چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۱
۱

رونمایی بزرگترین عکس یادگاری دفاع

سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 381907
جاسم غضبانپور عکاس دفاع مقدس از ساخت بزرگترین عکس یادگاری رزمندگان دفاع مقدس خرمشهر خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از موزه دفاع مقدس، او در مورد این اثر گفت: در موزه دفاع مقدس خرمشهر علاوه بر اینکه عکس‌های دوره جنگ من از خرمشهر به شکل دائمی نگهداری می‌شود، کار جدیدی در حال انجام است که با عنوان "بزرگترین عکس یادگاری دفاع مقدس" شناخته می‌شود. در این عکس چهره حدود ۷۰۰ نفر از کسانی که از روز اول تا آخر جنگ در سپاه و بسیج مردمی خرمشهر حضور داشتند دیده می‌شود.

او با اشاره به اینکه حدود یک سوم این افراد شهید شده‌اند افزود: این عکس ویژگی‌های خاصی دارد. در وهله اول نمی‌توانید تشخیص دهید که بین این عکس‌ها فاصله زمانی ۷-۸ ساله وجود دارد. همه چهره‌ها رو به دوربین نشسته‌اند و به آن نگاه می‌کنند. افرادی که در سمت راست، چپ و وسط تصویر قرار گرفتند محمد نام دارند و نفر وسط محمد جهان آرا است که به همراه سایر فرماندهان شهید سپاه و بسیج خرمشهر در مرکز تصویر قرار گرفتند و بقیه نیروها در اطراف آنها هستند.



غضبانپور در مورد نحوه ساخت این تصویر گفت: حدود ۱۰ هزار عکس یادگاری از رزمندگان و شهدا را جمع‌آوری کردیم در مرحله اول همه عکسها کپی و یا اسکن شدند و سپس از میان آنها حدود ۷۰۰ چهره رزمندگان آن زمان شناسایی و انتخاب شد و این عکسها کنار هم تشکیل یک عکس را دادند. عکسها پس از کپی در نرم افزار فتوشاپ در یک کادر مونتاژ شدند و روی آنها تغییرات لازم ایجاد شد. این بخش از کار که توسط همکاران من انجام شد حدود ۳ سال طول کشید و طرح من با حمایت بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در حال اجرا است.

او در مورد ابعاد این اثر گفت: این کار ۴۰ متر طول دارد و ارتفاع آن به حدود ۴ متر می‌رسد و بر روی دیواری به همین ابعاد در محوطه موزه خرمشهر نصب خواهد شد. تصویر نهایی توسط سرامیک سازان اصفهانی در حال ساخت است و تا چند روز آینده در محل نصب می‌شود. این عکس سیاه و سفید است و اسامی افراد حاضر در عکس بدون اولویت بندی و بر اساس حروف الفبا در کنار تصویر نوشته شده و اسامی شهدا به رنگ قرمز دیده می‌شوند.

غضبانپور با اشاره به اینکه در این عکس تصویر خواهران رزمنده وجود ندارد افزود: در حال حاضر در حال آماده کردن تابلویی دیگر از تصاویر خواهران رزمنده و شهید خرمشهر هستیم تا در کنار این اثر در موزه نصب شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا محمدی
استاد هنرمند فرهیخته جناب آقای غضبانپور دست میزاد برادر هفته دفاع مقدس را گرامی میداریم