخست به وجود آمد، گفت: نماد این حرکت انتقادی و اصلاحی در دانشگاه‌ها هم دفتر تحکیم وحدت بود.

وی ادامه داد: مخالفت‌هایی که با اصلاحات در آن زمان صورت می‌گرفت دو تفاوت عمده با مخالفت‌های امروز دارد، نخست اینکه سازمان‌دهی شده نبودند و دیگر اینکه بیشتر در حوزه زبانی، بحث و مناظره خلاصه می‌شدند.

خامنه‌ای خاطرنشان کرد: در طول هشت سال گذشته، نه فقط همه فعالیت‌های فکری و فرهنگی در محاصره بودند بلکه اگر هم گاهی حرکتی توان بروز داشت، با تهدیدات مختلفی روبه‌رو می‌شد.

عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به اینکه همواره بر روی مسائل فکری و مطالعاتی تکیه داشته‌ایم، عنوان کرد: اصلاح‌طلبان هیچ گاه مخالفان را قلع و قمع و حتی متهم نکردند و در واقع بحث و مناظره به شیوه سنتی حوزه جزء افتخارات ماست.

وی افزود: یکی از اخطارهایی که امروز خود را به صورت قوی در دنیا نشان داده، جریانی به نام داعش است که مستکبران و کسانی که پشت صحنه سلفی‌گری و وهابی‌گری قرار دارند با هدف جایگزین کردن آن با روش‌های نظامی و ایجاد اختلاف میان مسلمانان به راه‌ انداخته‌اند، چراکه می‌دانند بحث‌های علمی در نهایت منجر به این مسئله می‌شود که همه مردم متحد شوند و به یک سرچشمه فکری روی بیاورند.

خامنه‌ای طراحی اصلی این مسئله را دارای منشأ اروپایی و غربی دانست و تصریح کرد: لازم است در کشورمان و در سطح جهان با این نوع تفکر مبارزه کنیم.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با تاکید بر اینکه باید برای حفظ آینده و آزادی و استقلال خودمان هم که شده و برای تامین امنیت و روال انسانی برخوردهای فکری، با این پدیده به مبارزه برخیزیم عنوان کرد: لازم است در این در این راستا زمینه‌های تبادل افکار و اندیشه‌ها را فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: سئوال ما این است که چه اشکالی دارد صدا و سیمای ما که تاکنون به یک فکر و گروه تعلق داشته، راه را برای تبادل افکار باز بگذارد و در این مسیر نه به سلیقه خود، بلکه دعوت از افراد را بر اساس پیشنهاد نمایندگان گروه‌های مختلف انجام دهد.

وی ادامه داد: تاکنون صدا و سیما از نظر اندیشه‌های دینی و مذهبی با سلیقه خاصی مدیریت شده است، در حالی که در حوزه علمیه قم و دانشگاه‌ها شخصیت‌های علمی صلاحیت این را دارند که اندیشه‌های گوناگون و قابل عرضه دینی را مطرح و مورد بحث قرار دهند.

خامنه‌ای با بیان اینکه سخن اساسی اصطلاحات این است که همه جریانات باید مجال بیان نظرات خود را داشته باشند، گفت: قانون‌گرایی و حذف استثناها، پرهیز از دروغ، تملق، تهمت و غیبت و ریا هم جزء مطالبات جریان اصلاحات به شمار می‌رود، چراکه بر این باوریم که جامعه باید به گونه‌ای باشد که هیچ کس احساس نکند منفعتش در تملق‌گویی و دروغ‌گویی است.

عضو مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد: منظور از جمله‌ای که می‌گوید «رأی مردم در دست شما مسئولان امانت است» فقط این نیست که در هنگام پر شدن صندوق از آراء آن را محترم بشمارند بلکه حتی قبل از ریختن به صندوق هم محترم باشد یعنی آنچه مردم می‌خواهند و امروز کمتر کسی است که نداند مردم چه می‌خواهند.

وی افزود: در انتخابات سال ۱۳۷۶ بسیاری از افراد موجه، به تعابیر مختلف علیه کسی سخن گفتند که توانست رأی مردم را کسب کند بنابراین هر کس که محبوب و مطلوب مردم است باید مورد احترام باشد و این چنین می‌شود که جامعه با شکلی سالم و مسالمت‌آمیز راه خود را طی خواهد کرد ولی ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که افراد منتخب به این مهم توجه داشته باشند که باید حقوق اقلیت‌ها را پاس بدارند.

خامنه‌ای با بیان اینکه اصلاحات پدیده‌ای نیست که برای حاکمیت عده‌ای و محکومیت گروهی دیگر بر سر کار بیاید، گفت: در واقع اصلاح‌طلبی برای احقاق حقوق همه کسانی است که از آنها به عنوان شهروند نام ‌می‌بریم.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با اشاره به اینکه امروز عده‌ای اندک، راه و رسم نادرستی را در مراکز فرهنگی، علمی و دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌اند که به نفع هیچ کس نخواهد بود، خاطرنشان کرد: عقیده داریم این روش به ضرر انقلاب و نظام است و بزرگان نظام هم از گفت‌وگوی آزاد اندیشه‌ها پشتیبانی می‌کنند اما می‌بینیم مسئولان در صدا و سیما اندکی هم به این سفارشات عمل نکردند در حالی که رهبری این موضوع را مطرح کرده بودند.

وی ادامه داد: مجموعه‌های اصلاح‌طلب بیشتر از کسانی که خود را طرفدار رهبری می‌دانند به بیانات ایشان در مورد آزاداندیشی و گفت‌وگوی آزاد عمل کرده‌اند.

وی در ادامه به سئوالات شفاهی و کتبی دانشجویان پاسخ داد.

نخستین سئوال از حجت‌الاسلام والمسلمین خامنه‌ای در مورد قانون اساسی بود و فرد سئوال‌کننده مدعی تناقضاتی در برخی قوانین بود.

وی در پاسخ گفت: آنچه در مورد اقلیت‌ها در قانون اساسی آمده، اقلیت‌های دینی هستند، دراویش و بهائیان خود را شاخه‌ای از تشیع می‌دانند و از آنها به عنوان یک دین جدا نام برده نمی‌شود کما اینکه از سنی و شیعه هم در قانون اساسی نام برده نشده است.

خامنه‌ای با بیان اینکه این بدان معنا نیست که با بهائیان و دراویش باید آن گونه رفتار شود، خاطرنشان کرد: البته اطلاع ندارم که دقیقا چه رفتارهایی می‌شود ولی در چارچوب عدالت و قانونی باید برخورد صورت بگیرد؛ البته سیاست‌هایی در دنیا بوده و است و کارگردان آن هم انگلیس و آمریکا بوده‌اند مبنی بر مذهب‌سازی برای ایجاد اختلاف میان مسلمانان به همین دلیل در چارچوب تشیع، بهایی‌گری و در تسنن، سلفی‌گری به راه افتاد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام عنوان کرد: نسخه امروزی بهایی‌ها اعتقاداتی دارند که گذشتگانشان آن را نداشتند ولی در مجموع خود را شاخه‌ای از تشیع می‌دانند و دین جدایی محسوب نمی‌شوند، اگر علیه اسلام و انقلاب اقدامی کردند یا جاسوسی انجام دادند برخورد قانونی با آنها مانند دیگران صورت می‌گیرد وگرنه جواب من منفی است.

وی با بیان اینکه هیچ کس معتقد نیست که قانون اساسی حال حاضر بهترین قانون است، گفت: امکان تجدید نظر مجدد هم در آن وجود دارد که ساز و کار خاص خود را دارد.

خامنه‌ای به موضوع ولایت فقیه اشاره کرد و افزود: حدود ۲۰ سال پیش مباحثی را در دانشگاه‌ها مطرح می‌کردم و شاید طرح دوباره این مسائل به مصلحت مسئولان دانشگاه نباشد؛ آنچه از آن به تناقض یاد می‌شود، تناقض نیست بلکه نوعی «دور» است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه در شورای بازنگری قانون اساسی در همین زمینه صحبت‌هایی داشته‌ام، گفت: در آنجا برخی افراد خارج از آیین‌نامه و در جلسه علنی، مطرح کردند که وقتی شما کلمه ولایت را می‌گویید واژه مطلقه را هم عنوان کنید، همان زمان فرصتی خواستم و پرسیدم با قطع نظر از اینکه من این قید را قبول دارم یا نه این کلمه چه معنایی دارد و چه تغییری در محتوا داده می‌شود؟ هیچ کس جواب مرا نداد به جز مرحوم محمدی‌گیلانی که خطاب به من گفت ما برادر و دوستیم، شما رأی بده بعدا صحبت می‌کنیم و به این وسیله تصویب شد.

وی افزود: همان زمان کسانی می‌توانستند روی این مسئله مکث داشته باشند، ولی عده‌ زیادی خواب بودند، همان زمان که وقت گفت‌وگو بود کسی سخن نگفت و طبیعتاً موضوع تمام شد؛ البته این پرونده می‌تواند باز باشد ولی پیشنهاد و توصیه من این است که با توجه به سوءاستفاده برخی افراد از این مسائل، با اندکی تأمل آن را در جلساتی که اندیشه و بحث و علم فقط در آن مطرح می‌شود، عنوان کنید تا به نتیجه برسید.

دانشجوی دیگری در مورد حاصل مجلس ششم که اکثریت مطلق آن اصلاح‌طلب بودند سئوال پرسید و همچنین سئوالی در مورد نظرات متفاوت اصلاح‌طلبان در زمینه انتخابات سال ۸۸ و ۹۲ مطرح کرد و البته سئوال سوم خود را نیز به نظر خامنه‌ای در مورد هاشمی اختصاص داد.

عضو مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به این دانشجو عنوان کرد: آنچه را با عنوان تندروی، برخورد با هاشمی و پاره‌ای مسائل دیگر ذکر می‌شود، از ابتدا هم قبول نداشتم.

وی افزود: نباید به دنبال تندترین و غیرقابل‌ قبول‌ترین کاری که در مجموعه اصلاح‌طلبان صورت گرفته بود و همان را معیار قرار دارد.

خامنه‌ای با بیان اینکه برخی احزاب و افراد تندرو یا اهل مسامحه هستند، گفت: برخوردها با آقای هاشمی را قبول نداشته و نداریم البته آنچه درباره هاشمی توسط دوستان ما گفته می‌شود این است که فردی از ارکان انقلاب اسلامی است اما همه در کارشان دارای اشتباهاتی بوده‌اند.

وی ادامه داد: اینکه آیا در انتخابات تخلف یا تقلب بوده، معتقدم مسئولان به یک سری بررسی‌هایی که به جاهای خوب منتهی می‌شد تن ندادند؛ از جمله کسانی که اکنون هم می‌تواند توضیحات شفافی ارائه دهد آقای محتشمی است.

خامنه‌ای با بیان اینکه اعتقاد نداریم هر انتخاباتی به پیروزی اصلاح‌طلبان منجر نشده با تقلب همراه بوده است، گفت: در مورد انتخابات سال ۸۸ عده‌ای حرف‌هایی دارند که هنوز به آنها توجه نشده، امیدواریم روزی به نظرات آنها هم توجه کنند و اینکه چه حرف‌هایی زده شده و چه طرفداری‌های کرده‌اند، امروز یکی از مقامات مسئول همان زمان گفته است خرابی‌های آن دوران را هیچ کس نمی‌تواند جبران کند در حالی که مطبوعات اصلاح‌طلب چند سال قبل موضوع گرانی را مطرح کردند ولی به سیاه‌نمایی متهم شدند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام سقوط اخلاقی را بزرگترین آسیب دوران قبلی دانست و افزود: در همین چارچوب که همه گروه‌ها فکر می‌کنند خودشان بر حق هستند، اشتباهاتی از هر دو سمت قابل مشاهده است.

وی بیان کرد: افرادی نظیر علی مطهری به دلیل اینکه بعضی بی‌انصافی‌ها را دیده‌ است امروز تغییراتی در نظرات و مصاحبه‌هایش دیده می‌شود.

