جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بازرسان سازمان ملل از سوریه رفتند

شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 309907
کارشناسان تسلیحاتی سازمان ملل که برای بررسی موارد ادعایی حملات شیمیایی به سوریه سفر کرده بودند، ساعتی قبل این کشور را ترک کردند.
به گزارش جهان، فارس به نقل از شبکه اسکای‌نیوز نوشت: کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل که دو هفته قبل برای بررسی موارد ادعایی حملات شیمیایی به سوریه سفر کرده بود، امروز رسما به دور اول بازرسی‌ها در این کشور پایان داد. بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل صبح امروز سوریه را ترک کرده و دقایقی قبل هم وارد لبنان شده‌اند.

بازرسان سازمان ملل به سرپرستی «آکه سلستروم» دو هفته قبل به سوریه سفر کردند تا سه مورد از حملات شیمیایی‌ای که گفته می‌شد در سوریه رخ داده را بررسی کنند.

یکی از این موارد در منطقه «خان‌العسل» حلب رخ داده بود که تیم کارشناسان روسی چندی قبل با بررسی آن اعلام کردند مخالفان سوری عامل آن حمله بوده‌اند. در حالی که بازرسان قرار بود این منطقه را مورد بازرسی قرار دهند، حمله‌ای علیه منطقه «غوطه» در حومه دمشق انجام شد که گفته می‌شود در آن از گاز «سارین» استفاده شده است. با انجام این حمله مأموریت کمیته حقیقت‌یاب تغییر کرد و «غوطه» به محل اصلی بازرسی‌ها تبدیل شد.

کمیته حقیقت‌یاب قرار بود تا اواسط هفته در سوریه حضور داشته باشد، اما این کمیته مأموریت خود را کوتاه کرده و زودتر از موعد از سوریه خارج شده است. خروج زودتر از موعد بازرسان از سوریه با انتقاد روسیه مواجه شده، اما «بان‌ کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل می‌گوید کارشناسان برای تکمیل مأموریت خود بار دیگر به سوریه بازمی‌گردند.

خروج کارشناسان سازمان ملل از سوریه در حالی صورت گرفته که آمریکا در چند روز اخیر تهدیدات برای اقدام نظامی علیه سوریه را افزایش داده است. برخی منابع از احتمال اقدام نظامی تا ۴۸ ساعت آینده خبر داده‌اند. آمریکایی‌ها می‌گویند اسنادی در اختیار دارند که نشان می‌دهد دولت عامل این حمله بوده است. دو روز قبل پارلمان انگلیس با دخالت این کشور در اقدام نظامی به دلیل نبود اسناد مشخصی که ثابت کند دولت سوریه عامل این حمله بوده و همچنین مخالفت نبود مجوز شورای امنیت برای اقدام نظامی، مخالفت کردند. آلمان، ایتالیا، سوئد و نروژ از جمله دیگر کشورهای اروپایی هستند که با حمله به سوریه مخالفت کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *