شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

واکنش شورجه به ساخت فیلم، بدون مجوز

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 332118
اگر قرار به ساخت فیلم بدون مجوز است دولت اعلام کند پروانه نمایش کافی است جمال شورجه کارگردان با تجربه سینما توجه نکردن به مجوز ساخت را کاری غیر اخلاقی و غیر قانونی می داند، چرا که این کار مسیر را برای دیگر فیلم سازان باز میکند.
به گزارش جهان، جمال شورجه کارگردان سینما در گفت و گو با آوینی فیلم، درباره خبری مبنی بر دریافت مجوز نمایش فیلم بدون مجوز ساخت" رخشان بنی اعتماد" گفت: اساسا این اقدام اخلاقی و در شان سینما نیست و در چند سال گذشته مشکلی که کارگردانان برای اخذ مجوز ساخت دارند به صورت یه روند درآمده است.
وی در ادامه گفت: بدون مجوز و پروانه ساخت گرفتن و رفتن به سراغ ساخت فیلم راه درستی نیست و در نقاط دیگر دنیا این کارها مرسوم نیست وعموما این فیلم ها را "فیلم های زیر زمینی" می نامند.

شورجه با بیان اینکه تفاوتی ندارد که فیلم را خانم بنی اعتماد بسازند یا هر کس دیگر اعلام داشت: پروانه دادن به این گونه فیلم ها یک کار غیر اخلاقی و مشکل دار است.

کارگردان "سی و سه روز" در ادامه افزود: رخشان بنی اعتماد می توانست در زمان گرفتن مجوز عنوان فیلم را به فیلم نمایشی یا فیلم ویدئویی تغییر دهد تا امکان گرفتن مجوز سهل تر شود.

این تهیه کننده و کارگردان سینما اظهار داشت: این که این فیلم بدون مجوز ساخته شود و به شورای تایید نمایش هم بیاید؛ بدون در نظر گرفتن عوارض قانونی مجوز بگیرد و در جشنواره هم پخش و مطرح شود، یک مجوزی می شود برای دور زدن قانون. اگر این شیوه کارها ادامه پیدا کند همه خود را مجاز به ساختن هر فیلم مورد علاقه خود میدانند.

شورجه با بیان اینکه، این با روح نظارتی و حاکمیتی فرهنگ و ارشاد اسلامی مغایرت دارد اعلام داشت: من این کار را یک حرکت غیر قانونی می بینم و می دانم و امیدوارم که این کار به شکل عادت در نیاید.

وی در ادامه افزود: اگر قرار است این کار ادامه پیدا کند ، دولت اعلام کند که هر فیلم سازی که می خواهد فیلم بسازد، صرفا به پروانه نمایش اکتفا کند.

شورجه در ادامه این گفت و گو در نظر نگرفتن مجوز ساخت را میسر ندانستند، چرا که هر فیلمی مجوز و نامه هایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما لازم دارد که اگر بخواهد در سطح شهر و خانه کار شود باید تاییدیه لازم را داشته باشد، تا اگر در کار مشکلی پیش آمد کسی مسئول آن مشکل باشد.گرفتن مجوز سبب جلب اعتماد اماکن دولتی می شود.

شورجه کار حرفه ای را کاری دانست، که برای مراحل کار نیاز به مجوز و نامه های اداری داشته باشد و در این باره گفت: اگر این گونه کار نشود می توان گفت کار حرفه ای نیست. و کار بطور حرفه ای و برای سینما نیازمند نامه و مجوز می باشد.
وی در پایان تصریح کرد: من نگرفتن مجوز را در کارها عملی نمی دانم، چرا که قانون هم گرفتن مجوز ساخت را برای فیلم ساز واجب دانسته و دولت هم نمی تواند اعمال نظری کند، مگر اینکه بخواهد قوانین را تغییر دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *