سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

توصیه‌های ضروری قبل از اهدای خون

پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب: 442413
آیا می‌دانید حدود ۲.۶ درصد از جمعیت ایران را اهدا کنندگان خون تشکیل می‌دهند.گروهی که وظیفه انسانی تامین خون سالم و کافی را به صورت داوطلبانه برای نیازمندان برعهده دارند. شاید روزی شما هم خون اهدا کنید، بنابراین توصیه‌های قبل از اهدای خون را فراگیرید.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، اهدای خون سالم را اهدای زندگی می گویند، زیرا شیره جان آدمی را خون تلقی می کنند، ۵ لیتر خونی که در بدن آدمی از زمان تشکیل جنینی تا روز رفتن از این دیار خاکی با آدمی است، خون مایعی است که کار اصلی آن رساندن اکسیژن و موادّ تغذیه کننده مانند گلوکز و سازنده به بافت ها و کمک به دفع موادّ زائد (همچون کربن دی اکسید و اسید لاکتیک) از بافت های بدن و دفاع در برابر میکروارگانیسم ها است. در حدود ۷ الی ۸ درصد وزن بدن را خون تشکیل می دهد و در انسان بالغ به طور متوسط ۵ لیتر از حجم بدن را خون تشکیل می دهد.

حال می دانید حدود ۲.۶ درصد از جمعیت ایران را اهدا کنندگان خون تشکیل می دهند. گروهی که وظیفه انسانی تامین خون سالم و کافی را به صورت داوطلبانه برای نیازمندان برعهده دارند. شاید روزی شما هم خون اهدا کنید، بنابراین توصیه های قبل از اهدای خون را فرا گیرید.

در چه صورت می توانید خون اهدا کنید؟
- اگر حالتان خوب است.

- اگر احساس ضعف و بی حالی ندارید.

- اگر حداقل ۱۸ سال (بین ۱۸ - ۱۶ سال با اجازه کتبی از پدر یا قیم قانونی خود مجاز به اهدای خون می باشد) و حداکثر ۶۵ - ۶۰ سال دارید.

- اگر وزن شما حداقل ۵۰ کیلوگرم می باشد.

- اگر به بیماری قلبی یا ریوی جدی مبتلا نیستید و بیماری صرع ندارید.

در چه صورت نباید خون اهدا کنید؟

- اگر قصد شما برای اهداء، انجام آزمایش های مربوط به بیماری ایدز (HIV) و هپاتیت B , C و یا سایر آزمایش ها به دلیل احساس بیماری است.

توجه: آزمایشات مربوط به بیماری ایدز به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد، در این مورد اطلاعات بیشتر را از پزشک بخواهید و یا به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه شود.

علائم مشکوک ابتلا به بیماری ایدز مانند تب، تعریق شبانه، کاهش وزن بدون دلیل شناخته شده، سرفه، اسهال، تورم غدد لنفاوی، لکه های سفید روی سطح زبان یا لکه های برجسته روی پوست بدن.

در صورت انجام چه فعالیت هایی در یک سال گذشته نباید خون اهدا کنید؟

- هر گونه تماس جنسی با فردی غیر از همسر

- تماس جنسی با فرد دریافت کننده فاکتورهای انعقادی

- تزریق خون و فرآورده های خونی

- حجامت، خالکوبی، سوراخ کردن گوش، طب سوزنی و الکترولیز

- پیوند اعضا یا بافت

- ابتلا به بیماری های مقاربتی و یا تحت درمان این بیماری ها

- بازداشت بیش از ۷۲ ساعت در زندان یا بازداشتگاه

چرا این افراد نباید خون اهدا کنند؟

افرادی که سابقه فعالیت های مذکور را دارند ممکن است آلوده به ویروس (HIV) ویروسی که باعث ایجاد بیماری ایدز می شود شده باشند. ویروس HIV در مرحله اولیه (دوره نهفتگی) توسط آزمایش های قابل ردیابی نیست و همچنین می تواند به مدت طولانی هیچ علامتی در فرد مبتلا ایجاد نکند اما با این وجود قابل انتقال به دیگران است. بنابراین خون این افراد نباید برای دیگران تزریق شود زیرا باعث انتقال ویروس HIV به فرد دریافت کننده می شود. به همین دلیل سازمان انتقال خون از افرادی که در فعالیت های فوق شرکت دارند تقاضا می شودد تا خون اهدا نکنند.

واکنش های نامطلوب حین و پس از اهدا چیست؟

فقط تعداد کمی اهداکنندگان دچار واکنش های نامطلوب حین و پس از اهدا می شوند.

واکنش های حین و پس از اهدای خون:

- در صورتیکه قبل از اهدای خون غذا نخورده باشید، ممکن است احساس سرگیجه، تهوع و حتی ضعف شدید داشته باشید.

- در برخی موارد احساس درد در بازو، کبودی محل خونگیری، بروز واکنش حساسیت به محلول ضد عفونی کننده.

اگر فکر می کنید که نباید خون اهدا کنید می توانید یکی از مراحل زیر را انتخاب کنید:

الف: می توانید محل اهدای خون را با اختیار خود ترک کنید.

ب: می توانید با پزشک اهداکنندگان در اتاق مصاحبه به طور محرمانه گفت وگو کنید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

ج: می توانید با فرصتی که سازمان انتقال خون ایران در اختیار شما قرار می دهد پس از اهدای خون به آنها اطلاع دهید تا از خون شما استفاده نکنند. (پزشک مصاحبه کننده سیستم خود حذفی محرمانه را برایتان توضیح می دهد.)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *