پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

یک بیستم سینماهای چین به ایران رسید

پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب: 380908
هفته فیلم چین در حالی با حضور برخی از مقامات و هنرمندان سینمایی ایران و چین در موزه سینما آغاز شد که پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی برای نمایش فیلم‌های ایرانی در سینماهای چین غافلگیر کننده بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مراسم آغاز هفته فیلم چین در ایران عصر روز چهارشنبه ۲۶ شهریور ماه با حضور حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی محمدرضا جعفری جلوه مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی وزیر چین در ایران و معاون وزیر اداره کل رادیو و تلویزیون چین در موزه سینمای ایران آغاز شد.

بر اساس این گزارش ابتدای این مراسم اختصاص به انعقاد سند سینمایی بین مقامات ایران و چین داشت و پس از آن پانگ‌فن سفیر چین در تهران اظهار داشت: از پذیرایی خوب سازمان سینمایی تشکر می‌کنم تولید فیلم در کشور چین از سال ۱۹۰۵ میلادی شروع شده است تولیدات آثار سینمایی چین تا امروز آثار شاخصی بوده است وچین سومین تولید کننده فیلم در جهان است.

وی افزود: فیلم‌های چینی جوایز متعددی را در سراسر جهان کسب کردند و چین و ایران دو کشور درخشان و متمدن هستند که برگزاری این هفته فیلم باعث گسترش تبادل فرهنگی بین دو کشور می‌شود و امیدوارم دوستی مردم و چین با برگزاری چینی برنامه‌هایی تداوم پیدا کند.

در ادامه مراسم هانگ‌کانگ معاون وزیر رادیو و تلویزیون و فیلم چین در سخنانی با ابراز خوشحالی از سفر به ایران در آستانه فصل پاییز گفت: من از طرف سازمان رادیو و تلویزیون چین برگزاری چنین هفته فیلمی را تبریک می‌گویم و از همه به ویژه حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی ایران تشکر می‌کنیم سال جدید از چین بازدید کردند و این سفر سرآغاز روابط دوستانه میان کشورهای ایران و چین شد.

وی افزود: در این هفته فیلم آثاری از سینمای چین پخش می‌شود که امیدواریم مردم ایران با آنها ارتباط برقرار کنند و امیدوارم این دو کشور متمدن که در پیشرفت سینمای جهان نقش مهمی داشتند و از شهرت جهانی برخوردار هستند ارتباط فرهنگی بیشتری داشته باشند.

معاون وزیر رادیو و تلویزیون چین خاطر نشان کرد: در این سال‌ها سند سینمای چین رونق ویژه‌ای پیدا کرده و کارگردانان چینی تلاش کردند فیلم‌هایی بسازند که مخاطب جهانی داشته باشد پیش از این در سال‌های دور مردم چین و ایران از طریق جاده ابریشم با هم تجارت می‌کردند و امروز دوباره باید این رابطه را ترمیم کنیم و از طریق فرهنگ با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.

بر اساس این گزارش در بخش این مراسم حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با ابراز خوشحالی بابت برگزاری هفته فیلم چین در ایران گفت: امروز می‌تواند یک روز به یاد ماندنی در سینمای دو کشور باشد به هر حال ما دو کشور دو تمدن بسیار مهم و کهن با مشترکات فراوان هستیم و بسیاری از زبان‌های رایج در دنیا را ما اختراع کرده‌ایم.

ایوبی سپس خطاب به مقامات چینی اظهار داشت: شما ۱۵۰ سال پیش از میلاد کاغذ را اختراع کردید و اروپایی‌ها ۱۵۰۰ سال بعد از کاغذ و قلم شما استفاده کردند هر دو کشور هنر خوشنویسی داریم و تنها ملت‌هایی هستیم که خط برایمان مقدس است و هنر برایمان تلقی می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: خوشنویسی در ایران یکی از بهترین هنرهاست و هنر کتاب هم در هر دو کشور جزو هنرهای قدیمی است و نشان می‌دهد ما و شما دو تمدن دانشمند عالم و اهل کتاب و قلم هستیم و هر دو کشور تقریبا با هم سینما را شروع کردیم. ما و شما حرف‌های گفتنی و شنیدنی بسیاری برای دنیای امروز داریم و من فکر می‌کنم جهان امروز علاقمند است تا دوباره حرف‌های پدرها و پدربزرگ‌ها بشنوند ما و شما به معنای پدر و پدربزرگ برای جهان هستیم و چقدر خوب است که به زبان سینما سخن می‌گویم.

معاون وزیر ارشاد خاطرنشان کرد هر دوملت بسیار خوب مسائل را هضم می‌کنیم علم و دانش و فلسفه را حتی اگر از دیگر ملت‌ها گرفته باشیم در هاضمه ملت خود هضم می‌کنیم. صنعت سینما را از کشورهای دیگرگرفته‌ایم ولی در هاضمه این فرهنگ کهنسال و قوی این سینما به وجود آمده و ما سینمای ایران و چین را داریم.

وی تصریح کرد: من امروز امیدواریم مردم ایران که چین و کالاهای چینی را به خوبی می‌شناسند سینمای چین را هم بشناسند و می‌خواهم با اقای وزیر یک معامله کنیم چرا که چینی‌ها خوش معامله هستند و می‌خواهم بگویم یک بیستم سینماهای چین فیلم ایرانی نشان دهند و یک بیستم سینماهای ایران فیلم چینی نشان دهند که با این حساب ایران ۱۱۰۰ سینما در چین گیرش می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم سینمای ایران در چین جایگاهی پیدا کند و می‌دانم آنقدر سینمای ایران جاذبه دارد که دیگر مردم چین فیلم‌های آمریکایی نخواهند دید.

بر اساس این گزارَش در بخش پایانی این مراسم معاون وزیر رادیو و تلویزیون فیلم چین از دو هنرمند سینماگر چین دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و در بخش پایانی این مراسم فیلمی که ساخت این دو هنرمند به نمایش در‌امد.

در این مراسم محمدرضا جعفری جلوه مدیر عامل بنیاد سینمای فارابی‌، حسین مسافر آستانه مدیر عامل موسسه رسانه‌های تصویری، حبیب ایل‌بیگی مدیر عامل انجمن سینمای جوان، محمد حیدری مدیر عامل موزه سینما و داود رسولیان حضور داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *