سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱۲
۵۲
خبر ویژه از اختلافات تیم اقتصادی دولت؛

نامه هشدار آمیز۴ وزیر به روحانی/ تصمیم ضرب الاجل بگیرید

رکود تبدیل به بحران خواهد شد
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 448110
وزرای اقتصاد،صنعت،کار و دفاع در نامه‌ای مشترک به رئیس جمهور با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود تبدیل به بحران خواهد شد.
نامه هشدار آمیز۴ وزیر به روحانی/ تصمیم ضرب الاجل بگیرید
به گزارش جهان و به نقل از مهر، وزرای اقتصاد،صنعت،کار و دفاع در نامه‌ای مشترک به رئیس جمهور با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود تبدیل به بحران خواهد شد.
۴ وزیر
در نامه مشترک علی طیب نیا، محمدرضا نعمت زاده، علی ربیعی و حسین دهقان وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به حسن روحانی رئیس جمهور آمده است: «همانطور که مستحضرید از دی ماه ۱۳۹۲ تاکنون بازار سرمایه متاثر از تحولات و متغیرهای کلان بین المللی و داخلی از جمله کاهش بهای نفت و کالای اساسی از جمله فلزات و همچنین تحریم‌ها و برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها در داخل کشور شاهد افتی کم سابقه گردیده است به نحوی که از دی ماه سال ۱۳۹۲ تاکنون ظرف مدت ۱۹ ماه ارزش بازار بر اساس شاخص قیمت ۴۲ درصد کاهش یافته و به لحاظ افت ارزش، بازار کاهشی معادل ۱۸۰ هزار میلیارد تومان را شاهد است. (ارزش بازار از ۵۱۱ هزار میلیارد تومان در دی ماه ۱۳۹۲ امروز به عدد ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است) و امروز در پی دستاورد بسیار ارزشمند و بزرگ هسته ای ملت ایران و در عین وجود پی آمدهای مثبت اقتصادی فراوان آن ابهاماتی نیز در بازار ایجاد شده که باید سریعا واکنش نشان داد.»

در این نامه می‌خوانیم: «براساس پیش بینی های بودجه ای شرکت‌ها که در بازار سرمایه موجود است و واقعیت‌های موجود در عملیات صنایع مختلف بورسی در برهه کنونی اگر به صورت ضرب الاجل و براساس قواعد حاکم در شرایط بحران اتخاذ تصمیم نگردد، بیم آن می رود که این رکود تبدیل به بحران و آنگاه بی اعتمادی شود که برای زدودن آثار آن شاید مدت‌ها وقت لازم لاشد.»

در ادامه نامه مشترک چهار وزیر کابینه یازدهم به رئیس جمهور، عوامل اصلی افت بازار سرمایه کشور مورد اشاره قرار گرفته و به شرح ذیل آمده است: « ۱) جدول زیر سهم هر یک از صنایع مهم و اثر گذار را در کاهش حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی نشان می دهد.
از دی ماه ۱۳۹۲ لغایت پایان مردادماه ۱۳۹۴

از دی ماه ۱۳۹۲ لغایت پایان مردادماه ۱۳۹۴

صنایع

کاهش ارزش بازار – میلیارد تومان

محصولات شیمیایی (شامل صنایع پتروشیمی)

۴۲.۵۳۰

فلزات اساسی (شامل صنعت فولاد، سرب، روی، مس و الومینیوم)

۳۴.۷۶۰

فراورده های نفتی (شامل صنایع پالایشگاهی و روانکارها)

۳۰.۱۲۰

استخراج کانه های فلزی (شامل سنگ آهن، سرب و روی)

۲۲.۳۹۰

بانکها و موسسات اعتباری

۱۵.۱۷۴

شرکتهای چند رشته ای صنعتی (غدیر، امید، صندوق بازنشستگی و گروه توسعه ملی)

۱۳.۴۰۷

مخابرات (شامل مخابرات و همراه)

۵.۹۵۰

سیمان، اهک و گچ

۵.۵۵۱

خدمات فنی و مهندسی (شامل مپنا و ...)

۴.۷۵۶

سایر صنایع

۴.۷۹۲

جمع کاهش ارزش بازار سرمایه

۱۷۹.۴۲۹


توجه به این نکته ضروری است که ۳۵ درصد ارزش بازار مربوط به محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی و ۱۴ درصد ارزش بازار مربوط به فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی و ۱۳ درصد ارزش بازار نیز مربوط به بانک‌ها و موسسات اعتباری می باشد. لذا پنج ردیف اول جدول فوق ۶۲ درصد ارزش بازار سرمایه کشور را شامل می شود.

۲ ـ جهت تحلیل علل این کاهش باید به دو دسته عوامل بین المللی و عوامل داخلی اشاره نمود، در حوزه عوامل بین المللی باید به روند کاهشی قیمت‌های جهانی کالاهای پایه ای و نفت اشاره نمود که اعداد جدول زیر بیانگر کاهش شدید در دوره مورد بررسی می باشد.


شرح کالا

واحد

دی ماه ۹۲

پایان سال ۹۳

مردادماه ۹۴

میزان کاهش قیمت در مرداد ۹۴ نسبت به دی ماه ۹۲- درصد

نفت

دلار- هر بشکه

۱۰۶

۵۰

۴۲

۶۰%

فولاد

دلار- هر تن

۳۰۰

۲۹۰

۱۴۰

۵۳%

مس

دلار- هر تن

۷۴۰۰

۵۹۰۰

۵۱۰۰

۳۱%

آلومینیوم

دلار- هر تن

۱۷۵۰

۱۷۵۰

۱۵۰۰

۱۴%


۳) افزایش قیمت دلار مبادله ای از ۲۷۹۹ تومان در پایان سال ۱۳۹۳ به ۲۹۹۶ تومان، هم اکنون افزایشی معادل ۲۰۰ تومان به ازای هر دلار موجب افزایش بهای تمام شده محصولات در داخل کشور شده است که در پیش بینی شرکت‌ها ملحوظ نیست و در آینده آثار آن در تعدیل سودآوری شرکت‌ها خواهد آمد.

۴) باتوجه به نقش بانک‌ها و موسسات اعتباری در هدایت جریان‌های نقدی و ایجاد تحرک در صنایع توجه به ارقام و اطلاعات مالی این گروه اهمیت ویژه ای دارد. مزید استحضار حضرتعالی سود تقسیمی این گروه از ۶۷۰۰ میلیارد تومان سال قبل به ۱۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۳ رسیده است و با توجه به روند عملیات بانک‌ها و الزامات بانک مرکزی جهت جبران کسری ذخایر تا ۵ سال آتی بازار بهبود مناسبی در این حوزه را پیش بینی نمی نماید.

۵) در بعد عوامل داخلی کاهش ارزش بازار شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، می توان به نبود تقاضای کافی برای محصولات، مشکل حاکم بر فعالیت‌های اقتصادی و افزایش انباشت موجودی و حساب‌ای دریافتنی صنایع مختلف اشاره نمود. به عنوان نمونه در صنعت خودرو صورت‌های مالی زیان انباشته ای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان می دهد و این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است.

وضعیت مشابهی در صنعت فولاد، صنعت مس، مسکن، سیمان، کاشی و سرامیک و معدنی ها به عینه مشهود است. در صنعت پتروشیمی که بیش از ۳۵ درصد از ارزش بازار سرمایه را تشکیل می دهد، سیاست‌های نامعلوم تعیین نرخ خوراک گاز و همچنین افزایش قیمت دلار مبادله‌ای که موجب افزایش بهای تمام شده آنها شده است، به رکود این بخش دامن می زند، همچنین کنترل قیمت محصولات تولیدی بعضی از شرکت‌های بورسی مانع از تعدیل متناسب درآمدها و هزینه ها گردیده است.

۶) دستاوردهای بزرگ هسته ای اگر چه موقعیت بسیار ممتازی برای کشور شده است و پیامدهای اقتصادی مثبت فراوانی در آتی به همراه خواهد داشت لیکن کاهش تقاضا در بازار به دلیل انتظار در کاهش قیمت کالاها مشهود است. ضمن اینکه توقع در بازار سرمایه ورود رقبای جدید خارجی برای شرکت های بورسی است و این نکته خود صنایع داخلی را با چالش مواجه نموده و می بایست برای آن سیاست شفافی اتخاذ و اعلام گردد.

۷) برخی از نمادهای معاملاتی شرکت ها هم اکنون در بازار سرمایه بسته است. از جمله این نهادها، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه لاوان، پالایشگاه شیراز، سنگ آهن چادرملو، سنگ آهن گل گهر، بانک پارسارگاد، بانک پارسیان، بانک سرمایه و بانک ایران زمین است که پیش بینی می شود بازگشایی نمادهای مزبور ظرف یک هفته آتی بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ واحد شاخصهای بورس را کاهش دهد.

۸) نگاهی به اعداد و ارقام محقق شده طبق صورت‌های مالی ۹۳ نسبت به ۹۲ و پیش بینی شرکت‌ها برای سال ۹۴ نشان می دهد: مالیات ابزاری شرکت‌ها در سال ۹۳ نسبت به ۹۲ از ۴۲۵۲ میلیارد تومان با ۳۷ درصد کاهش به ۲۶۸۲ میلیارد تومان رسیده است.

تسهیلات مالی در سه ماهه اول ۹۴ نسبت به سال ۹۲ از مبلغ ۴۰۶۳۳ میلیارد تومان با افزایش ۱۷ درصد به مبلغ ۴۷۳۶۲ میلیارد تومان رسیده ولی هزینه مالی شرکت‌ها در سال ۱۳۹۲ مبلغ ۶.۶۰۰ میلیارد تومان بوده است در حالی که این عدد در سال ۱۳۹۳ به ۸.۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است که این افزایش نشان دهنده افزایش نرخ سود تسهیلات اعطایی در سال ۱۳۹۳ می باشد. قابل توجه اینکه بخشی از افزایش رقم تسهیلات به میزان هزینه مالی پرداخت شده شرکت می باشد این در حالی است که مانده تسهیلات نظام بانکی متجاوز از ۷۰۰.۰۰۰ میلیارد تومان و سهم شرکت های معظم بورسی از این رقم کمتر از ۷ درصد می باشد.»

به گزارش مهر، نامه مشترک علی طیب نیا، محمدرضا نعمت زاده، علی ربیعی و حسین دهقان وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به حسن روحانی رئیس جمهور در نیمه دوم شهریورماه نوشته شده و هنوز از پاسخ حسن روحانی به این نامه خبری در دست نیست.







نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
مثل اینکه آش خیلی شور شده
در بین کشورهای خارجی تنها یک کشور، آن هم انگلستان به شدت به دنبال ورود در بازارهای مالی ایران از جمله بورس است. در دیدار اخیر وزیر امور خارجه انگلستان با آقای سیف، انگلیسی ها رسما علاقه خود به سرمایه گذاری در بورس ایران را اعلام نمودند. چند روز پیش نیز "شارما"، کاردار انگلستان در ایران، در دیدار با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران بر انگیزه انگلستان در سرمایه گذاری در بورس ایران تاکید نمود. اینکه چرا انگلیسی ها به شدت به دنبال بورس ایران هستند سوال مهمی است. در این خصوص چند نکته قابل تامل است:

اول آنکه مسلما کشور انگلستان قبل از هر اقدامی، به طور دقیق موضوع را بررسی می کند و صد در صد در صورت کسب منافع بالا، مبادرت به انجام آن می کند. لذا قطعا سرمایه گذاری در بورس ایران دارای منفعت بالایی برای انگلیسی ها است.

دوم آنکه بهترین سیاست در بورس، خرید سهام در پایین ترین قیمت و فروش در بالاترین قیمت است. به طور حتم دولت این اصل بدیهی اقتصاد را می داند. با توجه به اینکه در حال حاضر در بورس، قیمت به پایین ترین سطح ممکن کاهش یافته است، این سوال مطرح می شود که چرا دولت با علم به این موضوع نه تنها اقدام مثبتی در جهت افزایش شاخص صورت نمی دهد بلکه با استفاده از تکنیک هایی، باعث کاهش شاخص بورس شده است. یقینا برنده اصلی در این میدان انگلستان است و در این بین دولت، خدمت بزرگی به سرمایه گذاران انگلیسی می نماید.
مردم خوب می فهمند
وزرا اعلام نمودند :کاهش تقاضا در بازار به دلیل انتظار کاهش قیمت کالا است. باید به آنها گفت این توقع و انتظار را دولتمردان زمانی در بین مردم ایجاد کردند که آب و نان سفره مردم را به میز مذاکرات و رفع تحریم ها و همچنین چرخیدن سانتریفیوژها را به چرخ اقتصاد مردم گره زدند!!!!!
شعار چرخیدن سانتریفیوژها همزمان با چرخ اقتصاد چه خوب محقق شد.
درود بر روحانی
درود بر مردم صبور
خیلی خوب محقق شد! شما هم از وضعیت سفره و جیب مردم خبر نداری و هم از برجام!
درود بر روحانی!!!!
با اجازه شما اعلام شد آب هم 30% گران شد!
Iran, Islamic Republic of
شما که گفته بودین از رکود خارج شدین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
نه عزيزم دقت نكردي نگفتن خارج شديم بلكه گفتن عبور كرديم رد شديم يعني احتمالا چشماشونو بستن و بي توجه به روكود ازش رد شدن
امید مدبر
Romania
عزیزم دقت کن وقتی میگن که از روکود رد شدیم نه اینکه از روکود رد شده باشند بلکه منظورشون اینه که از روی کود رد شدند . فهمیدی آره جانم آره قوربونت برم دقت کن بابا
كوروش
United Kingdom
اين ترفند ه... است كه ياد ر... فريب نخوريد براي فشار به مجلس است جهت تصويب برجام
متین
دقیقا " همین است . این حرفها همه برای اجرای توافقنامه ننگین است ...!!! بستن با کدخدا به هر قیمتی ......!!!!
انگار این آقایان نفهمیده اند توافق ژنو یعنی چه؟ دکتر حسن یک بار به صورت خصوصی برایشان توافق ژنو، وین، لوزان را معنا کن
شاهد
بعد اونوقت دقیقاً این چهار وزیر چیکارن؟!!!!
دست پیش گرفتن که پس نیفتن. باب غیر از وزیر دفاع که البته از بهبود شرایط اقتصادی منتفع میشه دقیقاً اون سه تای دیگه مسئول اقتصادن دیگه. یا اینکه این سه نفر مترسکن و تصمیمات جای دیگه گرفته میشه، یا اینکه بی عرضه هستند و نمی تونن کاری کنن، اومدن کی بود کی بود من نبودم راه بندازن
فرامرز
Iran, Islamic Republic of
ما که از رکود سال پیش بیرون آمدیم پس دروغ بود خداوند به دادمان برسد
Finland
اينا چه بيصواط اند رفتن به جهنم مثکه! بابا مشکلات اقتصادي که تو همون 100 روز اول حل شد ! کجاي کاريد ؟ |:
منتظر کامنت طرفداران دولت هستیم چرا زبان مبارکشون کند شده و از کامنت های آنچنانی خبری نیست
Russian Federation
حتمآ دارن فكر مي كنن چطوري تقصير رو بندازن گردن احمدي ن‍‍‍‍‍ژاد بي نوا.!!!!!!
وضعیت بحرانی هست اما دولتیان بروی خودشان نمی اورند و حواسشان به حج و مشکلات حاشیه است..... وقتی که وزیر اقتصلد این نامه را مینویسد یعنی که .....؟
تغییرات بزرگ همت بزرگ و جرات میخواهد و سیاستهای تنبل پروری و مقررات ضد تولید و دست و پا گیر هم مزید بر علت است.
Amir
ای وزرای بدون شناسنامه!
Iran, Islamic Republic of
تورمتون 14 نشون میداد.
Iran, Islamic Republic of
عیب نداره عوضش تورم پایینه!
.
Iran, Islamic Republic of
توی کل دنیا قیمت مواد غذایی، آهن آلات و ...بین 15 تا 25 % بعلت کاهش بهای نفت پایین اومده.
این دولت هنر کرده. یعنی (اعلام شده توسط دولت)15+(کاهش نرخ محصولات جهانی)25-15=40-30% تورم را به مردم تحمیل میکنه و بعدش میگه : تورم را کنترل کردیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اینم بندازید گردن احمدی نژاد.
هدف از خلقت احمدی نژاد همینه!
Iran, Islamic Republic of
اینا کشور را به بحران نزدیک می کنند تا بگویند باعث و بانی آن تحریم هاست تا بهانه ای برای وطن فروشیشان باشد.
دبیراموزش وپرورش
نمی دانم چرا یاد نامه جام زهر به امام خمینی رحمه الله افتادم که اقایان برای مشخص نشدن ننگ عامل بودن تحمیل قطعنامه جام زهر برای ان تقسیم کار کرده بودند
متین
احسنت ....
Iran, Islamic Republic of
این روشنفکرانتان کجا هستند تا مملکت را از این بحران نجات دهند، نکنه مشغول بحران سازی هستند.
مگه ما از رکود عبور نکرده بودیم؟؟؟؟
ضمنا من نمیدونم.امضای وزیر دفاع زیر یه نامه اقتصادی یعنی چی؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
کلید اصلی شکست حالا کلید یدک ندارین این قفل لامذهب را باز کنید؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یک فرد
جهان چرا تو در زمین دشمن بازی می کنی؟
این نامه لازم نیست این اقایان هرهفته رییس جمهور را در دولت می بینند خب انجا به ایشان بگویند چرا نامه و چرا علنی میکنند مشخص است که این نامه برای فشار به مجلس است برای تصویب فرجام که اگر تصویب نشود چنین و چنان می شود واقعا که جهان از تو بعید است البته ممکن هم هست جهان هم با اصلاح طلبان بسته باشد و ما خبر نداریم که زمان مشخص می کند
Iran, Islamic Republic of
پس سیاسیه، منم شک کردم میگم مشکل اقتصادی نداریم، همه چیز گل و بلبله!
Iran, Islamic Republic of
تو زمین دشمن؟
سیاسیه که مجلس تصویب کنه؟
یعنی مجلس دشمنه؟
اینجاست که میگن دشمنان ما از احمق ها هستند.
Iran, Islamic Republic of
آقای یک فرد
برجام، نه فرجام
یک فرد
یعنی شما ملا لغتی شدید ؟
مطلب به این مهمی گفتم که اصلا معنا ندارد 4 وزیر به رییس جمهور نامه بنویسند مگر اینکه کاسه ای زیر نیم کاسه باشد و اینکه این نامه برای فشار به مجلس است و باید مواظب بود و اصلا چنین نامه ای را انتشار نداد و مهم نشمرد
سیاسی هست اخر چرا رسانه ایست ببرای تایید برجام. وگرنه رسانه ای نمی شد
ااااااااااااااااااااااااااااا
Iran, Islamic Republic of
درست زمانی که می بینند برجام در مجلس رای ندارد دست به این خیمه شب بازی ها می زنند تابهانه ای برای تصویب بی قید و شرط برجام داشته باشند . دلیل حضور وزیر دفاع هم همینه که بگن برجام مشکل امنیتی نداره که اگه داشت وزیر فاع نامه رو امضا نمی کرد . کور خوندید ....
علی
Iran, Islamic Republic of
اونروزی که این بازار افسارگسیخته سود های باداورده در جیب مدعیان فعلی می کرد چرا تهدید نکردید مردم بیچاره می شوند
Iran, Islamic Republic of
رفع رکود همش دروغ بود فقط خواستن دل مردم خوش باشه تا بتونن راحت به کاری های بیرون کشور رسیدگی کنن ..
Iran, Islamic Republic of
میزان تورم جیب مردم است!
تورم صفر شد!!
ما از رکود خارج شدیم!!
تحریم همه برداشته شد!!!!
بورس هم به سقوط کامل نزدیک شد!!!
فروش نفت مان به آمریکا آزاد شد!!
از شرکت های آمریکایی درخواست شد که برای سرمایه گذاری به ایران بیایند!!
توافق نامه ذلت بار برجام هم در حال اجرا است!!
فراتر از پروتکل نظارت ها هم پذیرفتیم!!
با اوباما دست دادیم!!
داریم با آمریکا کاملا دوست میشیم!
برید به جهنم!!
تازه به دوران رسیده ها!!!
دهاتی ها!! پاپتی ها!!
جهان نیوز
اینها همه چیزهای مثبتی است به کوری چشم منتقدان!!
چشم ندارید ببینید!!!!
در آخر هم به قول جناب خان عزیز
آخی!!!
Iran, Islamic Republic of
این نامه بودار است!!!!!!!!!!!
برای فشار به تصویب برجام است!!
ملت گول نخورید
Iran, Islamic Republic of
آقای سردار دهقان از موافقان برجام نیست که شما شم پلیسیتان گل کرده.
عباس صفوی
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه آقای ربیعی از یک طرف ادعا می کنه 700 هزار شغل ایجاد شده از طرف دیگه نامه هشدار تبدیل رکود به بحران را امضا می کنه . آیا ایشون نمی دونه که اشتغال و رکود دو نقطه مقابل هم هستند؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا دروغ نگفته, 700 هزار شغل ایجاد کرده اما بجاش یک میلیون و 700 هزار نفر بیکار شدن!!
چرا انصاف ندارین بابا اینا دولت راستگویانن!! دروغ که اصلا بلد نیستن...
Iran, Islamic Republic of
سیاست های اقتصادی و سیاسی آقای روحانی مانند سیاستهای اقتصادی و سیاسی دولت آقای خاتمی است.
میدانید چرا؟
چون فرمانده ی دولت ایشان یکی است...
آقای ه...
افشین خواه
Iran, Islamic Republic of
به تاریخ نامه دقت کنید.
مربوط به حدود 20 روز پیش است.
Iran, Islamic Republic of
تاریخ 20 روزه چه تاثیر در اصل ماجرا داره؟
مسعود
Iran, Islamic Republic of
اگه احمدی نژاد بود هر چهار تاشون رو برمی داشت. مثل کاری که با وحید دستگردی کرد.
بازم گلی به گوشه جمال این دولت. این کار هم صداقتشون رو نشون میده و هم جنبه بالاشون رو.
ایرونی
مثل اینکه بی شناسنامه ها و از جای دیگه تغذیه شده ها و تازه به دوران رسیده ها و بی سوادها در دولت نفوذ کردن.
آقای روحانی اینو که دیگه منتقدینت نگفتن وزرای کابینه ای گفتن که خودتون انتخاب کردین!
amirhosein
پایین اومدن نفت خیلی تاثیر گذاشته...کاش الان که قیمت نفت پایین بود تولید نفتو پایین می آوردن... با این قیمت نمی صرفه
Iran, Islamic Republic of
وقتی مسئولان دولت برای خود توهم فرجه آزادی عمل درست می کنند وبه جای عمل کردن به رهنمود های رهبر انقلاب ، منتظر گشایش دروازه های غرب هستند و نمی دانند در منازل مردم با انبوه جوانان بی کار چه بحران بالقوه ای هستند ، باید عواقب تلخ آن را هم بپذیرند ، براستی چرا هر دولتی که می آید نمی تواند تکبر سیاسی اقتصادی را خود دور کند ؟ اگر دولت ترموستات نداشته باشد با یک شیب ملایم آمپر می چسباند و با یک سراشیبی ملایم یخ می بندد و موتورش ترک بر می دارد و خلاص .
سخنگوی دولت اظهار نظر درباره نامه چهار وزیر کابینه به رئیس جمهور را به پس از دیدار امروزش با آقای روحانی موکول کرد.
شوراي اطلاع رساني دولت نامه مشترک 4 وزير کابينه به رئيس جمهور را تاييد کرد
در اين دنيا در دروغ گويي وسركار گذاشتن وفريب مردم واحمق بودن. فرض كردن ديگران .شيطان هم بايد از ... درس بگيرد چون اين نامه در نیمه دوم شهریورماه نوشته شده است.واين مردك از ان اظهار بي اطلاعي مي كند .
فكر ميكند ماها مانند خودش هستيم
هموطن
Iran, Islamic Republic of
نوشتن این نامه و زمان انتشار ان دقیقا حساب شده است. اب وتاب دادن به ان توسط طرفداران دولت معنی دارد. رسانه هایی که ایراد اقتصادی به دولت را نمی پذیرفتند حالا به پر رنگ کردن این نامه پرداخته اند. کار حساب شده است صبر کردند ببینند وضعیت برجام در کمیسیون و باز خورد مجلسیان چگونه است تا با اعمالی نظیر این نامه بطور غیر مستقیم دوباره وضعیت بد اقتصادی و ربط ان به توافق هسته ای را القا کنند. مستقیم نمیشود چون گفته اند که با توافق وضعیت گلستان نمیشود. در واقع یکی از موارد اعمال فشار برای تایید شدن بر جام است موارد بعدی هم در راه است