شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۹
محمد دهقان تاکید کرد:

مفقود بودن برخی حجاج‌ایرانی، توطئه‌آمیز بودن فاجعه منا را تقویت می‌کند/ مسئولان ساده‌اندیشی نکنند

پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 448912
عضو هیأت رئیسه مجلس دولت عربستان را موجب بی‌آبرویی جهان اسلام خواند و گفت: مسئولان نباید درباره حجاج مفقود ایرانی در منا دچار ساده‌اندیشی شود.
مفقود بودن برخی حجاج‌ایرانی، توطئه‌آمیز بودن فاجعه منا را تقویت می‌کند/ مسئولان ساده‌اندیشی نکنند
به گزارش جهان، محمد دهقان نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه از ابتدا برداشتش نسبت به واقعه منا برداشت معمولی نبوده است، گفت: من از ابتدا معتقد بودم که یک جنایت عمدی از سوی آل سعود انجام شده است.

*دولت سعودی اجرای توطئه صهیونیست‌ها را در نهایت بی‌تدبیری انجام داد

وی تصریح کرد: این فاجعه، توطئه‌ صهیونیست‌هاست که از قبل آن اهدافی را دنبال می‌کنند و آل‌سعود با بی‌تدبیری و بی‌عقلی آن را اجرا کردند و این همه خسارت به جهان اسلام زدند.

*فاجعه منا موجب لطمه خوردن به آبروی جهان اسلام شد

دهقان فاجعه منا را موجب لطمه خوردن به آبروی جهان اسلام و جریحه‌دار شدن قلوب مسلمین برشمرد و گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند باید ابعاد این حادثه روشن شود.

*طبیعی خواندن حادثه منا ساده‌اندیشی است

وی انتظار از مسئولین جمهوری اسلامی را عدم ساده‌اندیشی در این موضوع برشمرد و اظهار داشت: بعضی این فاجعه را طبیعی می‌خوانند که قطعاً ساده‌اندیشی است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ما البته فعلاً دولت آل‌سعود را صد درصد متهم نمی‌کنیم اما تصور می‌کنیم که احتمال توطئه بودن فاجعه منا بیش از عادی بودن آن است.

وی افزود: اگر این واقعه عادی بوده است چرا جلوی راه حجاج را بستند؟ هر آدم عاقلی می‌فهمد که وقتی جلوی صدها هزار نفر جمعیت بسته شود چنین فاجعه‌ای رخ می‌دهد.

*چرا سعودی‌ها از امدادرسانی به حجاج خودداری کردند؟

دهقان با این پرسش که چرا پس از انجام اشتباه اولیه در بستن راه و تراکم ایجادشده بالای حجاج، راه را باز نکردند؟ گفت: چرا سعودی‌ها بعد از اینکه حجاج روی هم ریختند نیامدند آنها را نجات دهند؟ چرا هلی‌کوپترهایی که از فراز مسیر رد می‌شدند آبی روی مردم نریختند؟ و چرا پس از حادثه از امدادرسانی به حجاج خودداری کردند؟

*مجروحان را لابه‌لای اجساد به سردخانه‌ها فرستادند

وی با اشاره به اینکه مأموران سعودی مجروحان زنده را لابه‌لای اجساد و اموات داخل کاورها کرده و به سردخانه‌ها فرستادند خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین پرسش ما در این زمینه این است که چرا تعدادی از حجاج ما هنوز مفقود هستند؟ و این مسئله توطئه‌آمیز بودن این موضوع را تقویت می‌کند.

*مفقود بودن تعدادی از حجاج ایرانی احتمال ربایش را بالا می‌برد

نماینده مردم طرقبه و چناران گفت: مفقود بودن این دسته از حاجیان احتمال ربودن حجاج ایرانی را بالا می‌برد هرچند بعضی مسئولین موضع گرفتند و اعلام کردند هیچ کس ربوده نشده است. اگر کسی ربوده نشده است پس تکلیف این حجاج مفقود را روشن کنید.

وی تصریح کرد: فیلم‌هایی که از این فاجعه پخش شده است نشان می‌دهد که سربازان سعودی بعضی حجاج را از داخل جمعیت آسیب‌دیده بیرون کشیده و با خود می‌برند هرچند ما صد در صد نمی‌گوییم این گونه انتقال دادن صد در صد ربایش بوده است اما بالاخره باید تکلیف این موضوع روشن شود.

*رد احتمال ربوده شدن برخی حجاج ایرانی، تبرئه دولت سعودی است

دهقان رد احتمال هر گونه ربایش حجاج ایرانی را به منزله تبرئه دولت عربستان ذکر کرد و گفت: دولت سعودی یک دولت جنایتکار بوده که میلیون‌ها مسلمان را در این چند سال گذشته آواره کرده و به خاک و خون کشیده است.

*پرهیز از ساده‌اندیشی درباره رژیم نالایق هم‌پیمان صهیونیسم و آمریکا

وی دولت عربستان را موجب بی‌آبرویی جهان اسلام خواند و اضافه کرد: این دولت، آتشی را در سوریه و یمن به جان مسلمانان انداخته است و کسی نباید درباره این رژیم نالایق هم‌پیمان صهیونیسم و آمریکا دچار ساده‌اندیشی شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولین باید این اتهامات را علیه این دولت مطرح کنند و از او پاسخ بخواهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
شما میگی ساده اندیشی نکنند ولی من میگم برخی مسئولین ذهنشان ساده اندیش و فاقد هر گونه ادراک پیچیدگیهای سیاست کنونی جهان است. البته احتمالا این نقیصه مادرزادی است!
از خداوند بزرگ می خواهیم انتقام شهدای منا را در سقوط و سرنگونی سعودی های وهابی تکفیری کثیف قرار دهد.
فرامرز
این رخ داد تنها یک ترور همگانی بوده و هست اما تروری بدون اسلحه و داعش و سعودیها بانی و مسئول این کار هستند می شود گفت ترور خاموش و یا کشتار خاموش به صورت این رخ داد را نباید اتفاقی قلمداد کرد چه بسا دست اسرائیل و آمریکا هم در کار باشد واین بر مسئولین است که این را روشن سازند
احسنت، صحیح است،چون دولت سفاک وخون ریز ال سعود دولت بی تجربه ای دراین زمینه نبوده وعمدا این قتل عام حجاج را،راه انداخت،لعن الله علی آل سعود.
آقای دهقان، عزیزم! شما حالا اینقدر مته به خشخاش نگذار. یک چند فری مفقود شده اند تا چند وقت دیگه، ان شاء الله صحیح و سالم پیدا می شوند، به لطلف سیاسیت ظریف دولت، با عزت و افتخار کامل به ایران بر می گردند.
Iran, Islamic Republic of
دشمنان سعی کنند با دُم شیر بازی نکنند اگر روزی این شیر بازگردد باید یک توان بزرگتر و گسترده‌تر از دفاع مقدس از خود دفاع می‌کند و هر نوع تجاوزی را در نطفه خفه خواهد کرد
به ازا هر شهید ایرانی در فاجعه منا یک شیطان زاده سعودی را باید نفله کرد
مادر شما
بله من هم فیلمی دیدم که در آن سربازان سعودی تعدادی از حاجیان را در حالی که میدویدند از بین جمعیت بیرون می کشیدند به صورت گزینشی.
اشكذري
Iran, Islamic Republic of
قطعا حادثه منا سوء مديريت نبود بلكه مديرت سوء بود. هيچگاه بدون برنامه‌ريزي و مديريت قوي نمي‌شود اين‌همه انسان با اين شرايط كشته شوند!!!! پس فاجعۀ منا را خوب مديريت كردند.
عده‌اي را همان روزهاي اول حادثه در گور دست‌جمعي دفن كردند تا اگر كسي سراغ مسئولان بلند پايۀ ايراني را گرفت. بگويند: حتما جزء دفن‌شدگان است، اين‌هم اثر انگشت!!!
ولي آيا اثر انگشت زنده و مرده فرق‌مي‌كند؟!! آيا اثر انگشت مي‌تواند ثابت كند كه صاحب آن مرده است و در اين گور دسته‌جمعي دفن شده است؟!!
آيا مي‌توانند جسد شخصيت موردنظر را از اين گور درآورند و تحويل دهند.
شك نكنيد كه ديپلمات‌هاي ارشد ايران را ربوده‌اند و براي گم كردن رد آن، عده‌اي را با عجله به صورت دسته‌جمعي دفن كرده‌اند.
برخي مسئولان هم باور كرده‌اند كه سعودي‌ها به خاطر سردرگمي و حجم زياد كشته‌شدگان چنين كرده‌اند!!!
آيا همۀ مقامات بلندپايۀ ايران جزو مفقودين هستند؟
يكي از اهداف به وجود آوردن حادثه منا، ربودن همين افراد بوده است!!