پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

ره‌آورد برجام؛ افت ۳۲ % دارایی مردم دربورس

دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب: 448408
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به کاهش ۳۲ درصدی دارایی‌های مردم در بورس پس از امضای سند برجام گفت: دولت به امامزاده برجام متوسل شده فارغ از این که این امامزاده اقتصاد ایران را شفا نمی‌دهد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روز گذشته نامه ۴ وزیر به رئیس جمهور در رسانه‌ها منتشر شد که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی بالاخره بخشی از بدنه دولت شرایطی حساس و اضطرار اقتصادی کشور را حس کرده است چرا که از مدت‌ها پیش پارلمان بخش خصوصی و رؤسای اتاق‌های بازرگانی به شدت نسبت به وضعیت رکود و سیاست‌های انقباضی دولت که برای مهار تورم در پیش گرفته شده بود هشدار داده بودند.

مهرداد بذرپاش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در واکنش به نامه ۴ وزیر اظهار داشت: دولت آنقدر به امامزاده برجام متوسل شده که متوجه نیست این امامزاده اقتصاد ایران را شفا نمی‌دهد.

نماینده تهران ادامه داد: به دلایل مختلف سیاسی دوستان در دولت حاضر به پذیرش این واقعیت نیستند و بیشتر تمام هم و غم خود را در مذاکرات سپری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه مولفه‌های جاری اقتصاد چیزی نیست که با گفتار درمانی بشود آنها را حل کرد تصریح کرد: شاخص‌های مختلف اقتصادی از جمله شاخص بازار سرمایه، رشد بدهی‌های دولت به بانک‌ها و رشد معوقات بانکی و شاخص رشد نرخ بیکاری همه می‌تواند نشانگر وضعیت سلامت یا بیماری اقتصاد باشد.

وی ادامه داد: شاخص بازار سرمایه بعد از توافق برجام و توافق ژنو ۳۲ درصد کاهش داشته و به این مفهوم است که بیش از ۳۲ درصد دارایی ‌های مردم در بازار سرمایه از بین رفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شاخص رشد بدهی‌های دولت به بانک‌ها در مرز علایم هشدار دهنده است، افزود: رشد معوقات بانکی طی یک سال اخیر نزدیک به ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده که علامت مثبتی در بازار تولید و خدمات نمی‌دهد.

بذرپاش ادامه داد: اینکه مرتب اعلام کنیم تورم پایین آمده امر قابل تقدیری است اما نباید فراموش کرد که تورم ناشی از شوک ارزی در سال ۹۱ و ناشی از تحریم‌ها به وجود آمده و همانی است که به مرور زمان به سمت صفر میل می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس به این نکته هم اشاره کرد: علایم رشد نرخ بیکاری نشانگر یک رکود سنگین در بازار است و از طرف دیگر عدم تلاش برای فعال‌سازی طرف تقاضا و کمتر خرید کردن مردم در بازار به دلایل مختلفی از جمله نظام انقباضی بانکی کشور برمی‌گردد و حاکی از آن است که وضعیت اقتصادی به تب عجیبی دچار شده که حالا مدام با موضوع برجام می‌خواهیم این تب را نشان ندهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام لطفا مردم را گول نزنید . ودروغ نگویید . مشکلات بورس به خاطر برجام نیست .