خامنه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری گفت: در جریان اصلاح‌طلبی سلایق متفاوتی وجود دارد هرچند ریشه‌های آنها یکی است؛ راهکارها متفاوت خواهند بود کما اینکه در مجلس ششم، با برخی امور موافق نبودیم.

عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه لازم است افرادی صالح از نظر فکری و کسانی که دردی از دردهای مجلس را حل کنند در انتخابات مورد انتخاب قرار گیرند خاطرنشان کرد: گاهی اوقات کاندیداهای رقیب رأی یکدیگر را می‌شکنند و شخص سومی که هیچ آشنایی با قانون و مجلس ندارد برگزیده می‌شود و شاهد این ماجرا بوده‌ایم و امکان دارد چنین اتفاقی باز هم رخ دهد؛ سخن ما این است که رأی اکثریت مردم باید محترم شمرده شود هرچند ممکن است اکثریت هم اشتباه کند اما احتمال آن کم است.

وی ادامه داد: شورای نگهبان باید ضوابط خود را در ممیزی صلاحیت‌ها تغییر دهد و انسان‌های صالح مطرح شوند، امیدواریم از میان اصولگرایان هم حضور یابند چه اینکه در مجلس ششم هم نمایندگان اصولگرایی بودند که با بخشی از افکار سیاسی ما مخالف بودند ولی در دیگر مسائل اتحاد داشتیم.

یکی از سئوالات کتبی مطرح شده در مورد نظریه شورای رهبری بود که خامنه‌ای در این زمینه گفت: از هیچ یک از این مسائل که آقای هاشمی چه گفته هم اطلاعی ندارم، شورای رهبری پیش‌بینی شده و امام (ره) هم با بودن این بند موافق بودند ولی در بازنگری حذف شد؛ در برخی مواقع ممکن است شورای رهبری ضرورت یابد مثلا اگر در انتخاب رهبر به یک فرد جامع نرسیدیم، می‌توانیم به سراغ شورا برویم ولی با حذف این بند، عملا این راه بسته شده و پیشنهادی را هم در این زمینه نشنیده‌ایم و خبر ندارم که آیا رهبری با این مسئله موافقند یا خیر.

در انتها دانشجوی دیگری در مورد به حاشیه رانده شدن نیروهای خط امام سئوال پرسید و خامنه‌ای هم در جواب تصریح کرد: یکی از علل این پیشامد، نداشتن وحدت و همبستگی بر سر اندیشه‌های مشترک است.

وی افزود: در دورانی، انتقادات، تذکرات و اعتراضاتی به مسائل وارد شد که در آن زمان بسیاری افراد توان همکاری و آگاهی دادن داشتند ولی فرصت خوبی در آن زمان که هنوز اندیشه‌های ضد خط امام نهادینه نشده بودند از دست رفت و اکنون زمانی طولانی گذشته و هرچند نمی‌گوییم کاری نمی‌توان انجام داد ولی شرایط سخت‌تر و پیچیده‌تر شده است.

عضو مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد: چاره‌ای جز کار فرهنگی نداریم؛ بدون توسل به شیوه‌های نامعمول دیگر و اینکه کسی جلوی کار را نگیرد، امور فرهنگی هستند که تاثیرگذار هستند به ویژه امروز که فضاهای مجازی متنوع شده‌اند و هر کس می‌تواند در اعماق یک روستا، با آن سوی دنیا مرتبط شود.

وی با بیان اینکه امروز جلوی ما را در دانشگاه‌ها هم می‌گیرند، گفت: اما می‌توان از رسانه‌های جدید استفاده کرد و افکار و اندیشه‌ها را به جریان انداخت؛ تنها از این وسیله می‌توانیم برای تغییر فضای فکری جامعه بهره ببریم.

خامنه‌ای افزود: امویان صدر اسلام به تحریف اندیشه‌های دینی پرداختند و سپس خلافت را میان یکدیگر دست به دست کردند و امروز هم کسانی بوده‌اند که با اصل انقلاب مخالفند و کار را به اینجا رسانده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *