جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

تهیه‌محصول‌غذایی‌بافناوری۳بعدی+عکس

دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب: 419716
در آینده ای نه چندان دور تهیه غذا به ویژه برای بیماران خاص با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی دیگر یک اتفاق هیجان انگیز یا تخیلی نخواهد بود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، فناوری چاپ سه بعدی این روزها حتی به خانه ها نیز راه پیدا کرده است و مردم می توانند با خرید یکی از آنها، اشیای مختلف و مد نظرشان را به سرعت تولید کنند و در تازه ترین ابتکارعمل صورت گرفته در این عرصه، تلاش می شود تا غذاهای مختلفی با استفاده از این فناوری تهیه شود.

به تازگی شکلاتهایی به شکل کره زمین و با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی تولید شده است که شاید با تکیه بر روشهای سنتی و فعلی به سختی بتوان محصولی با چنین کیفیت و ظرافت ارایه کرد.

در این محصول جدید، بخشی از کره زمین به ضخامت تنها ۸ دهم میلیمتر و با استفاده از رنگ طلایی برجسته شده تا ظرافت محصول نهایی به اوج برسد.

این ابتکارعمل در هلند صورت گرفته و طی آن گروهی از محققان تغذیه درصدد تهیه نخستین محصولات غذایی به روش چاپ سه بعدی هستند. آنها حتی چندی پیش در این کشور گردهم آمده و در نخستین کنفرانس تهیه مواد غذایی با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی به بحث و تبادل نظر پرداختند.


در عین حال از اسپانیا خبر می رسد که تا پایان امسال یک شرکت متخصص در زمینه تولید این دسته از ماشین آلات، فناوری چاپ سه بعدی ویژه تهیه غذا را وارد بازار می کند.

در این خصوص محققان به بررسی ابعاد مختلف این فرآیند پرداخته اند. هاد لیپسون از محققان دانشگاه کورنل در نیویورک می گوید: بحثهای زیادی درباره توسعه فناوری چاپ سه بعدی در دنیا صورت گرفته و در این میان پرسشی اساسی مطرح می شود: آیا روزی فراخواهد رسید که هر شخص دستگاه چاپ سه بعدی نظیر یک رایانه شخصی در خانه داشته باشد؟ من فکر می کنم پاسخ این پرسش"بله" باشد اما نه برای چاپ اشیای پلاستیکی بلکه برای چاپ سه بعدی غذا!

در این میان استفاده از فناوری چاپ سه بعدی برای تهیه غذاهای خاص از اهمیت ویژه تری برخوردار است. بیماران مبتلا به آسم و حساسیتهای غذایی از آن جمله هستند که محققان روزی را تصور می کنند که با فناوری چاپ سه بعدی بتوان وعده های غذایی با ترکیبات مشخص برای این نوع بیماران آماده کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *