سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۲
۱

مدارس به بخش خصوصی واگذار نشده

دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب: 397612
در طرح حمایت از مؤسسان مدارس غیردولتی واگذاری مدرسه و دانش‌‌آموز به بخش خصوصی اتفاق نیفتاده است اما بیشترین انتقاد به این طرح با اتکا بر این پیش‌فرض اشتباه صورت می‌گیرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در پی مصاحبه‌ این خبرگزاری با عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با عنوان «واگذاری مدارس دولتی به بخش غیردولتی شبهه انگیز است»، سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: این طرح دارای پشتوانه‌های قانونی است که از آن جمله می‌توان به بند ۲ ماده ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ اشاره کرد. بر اساس این بند، آموزش و پرورش به منظور پوشش کامل تحصیلی دانش‌آموزان لازم التعلیم در مناطقی که ظرفیت کافی در مدارس دولتی وجود ندارد نسبت به خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی از طریق پرداخت سرانه دانش‌آموزی اقدام می‌کند.

در این گفت‌وگو همچنین به واگذاری کامل مدرسه و امکانات به یک موسسه اشاره شده است. در پاسخ باید گفت در این طرح اصولاً واگذاری مدرسه و دانش‌‌آموز به بخش خصوصی اتفاق نیفتاده است، در حالی که بیشترین ایرادات و انتقادات به این طرح با اتکا بر این پیش‌فرض اشتباه صورت می‌گیرد.

آموزش و پرورش در طرح بسته حمایتی، از توان و امکانات مؤسسان در انجام امور پرورشی و آموزشی مدارس کمک گرفته شده و این امور و تأمین معلمان به آنان سپرده شده تا براساس سیاست‌های آموزش و پرورش به کیفیت بخش عملکرد و فعالیت‌های مدرسه در این زمینه اقدام نمایند؛ «خصوصی‌ سازی» و استفاده از «مشارکت مردم» در تعلیم و تربیت دو مقوله جدا از هم می‌باشند.

این طرح علاوه بر جبران نیروی آموزشی مورد نیاز با ارائه دوره‌های آموزشی و توانمندسازی معلمان، دستاوردهای کیفیت بخشی به امور آموزشی، پرورشی و بهداشتی را نیز در بر داشته است و این وزارتخانه در حال بررسی، نظارت و پایش طرح برای هرگونه ضعف‌های احتمالی طرح در کشور می‌باشد و امیدوار است با قوت و قوام طرح شاهد ارتقاء هرچه بیشتر خدمات رسانی به دانش‌آموزان عزیز کشور باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عبدالمحمد
Romania
با سلام و عرض ادب اینجانب دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی هستم و ضمن احترام به دوستان و همکاران خودم در آموزش و پرورش از این تصمیم مربوط به خرید خدماتی متعجب شده ام چرا که متاسفانه برخلاف ادعای دوستان مسئول این طرح کاملا غیر کارشناسی، غیر اصولی و به دور از عدالت آموزشی است. در ضمن دوستان بفرمایند کدام دوره ی کیفیت بخشی را برای تازه معلمان موجود در این طرح تدارک دیده اند. امیدوارم که بعد از چند سال چوب این تصمیم یک شبه و غیرکارشناسی را بچه های این مرز و بوم نخو رند. با تشکر و احترام فراوان.