جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ایجاد "شرق جدید" در منطقه غرب آسیا

سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 448507
سردبیر روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به تشکیل ائتلاف جدید میان روسیه، سوریه، ایران و عراق، تأکید کرد که این ائتلاف به اهداف خود خواهد رسید و شرق تازه‌ای نیز شکل خواهد گرفت.
به گزارش جهان به نقل از فارس، برخی افراد درگیر بررسی عوامل و علل دخالت روسیه در سوریه هستند، ولی حملات روس‌ها به مواضع داعش همچنان ادامه دارد.

موضع‌گیری کلی عربی، منطقه‌ای و بین‌المللی در قبال حکومت عراق با موضعگیری در قبال دولت سوریه یکسان نیست ولی حملات ائتلاف جدید روسیه، ایران، سوریه و عراق با تطابق با واقعیت‌ها در دمشق و بغداد و علیه دشمن واحد صورت می‌گیرد.

«ابراهیم الامین»‌ سردبیر روزنامه لبنانی «الاخبار» با انتشار یادداشتی تحت عنوان «الشرق الجدید» با بیان مطلب فوق، نوشت، هر کس که معنای هماهنگی و دشمن واحد در عراق و سوریه را بفهمد، می‌داند که اصطلاحاتی مانند «کشور مفید» یا «اقلیم‌های مناسب» تنها در ذهن کسانی جای گرفته است که سعی دارند سوریه و عراق را تقسیم کنند یا کسانی که از دوستان خسته شده‌اند.

فقط کافی است نگاهی به نقشه انداخت و مستلزمات حمله به تروریسم را تبیین کرد تا همه بدانند که این مسئله تنها با سیطره دولت سوریه بر شرق و سیطره بغداد بر غرب عراق صورت می‌گیرد. همچنین طرح حمایت از پایتخت‌های دو کشور، سیطره کامل بر جنوب و شمال سوریه را ایجاب می‌کند و حمایت از قدرت مرکزی در عراق نیز نیازمند انحصار مطالبات کُردها است که با منافع ملت عراق و سوریه تناقض دارد.

به گزارش الاخبار، هدف از جنگی که فصل تازه‌ای از آن آغاز شد بازگردان سیطره مرکزی بر همه اراضی سوریه و عراق در مدت زمان کوتاه است. این مسئله نیز بدین معناست که در کنار مقدمه‌چینی‌های میدانی، گفتمان سیاسی بار دیگر بر این مسئله تأکید دارد که از تمایلات به‌حاشیه راندن هم‌پیمانان دست برداشت. جنگ‌های عراق و سوریه نشانه هایی از گسست اجتماعی را به وجود آورد که امروز مهمترین آن در قالب عنصر فرقه‌ای و مذهبی متبلور می شود. در این صورت است که «گفتمان مشارکتی» کمرنگ شده و هویت ملی نیز به کلامی بدل می‌شود که رنگ و لعابی به سخنرانی‌های رهبران و فرماندهان می‌دهد.

بنا بر این گزارش، آنچه امروز در یمن، سوریه، عراق و لیبی رخ می‌دهد از دشواری‌ها و موانع موجود بر سر راه «جدایی» یا ایجاد «فدرال‌های گسسته» حکایت دارد. حتی تجربه کُردها در خودمختاری و استقلال نیز مبتنی بر وابستگی کورکورانه به یک قدرت خارجی است؛ وابستگی که در نخستین حمله داعش به سوی اربیل سستی و ناپایداری آن مشخص شد. البته در روزهای آتی شاهد موج تازه‌ای از درگیری‌های میدانی در سوریه و عراق خواهیم بود و همگان در برابر حقایق متفاوتی قرار خواهند گرفت. همچنین هیچ کس نخواهد توانست آماری از شمار قربانیان و تلفات داشته باشد بلکه همگان مجبور خواهند شد اقدامات مناسبی انجام دهند.

الامین در ادامه گزارش خود می‌نویسد، چالش‌های تازه‌ای در برابر ائتلاف گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه و عراق، کشورهای منطقه، ترکیه، کشورهای حاضر در جزیره عرب، کشورهای غربی و آمریکا به وجود آمده است. اینها هرگز نخواهند توانست به اظهارات، سخنرانی، مواضع و دیپلماسی شکست خورده اکتفا کنند. همچنین مشارکت عملی این طرف‌ها، هزینه‌های مستقیمی برای آنها خواهد داشت. البته هر کس گلوله‌ای به سوریه شلیک کند باید انتظار بازگشت مستقیم آن به کشور و مردمش را داشته باشد. البته این چالش متوجه ایران و روسیه و حزب الله نیز است، البته با این تفاوت که حامیان دشمنان کشورهای عراق و سوریه طی دوران گذشته از آرامشی برخوردار بودند که امروز رو به پایان نهاده است.

وی در پایان تأکید کرد، در محور ما کسی وجود ندارد که وعده کارهای خارق‌العاده بدهد ولی این ائتلاف می‌داند که باید همه توانمندی‌ خود را برای یک نبرد سرنوشت‌ساز هزینه کند. البته آمادگی‌های تازه‌ای وجود دارد که دیدگاه‌های بسیاری درباره آن مطرح می شود تا مانع از افتادن در تله اوهام و توهمات شد. این مسئله نیز نیازمند امکانات، وقت و جانفشانی است. ما در برابر تجربه‌های میدانی خواهیم بود که با تجارب گذشته تفاوت خواهد داشت. اما هدف اصلی، ایجاد تغییرات کلیدی در صحنه میدانی سوریه و عراق و در راستای ایجاد شرق تازه خواهد بود... شرق تازه‌ واقعی؛ حال چه جنگ را ببریم یا در آن شکست بخوریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *